Aihe: Kitarapiuha
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
hallu
23.03.2013 11:14:09
Vainottu: Paksumpien kaapelien kanssa siitä muovitötteröstä (vedonpoisto) pitää leikata se "nipsu" päästä pois. Ohuempien kaapelien kanssa voi jättää paikalleen niin liitin kiristyy paremmin kaapeliin.

EDIT: Tarkoitin siis sitä liittimen sisään jäävää muovitötteröä. :)

No niin loistavaa vinkkiä tulee:--) kiitos! tämä on kyllä aivan loistava ketju. Eilen puolen yön aikoihin johtoa mittaillessa tuli kyllä mieleenkin, että siinä on vielä joitakin asioita mitä en ole hoksannut. Aamulla töihin lähtiessä tuli semmoinenkin mieleen, että neutrikin liittimessä kun on se muyovitötterö, niin siinä kun on niitä reikiä ja koloja, niin se maajohto pitää tai kannattaa pujotella sen muovikuoren ulkopuolelle ettei se kertakaikkiaan pääse oikosulkuun.

Pitää varmaan nettiin perustaa joku neutrikin plugikoulu, jossa nämä kaikki kikat olisi koottu yhdelle sivulle:-)
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Vilpur1
23.03.2013 14:01:01
ReBeat: Kiinnipysymistä pystyy optimoimaan jos ei kolvaile piuhanpäitä suoraan tasaisiin liuskoihin kiinni, vaan tekee niihin pienet reiät joista sujauttaa tiiviiksi spiraaliksi kierretyn johdinkarvanipun läpi. Liuskan toisella puolella niitä voi kääntää vielä siten ettei ne luista samantien takaisin. Tuohon rakennelmaan sitten tinaa päälle niin hyvä tulee.

Jos liuskat on niin pieniä ettei niihin saa reikiä tai ei ole sopivaa reikäkonetta, niin sivuleikkureilla liuskoihin voi tehdä halkeamat ja pistää johtimet sinne halkeaman väliin ja tinaa päälle. Sekin jo auttaa ja pelkkää priimaa tulee.

Niksit ansaitsee aina plussaa.
Etsin soittokamoista soittotaitoa. Ei ole tullut vastaan...
ReBeat
23.03.2013 14:37:16

Monissa on toki jo valmiina jonkinlaisia reikiä (neutrikeissa, hiconeissa mm.) mutta jos ei ole, niin sitte.
hallu
23.03.2013 14:42:00
Vilpur1: Niksit ansaitsee aina plussaa.

Hyvä vinkki, kävin vielä kliksuttelemassa plussia josko jollekin olin unohtanut antaa:-) ymmärtää kaikki, että arvostan teiltä saamaani apua neuvoja ja vinkkejä todella korkealle. Tämä on ollut kerrassaan silmiä avaava ketju.
hallu
24.03.2013 00:17:49
No niin, nyt on ensimmäinen ihan ite kasattu piuha valmis:-D pari päiväähän tuohon meni ja hintaa piuhalle kertyi vajaa pari sataa:-D:-D:-D (no eiköhän kolvausvehkeille löydy muutakin käyttöä). Kolmen metrin piuhasta tuli sitten kahden metrin piuha;-) joten metrin vaan hukkasin harjoitteluun. Aikaa meni koska tein homman muutamankin kerran uudelleen ihan alusta, mutta se kannatti. Nyt tiedän miten tuo tehdään Neutrikin liittimilla ja lisäksi tiedän kevyesti ainakin muutaman tavan miten sitä ei tehdä.

Tuskailin tuon kanssa aikani ja hapuilin netissä lähes pimeässä kunnes yhden mnetin keskustelun kautta päädyin (yllätys yllätys) neutrikin sivuille josta löytyi asennusohjeet noille liittimille. Kahdesta muusta keskustelusta lisäksi selvisi myös toisenlainen asennustapa, jossa maapiuhaa ei juotetakaan siihen kouruun, vaan liskutetaan sinne kuoren väliin. Itse päädyin juottamaan myös maajohdon, koska neutrikin asennusohjeessa tehtiin niin ja tarkoitukseni oli harjoitella juurikin juottamista.

Opin todella paljon uutta tämän projektin myötä ja sain teiltä kaikilta kullan arvoisia vinkkejä ja oppia, mistä tuhannet kiitokset vielä kerran. Tämä on niin hieno keskustelu että sääli antaa tämän valua unohduksiin, mutta kaikki hyvä loppuu aikanaan.

Piuhoista täältä tähän:-)
Vilpur1
24.03.2013 07:15:34
hallu:.Opin todella paljon uutta tämän projektin myötä ja sain teiltä kaikilta kullan arvoisia vinkkejä ja oppia, mistä tuhannet kiitokset vielä kerran. Tämä on niin hieno keskustelu että sääli antaa tämän valua unohduksiin, mutta kaikki hyvä loppuu aikanaan.

Piuhoista täältä tähän:-)

Kyllä tämä keskustelu herätteli omallekkin kohdalle mielenkiintoa rakentaa piuhat ite. Sen verran opin ainakin että 6m piuhaa varten täytyy tilata 7m kaapelia :)
JaaGeRMaisTeR
24.03.2013 11:48:42
Vilpur1: Kyllä tämä keskustelu herätteli omallekkin kohdalle mielenkiintoa rakentaa piuhat ite. Sen verran opin ainakin että 6m piuhaa varten täytyy tilata 7m kaapelia :)

Vähän korjausvaroja vai? :D kyllä ne pari piuhaa on vielä helppo kolvata :)
Näin on!
Vilpur1
24.03.2013 12:12:13
JaaGeRMaisTeR: Vähän korjausvaroja vai? :D kyllä ne pari piuhaa on vielä helppo kolvata :)

Näinpä juuri. Suositelkas pojjaat ja fligat hyvälaatunen kaapeli+liitinsetti joka vielä kohtuu hinnassa, eli kohtuu hinta valmiissa 6m kaapelissa mielestäni liikkuu siinä 35€ tienoilla. Siten tietysti vielä että itsetehty verrattuna valmiiseen tuotteeseen on maksimaalinen. Eli matemaattista harjoitusta, paras prosenttuaalinen ero voittakoon :)
hallu
24.03.2013 13:00:08
Vilpur1: Näinpä juuri. Suositelkas pojjaat ja fligat hyvälaatunen kaapeli+liitinsetti joka vielä kohtuu hinnassa, eli kohtuu hinta valmiissa 6m kaapelissa mielestäni liikkuu siinä 35€ tienoilla. Siten tietysti vielä että itsetehty verrattuna valmiiseen tuotteeseen on maksimaalinen. Eli matemaattista harjoitusta, paras prosenttuaalinen ero voittakoon :)

Mä vähän luulen, että itse tulee tehtyä pikkuisen laadukkaammista palikoista se letku kuin mitä nuo valmiiksi tehdyt on. f-musiikissä näyttäsi säästöä itse tekemällä tulevan karkeasti puolet johdon hinnasta. Ihan täysin vastaavaa valmista johtoa en löytänyt kuin tuo minkä itse tein, mutta lähimmäs samanlainen oli Klozin johto neutrikin plugeilla 6m piuha 42 euroa ja itse tehtynä tästä cordialin letkusta kuuden metrin piuhan hinnaksi tulisi jotain 24 euroa. Tässä tietenkin se ero että metrikamana myytävä Cordial vaikuttaa järeämmältä (siis paksummat eristeet), joka ei välttämättä ole muuten tärkeää, mutta meikäläiselle eristeiden paksuus oli työvaiheessa etu, että kestivät vähän paremmin kuumuutta. Metrikamana saa tuollaista ohuempaakin johtoa, mitä noissa valmiskaapeleissa käytetään ja se maksaa vain jotain puolitoistaeuroa tjsp. metriltä joten muutaman euron piuhan hinnasta voi nipistää jos haluaa. F-musiikki ei tietenkään ole välttämättä se kaikkein halvin kauppa ja helsingissä kannattanee käydä tsekkaamassa Uraltone, joka myy kamaa järkiperiaatteella ja siltä saa myös opsastutsta ja ovat muutenkin mukavia kavereita.

Luulen että jos oikein tiukkaan lähdetään pitkin nettiä hakemaan niitä kaikkein halvimpia kauppoja ja ratkaisuja niin itsetehtynä ei ihan puolta säästä, mutta luulisin sen kuitnekin tulevan jonkin verran halvemmaksi. Kannattaa tietenkin huomata että ne kaikkein heppoisimmat ja halvimmat kaapelit valettuine plugeineen ovat sellaisia ettei niitä kannata itse alkaa tekemään eikä siinä varmasti säästäisikään.
iec
24.03.2013 15:00:14

Ziggy Bubba: Nyt alkoi ihan tosissaan kiinnostamaan tämä.. Mitä eroa tolla sun linkittämällä on tähän?
http://www.thomann.de/fi/cordial_cti_6_pr_sw.htm

Jos ei siis turhia kullattuja liitimiä ja mittaa lasketa..

E: piuha taitaa olla eri mallista juu. Onkohan käytännön merkitystä?

Nuo Thomannin myymät CTI-versiot on siitä hankalia tulkita, että niitä ei löydy suoraan Cordialin sivuilta. Vaikea sanoa minkä luokan kaapelia niissä on käytetty. Tässä pieni listaus mitä kaapelia on käytetty missäkin sarjassa:

CPI- ja CXI-sarjan valmiskaapeleissa on käytetty CIK122-kaapelia (0,22 mm2, 85 Ohm/km, 130 pF/m)

CSI-sarjan valmiskaapeleissa on käytetty CGK175-kaapelia (0,75 mm2, 25,5 Ohm/km, 88 pF/m) tai CGK122-kaapelia (0,22 mm2, 87 Ohm/km, 82 pF/m)

CRI-sarjassa on käytetty CGK Road 75-kaapelia (0,75 mm2, 25,5 Ohm/km, 88 pF/m)

Luultavasti tuo CTI on jo ihan OK ominaisuuksiltaan normaalikäyttöön. CPI ja CXI on siitä hieman laadukkaampaa ja CSI & CRI ovat sitten Cordialin parasta laatua. Tässä linkki suoraan Cordialin sivuille: http://www.cordial.eu/en/products--find-your-cable.html

-iec
Ja niin päin pois...
Vainottu
24.03.2013 18:30:20 (muokattu 24.03.2013 18:31:39)
Ziggy Bubba: Nyt alkoi ihan tosissaan kiinnostamaan tämä.. Mitä eroa tolla sun linkittämällä on tähän?
http://www.thomann.de/fi/cordial_cti_6_pr_sw.htm

Jos ei siis turhia kullattuja liitimiä ja mittaa lasketa..

E: piuha taitaa olla eri mallista juu. Onkohan käytännön merkitystä?

Tuossa eroja olikin jo listattu. Mutta jos ei mikään kultakorva ole, eikä välitä piuhojen saundieroista, niin myös on noiden mekaaninen kestävyys on aika eri luokkaa. Tosiaan tuossa CTI-piuhassa käytettään 0,22 mm2 piuhaa, kun tuossa kalliimmassa on 0,75 mm2. N. kolme kertaa paksumpi piuha kestää paremmin polkemista kuin nuo ohuet narut. Liittimistä en tiedä onko noissa muuta eroa kuin väri ja kullitus. Tuossa linkit molempiin kaapeleihin. Varmasti myös saundieroa on pidempien piuhojen kanssa. Kolmen metrin letkussa ei varmaankaan ole niin suuria eroja.

Joissain halvoissa kaapeleissa on myös kuparipalmikko / maadoitus tehty melko säästölinjalla. En ole varma miten noissa halvemmissa Cordialeissa on, mutta esim jossain Snakeissa oli kupari vaan löysästi pyöritetty kaapelin ympärille. Eli ei mitään varsinaista palmikkoa siellä välissä. En tiedä minkä verran se vaikuttaa häiriöihin yms.

http://katalog.cordial.eu/catalog1,2,17,mw83.html

http://katalog.cordial.eu/catalog1,2,17,mw10.html

EDIT: Katsoin tuosta Thomannin tuotekuvasta että piuha on juurikin tuota CIK 122:sta
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause.
Vilpur1
25.03.2013 09:05:42 (muokattu 25.03.2013 11:44:57)
Itse itselleni vastaten :) Laskeskelin noita säästöjä (Thomannin hinnastosta) ja tässä tulokset (tuloksiin ei ole vaikuttaaneet tellit, vakuutus- eikä postimaksut ja työvoimana on käytetty orjatyövoimaa sekä työtilat ovat olleet ilmaiset eikä juotoksiin ole käytetty mitään materiaalia tai työkaluja).

Lähtötiedot:

Tuote:___________________Hinta €:
CGK Road 75_____________2,09/m
CGK 175_________________1,99/m

Neutrik NP2 RX-B__________3,9/kpl
Neutrik NP2 X-B___________3,09/kpl
Neutrik NP2 RX-AU Silent____7,5/kpl
Neutrik NP2 X-AU Silent_____6,8/kpl

Tulokset:

Kaapeli:________Valmis €:____Itsetehty €:___Säästö €:____Säästö %:
CSI 6 rp silent____33_________22,53_________10,47________31,7
CSI 6 PP Silent___33_________21,83_________11,17________33,8
CSI 6 PR-175____23,9________18,93_________4,97_________20,8
CSI 6 PP-175____23,9________18,12_________5,78_________24,2
CRI 6 PR________35_________19,53_________15,47________44,2
CRI 6 PP________35_________18,72_________16,28________46,5

CSI johdoissa on käytetty CGK 175 kaapelia ja CRI johdoissa CGK Road 75 kaapelia.

E: Luettavuus
Vilpur1
25.03.2013 09:07:31
Ei ihan tullut saman näköisenä lista kuin kirjoitusalueelle. Korjailen myöhemmin kun on aikaa.
hallu
25.03.2013 09:38:48
Vilpur1: Ei ihan tullut saman näköisenä lista kuin kirjoitusalueelle. Korjailen myöhemmin kun on aikaa.

Mutta valaiseva lista ja vaivaa olet nähnyt mistä plussia. Näyttää siltä, että pääpiirteittäin alle puleen se säästö jää, mutta jonkin verran kuitnekin. Itse kyllä ostaisin valmiita piuhoja jos en erikseen haluaisi harrastaa kolvaamista. Tietenkin itse tekemällä saa jostiinsa semmoiset plugit ja piuhat kuin haluaa, mutta eihän se nyt mitään avaruustiedettä ole.
Vilpur1
25.03.2013 12:10:38
iec: CSI-sarjan valmiskaapeleissa on käytetty CGK175-kaapelia (0,75 mm2, 25,5 Ohm/km, 88 pF/m) tai CGK122-kaapelia (0,22 mm2, 87 Ohm/km, 82 pF/m)

CRI-sarjassa on käytetty CGK Road 75-kaapelia (0,75 mm2, 25,5 Ohm/km, 88 pF/m)

CSI & CRI ovat sitten Cordialin parasta laatua. Tässä linkki suoraan Cordialin sivuille: http://www.cordial.eu/en/products--find-your-cable.html

-iec

En muista pohtiko joku jo tätä mutten ainakaan nopealla vilkaisulla löytänyt, mikähän ero noilla CGK175 ja CGK Road 75 kaapeleilla on? Cordialin sivuilta löytyvien datojen perusteella eroa on vain nimi ja väri jolla kaapelityyppi on kirjoitettu kumiin. Hintaeroa kuitenkin valmiskaapeleiden (CSI 6 PP-175 & CRI 6 PP) välillä on yli kymmenen euroa kun taas itsetehtyinä ero mahtuu yhden euron sisään.

PDF Datasheetit:

http://katalog.cordial.eu/media/pro … 0cables/CGKROAD75/CGK-ROAD%2075.pdf

http://katalog.cordial.eu/media/pro … /bulk%20cables/CGK175/CGK%20175.pdf
Vainottu
25.03.2013 23:23:00
Vilpur1: En muista pohtiko joku jo tätä mutten ainakaan nopealla vilkaisulla löytänyt, mikähän ero noilla CGK175 ja CGK Road 75 kaapeleilla on?

Eipä noissa mun silmään osu kyllä mitään eroja. Tekniset tiedot ja materiaalit näyttäis samalta, joten en usko että noissa mitään todellista eroa on. Tai mikä minä olen sanomaan jos niissä joku eron kuulee / tuntee. :)

Noita vihreitä liittimiä en löytänyt Neutrikin sivuilta, joten mahtaako kyseessä olla joku Cordialille tehty oma väritys? Muuten kuvittelisin tuon olevan sama liitin kuin se musta / kullitettu malli.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause.
Vilpur1
26.03.2013 07:22:37
Vainottu: Eipä noissa mun silmään osu kyllä mitään eroja. Tekniset tiedot ja materiaalit näyttäis samalta, joten en usko että noissa mitään todellista eroa on. Tai mikä minä olen sanomaan jos niissä joku eron kuulee / tuntee. :)

Noita vihreitä liittimiä en löytänyt Neutrikin sivuilta, joten mahtaako kyseessä olla joku Cordialille tehty oma väritys? Muuten kuvittelisin tuon olevan sama liitin kuin se musta / kullitettu malli.

Laitoin Cordialille sähköpostia noista eroista.

Eiköhän tuo vihreä ole vain kotelon väri. Ei Neutrikin sivu ainakaan kerro että olisi eri malli.
Vilpur1
26.03.2013 07:25:39 (muokattu 26.03.2013 07:35:39)
Onko kukaan muuten kokeillut tuollaista Neutrikin NP2RX-TIMBRE plugia josta saa valittua neljä eri kaapeli "soundia". Onkohan erot ainoastaan kultakorvilla havaittavat? Todennäköisesti...

http://www.neutrik.com/en/audio/plu … s-and-jacks/timbreplug/np2rx-timbre

E: Ohhoh siinä sivulla oli myös video, ehkä sillä jotain pientä hämyä saa aikaan. Voishan sitä kokeilla.
Murgo
26.03.2013 07:45:30 (muokattu 26.03.2013 07:49:36)

Vilpur1: Onko kukaan muuten kokeillut tuollaista Neutrikin NP2RX-TIMBRE plugia josta saa valittua neljä eri kaapeli "soundia". Onkohan erot ainoastaan kultakorvilla havaittavat? Todennäköisesti...

http://www.neutrik.com/en/audio/plu … s-and-jacks/timbreplug/np2rx-timbre

E: Ohhoh siinä sivulla oli myös video, ehkä sillä jotain pientä hämyä saa aikaan. Voishan sitä kokeilla.

Onkohan siellä siis eri kokoisia kondensaattoreita joita tuolla nupilla valitaan tms?

Hiukan kikkailulta kyllä maistuu integroida äänenvärisäädin vielä plugiinkin kun sekä kitarassa että vahvistimessa on jo.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)