Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Softasyniin siirtyminen ja niiden livekäyttö
1
saku91
22.03.2013 16:33:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=36&t=216044 Tuossa topicissa olikin jo saman tyyppistä juttua, mutta teen nyt kuitenkin oman kun haluaisin vähän tarkempaa infoa asiaan.
 
Eli on alkanut viimeaikoina mietityttämään, että pitäisikö päivittää synakalustoa ja ottaa tulevaisuudessa soundit softista. Tähän asti oon siis soitellut Korgin Karmalla ja M50:llä folkahtavassa metallibändissä niin livenä kuin studiossakin, mutta oma ja bändikavereiden mielipide on, ettei noista lähde tarpeeksi aidot soundit tän genren musiikkiin. Tarkoitus olisi siis myydä ainakin Karma pois ja ostaa tilalle sopivampaa kalustoa. Softat kiinnostaisi myös siksi, että suunnitelmissa olisi joskus alkaa tekemään myös jonkinlaista ambientmusiikkia oman projektin merkeissä.
 
Uuden kaluston pitäisi siis toimia kotosalla/studiossa, mikä ei liene ongelma, mutta myös keikalla moitteetta. Soundien vaihtaminen varmaan eniten mietityttää. Listasin tähän pari asiaa, mistä kiinnostaisi tietää:
 
- Suositukset tietokoneen ja DAWin suhteen? Millaiset statsit pitäisi löytyä, että kone jaksaa varmasti livenä pyörittää kaikkia tarvittavia ohjelmia? Tähän mennessä mulla on DAWina ollut käytössä Reaper, mutta onko jokin muu selvästi parempi livekäyttöön?
 
-Äänikortti? Kuinka paljon kortti vaikuttaa viiveeseen painalluksen ja äänen välillä, entä muut komponentit, DAW, midikiippari ja plugarit? Viiveen pitäisi olla lähes olematon, muuten ei tule soittamisesta mitään.
 
-Mikä midikiippari? Painotettuja koskettimia en halua, joten suurin osa 88-pituisista lienee pois laskuista. Mahdollisimman monta kosketinta siinä saisi kuitenkin olla, että mahtuu mahdollisimman moni soundi yhtä aikaa splitattuna soitettavaksi. Mieluummin siis 73 kuin 61.
 
- Kokemusta midiasioista ei ole kerennyt vielä aivan valtavasti kertyä, joten kiinnostaisi tietää kuinka jouhevasti onnistuu soundien vaihto tällä systeemillä? Meillä on biiseissä synalle aika reilusti tavaraa, joten soundien kontrolloinnin pitäisi onnistua helposti kiipparista käsin ilman, että tarvitsee kesken biisin räplätä tietokonetta.
Korgeilla soittaessa oon tehnyt tähän asti niin, että mulla on joka biisille oma combi ja soundit on midiä hyödyntäen jaettu tasaisesti kummankin soittimen koskettimille sinne mihin mahtuu hyvin, jolloin kaikki biisin soundit on koko ajan "käsillä". Näin ei ole tarvinnut kesken biisin juuri vaihtaa eri combien välillä. Vastaava helppokäyttöisyys pitäisi saavuttaa myös uudella kalustolla, tavalla tai toisella.
 
Koitin nyt kysellä suht yleisellä tasolla näitä, vaikka olisi mulla kyllä ollut paljon tarkempiakin kysymyksiä esittää. No jos sitten keskustelun edetessä. :)
 
Quru
23.03.2013 10:49:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saku91: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=36&t=216044 Tuossa topicissa olikin jo saman tyyppistä juttua, mutta teen nyt kuitenkin oman kun haluaisin vähän tarkempaa infoa asiaan.
 
Eli on alkanut viimeaikoina mietityttämään, että pitäisikö päivittää synakalustoa ja ottaa tulevaisuudessa soundit softista. Tähän asti oon siis soitellut Korgin Karmalla ja M50:llä folkahtavassa metallibändissä niin livenä kuin studiossakin, mutta oma ja bändikavereiden mielipide on, ettei noista lähde tarpeeksi aidot soundit tän genren musiikkiin. Tarkoitus olisi siis myydä ainakin Karma pois ja ostaa tilalle sopivampaa kalustoa. Softat kiinnostaisi myös siksi, että suunnitelmissa olisi joskus alkaa tekemään myös jonkinlaista ambientmusiikkia oman projektin merkeissä.
 
Uuden kaluston pitäisi siis toimia kotosalla/studiossa, mikä ei liene ongelma, mutta myös keikalla moitteetta. Soundien vaihtaminen varmaan eniten mietityttää. Listasin tähän pari asiaa, mistä kiinnostaisi tietää:
 
- Suositukset tietokoneen ja DAWin suhteen? Millaiset statsit pitäisi löytyä, että kone jaksaa varmasti livenä pyörittää kaikkia tarvittavia ohjelmia? Tähän mennessä mulla on DAWina ollut käytössä Reaper, mutta onko jokin muu selvästi parempi livekäyttöön?

 
Oikeastaan mikä tahansa uusi tietokone pyörittää melkein kaikkia softasynia jouhevasti. Hieman ylimitoitetut speksit tuovat kyllä lisää vakautta ja jouhevuutta järjestelmään. Koneen speksejä tärkeämpää on, että livekäytössä oleva tietokone olisi mahdollisimman puhtaasti pyhitetty juuri siihen tarkoitukseen, varsinkin windows-koneet. Optimi olisi, että musakäyttöön pyhitetyllä tietokoneella ei päivitellä facebookkia, selata aikuisviihdesivuja tai tehtäisi oikeastaan mitään muutakaan. Järki käteen niin melkein kaikki toimii mukavasti. Jos olisin itse kasaamassa softasyna-systeemiä tyhjästä ja rahaa olisi käyttää mukavasti niin hankkisin yhdistelmän Macbook Pro + Mainstage.
 
-Äänikortti? Kuinka paljon kortti vaikuttaa viiveeseen painalluksen ja äänen välillä, entä muut komponentit, DAW, midikiippari ja plugarit? Viiveen pitäisi olla lähes olematon, muuten ei tule soittamisesta mitään.
 
Vaikuttaa vaihtelevasti. Jo halvoillakin korteilla voi päästä käytännössä olemattomiin latensseihin, jos ne toimivat hyvin yhteen muun järjestelmän kanssa. Itselläni on kokemusta edullisista M-audion, Edirolin ja Presonuksen audiointerfaceista, kaikilla pääsi pieneen latenssiin, mutta erojakin toki oli. M-audion ajurit kaatuilivat sekä Vistalla että Windows 7:lla, Edirol toimi sujuvasti, tällä hetkellä käytössäni on mäkkikoneen kanssa Presonuksen Firestudio mobile eikä ole ollut mitään ongelmaa. Kannattaa lueskella käyttäjäarvioita erityisesti ajureiden vakauden suhteen. Ja helpompaa toki on, jos interfacessa on midi-sisäänmeno itsessään, kuin ostaa erillinen midi-interface.
 
-Mikä midikiippari? Painotettuja koskettimia en halua, joten suurin osa 88-pituisista lienee pois laskuista. Mahdollisimman monta kosketinta siinä saisi kuitenkin olla, että mahtuu mahdollisimman moni soundi yhtä aikaa splitattuna soitettavaksi. Mieluummin siis 73 kuin 61.
 
Iso osa noista pidemmistä koskettimistoista kulkee termillä "semi-weighted", joka voi tarkoittaa ihan mitä tahansa täysin painottamattoman ja vahvastikin painotetun koskettimiston välillä. Suosittelen, että koettaisit etsiä midikiipparin jostain jossa voit kokeilla sitä etukäteen
 
- Kokemusta midiasioista ei ole kerennyt vielä aivan valtavasti kertyä, joten kiinnostaisi tietää kuinka jouhevasti onnistuu soundien vaihto tällä systeemillä? Meillä on biiseissä synalle aika reilusti tavaraa, joten soundien kontrolloinnin pitäisi onnistua helposti kiipparista käsin ilman, että tarvitsee kesken biisin räplätä tietokonetta.
Korgeilla soittaessa oon tehnyt tähän asti niin, että mulla on joka biisille oma combi ja soundit on midiä hyödyntäen jaettu tasaisesti kummankin soittimen koskettimille sinne mihin mahtuu hyvin, jolloin kaikki biisin soundit on koko ajan "käsillä". Näin ei ole tarvinnut kesken biisin juuri vaihtaa eri combien välillä. Vastaava helppokäyttöisyys pitäisi saavuttaa myös uudella kalustolla, tavalla tai toisella.
 
Koitin nyt kysellä suht yleisellä tasolla näitä, vaikka olisi mulla kyllä ollut paljon tarkempiakin kysymyksiä esittää. No jos sitten keskustelun edetessä. :)

 
Soundien vaihto onnistuu, kunhan midikomentojen lähetys kiipparista ja niiden vastaanotto softassa on konfiguroitu oikein. Ei ole kovinkaan vaikeaa. Ainakin jo aiemmin mainitsemallani Mainstagella soundien splittaaminen ja layerointi onnistuu.
 
Kakka roiskusi.
saku91
23.03.2013 13:55:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia, selvensi hyvin. Pitääkin tutustua tuohon Mainstageen, näin äkkiseltään tutkailtuna vaikuttaisi tosi pätevältä ohjelmalta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «