Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazzbasismi
1
pekezu
20.03.2013 15:01:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En selannut haulla läpi löytyykö tallaista aihetta, mutta koska mielestäni tästäkin aihepiiristä olisi kiva löytää keskustelua ja erilaisia näkemyksiä siitä, mikä on jazzbasistille tärkeää ja toivottavaa, laitoin tällaisen pystyyn.
 
Tarkoitus olisi tässä aiheessa listata erilaisia asioita, jotka ovat mielestänne jazz-soitossa ja erityisesti -basismissa olennaisia. Myös erilaisia harjoituksia, opetusvideoita yms. saa linkata. Hauska olisi kuulla myös mitä kuuntelette jazz-bassottelussa ensimmäisenä.
 
Toivottavasti tästä olisi hyötyä mahdollisimman monelle, etenkin jos jazzinsoitto on alkutaipaleella/kiinnostaa/on tuttua/ei ole tuttua.
 
Vessajono
20.03.2013 16:23:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle on useampikin opettaja sanonut, että ei oo väliä vaikka soittais ihan puutaheinää, kunhan se neljäsosa tulee tanakasti just siinä omalla paikallaan. Hitusen kärjistettyä, mutta onhan tuossa näkemyksessä eräänlainen totuuden siemen.
 
Kyse siis walking bassin soitosta, tokihan jazziin nyt liittyy miljoona muutakin asiaa.
 
"Jazzi jos mikä on pelkkää vehkeilyä todellisten musiikin ainesten kustannuksella. Muusikerit, jotka ovat antautuneet swing-musiikin pettävälle polulle, eivät ainoastaan petä tempuillaan yleisöä, he pettävät lopulta itsensä."
pekezu
20.03.2013 22:46:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Mulle on useampikin opettaja sanonut, että ei oo väliä vaikka soittais ihan puutaheinää, kunhan se neljäsosa tulee tanakasti just siinä omalla paikallaan. Hitusen kärjistettyä, mutta onhan tuossa näkemyksessä eräänlainen totuuden siemen.
 
Kyse siis walking bassin soitosta, tokihan jazziin nyt liittyy miljoona muutakin asiaa.

 
Tavallaan toi puhuu sen puolesta mikä on just tärkeintä, että jos ne neljäsosat groovaa niin äänillä ei välttämättä ole niin suurta merkitystä. Kärjistettynä tosiaan joo.
 
Mun mielestä toi groove on se ykkösjuttu, että napsuu äänet kohdalleen ja tulee hyvällä ätäkillä jne. Sen lisäksi olis hyvä olla hajulla vähän harmoniasta ja duurin moodit olis vähintään hyvä osata. Niillä pääsee jo melko pitkälle. Sit voi ottaa harmonisen ja melodisen mollin moodit haltuun, joilla löytyykin sitten jo värityskirjaa tilanteeseen kun tilanteeseen.
 
Myös yleinen reagointi musiikkiin on mun mielestä tärkeetä. Eli jos biisissä tapahtuu jotain niin basistina voi dynamiikalla yms. pelata samaan pussiin muun bändin kanssa.
 
Sitten myös tarpeeksi kun on homma hallussa voi alkaa korvailla sointuja, luomaan erilaisia jännitteitä esimerkiksi sävellajin ulkopuolisilla soinnuilla jne. Mun mielestä tämä on kans tärkeää, mutta ei ehkä kuitenkaan samalla viivalla grooven ja kappaleen tavanomaisemman harmonian tuntemisen kanssa. Ne menee mun mielestä edelle.
 
Ainiin ja toki kontrabasistina myös vire on tärkeä, mutta se on sen soittopelin kanssa automaattisesti sitä.
 
Volle
21.03.2013 10:34:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollainen pitää tietenkin olla:
http://4.bp.blogspot.com/-Zy1hqCPUd … AAW0/S2ESGIYVUFg/s1600/IMG_0975.JPG
 
Vessajono
21.03.2013 13:42:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Sen lisäksi olis hyvä olla hajulla vähän harmoniasta ja duurin moodit olis vähintään hyvä osata. Niillä pääsee jo melko pitkälle. Sit voi ottaa harmonisen ja melodisen mollin moodit haltuun, joilla löytyykin sitten jo värityskirjaa tilanteeseen kun tilanteeseen.
 
Tää on semmonen mikä tulee mun mielestä grooven jälkeen. Alkuun voi pelata ihan sointusävelillä ja sit kun homma on siltä osalta hallussa, voi ruveta viemään juttua eteenpäin. Kehittelemään sellasia pidempiä kaaria, pohjalta et jos mennään I-vi-ii-V niin tärkeintä ei oo se, mitä tapahtuu kutosella ja kakkosella vaan se miten mennään ykköseltä vitoselle ja tullaan takaisin.
 
Myös yleinen reagointi musiikkiin on mun mielestä tärkeetä. Eli jos biisissä tapahtuu jotain niin basistina voi dynamiikalla yms. pelata samaan pussiin muun bändin kanssa.
 
Jep. Rumpalia on hyvä seurata ja jos esim. mennään nelosia niin kierrossa ois syytä pysyä kiinni.
 
"Jazzi jos mikä on pelkkää vehkeilyä todellisten musiikin ainesten kustannuksella. Muusikerit, jotka ovat antautuneet swing-musiikin pettävälle polulle, eivät ainoastaan petä tempuillaan yleisöä, he pettävät lopulta itsensä."
pekezu
21.03.2013 14:08:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Tää on semmonen mikä tulee mun mielestä grooven jälkeen. Alkuun voi pelata ihan sointusävelillä ja sit kun homma on siltä osalta hallussa, voi ruveta viemään juttua eteenpäin. Kehittelemään sellasia pidempiä kaaria, pohjalta et jos mennään I-vi-ii-V niin tärkeintä ei oo se, mitä tapahtuu kutosella ja kakkosella vaan se miten mennään ykköseltä vitoselle ja tullaan takaisin.
 

 
Jep. Rumpalia on hyvä seurata ja jos esim. mennään nelosia niin kierrossa ois syytä pysyä kiinni.

 
Joo siis groove ensin, toki. Sointusävelillä pääsee hyvin alkuun ja kun pari likkiä opettelee, niillä voi soitella jo kovin pitkälle ilman hassuja katseita.
 
JuhaHo
27.03.2013 20:49:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollaista homma olen funtsinut. Noissahan on tiettyjä kaavoja, joiden osaamista aina painotetaan, kuten Rhyhtm Changes, Blueskierto mollissa ja duurissa jne. Noista olemassa jotain infoa esim. jos opettelet tämän, niin tulet oppineeksi myös tuon ja tuon ja vielä tuonkin.
 
Maalaisjärkeilyni mukaan noihin vakiosointukiertoihin voisi alkaa panostamaan ja miettiä valmiiksi hyviä kuvioita - tai jotain.
 
Kefiiri
27.03.2013 21:06:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Maalaisjärkeilyni mukaan noihin vakiosointukiertoihin voisi alkaa panostamaan ja miettiä valmiiksi hyviä kuvioita - tai jotain.
 
Niin vissiin. Yllättävän moni jatsibiisi menee 12 tahdin blueskierrolla, vaikka sitä ei oitis huomaakaan, kun sointuja on korvattu ja teema puikkelehtii vähemmän normibluesin kuuloisesti.
 
"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
Johannes_t
28.03.2013 09:34:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Niin vissiin. Yllättävän moni jatsibiisi menee 12 tahdin blueskierrolla, vaikka sitä ei oitis huomaakaan, kun sointuja on korvattu ja teema puikkelehtii vähemmän normibluesin kuuloisesti.
 
Jazzblues-kierto kannattaa painaa mieleen, pääsee monessa kohtaa helpommalla:
 
I7 | IV7 IVdim | I7 | Vm7 I7
 
IV7 | IVdim | I7 | III7 VI7
 
IIm7 | V7 | III7 VI7 | II7 V7
 
JuhaHo
28.03.2013 10:38:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Jazzblues-kierto kannattaa painaa mieleen, pääsee monessa kohtaa helpommalla:
 
I7 | IV7 IVdim | I7 | Vm7 I7
 
IV7 | IVdim | I7 | III7 VI7
 
IIm7 | V7 | III7 VI7 | II7 V7

 
Voiko tuosta tehdä esimerkkikierron sointupohjan vaikka Bb:stä, niin voin tarkistaa ymmärsinkö tuon oikein?
 
Johannes_t
28.03.2013 10:41:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Voiko tuosta tehdä esimerkkikierron sointupohjan vaikka Bb:stä, niin voin tarkistaa ymmärsinkö tuon oikein?
 
Googleen vaikkapa jazz blues chord progression, jo löytyy.
 
JuhaHo
28.03.2013 11:19:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Googleen vaikkapa jazz blues chord progression, jo löytyy.
 
Joo, mutta näin teoriaa tarkemmin tuntematta, olen nähnyt lukuisia "oikeita" sointukulkuja jazz bluesille. Onko niin että esittämälläsi kaavalla voidaan tehdä useampia eri kulkuja, vai antaako sen vain yhden "oikean rivin"? Siksi pyysin konkreettisia sointuja.
 
Edelleen viitaten aiempaan kirjoitukseeni säikeessä. Meillä on lukuisia walking bass ja muita oppaita, jossa kerrotaan, että tämä ja tämä "chord progression" on tärkeä koska sitä käytetään sadoissa kappaleissa. Kuitenkaan tässä yhteydessä ei koskaan mainita ensimmäistäkään esimerkkiä kappaleesta joka menee tuolla periaatteella. Niistä voisi olla suurta apua.
 
M-H-H
28.03.2013 11:52:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Joo, mutta näin teoriaa tarkemmin tuntematta, olen nähnyt lukuisia "oikeita" sointukulkuja jazz bluesille. Onko niin että esittämälläsi kaavalla voidaan tehdä useampia eri kulkuja, vai antaako sen vain yhden "oikean rivin"? Siksi pyysin konkreettisia sointuja.
 
Edelleen viitaten aiempaan kirjoitukseeni säikeessä. Meillä on lukuisia walking bass ja muita oppaita, jossa kerrotaan, että tämä ja tämä "chord progression" on tärkeä koska sitä käytetään sadoissa kappaleissa. Kuitenkaan tässä yhteydessä ei koskaan mainita ensimmäistäkään esimerkkiä kappaleesta joka menee tuolla periaatteella. Niistä voisi olla suurta apua.

 
Esim. Scofieldin Bagissa on tuohon kiertoon hyvä walking-linja. http://www.youtube.com/watch?v=eWbF62k6HKA ~0.40->
 
Jazz-bluesista lienee variaatioita, itsekin vasta opiskeluvaiheessa olen, mutta itse olen oppinut kyseisen kierron näin:
 
Sävellaji sama kun edellä mainitussa kappaleessa, eli F.
 
F7 | Bb7 | F7 | F7alt |
Bb7 | Bb7 | F7 | Am7b5 D7alt |
Gm7 | C7alt | Am7b5 (tai F7) D7alt | Gm7 C7alt
 
M-H-H
28.03.2013 12:02:34 (muokattu 28.03.2013 12:03:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M-H-H: Esim. Scofieldin Bagissa on tuohon kiertoon hyvä walking-linja. http://www.youtube.com/watch?v=eWbF62k6HKA ~0.40->
 
Jazz-bluesista lienee variaatioita, itsekin vasta opiskeluvaiheessa olen, mutta itse olen oppinut kyseisen kierron näin:
 
Sävellaji sama kun edellä mainitussa kappaleessa, eli F.
 
F7 | Bb7 | F7 | F7alt |
Bb7 | Bb7 | F7 | Am7b5 D7alt |
Gm7 | C7alt | Am7b5 (tai F7) D7alt | Gm7 C7alt

 
E. Mitä mulle nyt on yrittänyt opettaja opettaa, niin groove ja rytminen maailma on tärkeintä. Walking pitää saada groovaamaan, vaikka soitetaankin pääasiassa neljäsosia. Kakkosien ja nelosien korostaminen, ja neljäsosa- ja puolinuottitriolien hahmottaminen auttaa. Jälkimmäinen auttaa myös pysymään jazzrumpalien kyydissä, jos tahtovat hävittää esim tahdin ykköstä, tai neljäsosapulssia kokonaan.
 
E2. Ja perinteinen lainaus muokkauksen sijaan -virhe...
 
Johannes_t
28.03.2013 12:37:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Joo, mutta näin teoriaa tarkemmin tuntematta, olen nähnyt lukuisia "oikeita" sointukulkuja jazz bluesille. Onko niin että esittämälläsi kaavalla voidaan tehdä useampia eri kulkuja, vai antaako sen vain yhden "oikean rivin"? Siksi pyysin konkreettisia sointuja.
 
Edelleen viitaten aiempaan kirjoitukseeni säikeessä. Meillä on lukuisia walking bass ja muita oppaita, jossa kerrotaan, että tämä ja tämä "chord progression" on tärkeä koska sitä käytetään sadoissa kappaleissa. Kuitenkaan tässä yhteydessä ei koskaan mainita ensimmäistäkään esimerkkiä kappaleesta joka menee tuolla periaatteella. Niistä voisi olla suurta apua.

 
Roomalaisilla numeroilla merkitään sointuastetta (I= sävellajin ensimmäinen sointu, II = toinen jne), eli sama kaava käy mihin tahansa sävellajiin ja walking bass-linjoja voi toki soveltaa kukin haluamallaan tavallaan kulloiseenkin sointukulkuun.
 
Ja joo, jazz bluesistakin on loputtomasti eri variaatioita, aivan kuin perus 12-tahdin bluesistakin.
 
Kefiiri
28.03.2013 12:55:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Meillä on lukuisia walking bass ja muita oppaita, jossa kerrotaan, että tämä ja tämä "chord progression" on tärkeä koska sitä käytetään sadoissa kappaleissa. Kuitenkaan tässä yhteydessä ei koskaan mainita ensimmäistäkään esimerkkiä kappaleesta joka menee tuolla periaatteella. Niistä voisi olla suurta apua.
 
Tässä esim. listaa biiseistä jotka muka menevät I Got Rhythmin sointupohjalta... ei välttämättä kuuntelemalla uskoisi =D
 
http://www.learnjazzstandards.com/j … rds-2/list-of-rhythm-changes-tunes/
 
"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
JuhaHo
28.03.2013 14:08:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri tällaista tarkoitin. Näitä oli vissiin muitakin sointukulkuja, joista olisi kuva saada vastaavaa.
 
pekezu
28.03.2013 16:06:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Juuri tällaista tarkoitin. Näitä oli vissiin muitakin sointukulkuja, joista olisi kuva saada vastaavaa.
 
Bluesiin on loputtomia sointuvariaatioita. Äärimmäisenä esimerkkinä parker-blues, jossa on noita kakkosvitosia aivan tolkuttomasti.
 
Lisäksi korvausvaihtoehtoja on todella paljon. Mä suosittelisin kuuntelemaan paljon noita jazzblueseja ja hoitamaan vaikka jonkin realbookin, jossa on sointulappuja sitten niihin ja muihinkin biiseihin. Rhythm changes on toinen hyvä kierto olla taskussa ja sen lisäksi ns. diatoninen kvinttikierto, jollaisia on esimerkiksi Autumn Leaves ja vähän pidemmälle vedetty Bill Evansin Comrade Conrad, jossa lisäksi moduloidaan kvinttiympyrä läpi.
 
Karkeasti sanottuna jazz on harmonisesti loputon suo, mutta ei pidä huolia. Opettelee ensin yksinkertaisesti, sitten rupeaa monimutkaistamaan, kuuntelee paljon, soittaa paljon, käy asteikkoja läpi paljon ja kas, rupeaakin kuulemaan juttuja lennosta, osaa ennakoida tulevia korvaussointuja ja pystyy varioimaan linjoja lennosta.
 
Suosittelen vahvasti myös teorian opiskelua ja ultimaattiseksi oppaaksi Jazz Theory bookia, mutta se voi olla alkuun etenkin ilman opettajaa kovin jäykkää luettavaa. Kuitenkin jazzharmonian hahmottamiseksi teoriapohjaa pitää olla ja nimenomaan sellaista käytännönteoriaa, jota saa omaan soittoon käyttöön heti käytännössä.
 
Hyviä blueseja joihin realbookeista löytyy laput on vaikka billies bounce, straight no chaser, nows the time, sonnymoon for two. Molliblueseja esim. mr. pc.
 
Rytmikierroista perinteisimpiä taitaa olla i got rhythm, oleo ja anthropology. Niistä löytyy nuotit realbookeista hyvin.
 
Tärkeintä olis päästä soittamaan jazzia. Joko yksin kotona taustalevyjen kanssa (Aebersoldilla on paljon sellaisia levy/kirja paketteja tai sitten iphonelle ja ipadille saa irealb- ohjelman, jonne saa tuhansien stankkujen kierrot ja vielä auttavan kompin pyörimään taustalle). Aluksi vaikka todella simppelisti ja kun se on hallussa, voi ruveta tekemään soitosta jatkuvasti itselleen mielenkiintoisempaa.
 
Mutta kuten sanoin, jazzin soittamaan oppiminen on prosessi, joka ei varmasti tapahdu yhdessä yössä tai välttämättä puolessa vuodessakaan, vaikka siinä ajassa pääsee jo hyvin hajulle. Itse kulutin konservatorion ekana vuotena pääasiassa aikani soittamalla eri sointukiertoihin walking bassia ihan sähköbassolla sillon, kun kontraa en vielä soittanut. Opettelin duurin moodit aluksi ja koitin pärjätä niillä niin pitkälle kun pystyi ja aika pitkälle ne riittikin. Sillälailla pääsi sitten jameissa soittamaan ja lopulta hahmotus kaulasta kehittyi ja pystyi soittamaan sointulapuista ihan outoakin kiertoa (vaikka jazzissa kierrot on yleensä hyvin samankaltaisia) lennosta keskitempossa ilman sen suurempia ongelmia.
 
En väitä että vieläkään taittuisi jazzin soitto äärimmäisen hyvin, mutta pientä kehitystä tapahtuu jatkuvasti.
 
rattledad
28.03.2013 16:39:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Juuri tällaista tarkoitin. Näitä oli vissiin muitakin sointukulkuja, joista olisi kuva saada vastaavaa.
 
Olisiko noista apua?
http://www.ralphpatt.com/Tonal.html
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «