Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassovahvistinjärjestelykysymyksiä
1
Supercolio
17.03.2013 00:29:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heipsan!
 
Anteeksi mielenkiintoisesta otsikosta ja sekavasta kirjoituksesta. Klo 0:28 yöllä jne.
 
Mietin tässä hankkivani viimeistään kesään mennessä uuden bassovahvistimen, ja päässä käväisi pari ideaa..
 
Ajatus olisi rakentaa DIY basson preamppi, josta ajaisi signaalin halvan PA-päätevahvistimen läpi kaappeihin. Onko tämä yleinen ratkaisu basistien kohdalla, ja kuinka paljon päätevahvistin muuttaa ääntä, jos preamppina olisikin joku laadukas tekele? Kannattaako suoraan hankkia "tavallinen" bassovaffari? Räkkikamoja olen ajatellut.
 
Ja sitten se villimpi idea:
 
Onko mahdoton idea ajaa stereosignaali ulos preampista PA-päättäriin, josta lähtisi kaksi identtistä signaalia kahteen eri kaappiin, esim. 2x10 + 1x15? Olettaen tietenkin että ohmit osuvat kohdalleen. Näin voisi säätää eri kaappien äänenvoimakkuuksia. Kuinka käytännöllistä tämä olisi, en tiedä. Mutta hifistelijä kun olen niin pakko olla vaihtoehtoja :D
 
HarrieR
17.03.2013 02:25:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ottamatta kantaa muihin kysymyksiin, mä ajan bassoetusesta PA-päätteeseen ja siitä Bill Fitzmauricen kaappiin. Enkä ole ainoa PA-päätettä käyttävä basisti. Etusella on iso merkitys soundiin - ei pelkästään millaiset sävynsäätimet siinä on vaan ihan kaikella sisääntulosta lähtöön ja sillä välillä.
 
Supercolio
17.03.2013 08:07:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HarrieR: Ottamatta kantaa muihin kysymyksiin, mä ajan bassoetusesta PA-päätteeseen ja siitä Bill Fitzmauricen kaappiin. Enkä ole ainoa PA-päätettä käyttävä basisti. Etusella on iso merkitys soundiin - ei pelkästään millaiset sävynsäätimet siinä on vaan ihan kaikella sisääntulosta lähtöön ja sillä välillä.
 
Totta, siksipä olisi varmaan järkevintä investoida laadukkaaseen etuseen. Kiva tietää etten ole yksin tällaisen ratkaisun kanssa.
 
J.Nikkanen
17.03.2013 09:09:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HarrieR: Ottamatta kantaa muihin kysymyksiin, mä ajan bassoetusesta PA-päätteeseen ja siitä Bill Fitzmauricen kaappiin. Enkä ole ainoa PA-päätettä käyttävä basisti. Etusella on iso merkitys soundiin - ei pelkästään millaiset sävynsäätimet siinä on vaan ihan kaikella sisääntulosta lähtöön ja sillä välillä.
 
Minkämoinen bfm sulla on?
 
Homojatsit sulla on housuissas. -Santukka
HarrieR
17.03.2013 23:51:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Minkämoinen bfm sulla on?
 
Mulla on Omni 12 TallBoy kahdella kymppituumaisella ilman diskanttitorvea.
 
sepisti
18.03.2013 04:07:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon villimpään ajatukseen. On täysin mahdollista. PA-päätteet ovat yleensä kaksikanavaisia. Tosin tuohon systeemiin et tarvitse mitään stereoetusta. Voithan sä splitata piuhalla monosignaalinkin kahteen eri päätteeseen.
 
joukov
18.03.2013 08:53:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on stereoetuvahvistin, josta signaali menee stereopäätevahvistimeen. Päätevahvistimessa on sopivasti oma volume kummallekin kanavalle, joten kahdella kaapilla saa helposti säädettyä erikseen kuinka paljon mökää tulee kummastakin.
 
Vice President of KISS Army Finland KAF-jäsenkortilla On The Rocksin hanajuomista -50%. Liity -> www.kissarmyfinland.com
Fredde79
18.03.2013 14:13:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän itse esivahvistin/PA-pääte-kombinaatiota. Toimii erittäin hyvin.
 
Esivahvisimena tällä hetkellä tilanteesta riippuen joko omatekoinen JFET-esivahvistin tai Sansamp VT Bass. Putkiesivahvistin on seuraava rakennusprojekti.
 
(Päätteenä muuten Peavey IPR 1600, hyvä hinta-teho-painosuhde.)
 
Supercolio
18.03.2013 20:14:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Allrighty, kiitosta vain kaikille. Ehkä tää saattaa sittenkin onnistua :3
 
HarrieR
18.03.2013 20:37:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fredde79: .
 
(Päätteenä muuten Peavey IPR 1600, hyvä hinta-teho-painosuhde.)

 
Sama. Ihan ok pääte mutta sitä sinistä lediä on niin paljon että sattuu. Maailman rumin pääte?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «