Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 599 100 101 102 103202 203 204 205 206
I3enjam1n
18.03.2013 17:32:19
mpekkanen: Onkohan siihen jokin määritelmä paljonko pitää olla amerikkalaista (esim.),että se voidaan leimata made in usa.

Olikohan, että väh. 51% pitäistä USAlaista, että voipi olla "Made In USA". Tämä siis USAn lakien mukaan.
Eli vois olla, että USAssa kasvaneet puut roudataan Meksikon puolelle, jossa sitten tehdään "Made In USA" kitaroita.
Muistaakseni Fenkun California series tms. tehtiin juuri näin.
Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
mpekkanen
18.03.2013 17:45:28
I3enjam1n: Olikohan, että väh. 51% pitäistä USAlaista, että voipi olla "Made In USA". Tämä siis USAn lakien mukaan.
Eli vois olla, että USAssa kasvaneet puut roudataan Meksikon puolelle, jossa sitten tehdään "Made In USA" kitaroita.
Muistaakseni Fenkun California series tms. tehtiin juuri näin.

Jos kuitenkin ajatellaan vaikka Gibsonia,joka tehdään mahongista joka tuodaan jostain muualta niin kyllä sen prosentin täytyy olla huomattavasti pienempi. Kitaran painosta ei siis ole kuin muutama sata grammaa metalliosaa joka ei sekään ole välttämättä kaikki amerikkalaista. Puut painaa jo pelkästään useita kiloja.

Minusta tämä on aika mielenkiintoinen asia. Riittäkö se loppupeleissä että kitaraan laitetaan kielet jenkeissä ja laitetaan jonkinlaiset säädöt,jonka jälkeen se laitetaan laukkuun joka sekin on voitu tehdä jossain muualla. Riittäkö siis se että yritys on amerikkalainen siihen että lavassa saa lukea made in usa,käytännössä.
p130
18.03.2013 17:48:20

PIM: Ettei nyt vaan joku olisi mennyt vipuun ja kuvitellyt "Crafted in Japan" tarkoittavan samaa kuin "Handcrafted in Japan"? Mikä luultavasti on ollut Fenderin lkuperäinen tarkoituskin.

MIJ ja CIJ- termien ympärillä on monenlaista (salaliitto)teoriaa, mutta ne liittyvät sarjanumerointiin. Selkeää laadun putoamistahan ei kai kukaan ihan oikeasti japsifendereiden kanssa puljannut huomaa, vaikka se onkin "totuus" maailman foorumeilla.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
I3enjam1n
18.03.2013 17:54:20
mpekkanen: Jos kuitenkin ajatellaan vaikka Gibsonia,joka tehdään mahongista joka tuodaan jostain muualta niin kyllä sen prosentin täytyy olla huomattavasti pienempi. Kitaran painosta ei siis ole kuin muutama sata grammaa metalliosaa joka ei sekään ole välttämättä kaikki amerikkalaista. Puut painaa jo pelkästään useita kiloja.

Minusta tämä on aika mielenkiintoinen asia. Riittäkö se loppupeleissä että kitaraan laitetaan kielet jenkeissä ja laitetaan jonkinlaiset säädöt,jonka jälkeen se laitetaan laukkuun joka sekin on voitu tehdä jossain muualla. Riittäkö siis se että yritys on amerikkalainen siihen että lavassa saa lukea made in usa,käytännössä.

Tuo prosentti taitaa oola ihan mutua jostain foorumilta, tässä virallista tekstiä:
http://business.ftc.gov/documents/bus03-complying-made-usa-standard

"For a product to be called Made in USA, or claimed to be of domestic origin without qualifications or limits on the claim, the product must be "all or virtually all" made in the U.S. The term "United States," as referred to in the Enforcement Policy Statement, includes the 50 states, the District of Columbia, and the U.S. territories and possessions."

"A qualified Made in USA claim describes the extent, amount or type of a products domestic content or processing; it indicates that the product isnt entirely of domestic origin.

Example: "60% U.S. content." "Made in USA of U.S. and imported parts." "Couch assembled in USA from Italian Leather and Mexican Frame.""
Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
Puavali
18.03.2013 17:56:57
mpekkanen: Jos kuitenkin ajatellaan vaikka Gibsonia,joka tehdään mahongista joka tuodaan jostain muualta niin kyllä sen prosentin täytyy olla huomattavasti pienempi. Kitaran painosta ei siis ole kuin muutama sata grammaa metalliosaa joka ei sekään ole välttämättä kaikki amerikkalaista. Puut painaa jo pelkästään useita kiloja.

Ehkä sitä prosenttia ei katsota osien painon perusteella. Kokoonpano merkannee tuossa asiassa eniten, ja Gibsonin osistahan tehdään suurin osa paikan päällä USassa, vaikkakin ulkomailta tuodusta materiaalista.

Reilu kymmenen vuotta sitten Washburnin kitaroita tuotiin Japaniasta Usaan ja maahantuojalla niihin vaihdettiin säätöhommien yhteydessä Made in USA -tarroja, ja kohta oli kaikki Washburnit alennushinnalla myynnissä, kun asia tuli yleisön tietoisuuteen. Ostinpa itsekin silloin edullisesti japanialaisen Washburn Washingtonin.
Gabe
18.03.2013 17:59:46
Nyt kun nämä tuli puheeksi niin kiinnostaisipa tietää että kuinka paljon kitaran teossa voi käyttää koneita niin että sitä voi vielä sanoa käsintehdyksi? Niinkuin vaikkapa nyt tässä Tokain tapauksessa.
Freewheeler
18.03.2013 18:29:24
Japanin vienti-Fenderit eivät ole nitrolakattuja eivätkä käsintehtyjä. Ihan normi tehdastekoisia hyviä skittoja, ei kuitenkaan mitenkään erikoisia rakennusmenetelmiensä suhteen.
http://www.soundcheckmag.org
Gabe
18.03.2013 18:36:31
Freewheeler: Japanin vienti-Fenderit eivät ole nitrolakattuja eivätkä käsintehtyjä. Ihan normi tehdastekoisia hyviä skittoja

Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä että mihin tämä lausuma perustuu? Kun valmistaja itse on aivan erilaista infoa antanut.
Lancelot
18.03.2013 18:45:47
Gabe: Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä että mihin tämä lausuma perustuu? Kun valmistaja itse on aivan erilaista infoa antanut.

En tiedä pitääkö paikkansa, mutta kuulostaa ainakin ihan uskottavalta.

"Fenders Dirty Little Secret - by Jim Cara,, Cara Guitars - USA's Original Hot Rod Guitar Shop
The Plastic Coating of Guitars since 1963

Fact:
All Fender Guitars made since 1963 are Polyester coated. Lacquer is put on top of the poly to satisfy the general publics belief that Nitro Cellulose (nitro) Lacquer finished guitars "breathe", "dry" and generally have become the bottom line for creating great tone. I'm talking USA, Vintage collectable instruments that the general public has bought, traded, and sold for over 50 years. They came from the Fender factory with a hard plastic jacket underneath it. a suffocating wolf, masquerading under a cloak of Lacquer Fender later switched to 100% Poly and UltraViolet cured resin on Squire, Mexican, Japanese, some USA and all other imports till this day."
Freewheeler
18.03.2013 18:52:07 (muokattu 18.03.2013 19:00:38)
Gabe: Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä että mihin tämä lausuma perustuu? Kun valmistaja itse on aivan erilaista infoa antanut.

Perustuu siihen, että nitrolakkaa (yleensä polypohjalla) on käytetty vain USA-Fenkuissa, vintagereissuet mukaalukien. Japsi-, Mexico- ja kaukoidän Fenkuissa on poly- tai uretaanilakka. Muutamissa erikoismalleissa on käytetty nitroa, lähinnä Jaappanin sisäisille markkinoille tehdyissä vintagereissueissa. MIM Roadwornien bodyt ovat nitroa, kaulat polya. Tästä löytyy netistä satoja sivuja luettavaa :-)

Sama keissi, kuin Gibsonillakin on. Jenkki-Gibsonit ovat nitroa, Epiphonet polyesteria.
Freewheeler
18.03.2013 18:55:57 (muokattu 18.03.2013 19:18:09)
Gabe: Tuosta pinnoitteesta en mene sanomaan. Lähinnä tämä valmistustapa alkoi yleisen kiinnostuksen tasolla mietityttämään, onko kenelläkään antaa siihen jotain faktatietoa joka poikkeaa Thomannin ja Fenderin minulle antamasta infosta? Ja mikä lienee Tokai merkkisten kitaroiden laita, ovatko nekin tehdastekoisia vaikka niitä kovasti käsintehtyinä myydään?

Kaikki kitarat, jotka tulevat normituotantolinjalta ovat "tehdastekoisia". Se ei tarkoita ettei niitäkin oikeat ihmiset tekisi, ainakin viimeistely- ja asennusvaiheissa. Käsintehdyt, esim "Custom Shopin" skebat eivät ole massatuotantoa ja niihin valitaan paremmat puut etc. Niitä tehdään huomattavasti pienempiä määriä eivätkä siis ole "tehdastekoisia".

Sanoisin, että Tokai ja Fender Japan puhuvat potaskaa väitteillään ;-)
mik
18.03.2013 19:43:47

Palaan hieman aiemmin ketjussa olleeseen keskusteluun; mulla on menossa Thinline 72" ri:n tallan Wide Range uudelleen käämitykseen Jarno Salolle. Keskustelin hänen kanssaan että mikä mikeistään vastaisi mun toiveeseen tallamikin jämäkämmästä soundista ja totesi vain ettei sen kokoista löydy. Niinpä hän päätyi ehdottamaan uudelleen käämittämistä omalla tekniikallaan. Lupasi tehdä myös puolituksen tallamikkiin samalla, joten monikäyttöisyyttä tullee lisää. Heti vaan kun ehdin, niin vien luuttuni Järvenpäähän pajalle, odotukset on kovat.

Näiltä Suomen alan ammattilaisilta saa kyllä kitara-asioissa ensiluokkaista apua. Hinnastakin oli puhetta, ei karkaa kovasti laatuluokan ostomikkiin, Thomannilta löytyy useita kalliimpia Humbuckereita...
Enemmän tunteella kuin taidolla.
Gabe
18.03.2013 19:50:18
Freewheeler: Sanoisin, että Tokai ja Fender Japan puhuvat potaskaa väitteillään ;-)

Onko sinulla tarkempaa infoa ( Ja mistä olet nämä tiedot saanut?) minkä verran näissä Tokain ja Fender Japanin tapauksissa käytetään koneita kitaroiden valmistukseen? Tämä alkoi kiinnostamaan minua koska esim. Musamaailma mainostaa Tokaita paljon juurikin tuon käsintehty käsitteen kautta. Esimerkiksi mainoslause " Yli 66 vuotta japanilaista käsityötä perinteitä kunnioittaen! " Antaa ainakin minulle sellaisen mielikuvan että valmistuksessa koneet eivät ole pääosassa. Ja Thomannilta saamani info antoi ymmärtää samaa.

Henkilökohtaisesti minulle on se ja sama miten tuo menee, tuo minun Japsi Fender on tästä huolimatta todella hyvä kitara, ja pärjää soundinsa puolesta myös tuolle käsintehdylle kotimaiselle jonka omistan. Myös ne Tokait joita olen kokeillut ovat olleet todella hyviä kitaroita. Enkä väitä että puhut potaskaa, mutta nettikirjoittelussa en ihan kakistelematta niele minulle esitettyjä väitteitä jotka ovat ristiriidassa ns. virallisempien tahojen antamaan infoon. Pistin nyt kuitenkin muutamalle taholla hieman lisäkysymyksiä aiheesta. Tuosta pinnoitteesta olet luultavasti kuitenkin oikeassa.
73nd3r
18.03.2013 20:17:39
Tosson kiinnostuneille kuvakierros:
http://www.tokaijapan.com/factorytour.html

Näkyy siellä joku masiina olevan.
Kuha
18.03.2013 20:23:08

Gabe: esim. Musamaailma mainostaa Tokaita paljon juurikin tuon käsintehty käsitteen kautta. Esimerkiksi mainoslause " Yli 66 vuotta japanilaista käsityötä perinteitä kunnioittaen! " Antaa ainakin minulle sellaisen mielikuvan että valmistuksessa koneet eivät ole pääosassa.

Mainonnassa tavoite juuri onkin vaikuttaa mielikuvaan tuotteesta. Liekö Musamaailma onnistunut, hymiö.
Freewheeler
18.03.2013 20:25:50
Gabe: Onko sinulla tarkempaa infoa ( Ja mistä olet nämä tiedot saanut?) minkä verran näissä Tokain ja Fender Japanin tapauksissa käytetään koneita kitaroiden valmistukseen? Tämä alkoi kiinnostamaan minua koska esim. Musamaailma mainostaa Tokaita paljon juurikin tuon käsintehty käsitteen kautta. Esimerkiksi mainoslause " Yli 66 vuotta japanilaista käsityötä perinteitä kunnioittaen! " Antaa ainakin minulle sellaisen mielikuvan että valmistuksessa koneet eivät ole pääosassa. Ja Thomannilta saamani info antoi ymmärtää samaa.

Henkilökohtaisesti minulle on se ja sama miten tuo menee, tuo minun Japsi Fender on tästä huolimatta todella hyvä kitara, ja pärjää soundinsa puolesta myös tuolle käsintehdylle kotimaiselle jonka omistan. Myös ne Tokait joita olen kokeillut ovat olleet todella hyviä kitaroita. Enkä väitä että puhut potaskaa, mutta nettikirjoittelussa en ihan kakistelematta niele minulle esitettyjä väitteitä jotka ovat ristiriidassa ns. virallisempien tahojen antamaan infoon. Pistin nyt kuitenkin muutamalle taholla hieman lisäkysymyksiä aiheesta. Tuosta pinnoitteesta olet luultavasti kuitenkin oikeassa.

Tsekkaa noi Tokaikuvat. Tuolla tavalla massatuotantoskitat tehdään kaikissa tehtaissa. Ei nuo ole käsintehtyjä. Aina siellä kuitenkin käsi sen lopullisen muotoilun ja viimeistelyn tekee.
Mainospaskaa tuollaisen skitan käsityönä myyminen.
Vilpur1
18.03.2013 20:34:41
73nd3r: Tosson kiinnostuneille kuvakierros:

Ekassa kuvassa näkyvä tietokoneen näyttö on varmasti nähnyt koko 66 vuotisen tuotannon. Eli perinteitä kunnioittaen.
Etsin soittokamoista soittotaitoa. Ei ole tullut vastaan...
Freewheeler
18.03.2013 21:04:30
mik: Palaan hieman aiemmin ketjussa olleeseen keskusteluun; mulla on menossa Thinline 72" ri:n tallan Wide Range uudelleen käämitykseen Jarno Salolle. Keskustelin hänen kanssaan että mikä mikeistään vastaisi mun toiveeseen tallamikin jämäkämmästä soundista ja totesi vain ettei sen kokoista löydy. Niinpä hän päätyi ehdottamaan uudelleen käämittämistä omalla tekniikallaan. Lupasi tehdä myös puolituksen tallamikkiin samalla, joten monikäyttöisyyttä tullee lisää. Heti vaan kun ehdin, niin vien luuttuni Järvenpäähän pajalle, odotukset on kovat.

Näiltä Suomen alan ammattilaisilta saa kyllä kitara-asioissa ensiluokkaista apua. Hinnastakin oli puhetta, ei karkaa kovasti laatuluokan ostomikkiin, Thomannilta löytyy useita kalliimpia Humbuckereita...

Jos haluat alkuperäistä Wide range -soundia ei uudelleenkäämitys auta. Magneetitkin pitää vaihtaa sauvamagneeteiksi. Katso Creameryn sivuilta, miten se pitäisi tehdä.

http://www.at-the-creamery.co.uk/cu … cker-replacements.html#.UUdlLb8lJ4E
Gabe
18.03.2013 21:09:32 (muokattu 19.03.2013 16:03:50)
73nd3r: Tosson kiinnostuneille kuvakierros:

Kiitos, jotain tällaista kaipasin. Plussa.

Kuha: Mainonnassa tavoite juuri onkin vaikuttaa mielikuvaan tuotteesta. Liekö Musamaailma onnistunut, hymiö.

Freewheeler: Tsekkaa noi Tokaikuvat. Tuolla tavalla massatuotantoskitat tehdään kaikissa tehtaissa. Ei nuo ole käsintehtyjä. Aina siellä kuitenkin käsi sen lopullisen muotoilun ja viimeistelyn tekee.
Mainospaskaa tuollaisen skitan käsityönä myyminen.

Näinhän tuo on.. mutta minusta kuitenkin pitäisi pitäytyä faktoissa eikä sanoa mainoksessakaan ihan mitä sattuu, puhumattakaan suoraan kysymykseen vastattaessa. Vai miten tuo "käsintehty" pitäisi nykyään ymmärtää? Mitenköhän paljon vähemmän esimerkiksi Fenderin Custom Shopissa käytetään koneita?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)