Aihe: Neuvoja aloittelijalle Cakewalkista
1 2 3 4
Kalmo
19.03.2013 22:05:55
5,3 on hyvä. Jos menee liian alas, niin kone alkaa tökkiä. Tulee ritinöitä yms.
Asetukset jäävät voimaan, kun SONAR suljetaan.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
silhouette
19.03.2013 23:18:18 (muokattu 19.03.2013 23:21:59)

Mä olen tässä yrittänyt samalla koko illan saada noita JoeHansin neuvomia Le Poulin VST-plugineja toimimaan, mutta ei sekään nyt oikein näytä onnistuvan. Koitin kopioida kaikki dll-päätteiset tiedostot oikeaan kansioon niin kuin ohjeissa sanottiin, ja itse asiassa onnistuin siinä sen verran, että saan pluginin kyllä näkymään Sonarin efekti-listalla, mutta joku siinä silti kyllä mättää: saundi ei voi olla tarkoituksella niin huono miltä se tällä hetkellä minusta kuulostaa. Jotain vinkkejä vielä?
Aina voi yrittää.
JoeHans
20.03.2013 09:34:57
silhouette: Mä olen tässä yrittänyt samalla koko illan saada noita JoeHansin neuvomia Le Poulin VST-plugineja toimimaan, mutta ei sekään nyt oikein näytä onnistuvan. Koitin kopioida kaikki dll-päätteiset tiedostot oikeaan kansioon niin kuin ohjeissa sanottiin, ja itse asiassa onnistuin siinä sen verran, että saan pluginin kyllä näkymään Sonarin efekti-listalla, mutta joku siinä silti kyllä mättää: saundi ei voi olla tarkoituksella niin huono miltä se tällä hetkellä minusta kuulostaa. Jotain vinkkejä vielä?

Kuulostais siltä, että sulla ei ole kaappimallinnokset päällä. Eli tarvit vahvariplugarin ja kaappiplugarin (LeCab). Sitten sieltä kaappiplugarista pitää ladata jokin impulssi, joka toimii kaappimallinnoksena.

Tuolta voi ladata erittäin laadukkaita OwnHammerin beta ilmpulsseja toistaseksi vielä ilmaiseksi: http://www.ownhammer.com/free/public-beta-redux/ Lataat sieltä sitten wav-tiedoston siihen LeCabiin. Kannattaa myös tarksitaa, että se LeCabin sisäinen "virtakytkin" on päällä, ettei ole jäänyt bypass-tilaan.
JoeHans
20.03.2013 12:01:53
silhouette: Voisitko JoeHans neuvoa vielä vähän tarkemmin miten saan tuon kaappimallinnuksen asennettua/toimimaan?

Kokeillaan. :)

1) Lataat LeCabin: http://files.getdropbox.com/u/1393938/LePou%20LeCabv1.0.rar
2) Purat tiedostot Sonarin VST-plugareiden kansioon (polku löytyy Sonarin asetuksista)
3) Päivität Sonarin asetuksissa VST-plugarit, mikäli plug-in ei näy valikossa
4) Lisäät raidalle halutun vahvistinsimulaattorin+LeCabin ja monitorointi päälle (input echo)
5) Aukaise LeCab -> file -> OwnHammer/joku muu wav-päätteinen impulssitiedosto.
6) Jos ei tapahdu mitään, niin tarkista, että LeCabin "virtakytkin" on päällä
silhouette
20.03.2013 13:47:03

JoeHans: Kokeillaan. :)

1) Lataat LeCabin: http://files.getdropbox.com/u/1393938/LePou%20LeCabv1.0.rar
2) Purat tiedostot Sonarin VST-plugareiden kansioon (polku löytyy Sonarin asetuksista)
3) Päivität Sonarin asetuksissa VST-plugarit, mikäli plug-in ei näy valikossa
4) Lisäät raidalle halutun vahvistinsimulaattorin+LeCabin ja monitorointi päälle (input echo)
5) Aukaise LeCab -> file -> OwnHammer/joku muu wav-päätteinen impulssitiedosto.
6) Jos ei tapahdu mitään, niin tarkista, että LeCabin "virtakytkin" on päällä

Kiitos jälleen kerran JoeHans! Mun pitää kohta ruveta korvaamaan jollain tavalla teille, kun tulee niin hyviä ja asiallisia viestejä ja neuvoja :)

Mutta, asiaan: Muuten saan kyllä homman toimimaan (neuvoillasi) tuohon 5-kohtaan asti, mutta tutkin tuota OwnHammerin-sivustoa ja en ole varma tästä, enkä osaa sitä oikein selittää, mutta yritän kuitenkin: minusta näytti, että OwnHammerin sivustolla olisi lukenut, että ohjelmaa ei saa käyttää muussa kuin omassa kotikäytössään eli, että jos äänitän sen avulla omaa musiikkiani, niin ne saa kuitenkaan levittää sitä missään muodossa, esim. en saa laillisesti laittaa musiikkiani nettiin. Olenko ymmärtänyt asian oikein vaiko en?
Aina voi yrittää.
JoeHans
20.03.2013 14:28:03
silhouette: Kiitos jälleen kerran JoeHans! Mun pitää kohta ruveta korvaamaan jollain tavalla teille, kun tulee niin hyviä ja asiallisia viestejä ja neuvoja :)

Ollos hyvä! Lukemattomia kertoja olen itsekin eri foorumeilla jelppejä kysellyt, joten mukava vain jos pääsee olemaan itsekin avuksi. =)

Meinaatko tätä käyttöehtoa:

The need to know:

This set of files is offered for free, but still adheres to the same EULA as commercial products offered on the OwnHammer website. In short (but not limited to), that means that you cannot redistribute, sell, host, or create derivative works (in whole or in part). Feel free to link this page wherever you'd like, but the files can only be obtained from this website.

These files will be permanently removed when the full 412-GTR Bog V31 library is added to the commercial store offerings. Enjoy it while it lasts!
?

Tuohan tarkoittaa vain sitä, että näitä impulsseja ei saa jakaa esim. omalla palvelimella. Voit siis aivan vapaasti käyttää niitä oman musiikin tekemiseen ja jakaa musiikkia sosiaalisesssa mediassa.
silhouette
20.03.2013 15:21:13 (muokattu 20.03.2013 19:22:06)

Ok :)

Ja, - yllättäen - nyt tuli lisää kysymyksiä: Latasin OwnHammerin impulssin laittamasi sivun Download-linkistä ja sain koneelle pitkän rivin tiedostoja joissa on mulle tuntemattomia päätteitä, muun muassa KIPR, SYX sekä Aaltoääni. Olisko vielä saatavilla vinkkejä, että miten toimia noiden kanssa? Pitääkö nekin purkaa omaan erilliseen kansioonsa vaiko miten?

Tästä ketjustahan tulee kohta hyvä opas, ainakin muillekin aloittelijoille jos ei muuten :)
Aina voi yrittää.
JoeHans
20.03.2013 20:47:50
silhouette: Olisko vielä saatavilla vinkkejä, että miten toimia noiden kanssa? Pitääkö nekin purkaa omaan erilliseen kansioonsa vaiko miten?

Softapuolella toimii juuri nämä wav-tiedostot. Nuilla muilla tiedostoilla et tee tässä käyttötarkotuksessa mitään, koska ne on suunnattu mallintaville kitaraetuasteille(Axe Fx, Kemper jne.), jotka käyttävät omaa formaattia.
silhouette
20.03.2013 20:53:12 (muokattu 20.03.2013 20:53:35)

Mutta, kun downloadatujen tiedostojen mukana ei ollut wav-tiedostoja. Ei ainakaan minun mielestä tosiaan ollut muita tiedostomuotoja kuin nuo mitä jo luettelin.
Aina voi yrittää.
Arkka
20.03.2013 22:40:32 (muokattu 20.03.2013 22:41:01)

silhouette: Mutta, kun downloadatujen tiedostojen mukana ei ollut wav-tiedostoja. Ei ainakaan minun mielestä tosiaan ollut muita tiedostomuotoja kuin nuo mitä jo luettelin.

Aaltoäänitiedostot lienee waveja. Eli kokeile niitä.

Sulla taitaa olla "piilota tunnettujen tiedostotyyppien tunnisteet" kansion asetuksista päällä ja se ei sen takia näytä .wav niissä.
silhouette
20.03.2013 22:50:17 (muokattu 20.03.2013 22:56:01)

Arkka: Aaltoäänitiedostot lienee waveja. Eli kokeile niitä.

Sulla taitaa olla "piilota tunnettujen tiedostotyyppien tunnisteet" kansion asetuksista päällä ja se ei sen takia näytä .wav niissä.

Okei, kiitos. Mutta, mitenkä se olikaan, mitä teen näille wav/aaltoääni-tiedostoille? Kopioin jokaisen erikseen/yksitellen johonkin tiettyyn kansioon? Ja, mihin kansioon? VST-plugin-kansioon ilmeisesti.

Pahoittelut, että kyselen tällaisia simppeleitä juttuja, mutta mulle ne ei ole niin päivänselviä, kuin useimmille täällä. =)
Aina voi yrittää.
Arkka
20.03.2013 23:40:39

silhouette: Okei, kiitos. Mutta, mitenkä se olikaan, mitä teen näille wav/aaltoääni-tiedostoille? Kopioin jokaisen erikseen/yksitellen johonkin tiettyyn kansioon? Ja, mihin kansioon? VST-plugin-kansioon ilmeisesti.

Pahoittelut, että kyselen tällaisia simppeleitä juttuja, mutta mulle ne ei ole niin päivänselviä, kuin useimmille täällä. =)

Toisin kuin plugareilla, noilla impulsseilla ei ole merkitystä mihin kansioon ne laitat kunhan tiedät missä ne ovat. Sonar ei siis lataa niitä automaattisesti, vaan LeCab kyselee polkua kun sillä availet wavia.
silhouette
21.03.2013 00:32:46 (muokattu 21.03.2013 01:00:04)

Arkka: Toisin kuin plugareilla, noilla impulsseilla ei ole merkitystä mihin kansioon ne laitat kunhan tiedät missä ne ovat. Sonar ei siis lataa niitä automaattisesti, vaan LeCab kyselee polkua kun sillä availet wavia.

Viimeinen tyhmä kysymys aiheesta: mistä tiedän mikä noista monista impulsseista on oikea avatessani niitä? =)
Aina voi yrittää.
jp8000
21.03.2013 07:55:40 (muokattu 21.03.2013 08:19:37)

Mikä versio sulla on, onko se X2 essential, X2 studio vai X2 producer?

Ainakin tuossa producerissa on vahvistinmallinnusplugin saatavilla:

http://www.cakewalk.com/products/sonar/features.aspx?v=perform

ps. Oletko muuten kerenny tutkia plugilistaa, että onko mukana guitar rig 4 le:tä?

Ainakin tässä Sonar X1 producerissa se on.

edit;

Hitto kun tajusin vasta tiistaina, että olisin voinu saada tuon X2 producerin ilmaiseksi viime syksynä, mutta se nyt sitten livahti ohitse.
"It was totally worth it" -homer simpson in the episode "fraudcast news"
JoeHans
21.03.2013 09:37:51
silhouette: Viimeinen tyhmä kysymys aiheesta: mistä tiedän mikä noista monista impulsseista on oikea avatessani niitä? =)

Oikea on nisitä se mikä soundaa sinun korvaan parhaalta. ;) Eli jokainen nuista waveista on oma mallinnos kaapista, joka on mikitetty hieman eristä kohtaa. LeCabiin voi myös ladata useamman impulssin, jolloin tilanne simuloi kaappia mikitettynä useammalla mikillä.
silhouette
21.03.2013 11:41:41

jp8000: Mikä versio sulla on, onko se X2 essential, X2 studio vai X2 producer?

Ainakin tuossa producerissa on vahvistinmallinnusplugin saatavilla:

http://www.cakewalk.com/products/sonar/features.aspx?v=perform

ps. Oletko muuten kerenny tutkia plugilistaa, että onko mukana guitar rig 4 le:tä?

Ainakin tässä Sonar X1 producerissa se on.

edit;

Hitto kun tajusin vasta tiistaina, että olisin voinu saada tuon X2 producerin ilmaiseksi viime syksynä, mutta se nyt sitten livahti ohitse.

Näyttäisi siltä, ettei mukana ole guitar rigiä, mutta tuo Cakewalkin plugari löytyy valmiina Sonarista ja soundaa ihan okeilta. Ja, Sonarilta mulla on käytössä Studio-versio.
Aina voi yrittää.
silhouette
21.03.2013 12:38:44 (muokattu 21.03.2013 12:45:41)

Taas uusi ongelma: Saan noista vahvistin sekä kaappimallinnoksista molemmat kyllä toimimaan FX-listalla ja ihan näkymäänkin, mutta niissä kummassakaan ei ole mitään ns. presettejä. Ja, minun käsityksen mukaan mallinnuksissa pitäsi olla mukana presettejä samalla lailla kuin esim. Sonarin mukana tulleessa vahvistin ja kaappi-mallinnuksessa on niitä useita.
Aina voi yrittää.
JoeHans
21.03.2013 12:52:32
silhouette: Taas uusi ongelma: Saan noista vahvistin sekä kaappimallinnoksista molemmat kyllä toimimaan FX-listalla ja ihan näkymäänkin, mutta niissä kummassakaan ei ole mitään ns. presettejä. Ja, minun käsityksen mukaan mallinnuksissa pitäsi olla mukana presettejä samalla lailla kuin esim. Sonarin mukana tulleessa vahvistin ja kaappi-mallinnuksessa on niitä useita.

LePoulin plug-ineissä ei tule valmiita presettejä mukana, koska se on luonteeltaan hieman erilainen mitä nämä kaupalliset plugarit. Googlettelemalla voi tietysti löytyä jotain asetuksia, mutta suosittelisin säätämään ihan korvakuulolta.
Kalmo
21.03.2013 12:55:15
silhouette: Taas uusi ongelma: Saan noista vahvistin sekä kaappimallinnoksista molemmat kyllä toimimaan FX-listalla ja ihan näkymäänkin, mutta niissä kummassakaan ei ole mitään ns. presettejä. Ja, minun käsityksen mukaan mallinnuksissa pitäsi olla mukana presettejä samalla lailla kuin esim. Sonarin mukana tulleessa vahvistin ja kaappi-mallinnuksessa on niitä useita.

Se vaihtelee. On paljon ilmaisia plugareita, joiden mukana ei tule presettejä, mutta niitä voi esim. erikseen ladata valmistajan sivuilta tai jostain käyttäjäyhteisöstä tms., tai sitten pitää vain väsätä itse.
Monissa plugareissa presettien näkyminen voi olla vähän mutkan takana. Kannattaa yrittää klikata kaikkea mahdollista :o)
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)