Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Saksofonin aloittaminen
1
Taanituuni3
25.03.2013 00:02:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heissan,
mua on aina kiinnostanu saksofoni soittimena. Se on niin ihana ääninen! Oon nyt harkinnu ostavani iteki oman saksofonin ja meneväni tunneille, jotta joskus sitä oppis kunnollaki soittamaan.
Aloin vaa miettimään että kumpi ois näin aloittelevalle puhallin soittajalle parempi altto vai tenori? Oon soittanu kitaraa, mutta siitä ei taida hirveästi olla hyötyä saksofonin soittamisessa:D
Haluaisin soittaa sitten tulevaisuudessa opittuani soittamaan sillä jazz:a, rock:a ja mahdollisimman monipuolista musiikkia! Mietin että mikä olisi näin ollen minulle paras saksofoni? :)
 
Hekku56
25.03.2013 17:36:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, jos sulla ei ole kokemuksia puhaltimista eikä puhallustekniikasta, altto voisi olla helpompi alussa. Notkee ja näppärä soitin, josta saa yleensä helposti äänen jos soitin ei ole aivan onneton.
 
Taanituuni3
29.03.2013 00:06:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hekku56: Moi, jos sulla ei ole kokemuksia puhaltimista eikä puhallustekniikasta, altto voisi olla helpompi alussa. Notkee ja näppärä soitin, josta saa yleensä helposti äänen jos soitin ei ole aivan onneton.
 
Omaa soittokikemusta ei juu löydy puhaltimista, ja meinasinkin ostaa kunnon soittimen jo alussa, koska olen kuullut että tasokkaampi soitin pusyy vireessä, soi kauniimmin, saa helpommi äänen ja on muutenkin parempi! Kiitti vastauksesta! :)
 
Barpas
29.03.2013 06:38:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taanituuni3: Omaa soittokikemusta ei juu löydy puhaltimista, ja meinasinkin ostaa kunnon soittimen jo alussa, koska olen kuullut että tasokkaampi soitin pusyy vireessä, soi kauniimmin, saa helpommi äänen ja on muutenkin parempi! Kiitti vastauksesta! :)
 
Tenoria jotkut väittää helpommaksi aloitus soittimeksi.Ala ja ylä rekisteri soi yleensä hiukan eri vireessä,jotka soittajan pitää oppia korjaamaan sitten on vielä muutama ääni yleensä soittimen d jonka viritys heittelee.Kalliimpien soittimien laatu on parempi.soittaja kuitenkin itse vaikuttaa viritykseen jonka oppii vain harjoittelun kautta kuuntelemaan.
 
Klezberg
29.03.2013 19:12:38 (muokattu 29.03.2013 19:14:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun mä aloitin fonin kanssa, hommasin ensin alton ja sitten tenorin melkein heti perään. Mun kokemus on että tenorista sai nopeammin kelvollisen soundin. Semmoisen jota muutkin kuin soittaja itse kestää kuunnella. Toinen juttu on että tenorin vire sopii hieman paremmin rock- yms. bändeissä käytettyjen vireiden kanssa (= helpommat sormitukset).
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Murgo
30.03.2013 07:46:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Mun kokemus on että tenorista sai nopeammin kelvollisen soundin. Semmoisen jota muutkin kuin soittaja itse kestää kuunnella.
 
Kuin myös. Ääntä varmaan molemmista saa suunnilleen yhtä helposti mutta korvaa miellyttävää tenorista helpommin. Oma kokemus (näin puhtaana harrastelijana) yleensäkin että mitä matalampi ääniala sen helpompi soittaa, kokeillut olen barskasta sopraanoon ja näistä barska on helpoin ja sopraano ehdottomasti vaikein saada kuullostamaan hyvältä.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Taanituuni3
31.03.2013 13:01:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos todella paljon kaikille vastanneille! Koitan tässä vielä miettiä mitä haluaisin soitella, katsoa soittimia että mikä ois paras:) olen itse nähnyr thomannilla sellaisen yamahan altto yas-280, niin jos alttoon vaikka päätyisinkin, niin olisiko tuo hyvä vaihtoehto, kun en itse ihan montaa tonnia viitsisi ekasta soittimesta maksaa.
 
Klezberg
31.03.2013 14:18:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taanituuni3: Kiitos todella paljon kaikille vastanneille! Koitan tässä vielä miettiä mitä haluaisin soitella, katsoa soittimia että mikä ois paras:) olen itse nähnyr thomannilla sellaisen yamahan altto yas-280, niin jos alttoon vaikka päätyisinkin, niin olisiko tuo hyvä vaihtoehto, kun en itse ihan montaa tonnia viitsisi ekasta soittimesta maksaa.
 
Yamahat on olleet semmoinen hyvä riskitön valinta aloittelijalle. Itse aloitin Yamahan keskitason altolla YAS-475, hyvä peli se on ollut.
 
Semmoinen kannattaa kyllä tiedostaa, että foneissa ja muissa vastaavissa puhaltimissa voi uutenakin olla jotakin pientä säätöjuttua. Silloin on kätevää jos voi hoitaa asian soittimen myyneen kaupan kanssa. Toki Thomann hoitaa asiat myös mutta ei se ihan sama ole kuin asioida henkilökohtaisesti kaupan tai peräti heidän korjaajan kanssa. Itse olen kalliimmat soittimet ostanut Suomesta ja ulkomailta tilannut vain halvempia kokeilumielessä, niinkuin Thomannin 150 euron poikkihuilun aikoinaan.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Sax-pappa
31.03.2013 19:04:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomaathan myös että merkkituotteet, kuten esim. Yamaha, saat Suomestakin samaan hintaan. Thomannin halpistuotteet on sitten erikseen. Ja kuten edellä sanottiin, myös paikallisen tuen tarvittaessa. Tervetuloa fonistien joukkoon!
 
Barpas
31.03.2013 19:40:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannatan hankintaa suomesta ja ota johonkin ammattilaiseen yhteyttä joka lähtis kokeilemaan kauppaan, jos ei kerta ole mitään kokemusta.
 
Varie
02.04.2013 11:48:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen myös suomesta hankkimista. Omaa ostaessani soitin testattiin. Lisäksi samalla on tarvittaessa mahdollista hankkia suukappale, joka on sopiva aloittelevalle ja parempi kuin soittimen mukana tuleva. Todennäköisesti antavat kaupanpäälle muutaman lehdenkin. Jos tulee tarve tehdä pientä säätöä jota itse ei osaa, on helppo mennä takaisin liikkeeseen josta soittimen on ostanut. Thomannin soittimet on sitten asia erikseen, koska niitä ei muualta saa. Suosittelen Yamahaa tai Jupiteria.
 
Klezberg
02.04.2013 12:20:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi juttu fonin valinnassa on vielä se että altto ja tenori ovat soundiltaan erilaiset, sopraano ja barska vielä sitten erilaiset. Että kannattaa tsekata sekin mikä niistä vastaa sitä mitä on mielessä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Taanituuni3
06.04.2013 11:11:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti paljon vastauksista! Itsekin tunnen yhden saksofonia jo kauemmin soittavan, jotan toivottavasti hän lähtisikin mukaani saksofoni kaupoille:)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «