Aihe: Käsintehdyn kitaran määritelmä nykypäivänä?
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Vilpur1
29.03.2013 14:26:24
mpekkanen: Kun näitä myynti-ilmoituksia seuraa niin väkisin tulee mieleen että yrittääkö jotkut paikata sitä soittotaitoa laadukkaammilla vehkeillä kun niitä jatkuvasti ostetaan,myydään ja vaihdetaan vieläpä kalliita käsintehtyjä soittimia.

Mulla ei ole kokemusta noista käsintehdyistä mutta yritän kyllä paikkailla taitoa soittopeleillä (ensin Les Paul Studio, Traditional, Standard ja nyt Custom). Lisäksi kun ei osaa soittaa niin soittovälineiden vaihtelu on osa harrastusta ;)
I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline
aristoteles666
29.03.2013 15:51:15

Vilpur1: Mulla ei ole kokemusta noista käsintehdyistä mutta yritän kyllä paikkailla taitoa soittopeleillä (ensin Les Paul Studio, Traditional, Standard ja nyt Custom). Lisäksi kun ei osaa soittaa niin soittovälineiden vaihtelu on osa harrastusta ;)

soita enemmän, vaihda vähemmän.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Gabe
29.03.2013 17:16:33
mpekkanen: Siis jos custom kitaraa/soitinta ostaessa miettii laitteen jälleen myyntiarvoa ja sitä millä merkillä se olisi paras niin silloin ei kannata teettää custom kitaraa kenelläkään.
Senhän idea on nimenomaan siinä ,että se tehdään täysin asiakkaan toiveiden mukaisesti.

Tässä olen samaa mieltä kanssasi. Itse kun tuota omaa "unelmien kitaraani" teetin niin jälleenmyyntiarvo oli viimeisenä mielessä. Ja aika vaikea tuollaisia täysin asiakkaan toiveiden mukaan räätälöityjä kitaroita on eteenpäin myydäkään, ainakaan jos on kyse vähänkään erikoisemmasta soittimesta. Tulee lähinnä mieleen että tilatessa ei kaikkia oltukaan mietitty loppuun asti, eikä kitara sitten kuitenkaan ollut sitä mitä haettiin... sehän näissä custom kitaroissa on vaarana.
LaMotta
29.03.2013 17:25:47 (muokattu 29.03.2013 17:27:30)

mpekkanen: Kun näitä myynti-ilmoituksia seuraa niin väkisin tulee mieleen että yrittääkö jotkut paikata sitä soittotaitoa laadukkaammilla vehkeillä kun niitä jatkuvasti ostetaan,myydään ja vaihdetaan vieläpä kalliita käsintehtyjä soittimia.

Eiku haetaan sitä mojoa, poppamiesten taikakalua.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Terry Pantheras
29.03.2013 17:45:23
LaMotta: Eiku haetaan sitä mojoa, poppamiesten taikakalua.

Joo, ei insinöörit moisia hupsutuskotkotuksia tarvitse. Keikallekin fleecetakki, sonera-paita ja handsfree-kuulotin korvaan...
Uutta Masteroidia: Minä kerään kuonaa
mpekkanen
29.03.2013 18:15:23
Gabe: Tässä olen samaa mieltä kanssasi. Itse kun tuota omaa "unelmien kitaraani" teetin niin jälleenmyyntiarvo oli viimeisenä mielessä. Ja aika vaikea tuollaisia täysin asiakkaan toiveiden mukaan räätälöityjä kitaroita on eteenpäin myydäkään, ainakaan jos on kyse vähänkään erikoisemmasta soittimesta. Tulee lähinnä mieleen että tilatessa ei kaikkia oltukaan mietitty loppuun asti, eikä kitara sitten kuitenkaan ollut sitä mitä haettiin... sehän näissä custom kitaroissa on vaarana.

Sitten kun oma Custom soitin on mielessä ihan selkeänä millainen sen pitäisi olla niin voihan sitten tiedustella eri rakentajilta ja merkeiltä mikä olisi järkevin ja ehkä edullisin/järkevin vaihtoehto.
Tuskin sillä mahdollisella merkillä lavassa on paljoa väliä jos soitin on muuten sellainen kuin sen on halunnutkin. Varmasti sitä aina jännittää kun odottaa oman soittimen valmistumista,mutta luulisin että jos siinä rakentajan mielestä on jotain huomioitavaa tai sellaisia ratkaisuja jotka ei soitinrakentajan mielestä ei toimi niin kyllä sen varmasti rakentaja kertoo jo ennen tekemistä.
Kun ajattelee kaikkia maailman kitaroita niin taitaa olla aika vaikeaa keksiä sellaista mitä ei olisi jo tehty,että sen suhteen varmaan on tietoa mikä toimii ja mikä ei.

Luulisin ettei toi sun kitara ole kuitenkaan ihan vaikeammasta päästä myytävä jos joskus niin käy ettei sille ole käyttöä :)
LaMotta
29.03.2013 18:17:32

Ei siinä mitään väärää ole jos halutaan teetättää käsityönä uniikki soitin. Saa niitä tarvittaessa ihan 'järki' hinnallakin, ellei haluta sitä kullasta ja marmorista tehdä.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Vilpur1
29.03.2013 18:52:39
aristoteles666: soita enemmän, vaihda vähemmän.

Kiitos vinkistä, laitetaan harkinnan alle :) Opetatko?
I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline
Gabe
29.03.2013 19:03:24
mpekkanen: Sitten kun oma Custom soitin on mielessä ihan selkeänä millainen sen pitäisi olla niin voihan sitten tiedustella eri rakentajilta ja merkeiltä mikä olisi järkevin ja ehkä edullisin/järkevin vaihtoehto.
Tuskin sillä mahdollisella merkillä lavassa on paljoa väliä jos soitin on muuten sellainen kuin sen on halunnutkin. Varmasti sitä aina jännittää kun odottaa oman soittimen valmistumista,mutta luulisin että jos siinä rakentajan mielestä on jotain huomioitavaa tai sellaisia ratkaisuja jotka ei soitinrakentajan mielestä ei toimi niin kyllä sen varmasti rakentaja kertoo jo ennen tekemistä.
Kun ajattelee kaikkia maailman kitaroita niin taitaa olla aika vaikeaa keksiä sellaista mitä ei olisi jo tehty,että sen suhteen varmaan on tietoa mikä toimii ja mikä ei.

Luulisin ettei toi sun kitara ole kuitenkaan ihan vaikeammasta päästä myytävä jos joskus niin käy ettei sille ole käyttöä :)

Jep, kyllä ammattitaitoinen rakentaja osaa asiakasta ohjata oikeaan suuntaan jos näyttää menevän metsään. Jos teettää suomalaisella rakentajalla niin eivätköhän ne melkein kaikki ole ihan laadukasta tavaraa. Eihän tuo tosiaan erikoisemmasta päästä ole, lähinnä tuo kaula on ominaisuuksiltaan sellainen ettei välttämättä upppaisi nikottelematta ihan jokaiseen käpälään ( pieni radius, pienet nauhat ja tuhti kaulaprofiili). Aikalailla sitä on joko inhottu tai rakastettu, jos vetää johtopäätöksiä sitä testanneiden mielipiteistä. Noh, minulle tuo nyt kuitenkin jää. Tuossa minun kitarassa ei ole muuten logoja näkyvillä lainkaan. ;)

Ja jos ei puhuta Ruokankaista, Amfisoundeista sun muista niin eihän suomalainen käsityö kuitenkaan niin kovin mahdottomia maksa. Perus telet ja stratot lähtee jo mielestäni ihan kohtuulliseen hintaan.
mpekkanen
29.03.2013 19:13:06
Gabe: Jep, kyllä ammattitaitoinen rakentaja osaa asiakasta ohjata oikeaan suuntaan jos näyttää menevän metsään. Jos teettää suomalaisella rakentajalla niin eivätköhän ne melkein kaikki ole ihan laadukasta tavaraa. Eihän tuo tosiaan erikoisemmasta päästä ole, lähinnä tuo kaula on ominaisuuksiltaan sellainen ettei välttämättä upppaisi nikottelematta ihan jokaiseen käpälään ( pieni radius, pienet nauhat ja tuhti kaulaprofiili). Aikalailla sitä on joko inhottu tai rakastettu, jos vetää johtopäätöksiä sitä testanneiden mielipiteistä. Noh, minulle tuo nyt kuitenkin jää. Tuossa minun kitarassa ei ole muuten logoja näkyvillä lainkaan. ;)

Ja jos ei puhuta Ruokankaista, Amfisoundeista sun muista niin eihän suomalainen käsityö kuitenkaan niin kovin mahdottomia maksa. Perus telet ja stratot lähtee jo mielestäni ihan kohtuulliseen hintaan.

Se on aivan totta, ettei ne stratot ja telet maksa ihan älyttömiä jos hieman kyselee muistakin paikoista kuin noista parista jotka mainitsit.
Monelle tuntuu vaan se F logo olevan laatuakin tärkeämpi juttu ja se kitara ostetaan Thomannilta tai jostain ihan Suomalaisesta liikkestä hyvällä tuurilla.
Onhan se sitten hienoa kun "merkkisoitin" :)
hallu
29.03.2013 21:12:29
Morri: Tohon aikaisemmin mainittuun oman customkitaran jälleenmyyntiarvon/ostohinnan suhteeseen liittyen heitin itselleni melkoisen haasteen, rontti kolmetonttua Ruokangas kohtapuoliin valmis miehelle, joka on omistanut ja kierrättänyt kymmeniä soittimia (eikä ole edes kaksinen soittaja) ja pisin omistusaika mikä minulla on ollut kitaralla on noin puolitoista vuotta... ;) Kyllä tämä kuitenkin nyt olisi tarkoitus pitää "isältä pojalle" :) Saas nähdä miten käy.

Helppo homma, pidät sen kitaran ja jos ostohimo yllättää niin kierrätät siinä sivussa muita kitaroita mielin määrin. Nyt sulla on kuitenkin luottopeli, jos halut kierrätyksen sivussa välillä soittaakin;-)
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gabe
29.03.2013 22:07:00
Morri: Tohon aikaisemmin mainittuun oman customkitaran jälleenmyyntiarvon/ostohinnan suhteeseen liittyen heitin itselleni melkoisen haasteen, rontti kolmetonttua Ruokangas kohtapuoliin valmis miehelle, joka on omistanut ja kierrättänyt kymmeniä soittimia (eikä ole edes kaksinen soittaja) ja pisin omistusaika mikä minulla on ollut kitaralla on noin puolitoista vuotta... ;) Kyllä tämä kuitenkin nyt olisi tarkoitus pitää "isältä pojalle" :) Saas nähdä miten käy.

Minkäslaista on tulossa? :) Jos ei tuollaiseen ole tyytyväinen niin ei kai auta kuin luovuttaa. Ja kuten hallu sanoi niin voihan siinä kierrättää kamaa sivussa. Itselläni on nyt ainakin pahimmat ostohalut viimein hellittäneet viimeisimpien hankintojen myötä. Eiköhän tässä kuitenkin taas jotain keksi kun vähän aikaa menee. :)
Morri
29.03.2013 22:40:54
Gabe: Minkäslaista on tulossa? :) Jos ei tuollaiseen ole tyytyväinen niin ei kai auta kuin luovuttaa. Ja kuten hallu sanoi niin voihan siinä kierrättää kamaa sivussa. Itselläni on nyt ainakin pahimmat ostohalut viimein hellittäneet viimeisimpien hankintojen myötä. Eiköhän tässä kuitenkin taas jotain keksi kun vähän aikaa menee. :)

VSOP superstratotyyliin reverse headstockilla. Sen verran tässä vuosien saatossa olen oppinut, että tuo stratomalli ja ennen kaikkia supersellainen on mun juttu. Onhan tämä kivaa kun on kaikki just niin kuin pyytää, kaulaprofiilikin mitattu suoraan mun yhdestä suosikista. Ja riittäähän tuossa vielä useampikin "kierrätettävä" jos (kun) gas taas yllättää.
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
Gabe
29.03.2013 22:58:08
Morri: VSOP superstratotyyliin reverse headstockilla. Sen verran tässä vuosien saatossa olen oppinut, että tuo stratomalli ja ennen kaikkia supersellainen on mun juttu. Onhan tämä kivaa kun on kaikki just niin kuin pyytää, kaulaprofiilikin mitattu suoraan mun yhdestä suosikista. Ja riittäähän tuossa vielä useampikin "kierrätettävä" jos (kun) gas taas yllättää.

Kuulostaa hyvältä, kyllä sillä kelpaa soitella. :)
Juha Ruokangas
30.03.2013 15:19:27

Lähtöhinta stratotyyppiselle VSOP:lle näytti olevan 2880€. Kokeilin eri versiota. En tehnyt muuta muutosta kuin laitoin ruusupuu otelaudan tilalle ebenpuu otelaudan ja hinta nousi 300€!, eli 3180€.

Pakko ihan hiukan puolustautua. ;-)

Ebenpuuhan on se perinteinen otelautojen "kuningaspuu", klassisissa soittimissa etenkin ja sieltä sitten periytynyt jazzkitaroihin jne. Ja ei sitä käy kiistäminen että kyllähän se on hieno otelautapuu (niin ääneltään kuin mekaanisilta ominaisuuksiltaankin) silloin kun se on oikein sahattu ja kuivattu.

Nykyisin ebenpuu on kuitenkin erittäin vaihtelevan laatuista. Lisäksi suurin osa markkinoiden ebenpuusta on peräisin Afrikasta, ja sitä kauppaavat usein samat "firmat" jotka vastaavat myös ase-, ihmis-, huume- ja norsunluukaupasta. FSC-sertifioituakin puuta on tarjolla (meillä ei muuta suostuta käyttämään, ihan vaan periaatesyistä) mutta se on aika paljon kalliimpaa - eikä silti yhtään laadullisesti sen parempaa kuin tuo eettisesti kyseenalainen puukaan.

Ebenpuuotelaudalla varustetut tehdaskitarat ovat keskimäärin selvästi ongelmallisempia kuin muut - kaulat vääntyilevät enemmän, otelaudat halkeilevat yms. Meidän kitaroilla on 20 vuoden takuu, ja siitä seuraa että täytyy olla todella tarkkana mitä kitaroihin laittaa - muuten olisimme pitkällä aikavälillä kusessa (kirjaimellisesti) kaulaa myöden. Vaikka ostamme ainoastaan parasta ebonya mitä on tarjolla, niin silti vain noin puolet kelpaa otelaudoiksi, kun ovat niin käppyröitä, kierteellä tai väärin sahattuja. On se vaan niin vaivalloinen puu että 300€:n hintalisä on vähintäänkin kohtuus, ja silti aika ajoin mietitään josko se pudotettaisiin kokonaan pois valikoimasta. Aika näyttää kauanko pystytään tarjoamaan.

CITES lainsäädäntö on oma lukunsa - mikäli ebony päätyy jossain kohtaa samaan suojelukategoriaan kuin Brasilian Ruusupuu (jota ei ole saanut enää vuoden 1991 jälkeen kaataa ollenkaan) niin sitten alkaa viimeistään olla peli pelattu ebonyn osalta. Vertailukohtana - meillä on CITES sertifioitua Brassiruusupuuta aikamoinen läjä hyllyssä, peräisin 80-luvulta. Kun joku tilaa sellaisen laudan kitaraansa, niin kyseiselle kitaralle pitää hakea sen valmistuttua SYKE:stä (Suomen Ympäristökeskus) myyntilupa, jossa on sitten valokuvat soittimesta ja selostus montako grammaa siinä tätä kiellettyä hedelmää on käytetty. Yhden kitaran vientilupa EU:sta ulos maksaa meille 130€. Lisäksi tulee kalliimmat rahtikuviot sekä todistuksen aiheuttama viikkojen (joskus kuukausien) viive toimitukseen - nämä kaikki lisät siis itse materiaalin hinnan päälle. Ja tästä kaikesta huolimatta jotkut Brassipuuta haluavat aina vaan, kun se on "se" otelautapuu jota Gibsonkin laittoi 50-luvulla Les Pauleihin ymsyms..... Kyllähän tämänkin ymmärtää. Toisaalta taas aika moni nimenomaan EI halua kys. puuta, kun ei se nyt ole välttämättä niin kovin sexyä nykyisin että otelauta on peräisin Amazonin sademetsästä...

-Juha-
mpekkanen
30.03.2013 15:56:08
Juha Ruokangas

Vaikka itse en tuskin ole ihan lähiaikoina ostamassakaan sähkökitaraa niin minusta on hienoa ,että tuot esiin myös ympäristön kannalta olevia ratkaisuja esiin. Itse olen vieläpä sitä mieltä että vaahtera on ihan hyvä myös otelautaan ja kauniskin,mutta tämä ei ollut nyt se pointti.
Se että rakentamasi soittimet eivät kuulu ihan halvempien soittimien joukkoon ei minua haittaa,mutta se on kyllä hatun noston arvoinen asia että soittimia tehdään myös niin että luontoa ajatellaan ja silloin ymmärrän sen hinnan muodostumisen paljon paremmin.

Tästäkin on puhuttu eri sivustoilla,mutta haluaisin kysyä sinulta onko tosiaan niin ettei Suomalaista puuta pystytä käyttämään enempää vaikka Suomi on puuta täynnä.
Keskustelin joskus kun vielä J. Alakuha oli elossa hänen kanssaan puumateriaaleista niin hän sanoi,että kaikesta puusta pystyy tekemään hyvän soittimen jos sen vaan tekee hyvin,mutta kitaristit on vaan niin konservatiivisia että halutaan niitä samoja vaihtoehtoja joita oma kitarasankari on käyttänyt joskus 30-40 vuotta sitten.
Onko tosiaan niin että mahonki,leppä,saarni ja muutamat muut ovat soundillisesti niin ylivertaisia ettei kitaroita juuri muista puista kannata rakentaa. Basso puolellahan käytetään paljon enemmän muitakin puita kuin kitarapuolella. Voisiko siis tulevaisuudessa Suomesta ostettu kitara olla myös puiltaan enemmän Suomalainen?
Vai onko niin että kotimaisista puista tehty soitin ei vaan kiinnosta,vaikka se voisi olla muutoin parempikin?
mandoliini
30.03.2013 17:20:20
Juha Ruokangas: Pakko ihan hiukan puolustautua. ;-)

Hei!
Hyvää tietoa ebenpuusta. Tuo ei tietysti selitä miksi se loimukoivu on vielä kalliimpaa? No täytyyhän yrityksen kannattaa. Ja köyhästä se vaan tuntuu kalliilta.

Onnea vielä Taitofinlandia-palkinnosta. Olette sen ansainneet. Ja sitte noi teidän kotisivut on kyllä parasta mitä löytyy. On hienoa olla suomalainen kun täällä tehdään maailman parhaat kitarat. (itsekin olen tehnyt yhden) ;)
Freewheeler
31.03.2013 17:19:48
Mun Martin DCPA3:ssa on otelauta ja talla yllättäen Richliteä. Kovasti eebenpuisen näköistä ja kuulemma soundista matskua. http://www.richlite.com
http://www.soundcheckmag.org
Hanok
31.03.2013 20:50:42
Freewheeler: Mun Martin DCPA3:ssa on otelauta ja talla yllättäen Richliteä. Kovasti eebenpuisen näköistä ja kuulemma soundista matskua. http://www.richlite.com

Täältä löytyy myös usean vuoden ajalta kokemusta richlitesta, kitara on Martin D-16GT. Soittajan näkökulmasta tuo materiaali toimii kitarassa siinä missä puukin. En sitten tiedä mitä tekemistä tällä on ketjun varsinaisen aiheen kanssa - käsin voi varmasti tehdä kitaroita niin perinteisistä kitarapuista kuin uusioratkaisuistakin, jos vain jälkimmäisiä on saatavilla sopivasti työstettävässä muodossa. Tällä hetkellä ei varmaan oikein ole, mutta ajat muuttuvat kysynnän myötä.

Ruokankaan tai muun kotimaisen rakentajan laatutuote kiinnostaa minuakin.
Näistä joutuu kyllä maksamaan rahaa verrattuna tehdastuotteisiin, mutta toisaalta pienpajojenkin customina tekemät sähkökitarat ovat hyvin edullisia verrattuna ammattitason soittimiin esim. klasaripuolella. Siellä ei todellakaan elvistellä viiden tonnin soittimilla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)