Aihe: Onko mitään järkeä ostaa Gibson?
1 2
Stain
15.03.2013 08:50:17
Hyväsoundisia kitaroita, mutta lähinnä mietityttää juurikin tuo että miten kitara kestää Suomen ilmastoa. Menee pari tonnia hukkaan jos kannet rupee paukkumaan kappaleiksi.

Mites onko kokemuksia saako noita hintavampia akkareita myytyä miten helposti eteenpäin? Torilla ei ainakaan ole hirveästi tarjontaa käytettyjen osalta.

Lisäksi joutuisin käännättämään kitaran soitinhuoltajalla vasenkätiselle sopivaksi kun noita vasurimalleja ei juurikaan ole.

Tuollaista olen kuumotellut: http://www.thomann.de/fi/gibson_j160_e_john_lennon_vsb.htm
mpekkanen
15.03.2013 10:33:11
Toivottavasti teet ihan omat johtopäätökset,etkä anna muiden vaikuttaa mielipiteisiisi. kuitenkin olen kuullut ettei Gibsonin akustiset olisi ihan kaikkein paras ratkaisu tänne Suomen oloihin. En tiedä pitääkö väite paikkansa. Itselläni on ollut jo Gibsonin flying v kymmenkunta vuotta ja ihan hyvin se on toiminut. Joskus on joutunut kaularautaa hieman säätämään mutta ei mitään ihmeellistä.

Soitappa vaikka Kitarapajalle ja kysy onko heillä tiedossa kyseisistä ongelmista. Sieltä olen saanut monesti vastauksen asioihin jotka ei ole aina ihan suoranaisesti edes liittyneet Kitarapajan myytäviin tuotteisiin. Tosin Kitarapaja taitaa kyllä Gibsonin akustisiakin myydä.
joltain kokeneelta soitinkorjaajalta voi kanssa irrota hyviä neuvoja.
Alfons Åberg
15.03.2013 15:58:13 (muokattu 15.03.2013 15:58:33)
mpekkanen:

Soitappa vaikka Kitarapajalle ja kysy onko heillä tiedossa kyseisistä ongelmista. Sieltä olen saanut monesti vastauksen asioihin jotka ei ole aina ihan suoranaisesti edes liittyneet Kitarapajan myytäviin tuotteisiin. Tosin Kitarapaja taitaa kyllä Gibsonin akustisiakin myydä.
joltain kokeneelta soitinkorjaajalta voi kanssa irrota hyviä neuvoja.

Kitarapajalla kerran sanoivat Gibsonin akustisista, että selkeästi enemmän elävät vuodenaikojen mukaan kuin esim. Martinit. Joissain yksilöissä voi nähdä miten talvella on talla kuopalla.
Heidän kanssaan olen tehnyt kauppaa onnistuneesti: Chronic, penahoo, tgeton, marktark, arinuutinen, Osi, imk, Ba-sisti, Stain, Janlappa, chilli, kaiken tallettaa, kangasa-r
mpekkanen
15.03.2013 16:34:38
IntriguingMan: Kitarapajalla kerran sanoivat Gibsonin akustisista, että selkeästi enemmän elävät vuodenaikojen mukaan kuin esim. Martinit. Joissain yksilöissä voi nähdä miten talvella on talla kuopalla.

Hieman olen kanssa kuullut etteivät olisi ihan paras ratkaisu jos akustista olisi ostamassa,mutta en itse omista Gibsonin akustista niin en mene varmaksi väittämään.
Varmaankaan ei kuitenkaan ole haittaa jos kysyy liikkeista ja soitinkorjaajilta.
Soitinkorjaajilta saa varmasti tähän asiaan kaikkein luotettavimman tiedon.
Toki en epäile Kitarapajankaan sanomisia varsinkin kun itsekkin myyvät Gibsonia.
mhs
15.03.2013 19:54:10
Mä en oo kuullut tai kokenut, että Gibson eläisi kelin mukana enemmän kuin muut vastaavat kitarat. Mun Gibson Hummingbird on ensihuollon (nauhahionta...) jälkeen elellyt varsin stabiilina parin talven yli. Pikkukoppaiseista tai vintagemalleista en osaa sanoa, nehän ovat usein kevytrakenteisempia.

...kyllä mun käsitys on, että uudet isot Gibsonit ovat "työjuhtia" --- eivät säiky ihan pieniä mutta eivät sitten myöskään ole niitä herkimpien tunteiden nyanssirikkaita tulkkeja ;).
htomperi
15.03.2013 21:15:00
Omistan J-45 True Vintagen eli juurikin kevyesti rimoitetun ja helv...n kalliin Gibsonin. Tämä talvi on todella kuiva. Huoneessa on pahimmillaan ollut ilmankosteus vain 14%. Kitaraa säilytän laukussa kahden kostuttimen kanssa. Hainevä laukussa ja Oasis kaikuaukossa. Ei ole ollut ongelmia. Huolellisuus riittää.
Luthier
16.03.2013 09:44:29
htomperi: Omistan J-45 True Vintagen eli juurikin kevyesti rimoitetun ja helv...n kalliin Gibsonin. Tämä talvi on todella kuiva. Huoneessa on pahimmillaan ollut ilmankosteus vain 14%. Kitaraa säilytän laukussa kahden kostuttimen kanssa. Hainevä laukussa ja Oasis kaikuaukossa. Ei ole ollut ongelmia. Huolellisuus riittää.

Akustinen kitara on aina altis halkeilulle ja vääntyilyille kun sen säilytyspaikan ilmankosteus on useiden päivien ajan alle sen kosteuden missä kitara on rakennettu. Mitä suurempi tämä kosteusero on sitä nopeammin kitara halkeaa. Sinänsä sillä missäpäin maailmaa kitara on tehty ei ole paljon vaikutusta jos valmistajalla on hyvä ilmankosteuden säätö jolla ilmankosteus saadaan pidettyä halutussa arvossaan vakiona. Jos kunnon säätöä ei ole kitaran kestävyys voi vaihdella riippuen mihin vuodenaikaan se on tehty. Puiden täytyy tietysti olla peruskuivia. Jos kitara tehtäisiin 14 % kosteudessa kyllä se siinä kosteudessa myös kestäisi ilman lisäkostutusta mutta ongelmia tulisi jos kitara joutuisi suurempiin esim 60 % kosteuksiin. Kitara soi parhaiten suunnilleen samassa kosteudessa kuin missä se on rakennettu. Kaikissa tehtaissa ei ilmankosteudesta ole huolehdittu. Sopiva ilmankosteus soittimien rakennustiloissa olisi n.40--50 % . Näinollen kitara on suhteellisen helppo saada säilymään ehjänä käyttäen kostuttimia kitaralaukussa. Suomessa kosteus voi laskea sisätiloissa alle 10 % ( esim. viime päivinä ) jota mikään kitara ei pitkään kestä ehjänä. Karkeasti voisi sanoa että lisäkostutinta tarvitaan aina lämmityskauden aikana. Huolellisuus tosiaan tarpeen ja se riitää.
Stain
17.03.2013 09:56:12
Missä kaupoissa Helsingissä vois testailla Gibsonin akkareita? Juurikin tuo mainitsemani J-160 kiinnostaisi.
htomperi
17.03.2013 11:48:40
Stain: Missä kaupoissa Helsingissä vois testailla Gibsonin akkareita? Juurikin tuo mainitsemani J-160 kiinnostaisi.

Kitarapaja.
Stain
18.03.2013 17:19:49
htomperi: Kitarapaja.

Onko mitään muita?
mik
18.03.2013 19:24:10

Mä kävin kokeilemassa joku aika sitten Gibsoneita Kitarapajalta ja siinä keskustelun lomassa tuli puheeksi se, että noita Gibsoneita Suomen markkinoille myydään vuodessa kovasti vähän. Voin muistaa määrän hieman väärinkin kun en tehnyt muistiinpanoja..., mutta olisko se ollut niin että Suomessa myydään alle 60 Gibsonin akustista vuodessa, joista 2/3 myy Kitarapaja ja loput Top Sound. Tästä en nyt mene takuuseen toisen käden tietona, mutta joka tapauksessa määrän pienuus yllätti minut.

Itse sain ainakin aivan erinomaista palvelua testaillessa Gibsoneja sekä Martineja ja sitten kun mulla on tarpeeksi rahaa, niin haen j-200:n nimenomaan Kitarapajalta.
Enemmän tunteella kuin taidolla.
htomperi
18.03.2013 20:49:31 (muokattu 18.03.2013 20:51:50)
mik: Mä kävin kokeilemassa joku aika sitten Gibsoneita Kitarapajalta ja siinä keskustelun lomassa tuli puheeksi se, että noita Gibsoneita Suomen markkinoille myydään vuodessa kovasti vähän...

Nice guys play with Martins - for BAD BOYS only Gibson is good enough :)
Silver Mica
19.03.2013 09:15:39
mik: Mä kävin kokeilemassa joku aika sitten Gibsoneita Kitarapajalta ja siinä keskustelun lomassa tuli puheeksi se, että noita Gibsoneita Suomen markkinoille myydään vuodessa kovasti vähän. Voin muistaa määrän hieman väärinkin kun en tehnyt muistiinpanoja..., mutta olisko se ollut niin että Suomessa myydään alle 60 Gibsonin akustista vuodessa, joista 2/3 myy Kitarapaja ja loput Top Sound. Tästä en nyt mene takuuseen toisen käden tietona, mutta joka tapauksessa määrän pienuus yllätti minut.

Itse sain ainakin aivan erinomaista palvelua testaillessa Gibsoneja sekä Martineja ja sitten kun mulla on tarpeeksi rahaa, niin haen j-200:n nimenomaan Kitarapajalta.

Jyväskylän Musikantissa on myös yksi J-200. Testasin sitä aivan tuoreena ja se vaikutti hyvältä, jopa light-kielillä, jotka ovat mielestäni liian ohuet noin isoon kanteen. Oma kokemukseni on, että Gibsoneissa on todella paljon yksilöllisiä eroja. Kun löytää hyvän yksilön, siitä saa ihan kelpo soittimen. Olen soittanut myös monta uutta Gibsonia sekä Suomessa että ulkomailla, jotka ovat olleet täysin susia.
Stain
20.03.2013 18:52:13
mik: Mä kävin kokeilemassa joku aika sitten Gibsoneita Kitarapajalta ja siinä keskustelun lomassa tuli puheeksi se, että noita Gibsoneita Suomen markkinoille myydään vuodessa kovasti vähän.

Pitää varmasti paikkansa, ei noita tuolla torillakaan juuri pyöri. Tiedä sitten minkä verran porukka ostaa thomannilta ym. verkkokaupoista.
sickboy
26.03.2013 10:51:51 (muokattu 26.03.2013 10:54:30)

Ostin tossa viime syksynä Kitarapajalta Gibson SJ-200....vuosimalli taitaa olla muistaakseni joku 2007. Kyllä sitä kaulrautaa saa silloin tällöin säätää, kun tykkään pitää kieliä tosi matalalla....sama se on toisaalta mun Martin D-15:ssa. Mainittakoot nyt kuitenkin, että pidän kieliä varmasti matalemmalla ku kuuluisi ja 12-56 settiä käytän. Upea kitara muuten...täytyy testata 13-settiä joskus, kun useasta paikasta jo lukenut, että jytkympi setti saa kannen soimaan paremmin. Hyvin soi 12-setilläkin, mutta kaikkea pitää testata.

Aika turvallista on ostaa juurikin käytettynä kitara Suomesta, sillä sehän on jo useita talvia Suomen oloissa kestänyt. Kostutuksesta pitää huolehtia kuitenkin oli se sitten Gibson, tai Martin.
Gona
31.03.2013 14:58:31
En tiedä onko mitään järkeä ostaa Gibson mutta sellaisen aion kuitenkin ostaa. Vuosia on tullut taisteltua eri kitaroiden kuivuusongelmien ja vääntyilemisten sekä kutistumien kanssa ja aina on jotenkin pärjätty.

Suomi on äärimmäisten sääolojen maa ja siihen on totuttava näiden vermeiden kanssa. Ei ole hirmuisesti ongelmia kun muistaa je tekee ne muutamat perusasiat kostutuksen suhteen.

Elikkäs toivottavasti jo ensi viikolla näppäilen uutta Gibsonia. Ensi talvea odotellen :-)
Real Rokko Bibsy Sound
Ziggy Bubba
21.06.2013 21:59:39

Stain: Pitää varmasti paikkansa, ei noita tuolla torillakaan juuri pyöri. Tiedä sitten minkä verran porukka ostaa thomannilta ym. verkkokaupoista.

Akkari on kyllä viimenen minkä verkosta tilaa, aina ois hyvä testata eka. Noi kun niinku "siinä" kun niitä soittaa - sitä ei paljoa enää viritellä himassa. Vähän ehkä, mutta ei paljoa.

Tämä siitä huolimatta, että oman teräskielisen Yammun tilasin Tompalta. Lähikaupassa oli vaan kaksi tosi tasalaatuista samaa mallia - otin riskin ja säästin satasen.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
jukkajylli
22.06.2013 21:25:24
Mulla on archtop L47 vuodelta 47. en tieda onko silla mitaan tekemista nykygibsonien kanssa, mutta se kestaa suomen ilmasto-olosuhteet moitteitta. Vahankin vanhempi gibson on niin hyva soitin ja niin hyva sijoitus, etta semmoisen hankkimista kannattaa harkita. Uusista olen kuullut etta laatu vaihtelee todella paljon. Puita ei enaa valita yhta huolellisesti kuin ennen, osaksi koska tuotannon maarat ovat niin suuria ja tyo kallista. Yksi terkeimpia tekijoita lienee, etta sellaisia puita joita esim. mun giban valmistukseen on kaytetty ei kuulemma nykyaan saa edes kaataa.
deltablues
25.06.2013 23:20:52
Vanha kirjoitus, mutta myös vanhat kitarat. Gibsonilla ja Suomen ilmastolla on varmaan aika vähän tekemistä toistensa kanssa ja enemmänkin kyseessä on oma kyky hoitaa kitaraa. Omat -95 ja -37 Gibsonit ovat, joo, hieman haljenneet, mutta eivät edes Suomessa... pidetään huolta kitarasta ja ei-laminaatti pärjää täällä hyvin.
National Resonator kicks ass!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)