Aihe: Fender 57 deluxe ri tasuriputki
1 2 3 4 5
blues guitar
18.03.2013 21:00:09

komero: Se mun päristelevä Deluxe on nyt kunnossa. Vika oli kuitenkin pääteputkissa. Mulla sitten oli kahdet rikkinäiset putket. Vein vahvistimen huoltoon ja olivat vielä testanneet uusilla päätelampuilla sekä kiristäneet potikat paremmin ja nyt se näyttää pelaavan ihan oikein. Pitää vielä testata vähän perusteellisemmin.

Hieno homma että hyvä kone toimii niinkuin pitääkin. Ei muuta kuin kovaa soittoa.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Jucciz
18.03.2013 22:03:56
julkke: Vois muuten kokeilla plexiin noita JJ kuusveekutosia. Kaks kiinni, 4ohm -> 16ohm kaappi ja 25w. Kellään kokemuksia?

Saattais olla ihan hauska testi... toisaalta luulen, että soundillisesti parempi lopputulos saavutetaan kuitenkin ihan EL34:illä kun samalla vaimennetaan keinokuormalla 3 desibeliä. Ton suuruinen vaimennus ei vielä syö soundia mainitsemisen arvoisesti ja tuloksena on samat 25 wattia.

Mun makuun JJ:n 6V6:t eivät kyllä ole mitään erityisen hyväsoundisia putkia, tai ainakin itse suosin oikeissa 6V6-vahvistimissani melkeinpä mitä tahansa muuta merkkiä mieluummin. Ehkä se niiden poikkeuksellisen suuri headroom ja vähän tylsähkö yleissoundi ei vaan jotenkin nappaa.

Kyllähän suurin osa noista vanhoista kunnon 6V6:ista (Sylvania, RCA, Raytheon, Tung-Sol, GE yms.) kestää muutenkin 450 volttia tai enemmänkin mukisematta. Kyllä joissakin Blackface- ja Silverface-Fendereissä (ja myös Brownface-koneissa) anodijännitteet on ihan järjestään 450 voltin tuntumassa ja kummasti ainakin entisajan putket ovat niissä kestäneet.

Mites, tartteeko putkenkantojen vastuksia jotenkin modata 6V6:ia varten?
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
jniska
19.03.2013 08:35:24
julkke: Vois muuten kokeilla plexiin noita JJ kuusveekutosia. Kaks kiinni, 4ohm -> 16ohm kaappi ja 25w. Kellään kokemuksia?

EL34:sten tilalle olen kyllä kokeillut 6L6:sia , ei ole hyvä modi. Vähentää sitä Marshallin keskialueräyhää, jota näissä uudemmissa ja aika monessa kloonissakin on muutenkin vähempi kuin vanhoissa "oikeissa" Marsuissa. Ehkä EL84 oisi se oikea ratkaisu (18w) ja se täytyy vielä testailla.

Jucciz: Kyllähän suurin osa noista vanhoista kunnon 6V6:ista (Sylvania, RCA, Raytheon, Tung-Sol, GE yms.) kestää muutenkin 450 volttia tai enemmänkin mukisematta. Kyllä joissakin Blackface- ja Silverface-Fendereissä (ja myös Brownface-koneissa) anodijännitteet on ihan järjestään 450 voltin tuntumassa ja kummasti ainakin entisajan putket ovat niissä kestäneet.

Huom, paino oli sanalla uustuotanto halpiputkista, en tarkoittanut oikeita putkia.

Edelleenkin paras Marshall-saundi, mitä olen kuullut ja itse päässyt soittelemaan on tuossa Juccizen 71 JMP PA:ssa ja 72 JMP Leadissa. Miun makuun se PA on jopa parempi.
Kai sitä saa jonkinlaiset kitarakamat omistaa sentään !!
jniska
19.03.2013 08:44:11 (muokattu 19.03.2013 08:58:39)
Jucciz: Mites, tartteeko putkenkantojen vastuksia jotenkin modata 6V6:ia varten?

Helppo ratkaisu, jos haluaa kokeilla erilaisia pääteputkia. Näitä pitäisi tilata porukalla kasa.
http://www.yellowjacketstc.com/

Jos ei noita käytä ja ajelee 8 Ohm ulostulosta impedanssivalitsin 4 Ohm asennossa, niin täytynee NFB siirtää siihen keskitappiin, jolloin se on käytössä kaikilla impedansseilla. Pääsääntöisesti vanhoissa Marshalleissa ja klooneissa se on kytketty 8 ohm tappiin. Korjatkaa, jos olen TAAS väärässä.
Illu
19.03.2013 08:57:05
jniska: Helppo ratkaisu, jos haluaa kokeilla erilaisia pääteputkia. Näitä pitäisi tilata porukalla kasa.

Ei kai noilla voi kokeilla kuin EL84:sia kaikkien muiden tilalla?
julkke
19.03.2013 09:41:54 (muokattu 19.03.2013 09:51:35)

jniska: Helppo ratkaisu, jos haluaa kokeilla erilaisia pääteputkia. Näitä pitäisi tilata porukalla kasa.

Jos ei noita käytä ja ajelee 8 Ohm ulostulosta impedanssivalitsin 4 Ohm asennossa, niin täytynee NFB siirtää siihen keskitappiin, jolloin se on käytössä kaikilla impedansseilla. Pääsääntöisesti vanhoissa Marshalleissa ja klooneissa se on kytketty 8 ohm tappiin. Korjatkaa, jos olen TAAS väärässä.

Kyllä nfbtä on kaikilla impedansseilla niissä vahvareissa missä nfb kytkentä on, jos se on keskinapaan (usein itseasiassa kaiutinjakkiin) kytketty sen määrä vain vaihtelee impedanssikytkimen asennon mukaan.. ;)
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jniska
19.03.2013 10:15:26
julkke: Kyllä nfbtä on kaikilla impedansseilla niissä vahvareissa missä nfb kytkentä on, jos se on keskinapaan (usein itseasiassa kaiutinjakkiin) kytketty sen määrä vain vaihtelee impedanssikytkimen asennon mukaan.. ;)

Niin, kiertäähän se päätemuuntajan kelan kautta tosiaan.
Jucciz
19.03.2013 11:13:35

Öö, noillahan saa EL84:t oktaalikantaan. Kyllähän 6V6:t menevät EL34:ien tilalle ihan suorilta noin fyysisesti, mutta mietin vaan, että tartteeko esim. anodi- tai suojahilavastuksia vaihtaa kaiken varalta eri kokoisiksi, jotta mitään ei kyrvähdä, jos vaihdetan EL34:ien tilalle 6V6:t.

Taisi olla ainakin 60-luvun lopun koneissa yleinen käytäntö käyttää keskinastaa tai kaiutinjakin korvaketta NFB:lle. Teinpä ajan kuluksi tilastoa omista perinne-Marshalleista, vaikka tuskin kiinnostaakaan ketään. ;)

Keskinasta, '67 plexi (bass-malli 1986):
https://www.dropbox.com/sh/d913ianxq6dvvyp/0aB6vdCbaM#f:IMG_2222.jpg

Keskinasta, '68 plexi (bass-malli 1986):
https://www.dropbox.com/sh/d05ste3e … 9nk/Before%20service#f:DSC_9085.jpg

Kaiutinjakki, '68 plexi (lead-mali 1987)
https://www.dropbox.com/sh/vzmbiuxvdpy7xky/0SJ8FrSLIF#f:DSC_3627.jpg

4 ohmin toisio (keltainen johto), '71 JMP:
https://www.dropbox.com/sh/8ubr8p45 … jUUlOQeEe/Overhauled#f:DSC_1003.jpg

4 ohmin toisio (keltainen johto), '72 JMP:
https://www.dropbox.com/sh/g7gllxhm … nt/ab7j4qG5Mm/%23new#f:DSC_3500.jpg

Osa juotoksista ei ole alkuperäisiä, mutta voihan olla silti, että noilla paikoilla johdot ovat joka tapauksessa olleet.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
julkke
19.03.2013 12:21:25

jniska: Hyvää tietoa, kiitos kiitos. Noissa kloonien skemoissa menee suurimmassa osassa 8 Ohmin tappiin, miksiköhän ? EVH-Brown sound koneissa väitetään menevän keskinastaan tai 8 ohm tappiin riippuen lähteestä.

47k kaiutinjakkiin on se yleinen plexikombinaatio. JTMissä 27k/16ohm ja metalfaceissa 100k/4ohm. EVHlla on nykyään 100k/4ohm, alkuaikoina todnäk 47k kaiutinjakkiin. 47k/8ohm käytetään klooneissa kultaisena keskitienä...
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jniska
19.03.2013 16:58:04
julkke: 47k kaiutinjakkiin on se yleinen plexikombinaatio. JTMissä 27k/16ohm ja metalfaceissa 100k/4ohm. EVHlla on nykyään 100k/4ohm, alkuaikoina todnäk 47k kaiutinjakkiin. 47k/8ohm käytetään klooneissa kultaisena keskitienä...

Aika ovela tieto, kun kaikki schemat ja muut tiedot mitä mä olen saanut kertovat, että 8 Ohm tappiin 47k pitäisi menna noissa vanhoissa 67-69 koneissa.

Yhdessäkään Marshallin koneessa, jonka kuvia tai skemoja olen nähnyt, ei ole takaisinkytkentä mennyt jakkiin.
svilo
19.03.2013 17:00:17
Ihassama, kuhan soundaa hyvältä, helvettiin kaikki skemat ja fiidpäkit, kuten ennenkin, soittakaa enemmän ... kelatkaa vähemmän :)

/s
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
Illu
19.03.2013 17:32:28
svilo: ..... soittakaa enemmän ... kelatkaa vähemmän :)

/s

Soittamalla saundi paranee. ;)
svilo
19.03.2013 18:41:41
Illu: Soittamalla saundi paranee. ;)

Itellä ainakin ;)
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
jniska
19.03.2013 18:48:30
svilo: Ihassama, kuhan soundaa hyvältä, helvettiin kaikki skemat ja fiidpäkit, kuten ennenkin, soittakaa enemmän ... kelatkaa vähemmän :)/s

Hahhaa, sanoo kamarunkkaajien kiistämätön kuningas. Modifikaatioitten master.
svilo
19.03.2013 22:09:43
jniska: Hahhaa, sanoo kamarunkkaajien kiistämätön kuningas. Modifikaatioitten master.

Hahhaa, enhän mä skemoista mitään tajua, modifikaatiotkin teen korvalla... :)

/s
aristoteles666
19.03.2013 22:14:34

svilo: Hahhaa, enhän mä skemoista mitään tajua, modifikaatiotkin teen korvalla... :)

/s

luulisi juottaessa sattuvan. :D
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
svilo
19.03.2013 22:17:47
aristoteles666: luulisi juottaessa sattuvan. :D

..joskus sattuukin, mutta osuu yleensä maaliin :)

/s
aristoteles666
19.03.2013 22:24:09

kyllä mäkin käytän ruoanlaitossa nenää, ja kyllä sekin välillä palaa.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
svilo
19.03.2013 22:28:28
aristoteles666: kyllä mäkin käytän ruoanlaitossa nenää, ja kyllä sekin välillä palaa.

..ruuanlaitossa kyllä luotan enempi makuaistiini :)

/s
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)