varakeef 12.03.2013 22:34:19 | |
---|
Mitä noihin thinlineihin tulee, niin vähemmän onttojahan ne ovat kuin keskipalkilliset 335:t. Pari hassua kevennysontela niihin on koverrettu, rakenteeltaan lähempänä Rickenbackereita tai Gretschin ns. kiinteäkoppaisia (6128 ym.) Sähköillä ei erota perusteleistä, sohvalla sähköittä rämpytellessä ovat kivempia. Terminologisesti nuo ovat thinlinejä, omaa rotuaan siis. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Freewheeler 12.03.2013 23:29:50 | |
---|
varakeef: Mitä noihin thinlineihin tulee, niin vähemmän onttojahan ne ovat kuin keskipalkilliset 335:t. Pari hassua kevennysontela niihin on koverrettu, rakenteeltaan lähempänä Rickenbackereita tai Gretschin ns. kiinteäkoppaisia (6128 ym.) Sähköillä ei erota perusteleistä, sohvalla sähköittä rämpytellessä ovat kivempia. Terminologisesti nuo ovat thinlinejä, omaa rotuaan siis. Kyllä ne akustiseti ja sähköisestikin eroavat soundillisesti umpibodyisistä. Ja mikä ikävintä myös sustain- ja twängiteknisesti... Tietenkin yksilö- ja puumatskuerojakin on niin ohutlinjaisissa kuin kokopuisissa. Mutta mun kokemusten mukaan taas jne ja imo. http://www.soundcheckmag.org |
Gabe 13.03.2013 00:17:35 | |
---|
p130: Karkeasti arvioiden ei thinline voi teetettynä maksaa kovin montaa sataa enempää kuin perustelekään, ei siinä kuitenkaan kovin paljoa enempää työtä ole. Eli mitä pajat yleensä veloittavat normitelestä, vajaan 2 kiloeuroa...? Mitä vähän kyselin niin ei se tosiaan kovin hintavaksi tule. Pitää perehtyä kuitenkin ensin aiheeseen hieman tarkemmin ennen lopullista hankintapäätöstä, en ole noita montaa kokeillut. |
varakeef 13.03.2013 09:58:06 | |
---|
Freewheeler: Kyllä ne akustiseti ja sähköisestikin eroavat soundillisesti umpibodyisistä. Ja mikä ikävintä myös sustain- ja twängiteknisesti... Tietenkin yksilö- ja puumatskuerojakin on niin ohutlinjaisissa kuin kokopuisissa. Mutta mun kokemusten mukaan taas jne ja imo. No, itse olen soittanut samaa bodyä ensin umpipuisena ja sitten kovertanut saman värkin ontoksi... Ei olennaista eroa, paitsi keveys ja kiva rämpytettävyys sähköittä. Kyllä ne teleiltä kuulostavat. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
PIM 13.03.2013 10:09:12 (muokattu 13.03.2013 10:11:07) | |
---|
varakeef: Kyllä ne teleiltä kuulostavat. Sanonut tän varmaan jo kyllästymiseen asti, mutta jos mun ontto alumiinikoppanen telekin kuulostaa sähköllä telecasterilta niin jo on ihme jos ei puusta tehdytkin kuulostaisi. Nyt mulla hautuu mietintämyssyssä Gibbons tyyliin äärimmilleen kevennetty telemaster. Kuinkahan paljon kaulaa uskaltasi jyrsiä otelaudan alta, että kestäisi vielä .008 setin väännön? |
p130 13.03.2013 10:17:00 | |
---|
Gabe: Mitä vähän kyselin niin ei se tosiaan kovin hintavaksi tule. Pitää perehtyä kuitenkin ensin aiheeseen hieman tarkemmin ennen lopullista hankintapäätöstä, en ole noita montaa kokeillut. Se mun JAK-kaulainen voisi olla myynnissä jos moinen kiinnostaa... Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
Gabe 13.03.2013 12:58:46 | |
---|
p130: Se mun JAK-kaulainen voisi olla myynnissä jos moinen kiinnostaa... Ei ole ihan nyt polttavin kohde hankintalistalla, mutta pistä pikaviestiä. :) |
Ali 14.03.2013 10:08:45 | |
---|
Postaampa uudestaan, kun tuntui hukkuneen terminologiakeskusteluun: Thinlinestä sopivasti puheen ollen: jos jotain nillittämistä pitää tästä omasta uudesta rakkaasta keksiä, niin kaulassa tuo Fenkun wide range -humppari on ehkä jopa liiankin lämpöisä ja tumma. Kenelläkään kokemuksia em. mikin vaihdosta johonkin muuhun samantyyppisessä (72 thinline/custom/deluxe reissue) telessä? "Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista |
reverend 14.03.2013 10:13:59 | |
---|
Ali: Thinlinestä sopivasti puheen ollen: jos jotain nillittämistä pitää tästä omasta uudesta rakkaasta keksiä, niin kaulassa tuo Fenkun wide range -humppari on ehkä jopa liiankin lämpöisä ja tumma. Kenelläkään kokemuksia em. mikin vaihdosta johonkin muuhun samantyyppisessä (72 thinline/custom/deluxe reissue) telessä? Kokeile vaihtaa kaulamikin potikka pykälää isommaksi. |
p130 14.03.2013 10:45:22 | |
---|
reverend: Kokeile vaihtaa kaulamikin potikka pykälää isommaksi. Mulla on joskus jäänyt reissue '72 thinline ostamatta tukkoisuuden takia. Voi olla, että ongelma korjaantuu potikanvaihdolla, mutta jos hakee alkuperäisen Wide Rangen soundia ei siihen auta mikään muu kuin alkuperäisen mallisen mikin hankkiminen. Nykyinen WR on ihan perushumbucker ja alkuperäinen täysin omanlaisensa. Originaalit maksavat paljon, reissueen ei sellaista kannata hankkia. aika monella putiikkivalmistajalla on alkuperäistä mallia mukaileva WR-versio. Sellaisella tuskin menee pahasti pieleen. Tuolla on ihan hyvää juttua aiheesta: http://curtisnovak.com/Articles/GB98.pdf Jos potikan vaihto riittää siihen, että soundi miellyttää korvaa ei minun mielestäni missäään nimessä kannata alkaa mikinvaihtoon. Mutta jos se alkuperäinen soundi on haussa niin mikinvaihdon lisäksi hyviä vaihtoehtoja ei ole. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
rivo setä 16.03.2013 17:52:36 | |
---|
|
elsewhere 16.03.2013 19:19:15 | |
---|
Aijai kun on kaunis keppi. Harvinaisen tyylikäs. ~ Love broke out and I forgot it's war. |
vkl 16.03.2013 19:32:31 | |
---|
Komia on. Kateeks käy! |
Gabe 17.03.2013 13:55:55 (muokattu 17.03.2013 16:10:38) | |
---|
Pakko sanoa muutama kaunis sana japanilaisista Fendereistä. Minulla ja Fender '62 Telecaster Customilla alkaa olla nyt jo jonkun verran yhteistä taivalta takana, enkä voisi kyllä lankulta paljon enempää vaatia. Kitara on ollut todella luotettava työkalu. Etenkin kaula tuossa on todella stabiili, kaularautaan ei ole tarvinnut kajota vaikka on ollut todella kuiva talvi ja ollaan reissattu aika paljon. Nauhanpäätkään eivät ole alkaneet törröttämään. Soundi oli alkujaankin erittäin hyvä, mutta nyt tuntuu että pikkuhiljaa alkavat puut jo aueta. Sähköpuoli ja mikit siinä meni kyllä heti kättelyssä uusiksi, mutta työnjälki on muuten vähintäänkin moitteetonta. Eli kyllä meikäläinen suosii tämän tyylisissä kitaroissa jatkossa japanilaista käsityötä enemmin kuin jenkkiläistä tehdastuotetta (vaikka nekin hyviä ovat). Nyt kun on käynyt selväksi että tämä jää minulle, niin ajattelin vielä vähän panostaa tähän kitaraan. Olen vähän suunnitellut että tilaisin joko Glendale Guitarsilta tuollaiset Stainless steel, The "Raw-Deal" un-polished and un-plated hardwaret siihen, tai sitten Erikoistuote Syväseltä vastaavat.. jos alkavat tekemään sellaiset minulle. Mikit menevät myös vielä kerran vaihtoon ja tämän hetkinen suosikki on Bare Knuckle Pickupsin Yardbird setti. Plektrasuojaksi kaavailin El Doradon nahkaista läpyskää Ja satulan ajattelin teettää messingistä. Siinäpä sitä riittää kivaa haalittavaa taas hetkeksi. :) Onkos kukaan muuten laittanut teleensä messinkistä satulaa? _ http://www.musiciansfriend.com/acce -hand-tooled-leather-tele-pickguard _ http://www.glendaleguitars.com/ http://www.erikoistuote.fi/fi/ETUSIVU/_ https://bareknucklepickups.co.uk/ma les&sub=vintage_hot&pickup=yardbird |
fox 17.03.2013 15:32:00 | |
---|
Gabe: Onkos kukaan muuten laittanut teleensä messinkistä satulaa? _ Tottahan toki, muutamaankin. Ja mikä parasta, SP-elektroniikalta saa ihan kohtuu mittatarkkaa valmiiks muotoiltua messinkisatulaa. Helpottaa huomattavasti, kun ei tarvitse pohjaa, eikä päällystää radiukseen hioa |
Gabe 17.03.2013 16:05:00 | |
---|
fox: Tottahan toki, muutamaankin. Ja mikä parasta, SP-elektroniikalta saa ihan kohtuu mittatarkkaa valmiiks muotoiltua messinkisatulaa. Helpottaa huomattavasti, kun ei tarvitse pohjaa, eikä päällystää radiukseen hioa Vinkkasitkin sinne jo tuossa taannoin, tosi kiva kauppa tuo SP-elektroniikka. Onkin yksi tarkoitukseen sopiva messinkisatula jo valmiiksi kirjanmerkeissä tilausta odottelemassa. :) Arvelinkin että messinkisatula sopisi kivasti tuohon telen soundiin. |
p130: Mulla on joskus jäänyt reissue '72 thinline ostamatta tukkoisuuden takia. Voi olla, että ongelma korjaantuu potikanvaihdolla, mutta jos hakee alkuperäisen Wide Rangen soundia ei siihen auta mikään muu kuin alkuperäisen mallisen mikin hankkiminen. Nykyinen WR on ihan perushumbucker ja alkuperäinen täysin omanlaisensa. Originaalit maksavat paljon, reissueen ei sellaista kannata hankkia. aika monella putiikkivalmistajalla on alkuperäistä mallia mukaileva WR-versio. Sellaisella tuskin menee pahasti pieleen. Tuolla on ihan hyvää juttua aiheesta: http://curtisnovak.com/Articles/GB98.pdf Jos potikan vaihto riittää siihen, että soundi miellyttää korvaa ei minun mielestäni missäään nimessä kannata alkaa mikinvaihtoon. Mutta jos se alkuperäinen soundi on haussa niin mikinvaihdon lisäksi hyviä vaihtoehtoja ei ole. Miullahan on parhaillaan asentumassa teleen The Creameryn Widerange-setti. Miepä tuun vaikka tähän ketjuun huuteloitsemaan, kunhan saan kitaran takaisin hyppysiini. Twinkle: "hyvät jätkät istuu mammutin vasemmalla ja oikealla puolella ja tuomitsevat sieltä eläviä ja kuolleita." Traditional: "Kaikki on paskaa, paitsi Karvamammutti." |
Ali 17.03.2013 18:35:55 | |
---|
Kiitoksia vinkeistä. Varmaan alustavasti tuota potikan vaihtoa pitää kokeilla. Torilla olikin vasta 72 Custom Reissue, jossa oli vaihdettu 500k -> 1M, jos oikein muistan. "Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista |
Freewheeler 18.03.2013 08:14:06 | |
---|
Gabe: Eli kyllä meikäläinen suosii tämän tyylisissä kitaroissa jatkossa japanilaista käsityötä enemmin kuin jenkkiläistä tehdastuotetta (vaikka nekin hyviä ovat). Ei Japsi-Fenkkuja tehdä käsityönä. Onko sun '62:ssa leppärunko? Jos on niin hyvä, koska se 80-luvun lehmusrunko oli ihan onneton sounditeknisesti. Ohut ja mitätön näkkärisoundi ilman sustainia. Eikä Fender lehmusta ole runkopuuna käyttänyt silloin kauan sittenkään. Jenkki-Fenkuissa on noissa vintagereissueissa päällä nitrolakka, joka kyllä vaikuttaa positiivisesti sekä soundiin että ulkonäköön. Tosin tuo poly. jota Japsit käyttävät on kestävämpää, jos sitä haluaa. Mun mielestäni hinta/laatusuhteeltaan parhaat Fenderit ovat Mexicon Classic- ja Classic Player -sarjat. http://www.soundcheckmag.org |
jyrkalt 18.03.2013 08:33:32 | |
---|
Freewheeler: Ei Japsi-Fenkkuja tehdä käsityönä. Jenkki-Fenkuissa on noissa vintagereissueissa päällä nitrolakka, joka kyllä vaikuttaa positiivisesti sekä soundiin että ulkonäköön. Tosin tuo poly. jota Japsit käyttävät on kestävämpää, jos sitä haluaa. Mulle kerrottiin että omassa kasarin alun Japan Fender telessä oli nitrolakka. Kynsitestikin puolsi väitettä. Japanin Fenkut jotka Amerikan mantereelle menivät kasarin alussa sai ylleen nitroa. Kettu vois tietty kuitata tai kumota tämän mun kuulemani väittämän. |