Aihe: Orange
1 2 3 4 526 27 28 29 30
Muovinen
22.03.2013 12:01:26 (muokattu 22.03.2013 12:01:45)

Kime86: Onhan tuo nippeleiden ja nappuloiden määrään suhteutettuna varsin monipuolinen laite.

Jos perussoundi on terve, niin jo pelkästään hyvin toimiva laaja-alueinen gain-namiska riittää tekemään vahvarista monipuolisen. Mesa-miehet voi toki olla eri mieltä ;D
Myy minulle sun Guild-sähkis, kiitos. Kamaropnogalleria
Kime86
22.03.2013 14:51:24
Muovinen: Jos perussoundi on terve, niin jo pelkästään hyvin toimiva laaja-alueinen gain-namiska riittää tekemään vahvarista monipuolisen. Mesa-miehet voi toki olla eri mieltä ;D

Ja lisänä helpottaa jos on tuo kunnollinen eq. Ensimmäinen putkivahvistin itselle, niin tuli kuitenkin yllätyksenä, kuinka monenlaista ääntä tuosta saa irti.
Metallica up your ass!
KooAa
22.03.2013 15:15:46
Hellacopterseissa tais olla Orangeja koko ajan, parhaimmillan kaikilla kolmella kielisoittajalla.
It ain't what you do, it's how do you do? Ketoon, peipi, ketoon. Nothing Toulouse. Turbomaha.
Ziggy Bubba
22.03.2013 16:16:43

Muovinen: Jos perussoundi on terve, niin jo pelkästään hyvin toimiva laaja-alueinen gain-namiska riittää tekemään vahvarista monipuolisen. Mesa-miehet voi toki olla eri mieltä ;D

Varsinkin jos soundi on about fiksu equt klo 12. Siitä on sitten helppo tuunata vähän omaan suuntaan. Toi homma tuntus olevan Orangella oikein hyvin hallussa, ainakin omassa TT:ssä ja Rockerverbissä. Vaikee saada suorastaan huonoa soundia.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
Vilpur1
22.03.2013 18:07:08 (muokattu 22.03.2013 18:11:27)
beliel: Nuo kaikki ovat nykyisiä, löytyvät tuolta: http://www.orangeamps.com/artists/

Tuolta mualiman foorumeilta löytyi lisäksi sellasia nimiä kuin Stevie Wonder, Peter Green ja live setistä orankeja löytyy Wolfmotherilta, nämä tiedot siis löytynyt internetistä joten on epäilemättä totta :)

E: kirotusvire
Etsin soittokamoista soittotaitoa. Ei ole tullut vastaan...
Vilpur1
22.03.2013 18:10:23
Löytyykö keltään kokemuksia Orangen Custom Shopin Ad50:stä tai Retro50:stä? Onkohan näitä koskaan Suomesta saanutkaan?
Muovinen
22.03.2013 20:34:13

Ziggy Bubba: Varsinkin jos soundi on about fiksu equt klo 12. Siitä on sitten helppo tuunata vähän omaan suuntaan. Toi homma tuntus olevan Orangella oikein hyvin hallussa, ainakin omassa TT:ssä ja Rockerverbissä. Vaikee saada suorastaan huonoa soundia.

Aivan! Omia Orangeja ainakin saa kyllä ruuvattua moneen suuntaan, mutta ne kuulostaa aina Orangelta, eli se räyhäkkä brittiluonne sieltä puskee läpi. Mä en vielä ihan tiedä mitä mieltä olla Rockerverbin kliinistä, ainakin siinä on atakkia niin pirusti. AD30:stä saa mun makuun kivemman tumman pyöreän ja puisen kliinisoundin, mutta se ei varmaan kaikkien mielestä edes enää ole oikeasti kliini ;) Mutta huonoa soundia on erittäin vaikea saada noista ulos. Huonolla kitaravalinnalla ehkä onnistuu.
Ziggy Bubba
22.03.2013 21:17:57 (muokattu 22.03.2013 21:20:07)

Muovinen: Aivan! Omia Orangeja ainakin saa kyllä ruuvattua moneen suuntaan, mutta ne kuulostaa aina Orangelta, eli se räyhäkkä brittiluonne sieltä puskee läpi. Mä en vielä ihan tiedä mitä mieltä olla Rockerverbin kliinistä, ainakin siinä on atakkia niin pirusti. AD30:stä saa mun makuun kivemman tumman pyöreän ja puisen kliinisoundin, mutta se ei varmaan kaikkien mielestä edes enää ole oikeasti kliini ;) Mutta huonoa soundia on erittäin vaikea saada noista ulos. Huonolla kitaravalinnalla ehkä onnistuu.

Se Rockerverbin puhdas on aika ylikirkas jopa, mutta oikein hyvä jos vertaa muihin noin iso-säröisiin vahvareihin. Semmosta presence-napsua on niin paljon, että säröpurkit kuulostaa lähinnä sirinältä siitä kanavasta.

Toisaalta, gain-kanava jossain klo 10-11 toimii about paremmin kuin mikään useimman säröpurkin kanssa. (Paitsi Big Muffin, en tiedä miksi.)

E: musta se Orange-soundi tuppaa olemaan enemmän alemman keskialueen tööttiä vs vaikka britti-Marshallin ylempi keskialue.
Muovinen
22.03.2013 21:43:46

Ziggy Bubba: Se Rockerverbin puhdas on aika ylikirkas jopa, mutta oikein hyvä jos vertaa muihin noin iso-säröisiin vahvareihin. Semmosta presence-napsua on niin paljon, että säröpurkit kuulostaa lähinnä sirinältä siitä kanavasta.

Toisaalta, gain-kanava jossain klo 10-11 toimii about paremmin kuin mikään useimman säröpurkin kanssa. (Paitsi Big Muffin, en tiedä miksi.)

E: musta se Orange-soundi tuppaa olemaan enemmän alemman keskialueen tööttiä vs vaikka britti-Marshallin ylempi keskialue.

Joo, tuo kliini on selkeästi suunniteltu leikkaamaan läpi kovaa soittavasta bändistä ja sellaiseen käyttöönhän tuo nuppi on omiaan särön puolesta. Hankala antaa mitään lopullista tuomiota, kun en ole käyttänyt kliiniä vielä bändikontekstissa. Itse olen saanut ihan kivoja tuloksia purnukoilla RV:n kliinikanavaan.

Marshallista mulla ei ole kokemuksia kuin mallinnospuolelta, mutta tuon alamiddlejöötin allekirjoitan. Osaksi siksi Oranget on tummemmanpuoleisia luonteeltaan ja ainakin mun korvaan hieman alempitehoiset kitaramikit kuulostaa paremmalta ton kanssa. Suuritehoiset pukkaa vaan lisää bassoa kehiin ja homma menee helposti vähän tukkoon. Nyt kun pääsi Burstbuckereilla ja P90:llä kokeileen niin kylläpä toimii komeasti!
Ziggy Bubba
22.03.2013 22:19:22

Muovinen: Joo, tuo kliini on selkeästi suunniteltu leikkaamaan läpi kovaa soittavasta bändistä ja sellaiseen käyttöönhän tuo nuppi on omiaan särön puolesta. Hankala antaa mitään lopullista tuomiota, kun en ole käyttänyt kliiniä vielä bändikontekstissa. Itse olen saanut ihan kivoja tuloksia purnukoilla RV:n kliinikanavaan.

Marshallista mulla ei ole kokemuksia kuin mallinnospuolelta, mutta tuon alamiddlejöötin allekirjoitan. Osaksi siksi Oranget on tummemmanpuoleisia luonteeltaan ja ainakin mun korvaan hieman alempitehoiset kitaramikit kuulostaa paremmalta ton kanssa. Suuritehoiset pukkaa vaan lisää bassoa kehiin ja homma menee helposti vähän tukkoon. Nyt kun pääsi Burstbuckereilla ja P90:llä kokeileen niin kylläpä toimii komeasti!

Ite oon käyttänyt bändi- & keikkahommissa vaan tuota särökanavaa ja tiputtanut EHX Signal Padillä sen pikkumurolle. Kliiniä oon käyttänyt vaan kotioloissa - se voipi toimia isommalla volakalla paremmin. Ainakin kotona se on mulla täysin kelvoton ja hyödytön säröpurkkien kanssa.

Lopulta se puhdas kanava on omassa käytössä turha, ehkä siksi tommonen AD30-henkinen kanavajako olisi parempi. Eli toinen gain-kanava olisi paljon parempi juttu. Harvoin sitä ihan puhdasta kaipaa, paljon enemmän pikkumuroa.

Tästä syystä Thunderverb voisi olla kova, varsinkin jos olisi äkillistä tarvetta parille kanavalle bändikäytössä.
Muovinen
22.03.2013 22:37:05

Ziggy Bubba: Lopulta se puhdas kanava on omassa käytössä turha, ehkä siksi tommonen AD30-henkinen kanavajako olisi parempi. Eli toinen gain-kanava olisi paljon parempi juttu. Harvoin sitä ihan puhdasta kaipaa, paljon enemmän pikkumuroa.

Sama homma itellä. Siksi tykkäänkin tosta AD30:stä kovasti. No, pääasiassa kuitenkin siksi, että siinä on jumalainen rock-soundi, jota ei RV:stä saa, muttajuu. Kyllähän tuo RV:n kliini alkaa muroutumaan aika pian puolen välin jälkeen volapotikalla ja varttia vaille täysillä on jo crunchia melkein :D Sitten taas RV on vola/gain -käyttäytymisensä vuoksi paljon mukavampi keikkakone, kun AD30 herää kunnolla vasta lähes täysillä ja sillon irtoaa jo paikat hampaista.

Oiskohan noita mahdollista kytkeä yhtä aikaa Orangen 212 kaappiin (on siinä kaks rööriä, mutta ei mitään infoa mitä kumpainenkin tekee) jollain AB-kytkimelllä ilman että savut tulee ulos? Siinä ois jo melkoiset soundipaletit käytössä!
Ziggy Bubba
22.03.2013 23:04:32

Muovinen: Sama homma itellä. Siksi tykkäänkin tosta AD30:stä kovasti. No, pääasiassa kuitenkin siksi, että siinä on jumalainen rock-soundi, jota ei RV:stä saa, muttajuu. Kyllähän tuo RV:n kliini alkaa muroutumaan aika pian puolen välin jälkeen volapotikalla ja varttia vaille täysillä on jo crunchia melkein :D Sitten taas RV on vola/gain -käyttäytymisensä vuoksi paljon mukavampi keikkakone, kun AD30 herää kunnolla vasta lähes täysillä ja sillon irtoaa jo paikat hampaista.

RV tosiaan toimii jopa ihan pienellä volyymillä komeesti. Käytin myös alkuun RV:n puhdasta kanavaa vaihtajalla treeneissä ja volat oli päälle klo 12... Tosi pientä muroa tais tulla päätteestä. Musta toi RV:n särökanava on vaan erittäin monipuolinen, pikkusesta crunchista isoon rähinään lähtee. Jälkimmäisessä toi on kyllä paljon parempi.

Oiskohan noita mahdollista kytkeä yhtä aikaa Orangen 212 kaappiin (on siinä kaks rööriä, mutta ei mitään infoa mitä kumpainenkin tekee) jollain AB-kytkimelllä ilman että savut tulee ulos? Siinä ois jo melkoiset soundipaletit käytössä!

Älä ainakaan käytä niitä kahta inputia siihen, ne on kai tehty sille, että voi käyttää toista kaappia tuon lisäksi. Että toinen niistä on Out.

Veikkaan, että tarttet tohon hommaan ihan toisen kaapin. 16-ohminen suoraan vois olla hyvä kun Orangeista puhutaan.
Vilpur1
22.03.2013 23:08:14
Muovinen: Oiskohan noita mahdollista kytkeä yhtä aikaa Orangen 212 kaappiin (on siinä kaks rööriä, mutta ei mitään infoa mitä kumpainenkin tekee) jollain AB-kytkimelllä ilman että savut tulee ulos? Siinä ois jo melkoiset soundipaletit käytössä!

Vahvistimessa täytyy aina olla kuormaa (kaappi) ettei se mene rikki. Ainakaan siis kytkin joka katkaisee kuorman toiselta vahvistimelta ja siirtää toiselle siten että molemmat vahvistimet on päällä ei voi käyttää.

Toisesta reijästä voit ottaa rinnalle toisen kaapin (16ohm) jolloin kahden 16ohmin kaapin impedanssi on 8ohm. Orangen nupeissa on yleensä 1x16ohm ja 2x8ohm ulostuloja. Kaksi 16ohmin kaappia kuitenkin siis kytketään joko erikseen molemmat 8ohmin tuloihin tai yhteen 8ohmin jolloin kaappien välillä on kaapeli. Kummassakin tapauksessa kaapit ovat rinnan kytkettyjä.
hjukke
23.03.2013 14:53:08

Onko jollain tietoa, voisko Rockerverb mk1:sen (50w) nupin kytkeä yhteen 8 ohmiseen JA samalla 16 ohmiseen kaappiin?
Vetehinen
23.03.2013 20:33:58
hjukke: Onko jollain tietoa, voisko Rockerverb mk1:sen (50w) nupin kytkeä yhteen 8 ohmiseen JA samalla 16 ohmiseen kaappiin?

No tuota noin niin, suositeltavaa se ei välttämättä ole. Kaksi 16-ohmista olisi passeli tyrkätä niihin kahteen 8 ohmiseen rööriin. Tuskinpa laitteet hajoaa vaikka kytket erilläkin tavalla. Ehkäpä kysyt asiaa Musamaailmalta?
"When I die, I want you to bury me upside down so that anyone who doesn't like me can kiss my ass!" -Red
s8na
24.03.2013 13:27:31

hjukke: Onko jollain tietoa, voisko Rockerverb mk1:sen (50w) nupin kytkeä yhteen 8 ohmiseen JA samalla 16 ohmiseen kaappiin?

Muistelisin, että noita 16 ohm ja 8 ohm lähtöjä ei oo tarkoitettu käytettäväksi samaan aikaan, vain 1x 16 ohm kaappi, 1x 8 ohm kaappi tai 2 x 16 ohm kytkettynä 8 ohm lähtöihin. Kyllä se varmaan toimii, mutta ei kyllä mennä ihan valmistajan määritysten mukaan ja omalla riskillä.
Vilpur1
24.03.2013 14:10:13 (muokattu 24.03.2013 14:12:32)

Kun laskee impedanssit yhteen eli,

1/Z1 + 1/Z2 = 1/Ztot => 1/8 + 1/16 = 3/16 ja tuosta käänteisluku 16/3 saadaan lopputulos 5,333 ohm eli en kyllä ite laittaisi.

Manual:

-When using a single Orange 16 ohm speaker cabinet, (i.e. PPC412 or PPC212), attach it to the 16 ohm output socket on your amplifier.
-When using two Orange 16 ohm speaker cabinets attach each one to a separate 8 ohm output socket on your amplifier.
-When using a single 8 ohm cabinet attach it to either one of the two 8 ohm output sockets on your amplifier.
-WARNING: Never use two 8 ohm cabinets at the same time.
When using a Rockerverb 50 combo with a 16 ohm extension speaker, disconnect the internal speaker from the 16 ohm socket and reconnect to one of the two 8 ohm sockets. Connect the extension speaker to the other 8 ohm socket.
-WARNING: Orange Rockerverb amplifiers should not be used with 4 ohm speakers.

E: tuota nettisivua on aina välillä nähnyt linkitettävän kun on puhe kaappien impedansseista,

http://www.colomar.com/Shavano/impedance_proc.php
hjukke
24.03.2013 18:51:36

Kiitoksia tyhjentävistä vastauksista! Pitäisköhän toi marsukaappi vaan laittaa kiertoon sitten.. Manuaalissahan ei suoraan puututtu siihen 1x8 + 1x16 asiaan, siksi kysyin. Tattis.
juki
25.03.2013 12:27:03 (muokattu 25.03.2013 12:28:40)
Muovinen: Sama homma itellä. Siksi tykkäänkin tosta AD30:stä kovasti. No, pääasiassa kuitenkin siksi, että siinä on jumalainen rock-soundi, jota ei RV:stä saa, muttajuu. Kyllähän tuo RV:n kliini alkaa muroutumaan aika pian puolen välin jälkeen volapotikalla ja varttia vaille täysillä on jo crunchia melkein :D Sitten taas RV on vola/gain -käyttäytymisensä vuoksi paljon mukavampi keikkakone, kun AD30 herää kunnolla vasta lähes täysillä ja sillon irtoaa jo paikat hampaista.

Omistaessani ko. kaapin tein siihen pikku modin muuttaen tuon toisen outputin inputiksi ja sen myötä vaihtoehtoset mono/16-Ohm tai stereo/8-Ohm. Jälkimmäistä tuli sitten käyteltyä kahden nupin setupissa yhdessä ABY boxin kanssa.

Lisäsin myöhemmin tuohon vielä kytkimen vaihtamaan sarja- ja rinnankytkentöjen välillä eli soveltuvaksi 4 tai 16 ohm kuormille.

Modit on suht yksinkertaisia ja ensimmäinen vielä täysin purettavissa ilman kosmeettisia muutoksia..
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)