Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yamaha MX49 & MX61
1 2
Kaakatus
28.02.2013 23:42:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jännää ettei tästä ole vielä näkynyt keskustelua palstalla (korjatkaa jos olen väärässä).
 
http://uk.yamaha.com/en/products/music-production/synthesizers/mx/
 
Yamahalta lisää Motif-soundien kierrätystä kevyessä paketissa:
 
Yamaha MX49 and MX61 specs;
 
166MB of internal Wave ROM
More than 1000 Voices taken directly from MOTIF
USB Audio/MIDI interface built in
VCM Effects
Auxiliary input and WAV/MIDI file playback
One touch Layer and Split function
128 note Polyphony / 16 part multitimbral
999 arpeggio patterns
Advanced synth editor
Remote Mode for DAW control
Bundled with Cubase AI, YC-3B organ emulator, Steinberg Prologue analog synth
Lightweight design: (MX49: 3.8kg, MX61: 4.8kg)
 
Tämä on siis kuin MOX-sarjalaiset ilman seq:a, puolella romilla, karsitulla näytöllä, mutta toisaalta tupla polyfonialla. Midin lisäksi myös audio kulkee USB-letkua pitkin molempiin suuntiin.
 
Romin karsiminen on sääli, sillä muilta osin tuo olisi ollut kuin XS-räkki koskettimien kera, eli ihan varteenotettava keikkapeli puhtaasti soittamista ajatellen.
Yamahan oma mainos tosin tuntuu painottavan soitinta lähinnä konemusiikin vääntäjille:
http://www.youtube.com/watch?v=hrEqDp2ww9c
 
Hinnat ovat about MX49: 498e ja MX61: 637e
 
Mitäs porukka tuumailee karvalakkimallin korvaläpättömästä versiosta? Uusi X5D, jota tullaan näkemään livenä vielä pitkään vai täysin turha lelu?
 
Itse pidän tätä budjettiluokassa huomattavasti parempana tuotteena kuin edellistä MM-sarjaa, joka oli lähinnä PSR-sarja ilman kaiuttimia parilla Motif-samplella. MX-sarjassa aloittelija vaikuttaisi saavan romin täydeltä käyttismatskua vaikkakin sitten karsitussa muodossa.
 
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
JoeyF
01.03.2013 01:06:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä tää MX-sarja on ihan ok lisä budjettiluokan tarjontaan.
Tota soittaneena yllätyin, et motifista tutut presetit löytyy suoraan liki yks yhteen.
Jos tää olis tullu monta vuotta sitten myyntiin, ni ei välttämättä olis tullu hankittuu Es-, Xs-, Xf- tai mitään muuta motifia. Välttämättä.
Tosin veikkaan, et livenä huomaa saundieron motif-sarjalaisen ja näiden välillä samoista aalloista huolimatta. Aika halvan olonen vekotin toi kuitenkin on.
 
Mut kyl tolla pääsee lähelle motif-saundia sopuhintaan ja jos ei ite olis tullu liikakäytettyä motif-sarjalaisten soundeja huonovointisuuteen asti, ni voisin jopa vuonna 2013 harkita tollasen ostoa. Hyvä kakkoslauta tms.
 
Koskettimisto on ihan ok ja kelpaa soittoon. Muistuttaa Es-sarjan touchia.
Editointi sujuu kivasti vaik näyttö onkin pieni.
Suurin ongelma on virtapiuha, joka kaikkien valmistajien alle tonnin vekottimien tapaan on kauheeta kuraa. Ei se elämää kestä.
Sama ongelma esim Roland Vr-09, Korg krome ja Kurzweil Sp-sarjan kanssa.
 
Kannattaa tota kuitenkin testata, jos motif-saundi miellyttää, haluaa pelkän romplerin ja kestää noi kompromissit alhaisen hinnan vuoks.
 
Mut sen verran täytyy offtopicina mainita, et kyl sais Yamahakin jo päivittää saundivalikoimansa. Liian kauan kierrätetty samoja juttuja.
Ehkä kohta tulevilla Frankfurtin tai Anaheimin messuilla ens vuonna jotain kuuluis. Toivottavasti.
 
Mr Yami
22.03.2013 14:28:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kävin tänään hyvin varautuneesti testaamassa kun en MOXia löytänyt. Siinä oli todella hyvät soundit ainakin kajareilla kuunneltuna. Arpeggioita en osannut pikasilmäyksellä käyttää, mutta voisi olla hyvä kakkoslauta. Nyt pohdin eroja mox61 ja mx:n välillä kumpi sopii tarpeisiini.
 
Bring us love, Let us see, Set us Free!!!
Kaakatus
22.03.2013 18:54:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr Yami: Itse kävin tänään hyvin varautuneesti testaamassa kun en MOXia löytänyt. Siinä oli todella hyvät soundit ainakin kajareilla kuunneltuna. Arpeggioita en osannut pikasilmäyksellä käyttää, mutta voisi olla hyvä kakkoslauta. Nyt pohdin eroja mox61 ja mx:n välillä kumpi sopii tarpeisiini.
 
Mitenkäs koskettimisto futasi, oliko soittokelpoinen?
 
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
lukethesis
22.03.2013 21:32:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoeyF:
 
Mut sen verran täytyy offtopicina mainita, et kyl sais Yamahakin jo päivittää saundivalikoimansa. Liian kauan kierrätetty samoja juttuja.
Ehkä kohta tulevilla Frankfurtin tai Anaheimin messuilla ens vuonna jotain kuuluis. Toivottavasti.

 
No joo, mutta täytyy sanoa että vieläkin XF-sarjalaisen omistajana yllättyy miten hyvää ja monikäyttöistä kamaa sieltä löytyy (joka siis on suurin piirtein XS-mallin soundisetti).
 
Niinpähän se kierrättää Rolandikin - Integra-moduli ei käytännössä muuta olekaan. Aiemmista Fantomeista puhumattakaan. Korgin "uusi" Krome taas on käytännössä M50...joka oli M3, joka oli jotain muuta.
 
Toiveissa olis, että Yamaha julkaisis Kronosin tapaisen monen enginen vehkeen tulevilla messuilla...mutta eipä taida olla korteissa, niin sanotusti. Motifissa harmittaa eniten sen vanhanaikainen samplepohjaisuus!
 
JPQ
23.03.2013 01:48:45 (muokattu 23.03.2013 01:53:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotkut jutut tekee parhaiten sampleilla mutta multisynteesi hirviötä odotan Rolandilta. ja siksi Rolandilta (enkä Yamahalta) koska heillä mun makuuni eräät parhaat samplet joskin samalla tavalla hyviä sampleja tarjoaa myös Kurzweil jotenkin vaan Yamahan jouset jättää kylmäksi (myös Motif ES mitä kaupassa testasin aikoinaan tosi pikaa eli muutaman piano jousille tms soundin pika kokeessa tykkäsin koskettimista) joka yksi tärkeimmistä jutuista (ehkä huilun ja melodisten lyömäsoittimien ja pianon ja synasoundien kanssa tärkeimmät) itselle. Joskus olisi kiva tietää miten hyvin taidolla käyttäen modernit työasemat toimii. Omiin tyylisuuntakirjooni (joka se ongelma joka ehkä elokuvamusan,klassisen ja rokin ja ambientin välissä heiluvaa materiaalia yleensä)) jota edustan kun softassa harmittaa nopeahko arvon lasku aina välillä. ja joskus taas tajuaa Yamahani (S30) joka nykyään koskettimiston korvausta jollain millä minkä soundejakin voisin käyttää. ainoa vaan sellaiset laitteet tuntuu olevan aika mahdoton juttu. ps. Rolandihan näistä pahin kierttäjä.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Quru
23.03.2013 10:54:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tässä on kelpoinen koskettimisto, niin voisin harkita vanhan masterkiippari-sotaratsuni, Motif seiskan, vaihtoa. Siinä ärsyttää pieni polyfonia, iso koko ja paino ja kovin heikko integraatio DAW-pohjaiseen systeemiin. MOX oli iso pettymys heikon polyfoniansa takia, tämä voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.
 
Kakka roiskusi.
Mr Yami
24.03.2013 09:57:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en ole paras arvostelemaan näppäimistö, mutta minun tassuihin näppäimistö tuntu sopivan. parhaiten tulis mieleen Yammun es. Kuitenkin ensi reaktio oli " WTF!? Soundit oli hyvät ja tällä on kiva soittaa, kaikesta laitteeseen liittyvästä negatiivisesta palautteesta huolimatta" Kelpais minulle studiotyöhön ja perushevikeikalle kakkoslaitteeksi.
Itse olen pohtinut kovasti mox6 sta vs. Tämä!
 
Bring us love, Let us see, Set us Free!!!
Janus
24.03.2013 11:33:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisi vaikuttaa kiinnostavalta, onko joku ehtinyt testata tuota oman koneensa kanssa nimenomaan äänikorttina (esim. softasynat)? Saako soittolatenssin siedettäväksi ilman raksumista ja poksumista?
 
Mr Yami
24.03.2013 14:09:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole testannut, mutta olettaisin että pitäs toimia eikä latenssia juuri ole. Koska siellaiseen Yammu tuota mainostaa?! (huomaa ihana promofilmi soittimesta) http://www.youtube.com/watch?v=DZopdPLnwDg
 
Bring us love, Let us see, Set us Free!!!
JPQ
24.03.2013 20:39:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs soundeja Motifissa pidätte parhaina ? joskus miettii rautaa kun softa menettää arvonsa niin kauhean äkkiä kuten myös softien lataus aikoja kun puhutaan samplesoundeista. ps. aaltomuoto listaa en tuolle parille löytänyt.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JoeyF
25.03.2013 22:10:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lukethesis: No joo, mutta täytyy sanoa että vieläkin XF-sarjalaisen omistajana yllättyy miten hyvää ja monikäyttöistä kamaa sieltä löytyy (joka siis on suurin piirtein XS-mallin soundisetti).
 
Niinpähän se kierrättää Rolandikin - Integra-moduli ei käytännössä muuta olekaan. Aiemmista Fantomeista puhumattakaan. Korgin "uusi" Krome taas on käytännössä M50...joka oli M3, joka oli jotain muuta.
 
Toiveissa olis, että Yamaha julkaisis Kronosin tapaisen monen enginen vehkeen tulevilla messuilla...mutta eipä taida olla korteissa, niin sanotusti. Motifissa harmittaa eniten sen vanhanaikainen samplepohjaisuus!

 

 
Niinpä. Tätä mx-sarjaahan voi suositella koska alun perin motifista otetut samplet on hyvät ja lähes kaikkeen todella käyttökelposet. Lisäks tohon hintaanhan toi romplerimaisuus on ihan hyväksyttävää.
 
Ylemmässä sarjassa hintaa perustellakseen sitä sen sijaan todella kaipaa niin motifin kuin fantomin osalta päivitystä ainakin urku- synaosastoon.
Siis omat urku- ja VA-enginet ym samplekirjastojen rinnalle. Ne mun mielestä päivitystä eniten kaipaa kilpailijoihin verrattuna.
 
Kun yamaha tällasen mx-sarjan on julkaissu, ni mä ennustan et joku uus motif sieltä olis tulossa kohtuullisen nopeastikin. Saa nähä, toteutuuko.
 
JoeyF
25.03.2013 22:22:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Mitäs soundeja Motifissa pidätte parhaina ? joskus miettii rautaa kun softa menettää arvonsa niin kauhean äkkiä kuten myös softien lataus aikoja kun puhutaan samplesoundeista. ps. aaltomuoto listaa en tuolle parille löytänyt.
 

 
Mä kaipaan "voice lead, 2flutes, 2 odoes & bassoon ja synthetique" - soundeja. ;-) No joo. Vaikee sanoo, että mikä on parasta ku ei niissä oo mitään erinomaista vaan monipuolisesti kaikkee. Accordion on hyvä.
 
Mr Yami
26.03.2013 10:15:52 (muokattu 26.03.2013 10:16:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy sanoa että itse en ole Motifyyn kovin paljon tutustunut ja siksi tuon MX:n soundit kiehtokin minua niin paljon. Itse olen ollut henkeen ja vereen Korgin kannattaja aiemmin. Eli sanoisin tuohon soundimaailmaan että Jyrkkä ehkä!
 
Bring us love, Let us see, Set us Free!!!
beethomer
26.04.2013 14:49:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä ei kai saa kun kaksi soundia päällekkäin(layer)?Tai split toiminnossa vain kaksi soundia vierekkäin...?
 
JoeyF
30.04.2013 00:03:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin se tosiaan on. Master-modehan tosta puuttuu kokonaan ja toi "performance"-osio on integroitu tavallaan siihen voice-modeen tolla tavalla.
Yamahalla mielessä kaiketi helppo ja looginen livekäyttö.
Vaikka olishan se 4 soundin split/layer ollu huomattavasti parempi.
 
beethomer: Tässä ei kai saa kun kaksi soundia päällekkäin(layer)?Tai split toiminnossa vain kaksi soundia vierekkäin...?
 
Janus
30.04.2013 00:14:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoeyF: Näin se tosiaan on. Master-modehan tosta puuttuu kokonaan ja toi "performance"-osio on integroitu tavallaan siihen voice-modeen tolla tavalla.
Yamahalla mielessä kaiketi helppo ja looginen livekäyttö.
Vaikka olishan se 4 soundin split/layer ollu huomattavasti parempi.

 
Ach. Ei ehkä pysty vetämään. Käytetty MOX6 tai -8 saattaa innostaa, jos sellainen osuu jossain vaiheessa eteen...
 
a_Sniper
07.05.2013 20:51:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro, tää MX49 tuli hommattua ja hyvin se tälläselle perus räpeltäjälle on, tyhmä kysymys tuosta että löytyykö koko masiinasta säätöä touch velocitylle lainkaan? Ainakin presettinä pianoaki saa hakata oikee urakalla jotta siitä saa sen äänen kuulumaan, se kuilu o aika suuri tuon kans, jos sitä sais jostain säädettyä niin arvostaisin kovasti sitä niksiä kuinka se onnistuu säätää ja onko se mahdollista kytkeä kokonaan pois päältä, en tiedä sit muita, mut itse tykkään naputella pianoa usein ilman minkäänlaista tuntumaa koskettimistossa..
 
t. Olli
 
JoeyF
14.05.2013 23:55:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

a_Sniper: Moro, tää MX49 tuli hommattua ja hyvin se tälläselle perus räpeltäjälle on, tyhmä kysymys tuosta että löytyykö koko masiinasta säätöä touch velocitylle lainkaan? Ainakin presettinä pianoaki saa hakata oikee urakalla jotta siitä saa sen äänen kuulumaan, se kuilu o aika suuri tuon kans, jos sitä sais jostain säädettyä niin arvostaisin kovasti sitä niksiä kuinka se onnistuu säätää ja onko se mahdollista kytkeä kokonaan pois päältä, en tiedä sit muita, mut itse tykkään naputella pianoa usein ilman minkäänlaista tuntumaa koskettimistossa..
 
t. Olli

 
Kuulostaa kyllä aika erikoiselta. Kyse ei oo siis siitä, et eri soundien äänenvoimakkuustasoissa olis eroja? Nekin saa kyllä tasotettua, jos haluaa/viitsii. Masterista saa myös säädettyä soittimen yleisherkkyyttä kosketukseen.
Mut että velocity kokonaan pois pianoa soittaessa??? Pianosoundi(kin) rakentuu sampleja käyttävissä digivehkeissä eri velocity-sampleista. Hiljaa painaessa soi eri sample kuin kovaa hakatessa. Jos haluat herkkyyttä säätää, ni edit valikosta velocity 0-127 mieleiseks. Kannattaa kokeilla ite lukuarvoja, koska mä en ehkä ihan tajunnut mitä tässä yritetään.
 
a_Sniper
19.05.2013 19:39:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoeyF: Kuulostaa kyllä aika erikoiselta. Kyse ei oo siis siitä, et eri soundien äänenvoimakkuustasoissa olis eroja? Nekin saa kyllä tasotettua, jos haluaa/viitsii. Masterista saa myös säädettyä soittimen yleisherkkyyttä kosketukseen.
Mut että velocity kokonaan pois pianoa soittaessa??? Pianosoundi(kin) rakentuu sampleja käyttävissä digivehkeissä eri velocity-sampleista. Hiljaa painaessa soi eri sample kuin kovaa hakatessa. Jos haluat herkkyyttä säätää, ni edit valikosta velocity 0-127 mieleiseks. Kannattaa kokeilla ite lukuarvoja, koska mä en ehkä ihan tajunnut mitä tässä yritetään.

 
Kiitos vastauksesta, elikäs tuossa on sellainen tuntuma että pitää aika kovaa painaa noita että saundi kuuluu kovaa,tuota velocity säätöä kun en löydä tuolta. Eli tarkoitan tässä nyt sitä että vaikka painaa hiljaa niin ääni tulisi joka tapauksessa aina yhtä kovaa, ettei olisi mitään eroja sen äänenvoimakkuuden kanssa, tuossahan on noita synalead ääniä jotka toimivat justiin tälläin, mutta en sit millään löydä sitä asetusta pianolle.. itellä vasen käsi paskana tapaturmasta aikanaan ja tän takia ei saa oikee kunnolla painettua noita ja oon tykästyny soittaan tuollain sitte ettei ole sitä äänivoimakkuus vaihtelua sitä mukaa mite lujaa noita painaa..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «