Aihe: Mitkä mikit teleen?
1 2
Kousi
20.03.2013 14:07:17 (muokattu 20.03.2013 14:09:58)
Olen harkinnut vaihtavani Tokai ATE-55:seen mikit. Muuten erinomainen kitara ja soi akustisesti tosi hyvin mutta sähköpuoli ei ole aivan samalla tasolla kuin kitaran laatu muilta osin. Tallamikki sinänsä on ihan ok (noudattaa kitaran vintagehenkistä linjaa), mutta hieman enemmän potkua kaipaisin, kuitenkin siten että sitä telelle tunnistettavaa twängiä säilyisi. Kaulamikki taas on aivan tumppu, ja mikkien välinen balanssi on todella huono vaikka kuinka säätää korkeuksia. Kaulamikki soi hiljaa verrattuna tallamikkiin, ja tästä syystä esim. bändikäytössä on oikeastaan aika käyttökelvoton. Mitä mikkejä suosittelisitte? Kannattaako sähköpuoleen muilta osin kajota, konkat/potikat? Hirveästi en moisiin ajatellut sijoittaa, ~100e/setti, hieman liikkumavaraa toki budjetissa.
Gabe
20.03.2013 14:56:49 (muokattu 20.03.2013 14:58:04)
IlleonKali: Olen harkinnut vaihtavani Tokai ATE-55:seen mikit. Muuten erinomainen kitara ja soi akustisesti tosi hyvin mutta sähköpuoli ei ole aivan samalla tasolla kuin kitaran laatu muilta osin.

Mitä mikkejä suosittelisitte? Kannattaako sähköpuoleen muilta osin kajota, konkat/potikat? Hirveästi en moisiin ajatellut sijoittaa, ~100e/setti, hieman liikkumavaraa toki budjetissa.

Minun mielestäni kannattaa panostaa kerralla kunnolla kun alkaa uusimaan, jos budjetti millään venyy ylöspäin niin esimerkiksi Bare Knuckle Pickupsin Vintage Hot sarjasta --> https://bareknucklepickups.co.uk/main/pickups.php?cat=teles löytynee varmaan tarkoituksiisi sopivat mikit, itse suunnittelen Yardbird settiä. Tietenkin jos käytettynä esim. torilta voisi löytyä kivasti budjettiin.

Millaista musiikkia soittelet noin muuten? Olisi vähän helpompi vähän ehdottaa eri vaihtoehtoja. Minulla on Fenderin MIJ Telecaster, eli samalta tehtaalta kotoisin kuin tuo sinun Tokai. Puiltaan oikein oikein mainio kepukka, sähköpuoli siinäkin oli aika onneton. Uusin siihen mikkien kanssa samalla vaivalla elektroniikan kokonaan uusiksi, ei nuo laadukkaat potikat, mikkivalitsin sun muut kuitenkaan montaa kymppiä maksa. Eikä tarvitse sitten vuosiin murehtia niistä.
Kousi
20.03.2013 15:44:45
Gabe: Minun mielestäni kannattaa panostaa kerralla kunnolla kun alkaa uusimaan, jos budjetti millään venyy ylöspäin niin esimerkiksi Bare Knuckle Pickupsin Vintage Hot sarjasta --> https://bareknucklepickups.co.uk/main/pickups.php?cat=teles löytynee varmaan tarkoituksiisi sopivat mikit, itse suunnittelen Yardbird settiä. Tietenkin jos käytettynä esim. torilta voisi löytyä kivasti budjettiin.

Käytettynä voisi olla vaihtoehto, uutena kuitenkin turhan kalliita, vaikka varmasti hyviä ovatkin. Käsittääkseni hieman edullisemminkin saa varsin päteviä mikkejä, mutta niitä on niin paljon että ajattelin vähän kartoittaa mistä lähteä seulomaan omiin tarpeisiin sopivimpia.

Millaista musiikkia soittelet noin muuten? Olisi vähän helpompi vähän ehdottaa eri vaihtoehtoja. Minulla on Fenderin MIJ Telecaster, eli samalta tehtaalta kotoisin kuin tuo sinun Tokai. Puiltaan oikein oikein mainio kepukka, sähköpuoli siinäkin oli aika onneton. Uusin siihen mikkien kanssa samalla vaivalla elektroniikan kokonaan uusiksi, ei nuo laadukkaat potikat, mikkivalitsin sun muut kuitenkaan montaa kymppiä maksa. Eikä tarvitse sitten vuosiin murehtia niistä.

Pääosin rockia 60-luvulta 90-luvulle, kevyimmillään countryrockia (tyyliin Eagles ja Poco) ja raskaimmillaan grungea ja kaikkea noiden väliltä. Mietin hieman jopa puolitettavaa yksikelaisen kokoista humbuckeria tallaan, mutta koska stratosta jo puolitettava humppari löytyy niin ehkä pitäydyn yksikelaisissa, ellei jotain hyvää vaihtaria satu tulemaan eteen. Ehkä myös laitan tuon sähköpuolen kokonaan uusiksi, sen voi pitää ulkona budjetista.
LaXu
20.03.2013 16:07:41
Vintage Vibe Guitarsin telemikkiin olen ollut kovin tyytyväinen, eikä hinnatkaan ole pahat.
Ziggy Bubba
20.03.2013 16:58:06

Celeb: Mulla on samassa kitarassa Dimarzio Twang King setti. Etenkin tän setin kaulamikkiä on kehuttu internetin maailmassa erittäin hyväksi. Kyl näillä rokki soi oikeen hyvin, mutta en osaa verrata alkuperäisiin mikkeihin koska niitä ei enää tässä ollut kun kitaran ostin.

Toi tallamikki on ainakin itellä varsin herkkä "piippaamaan" säröillä ja isommilla volyymeillä. Aika semmonen perusmikki Telen tallaan, ei ihan huippu eikä kehnokaan, varsinkaan hintaan nähden.

Tätä kaulamallia ei tosin ole turhaan hehkutettu, mainion kirkas ja pehmeä-soundinen värkki. Vähän tulee jonkun erittäin hyvä Straton kaulamikki-soundi mieleen. Klangia löytyy, mutta toimii myös säröllä oikein hyvin.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
Kousi
20.03.2013 17:30:51
Ziggy Bubba:
Tätä kaulamallia ei tosin ole turhaan hehkutettu, mainion kirkas ja pehmeä-soundinen värkki. Vähän tulee jonkun erittäin hyvä Straton kaulamikki-soundi mieleen. Klangia löytyy, mutta toimii myös säröllä oikein hyvin.

Tuo voisi olla hyvä vaihtari kaulamikiksi. Mitäs porukka on täällä naittanut tuon kaveriksi tallaan? Tallaan voisi kuvausten perusteella toimia Seymour Duncan STL-2.
Ziggy Bubba
20.03.2013 17:38:05 (muokattu 20.03.2013 17:40:49)

IlleonKali: Tuo voisi olla hyvä vaihtari kaulamikiksi. Mitäs porukka on täällä naittanut tuon kaveriksi tallaan? Tallaan voisi kuvausten perusteella toimia Seymour Duncan STL-2.

Ite asiassa mulla oli just tuo mikki Mex-Fenderin tallassa ennen Twänkkäriä :) Tuo toimii säröillä oikein hyvin, varsin murakka rock-komppaus irtoaa. Puhtailla tuo taas menee vähän honottavaksi omaan makuun, mikä taitaa olla suht yleistä reippaasti ylikäämittyjen mikkien kohdalla. Eli yläpäät ei helähdä samalla tavalla -> keskialue korostuu entisestään.

Mulla ei kovin hyvää ehdokasta ole tallamikiksi, sillä paras mitä mulla on tullut vastaan on oma Tom Andersonin vähän ylikäämitty T3, jonka saatavuus ja hinta voi olla vähän niin & näin. Mulle toi tuli käytetyn Tokain mukana...

Tästä aiheesta kuulisin itekin mielellään lisää enemmän tietäviltä.

E: Kaulamalli Twang Kingistä on mulla siis kahdessa eri kepissä ja ihan yhtä paljon tykkään kyllä molemmissa.
Gabe
20.03.2013 19:12:42 (muokattu 20.03.2013 19:13:00)
IlleonKali: Käytettynä voisi olla vaihtoehto, uutena kuitenkin turhan kalliita, vaikka varmasti hyviä ovatkin. Käsittääkseni hieman edullisemminkin saa varsin päteviä mikkejä, mutta niitä on niin paljon että ajattelin vähän kartoittaa mistä lähteä seulomaan omiin tarpeisiin sopivimpia.

Pääosin rockia 60-luvulta 90-luvulle, kevyimmillään countryrockia (tyyliin Eagles ja Poco) ja raskaimmillaan grungea ja kaikkea noiden väliltä. Mietin hieman jopa puolitettavaa yksikelaisen kokoista humbuckeria tallaan, mutta koska stratosta jo puolitettava humppari löytyy niin ehkä pitäydyn yksikelaisissa, ellei jotain hyvää vaihtaria satu tulemaan eteen. Ehkä myös laitan tuon sähköpuolen kokonaan uusiksi, sen voi pitää ulkona budjetista.

Aivan, eli kaulamikrofoniksi minäkin suosittelen Twang Kingiä. Se on oikein hyvä kaulamikki telecasteriin ja antaa hintansa puolesta vähän pelivaraa tallamikrofonin valintaan. Tallaan minun ehdotukseni on Seymour Duncanin STL-2 tai STL-3. STL-2 on hieman tuhdimpi/paksumpi soundiltaan. STL-3:sen soundi taas on hieman kirkkaampi ja ärhäkämpi. Kumpi sitten miellyttääkään enemmän. Villiksi kortiksi tallaan heittäisin Seymour Duncan ST59-1 (Little 59), eli yksikelaisen kokoinen Humbucker. Oikein mukava soundi, ja kyllä siitä telen tunnistaa. Toimii oikein kivasti etenkin säröisemmällä soundilla. Nuo ovat kaikki oikein laadukkaita mikrofoneja, ja sopinevat niukin naukin budjetin sisäänkin. Minulla itselläni on nyt tällä hetkellä telen tallassa tuo Litlle 59.
Kousi
20.03.2013 22:57:03
Ziggy Bubba: Ite asiassa mulla oli just tuo mikki Mex-Fenderin tallassa ennen Twänkkäriä :) Tuo toimii säröillä oikein hyvin, varsin murakka rock-komppaus irtoaa. Puhtailla tuo taas menee vähän honottavaksi omaan makuun, mikä taitaa olla suht yleistä reippaasti ylikäämittyjen mikkien kohdalla. Eli yläpäät ei helähdä samalla tavalla -> keskialue korostuu entisestään.

Saiko tuon yhdistelmän muutoin miten hyvin soimaan balanssiin?

Suositukset jatkoivat hyvin samalla linjalla mitä itsekin olen tutkinut aihetta. Taidan tuon twang kingin hommata kaulaan, tallamikistä ei ihan varmuutta ole mutta STL-2 voisi olla kokeilunarvoinen. STL-3 Quarter Pound saattaa olla jo liian ärhäkkä, mutta kokeilun kauttahan nämä vasta selviää mikä sitten toimii omilla laitteilla.

Kiitokset kaikille vastanneille jo tässä vaiheessa!
Ziggy Bubba
21.03.2013 19:42:39 (muokattu 21.03.2013 19:43:04)

IlleonKali: Saiko tuon yhdistelmän muutoin miten hyvin soimaan balanssiin?

Suositukset jatkoivat hyvin samalla linjalla mitä itsekin olen tutkinut aihetta. Taidan tuon twang kingin hommata kaulaan, tallamikistä ei ihan varmuutta ole mutta STL-2 voisi olla kokeilunarvoinen. STL-3 Quarter Pound saattaa olla jo liian ärhäkkä, mutta kokeilun kauttahan nämä vasta selviää mikä sitten toimii omilla laitteilla.

Kiitokset kaikille vastanneille jo tässä vaiheessa!

Kyllä ne balanssiin sai oikein kivasti. Jos vetelet lähinnä säröillä tallamikillä, niin mikä jottei. Siinä tapauksessa ite kattoisin myös noita hurinattomia mikkejä. Dimarzion malleista oon saanu oikein positiivisen kuvan ainakin, kannattaa katsastaa. Siis just noista hurinattomista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)