Vilpur1 18.03.2013 09:08:20 | |
---|
Freewheeler:Mun mielestäni hinta/laatusuhteeltaan parhaat Fenderit ovat Mexicon Classic- ja Classic Player -sarjat. Asiasta kukkaruukkuun, olikos se Pulliaisen legendaarinen vaaleansininen Strato Mehiikon tuotantoa? Etsin soittokamoista soittotaitoa. Ei ole tullut vastaan... |
Freewheeler 18.03.2013 09:28:11 | |
---|
Vilpur1: Asiasta kukkaruukkuun, olikos se Pulliaisen legendaarinen vaaleansininen Strato Mehiikon tuotantoa? Esan Agents-Strato on käsittääkseni jostain 70-luvun alusta, siis made in USA. http://www.soundcheckmag.org |
Freewheeler 18.03.2013 09:34:04 (muokattu 18.03.2013 09:42:17) | |
---|
jyrkalt: Mulle kerrottiin että omassa kasarin alun Japan Fender telessä oli nitrolakka. Kynsitestikin puolsi väitettä. Japanin Fenkut jotka Amerikan mantereelle menivät kasarin alussa sai ylleen nitroa. Kettu vois tietty kuitata tai kumota tämän mun kuulemani väittämän. Kasarin puolessa välissä (1984) saattoi olla noita ihme virityksiä, kun Jenkkilässä ei ollut omaa tuotantoa pariin vuoteen. Mutta ei Japsi-Fenkkuja tehty vielä kasarin alussa muuten kuin Japanin omille markkinoille. Silloin tuli myös Squierin tosi hyvät vintagekopsut. http://stratomaniac.com/en/fender-s … -in-japan-mij/jv-geschichte-history http://www.21frets.com/squier_jv/index.htm http://www.soundcheckmag.org |
mpekkanen 18.03.2013 09:38:12 (muokattu 18.03.2013 09:41:41) | |
---|
Voin olla väärässä,mutta minusta meksikossa alettiin valmistaa Fendereitä vasta 90-luvun loppupuolella. Tarkastin asian ja jos nyt oikein katsoin niin valmistus alkoi 1990. |
jyrkalt 18.03.2013 09:40:57 | |
---|
Freewheeler: Kasarin puolessa välissä (1984) saattoi olla noita ihme virityksiä, kun Jenkkilässä ei ollut omaa tuotantoa pariin vuoteen. Mutta ei Japsi-Fenkkuja tehty vielä kasarin alussa muuten kuin Japanin omille markkinoille. Silloin tuli myös Squierin tosi hyvät vintagekopsut. Kiitos infosta. Vähän harmittaa jälkeenpäin että tuom omani myin pois. Taisi olla 62 customi ja aika harvinainen vasurina. Oli loistava soitin se. |
Freewheeler 18.03.2013 10:13:59 | |
---|
mpekkanen: Voin olla väärässä,mutta minusta meksikossa alettiin valmistaa Fendereitä vasta 90-luvun loppupuolella. Tarkastin asian ja jos nyt oikein katsoin niin valmistus alkoi 1990. Parhaat Mexico-Fenkut ovat vuodelta 1998! Silloin tulivat Classicit ja ihan ensimmäiset tehtiin Coronan tehtaalla Jenkeissä, ne vain kasattiin ja viimeisteltiin Mehikossa. Mulla on niitä kaksi, Tammikuun 1998 50's Classic ja Huhtikuun 1998 72 Custom. On ne :-) Mexicoon koko Classic-sarjan valmistus siirtyi kokonaisuudessaan vasta 2000-luvun puolella, kun ne saivat uudet CNC-koneet eikä bodyja ja kauloja enää tarvinnut tehdä rajan toisella puolella. http://www.soundcheckmag.org |
mpekkanen 18.03.2013 10:42:38 | |
---|
Freewheeler: Parhaat Mexico-Fenkut ovat vuodelta 1998! Silloin tulivat Classicit ja ihan ensimmäiset tehtiin Coronan tehtaalla Jenkeissä, ne vain kasattiin ja viimeisteltiin Mehikossa. Mulla on niitä kaksi, Tammikuun 1998 50's Classic ja Huhtikuun 1998 72 Custom. On ne :-) Mexicoon koko Classic-sarjan valmistus siirtyi kokonaisuudessaan vasta 2000-luvun puolella, kun ne saivat uudet CNC-koneet eikä bodyja ja kauloja enää tarvinnut tehdä rajan toisella puolella. Ok. katsoin Fenderin sivuilta niin siellä oli ,että meksikossa olisi jotain malleja alettu tekemään jo 90 vuonna,mutta kyllä itselläkin olisi sellainen muistikuva että se varsinainen tuotanto olisi alkanut 90-luvun loppupuolella niinkuin ensin sen laitoinkin. |
Freewheeler 18.03.2013 10:51:21 | |
---|
mpekkanen: Ok. katsoin Fenderin sivuilta niin siellä oli ,että meksikossa olisi jotain malleja alettu tekemään jo 90 vuonna,mutta kyllä itselläkin olisi sellainen muistikuva että se varsinainen tuotanto olisi alkanut 90-luvun loppupuolella niinkuin ensin sen laitoinkin. Ekat mallit tulivat markkinoille 1990, mutta Ensenadan tehdas avattiin jo edellisenä vuonna. Siellä oli aluksi viitisen tyyppiä jossain kieltenpakkaushommissa ja siitä se sitten laajeni nopeasti. Kyllä Mexicossa halvempia Fenkkuja tehtiin koko 90-luvun ihan täyspäiväisesti. http://www.soundcheckmag.org |
mpekkanen 18.03.2013 10:59:07 | |
---|
Freewheeler: Ekat mallit tulivat markkinoille 1990, mutta Ensenadan tehdas avattiin jo edellisenä vuonna. Siellä oli aluksi viitisen tyyppiä jossain kieltenpakkaushommissa ja siitä se sitten laajeni nopeasti. Kyllä Mexicossa halvempia Fenkkuja tehtiin koko 90-luvun ihan täyspäiväisesti. Mulla ei ole näitä meksikon pelejä koskaan ollut,mutta kyllä mulla olisi sellainen käsitys että ainakin jotkut mallit olisivat hyvinkin rahansa arvoisia pelejä. En tiedä onko asia muuttunut sitten huonommaksi. Jimmie Vaughan stratoa on kehuttu ja montaa muuta ihan mainioiksi kepeiksi. Itsellä on sellaine martinin ukulele joka oli jotain 300 euroa ja se on minusta tehty meksikossa ja on kuitenkin todella hyvä peli. En ole niitä Martinin jenkki ukulelejä koskaan päässyt kokeilemaan ,mutta ne maksaakin jo sitten useampia tonneja. Ukulelestä 300 euroa on aika paljon jos vertaa siihen miten halvalla niitä lähinnä leluina myydään. Tämä on kuitenkin todella hyvä soitin ,eikä se meksikossa tehtynä tee sitä tosiaankaan huonoksi. |
fox 18.03.2013 11:42:05 | |
---|
jyrkalt: Kettu vois tietty kuitata tai kumota tämän mun kuulemani väittämän. Täytyy het tuottaa "pettymys" , noitten Fenderien kohdalla tietämykseni on korkeintaan välttävä, koska "väärä" merkki.. :( Mutta eikös ne olleet, vanhemmat jenkit, tosiaan sillee, että pohja oli "Fullerton Plast" -filleri, polylakka ja päällä nitro?? |
p130 18.03.2013 12:24:03 | |
---|
Vilpur1: Asiasta kukkaruukkuun, olikos se Pulliaisen legendaarinen vaaleansininen Strato Mehiikon tuotantoa? Signaturemallit olivat Meksikolaisia. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
Vilpur1 18.03.2013 13:13:26 | |
---|
p130: Signaturemallit olivat Meksikolaisia. Juu tais mennä meikäläisellä lusikat ja haarukat sekasin. Etsin soittokamoista soittotaitoa. Ei ole tullut vastaan... |
Gabe 18.03.2013 14:43:59 (muokattu 18.03.2013 14:47:53) | |
---|
Freewheeler: Ei Japsi-Fenkkuja tehdä käsityönä. Tuota.. tehdäänpäs. Tai näin ainakin Fender ja Thomann ovat minua asiasta informoineet. Enkä näe syytä miksi he olisivat valhehdelleet asiasta. Onko sun '62:ssa leppärunko? Jos on niin hyvä, koska se 80-luvun lehmusrunko oli ihan onneton sounditeknisesti. Ohut ja mitätön näkkärisoundi ilman sustainia. Eikä Fender lehmusta ole runkopuuna käyttänyt silloin kauan sittenkään. On leppärunko, en itsekään niin pidä lehmuksesta runkopuuna. Jenkki-Fenkuissa on noissa vintagereissueissa päällä nitrolakka, joka kyllä vaikuttaa positiivisesti sekä soundiin että ulkonäköön. Tosin tuo poly. jota Japsit käyttävät on kestävämpää, jos sitä haluaa. Eipä ole polylakkaa käytetty tuossa japsi reissuessakaan. ;) |
Estranged 18.03.2013 14:48:14 | |
---|
Gabe: Tuota.. tehdäänpäs. Tai näin ainakin Fender, Fender Japan ja Thomann ovat minua asiasta informoineet. Enkä näe syytä miksi he olisivat valhehdelleet asiasta. Niin no, mikä nyt sitten lasketaan "käsityöksi"? CNC:t jyrsii niin Squjun palikat Kiinassa kuin Fenderin Custom Shopin palikat Amöriikassa. "Vittu sinä oot huono ihminen ollaksesi kuitenkin niin paska jätkä." -Painajaismainen | "Vielä ku Esso ois kaunis. Ja nainen. Kun nyt se on komea. Ja mies. Junou. Melkeen sama mutta enempi munaa suussa." -Kitaravirtuaali |
Gabe 18.03.2013 14:54:24 | |
---|
Estranged: Niin no, mikä nyt sitten lasketaan "käsityöksi"? CNC:t jyrsii niin Squjun palikat Kiinassa kuin Fenderin Custom Shopin palikat Amöriikassa. Jep, sen tarkemmin en valmistusprosessista tiedä. Minulle sanottiin vain että Fender Japan kitarat valmistetaan käsin. |
fox: Täytyy het tuottaa "pettymys" , noitten Fenderien kohdalla tietämykseni on korkeintaan välttävä, koska "väärä" merkki.. :( Mutta eikös ne olleet, vanhemmat jenkit, tosiaan sillee, että pohja oli "Fullerton Plast" -filleri, polylakka ja päällä nitro?? Kato nou hätä. Mulla oli sellainen assosisaatio, Japani + kitara + info = Fox. Mä nyt muutin mun hakuparametrejä :) Hyvä että täällä on muitakin joilla tietoa on valtavasti näistä vähän vanhemmista soittimista. |
Puavali 18.03.2013 16:57:37 | |
---|
Gabe: Jep, sen tarkemmin en valmistusprosessista tiedä. Minulle sanottiin vain että Robotit eivät kasaa niitä. |
PIM 18.03.2013 17:00:15 (muokattu 18.03.2013 17:00:53) | |
---|
Gabe: Tuota.. tehdäänpäs. Tai näin ainakin Fender ja Thomann ovat minua asiasta informoineet. Enkä näe syytä miksi he olisivat valhehdelleet asiasta. Ettei nyt vaan joku olisi mennyt vipuun ja kuvitellyt "Crafted in Japan" tarkoittavan samaa kuin "Handcrafted in Japan"? Mikä luultavasti on ollut Fenderin lkuperäinen tarkoituskin. |
mpekkanen 18.03.2013 17:23:39 | |
---|
Joskus tuli katsottua pätkä Gibsonin tehtaalta joka oli aika hyvä,mutta en muista mistä sen linkin tähän hätään löytäisin. Siinä näki sen miten pitkälle on nykyään nämä handmade kitarat loppujen lopuksi täysin automaattisesti tehty. Ainakin suurin osa työ vaiheista oli ihan koneellista. Toki kaikissa kitaran valmistuksessa täytyy jotkin asiat tehdä käsin,mutta olisi mielenkiintoista tietää kuinka suuri osuus kitarasta Esim.Gibsonista on tätä käsintekemistä. Väittäisin ettei se ihan kauhean montaa tuntia ole. Olisi myös mukava tietää paljonko pitää olla käsityön osuus soittimen valmistuksessa,että voidaan laittaa se handmade osastoon. Väittäisin että se on yllättävän pieni. Myös se olisi kiinnostava tietää mikä tekee kitarasta vaikka made in usa. Eli paljonko siitä on osia oltava jotka on amerikkalaisia ja kuinka paljon työtunteja tai ovatko puut amerikasta. monesti kitaran npuut on tuotu jostain muualta ja se kitara on silti amerikkalainen. Onkohan siihen jokin määritelmä paljonko pitää olla amerikkalaista (esim.),että se voidaan leimata made in usa. |
Gabe 18.03.2013 17:28:30 | |
---|
PIM: Ettei nyt vaan joku olisi mennyt vipuun ja kuvitellyt "Crafted in Japan" tarkoittavan samaa kuin "Handcrafted in Japan"? Mikä luultavasti on ollut Fenderin lkuperäinen tarkoituskin. Crafted in Japan on muuten vaihdettu Made in Japan merkintään. Mutta joo, se englannin kielinen sähköposti minkä he olivat itse kysymykseen saaneet ja minkä pistivät omaan suomenkieliseen vastaukseensa liitteeksi sanoi ihan samaa asiaa. En tosiaan tiedä kuinka suuri se käsityön osuus näissä on, tai nykyisin tehdyissä kitaroissa ylipäätään. Mainostetaanhan noita Tokai merkkisiäkin kitaroita hyvin vahvasti Japanissa käsintehdyiksi ja samoilta tehtailtahan nämä japanilaiset Fenderitkin tulevat. |