Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 519 20 21 22 23347 348 349 350 351
mpekkanen
11.03.2013 23:56:34
Old Joe: Ja odotellaan, on vasta menossa syyteHARKINTAAN.

Niinpä. Kyllä tämä aika selkeä viesti on siitä millaisia rikoksia kannattaa tehdä jos haluaa saada pienillä sanktioilla mahdollisimman suuren rahallisen hyödyn.

Kyllä on todella ikävä juttu.
naavanka_
12.03.2013 00:03:03
mpekkanen: Niinpä. Kyllä tämä aika selkeä viesti on siitä millaisia rikoksia kannattaa tehdä jos haluaa saada pienillä sanktioilla mahdollisimman suuren rahallisen hyödyn.

Lieviä petoksia saa tehtailla aivan rauhassa.
Vois vaihtaa alaa.
Twinkle
16.03.2013 22:58:24
mpekkanen: Niinpä. Kyllä tämä aika selkeä viesti on siitä millaisia rikoksia kannattaa tehdä jos haluaa saada pienillä sanktioilla mahdollisimman suuren rahallisen hyödyn.

Tai sit se on selkeästi viesti että mitä ihmisten ei missään nimessä kannata tehdä jos ne ei halua tulla huijatuksi. Voivottelu jaksaa hämmästyttää kun aktiivisesti annetaan uskomattoman helppo menetelmä huijata, eihän kellekään heru sympatiaa jos auto varastetaan silloin jos avain on jätetty lukkoon. Siinäkään tilanteessa ei heru sympatiaa myöskään viranomaisilta eikä vakuutuksestakaan, väittävät että ei ole syyntakeeton itsekään.

Ei se tietenkään oikein ole huijata, mutta on aika helppo nähdä miksi siihen ei sen aktiivisemmin puututa. Sen luulisi jossakin vaiheessa johtavan murrokseen tässä nettikulttuurissa ja sen puitteissa tehtävässä kaupankäynnissäkin, ettei nyt vaan makseta ennakkoon ihmisille joista ei ole täydellistä varmuutta. Jos kaupan toteuttamiseen ei ole vaihtoehtoista, kummankin osapuolen oikeuden turvaavaa menetelmää, niin sitten se diili on syytä unohtaa tai ainakin tiedostaa otettu riski.
the-Antero
17.03.2013 12:49:24

Jälleen kerran arveluttavaa tavaraa kaupan. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=736589
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Boltsa
17.03.2013 12:51:41
the-Antero: Jälleen kerran arveluttavaa tavaraa kaupan. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=736589

Ei välttämättä. Tuolla keskustelua enempi: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=212582&o=0
Boltsa
the-Antero
17.03.2013 13:11:50

Boltsa: Ei välttämättä. Tuolla keskustelua enempi: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=212582&o=0

Mun mielestä joo, jos kyseessä on oikeat kitarafirmat. Kumma kun paheksuvaa keskustelua tulee aina noista kiinaväärennöksistä joissa lukee Gibson tai Fender lavassa.

Sitten kunn annetaan mahdollisuus laittaa siihen nimettömään keppiin nimi sinne lapaan niin se ei ole huono asia...

Entisöintiprojektiin voi olla ihan hyvä, mutta mahdollisuudet on noitten kanssa rajattomat...
Sarko
17.03.2013 13:21:25
the-Antero: Mun mielestä joo, jos kyseessä on oikeat kitarafirmat. Kumma kun paheksuvaa keskustelua tulee aina noista kiinaväärennöksistä joissa lukee Gibson tai Fender lavassa.

Sitten kunn annetaan mahdollisuus laittaa siihen nimettömään keppiin nimi sinne lapaan niin se ei ole huono asia...

Entisöintiprojektiin voi olla ihan hyvä, mutta mahdollisuudet on noitten kanssa rajattomat...

Puukonkin voi ostaa kaupasta, sillä voi sitten leikata vaikka leipää tai puukottaa jonkun. Mahdollisuudet ovat asioiden kanssa rajattomat.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
ReBeat
17.03.2013 13:22:26 (muokattu 17.03.2013 13:47:45)

Säälittävien ihmisten tarroja. (sen verran tarkennusta, että nimenomaan nuo kuvassa näkyvät F ja G tarrat)
the-Antero
17.03.2013 13:22:48

Sarko: Puukonkin voi ostaa kaupasta, sillä voi sitten leikata vaikka leipää tai puukottaa jonkun. Mahdollisuudet ovat asioiden kanssa rajattomat.

Höhöhö...näinhän se on
mpekkanen
17.03.2013 14:24:07
Sarko: Puukonkin voi ostaa kaupasta, sillä voi sitten leikata vaikka leipää tai puukottaa jonkun. Mahdollisuudet ovat asioiden kanssa rajattomat.

Asia on kyllä myös noin,mutta jos kysyttäisiin antaisitko puukon kaverille jonka tarkoitus olisi puukottaa joku?

Tuskin.

Kyllä Fender ja Gibson ovat hyvin tarkkoja oman brändinsä mainostamisesta ja kuka saa tehdä mitäkin ja missä niitä voi käyttää.

Olen jo aiemmin kertonut kun 80-luvulla olisin halunnut sellaisen Jacksonin Custom shop kitaran jossa olisi ollut erään suomalaisen alkoholi tuotteen etiketti grafiikkana.
Waspin Chris Holmesillahan oli sellainen Budweiser Star kitara joko Jackson tai Charvel merkkinen.
Jackson ei suostunut sitä tekemään ennen kuin kyseinen juomayhtiö antaa siihen virallisen luvan. Alko ja kyseinen yhtiö eivät antaneet sitä lupaa. Se jäi siis tekemättä.

Olen melko varma siitä että jos asiasta tehtäisiin tutkintapyyntö ja Fenderin edustajia konsultoitaisiin tällaisesta ihmisestä joka tekee bisnestä myymällä heidän tuotemerkkiään niin siihen ei varmasti Fenderillä suhtauduttaisi ihan välinpitämättömästi.

On täysin eriasia jos tehdään omia logoja,mutta rikolliseen toimintaan avustaminen on myös rikos. Ja en myös usko että tällaiselle bisnekselle on ihan virallisia lupia mistään saatu.
mpekkanen
17.03.2013 14:42:40
Twinkle: Tai sit se on selkeästi viesti että mitä ihmisten ei missään nimessä kannata tehdä jos ne ei halua tulla huijatuksi. Voivottelu jaksaa hämmästyttää kun aktiivisesti annetaan uskomattoman helppo menetelmä huijata, eihän kellekään heru sympatiaa jos auto varastetaan silloin jos avain on jätetty lukkoon. Siinäkään tilanteessa ei heru sympatiaa myöskään viranomaisilta eikä vakuutuksestakaan, väittävät että ei ole syyntakeeton itsekään.

Ei se tietenkään oikein ole huijata, mutta on aika helppo nähdä miksi siihen ei sen aktiivisemmin puututa. Sen luulisi jossakin vaiheessa johtavan murrokseen tässä nettikulttuurissa ja sen puitteissa tehtävässä kaupankäynnissäkin, ettei nyt vaan makseta ennakkoon ihmisille joista ei ole täydellistä varmuutta. Jos kaupan toteuttamiseen ei ole vaihtoehtoista, kummankin osapuolen oikeuden turvaavaa menetelmää, niin sitten se diili on syytä unohtaa tai ainakin tiedostaa otettu riski.

Niin,oli se viesti mikä tahansa kuitenkin joka asian syyteharkinnan ja sen välillä että asia on oikeudessa on aika pitkä aika. sellaisissakin jossa ei ole mitään epäselvää syyllisyydestä.
Jos suomessa tekee henkirikoksen niin se on varmasti vähintään puolitoista vuotta enenkuin se on ollut hovissa johon se menee kuitenkin kun syyttäjä valittaa. Sehän on syyttäjän ammatti ja hänen ei tarvitse perustella edes syytteitään mihinkään faktaan hän voi perustaa ne pelkkiin oletuksiin.
Henkirikoskin voi olla lähemmäksi kolme vuotta kun asia on lopullisesti käsitelty.
Jos valitetaan korkeimpaan oikeuteen niin siihen tulee vielä lisä vuuosia ja jos siitä valitetaan EU-tuomioistuimelle niin keskimääräinen valitusaika on noin 5 vuotta siitä kun valitus on jätetty.

Kyllä tämä minusta kertoo enemmän tästä meidän oikeusjärjestelmästä joka on liian hidas ja muutenkin täysin perseestä.
Ei kukaan jaksa laittaa oikeusjuttua vireille vaikka olisi oikeassakin kun sen asian käsittely vie aina sen kaksi vuotta.
Kuvittele millaista olisi miettiä jotain juttua kaksi tai kolme vuotta miten se on mennyt varsinkin jos siinä itse on saanut takkiinsa. siinähän menettäisi mielenterveydenkin samalla.

Toivottavaa olisi että ihmiset olisivat hyvin varovaisia aina kun ostavat jotain mitä eivät ole nähneet ja itse kokeilleet.
jii.haanpaa
17.03.2013 14:45:35

Kyllähän tämä aihe pistää väkisinkin mielikuvituksen kirmaamaan.

Esimerkiksi tässä on mielenkiintoinen tapaus. Sarjanumero merkattu tyyliin korealaiset ja amerikan halpikset (roadworn, highway one ja special), mutta eipä ole custom shoppilaisissa tullut aiemmin vastaan. Voihan se tietty olla.

http://www.albumini.fi/Foto-OIYWZENO.jpg
LL
17.03.2013 14:46:10
the-Antero: Mun mielestä joo, jos kyseessä on oikeat kitarafirmat. Kumma kun paheksuvaa keskustelua tulee aina noista kiinaväärennöksistä joissa lukee Gibson tai Fender lavassa.

Voi olla, että on vaikeaa saada tarra niin hyvin kohdallee, että näyttäisi hyvältä. Noi tarrat varmaankin menevät silloin, kun fanitus saa teatraalisia piirteitä ja kitaramerkkiä on julistettava vaikka kahvikeittimen kyljessä. you know... hohhohoo gibsonin kahvit tulossa ja saundaakin hyvältä.
pappasfin
17.03.2013 15:02:24
Ite olen sitä mieltä, että jos ite rakentaa kitaran tai tekee sen ostetuista osista jotka esim. eivät ole Fenderiltä tai Gibosinilta jne. niin miksi ylipäätään siihen pitää sitten laittaa rekisteröidyn tuotemerkin Logot erehdyttävästi lapaan?

Jos mä ite rakentaisin kitaran niin en laittaisi siihen minkään tuotemerkin erehdyttävästi samannäköistä logoa/nimeä vaan ihan oman.

Mun mielestä tuollainen ei ole sallittavaa ellei sitten ole kyse oikeasti kyseisten kitaroiden tuotemerkkien osista rakennettu soitin etc etc.

Minä en tietenkään ole laki enkä asetus mutta mun mielestä jos kitara ei ole nähnytkään kyseisiä rekisteröityn tavamerkin osia niin siihen ei tule laittaa myöskään näiden nimiä/logoja erehdyttävän samanlaisesti, mä en ainakaan katsoisi kauhean hyvällä kyseistä touhua jos olisin noiden tuotemerkkien omistaja.

Toki monet kertoo, että kyseessä on kopio tai ite tehty tuote mutta joskus nuo kopsatkin on sen verran hyvin tehtyjä, että kun ja jos se kitara matkaa soittajalta toiselle omistusketjussa niin se hyvinkin voi jollenkin onnettomalle joudua vähän isompaa hintaan väärennöksenä.

Mun mielestä toisen tuotemerkin käyttö ilman että on kyseessä juuri se oikea tuote ei ole siis kovinkaan toivottavaa saati sallittavaa.

Itse laista ja mitä se tästä sanoo en lähde vänkäämään kenenkään kanssa, mä yksiselitteisesti en pidä tuoteväärennöksistä.

Toki aika monikin pitkin maailmaa on hankkinut mm. Kiinasta mm. Gibsonin näköiskopioita miettimättä yhtään sen enempää sitä, että se on ihan suoranainen rikos kun lavassa ja muussa on todellakin hyvin erehdyttävästi oikean näköiset logot ym. jutut, tälläiset ostajat ei mun mielestä palvele mitään vaan päinvastoin tukevat mm. Kiinan hyvinkin laajaa piraattituotantoa, joka pahimmassa tapauksessa voi jopa tapaa sen ihan oikean tuotannon tai vähintäänkin saattaa sen vaikeuksiin.

Miettikääpä vaikka sitä kuinka paljon on Suomalaisen firman Fiskarsin menettämät myynnit kun Kiinassa on tehty jo vuosikymmeniä kyseisiä piraattikopsuja.

Mutta joo, toivottavasti kukaan ei tästä hernettä nenään vedä ja nämä ovat mun mielipiteitä ja ainakin mä yritän omalta osaltani tehdä asiat oikein ja tukematta pimeää toimintaa, ei se varmaan paljoa auta mutta ainakin on hyvä omatunto.
PappaSFin
mpekkanen
17.03.2013 15:24:46
Sarko: Käsitykseni mukaan on laillista ostaa esim. Fenderin dekaali, laittaa se esim. juuri DR-Partsin tai Warmothin kaulaan. Laittomaksi asia muuttuu siinä vaiheessa kun sitä kaulaa/kitaraa aletaan sitten kauppaamaan aitona Fenderinä, eikä irto-osista kasattuna kitarana. Mielestäni on hivenen erikoista kyllä laittaa esim. palacastereihin Fenderin logoa mutta jos siitä tulee siihen kitaraan "mojoa" tai tulee sellainen fiilis että nyt ollaan lähempänä sitä "aitoa asiaa" niin mikäs siinä. Näätäilyksi homma menee siinä vaiheessa kun aletaan tosiaan kusettamaan ihmisiä kaupanteossa esittelemällä kopiota alkuperäisenä asiana. Toki saatte korjata jos olen väärässä tämän alussa esittämäni käsityksen kanssa.

Tuosta puukkoanalogiastani on myös todettava Mpekkaselle se että kyseessä oli hypoteettinen ostotilanne, ei puukon antaminen potentiaaliselle puukottajalle. K-Raudan työntekijän on varmaan hankala ajatella olevansa vastuussa jos hän myy Pertti Perusjampalle moran, jolla Pertti viiltelee jengiä nakkikopilla tuhannen päissään. Sama koskee mielestäni vaikkapa herra John PRS:ää, joka myy Nickelbackin Chad Kroegerille kitaran, jota sitten Kroeger käyttää rikoksissaan ihmisyyttä vastaan.

Tästä puukko jutusta nyt tuskin tarvitsee sen enempää höpöttää. Niin älytön esimerkkihän se oli.
Itse kyllä väittäisin että toisen tuotemerkin omistuksessa olevalla millään tuotteella ei saa tehdä bisnestä ilman tuotemerkin hyväksyntää.
Tässä tapauksessa on vielä ihan selvä ettei Fender,Gibson tai mikään muukaan anna kellekkään oikeuksia myydä heidän nimellään yhtään mitään ja tekevän sillä vielä rahaa. Fender ja Gibson ja mitkään merkit eivät varmasti saa euroakaan näistä logoista,se on varmasti ihan selvä asia. On eriasia jos kyseisellä merkillä on oma huolto niin heillä on sitten se oikeus tehdä merkkihuoltoja.
On siis rikos ostaa näitä logoja vaikka ne menisivät ihan vaikka oman vessan seinälle.
the-Antero
17.03.2013 15:26:47

Ongelmahan tulee siinä vaiheessa kun soitinta myydään eteenpäin.

Ostaisitko soittimen jonka myyjä kertoo että tää on hei squijeri mut mä irrotin sen skujun logon ja sarjanumerot ja pistin tilalle Fenderin CS tarrat. Täs on hei nyt enempi mojoo ja saundaakin paremmalta kuin alkuperänen....
pappasfin
17.03.2013 15:53:15 (muokattu 17.03.2013 15:53:31)
mpekkanen: ...
Itse kyllä väittäisin että toisen tuotemerkin omistuksessa olevalla millään tuotteella ei saa tehdä bisnestä ilman tuotemerkin hyväksyntää.
Tässä tapauksessa on vielä ihan selvä ettei Fender,Gibson tai mikään muukaan anna kellekkään oikeuksia myydä heidän nimellään yhtään mitään ja tekevän sillä vielä rahaa. Fender ja Gibson ja mitkään merkit eivät varmasti saa euroakaan näistä logoista,se on varmasti ihan selvä asia.

Näin se asian laita lienee eli kyseisten rekisteröityjen tavaramerkkien myyminen/kaupan pitäminen ei ole sallittua ilman että sillä on ao:n firmojen lupa.

Jos esim. haluaa korjata Fenderinsä kaulan lapapäätä ja uusia naarmuuntuneen logonkin niin sitä varten pitäisi oikeasti mennä valtuutetulle Fender myyjälle, jonka kautta saa hankittua sitten sen logonkin lapaan, muualta hankittuna se vaan ei ole laillista koska ei ole ao:n firmojen lupaa.

Mä luulen että tämä on aika selvä useimmille, joskaan monet ei pidä sitä isompana juttuna.

Asiassa on aina hyvä muistaa, että vaikka yksittäinen pieni vippaskonsti ei tuntuisikaan pahalta niin pienistä puroista koostuu se iso virta ja tätä kautta jokainen voi pienentää laitonta bisnestä sen pienen puron verran ja kun jokainen sen tekee niin se isokin virta jää tulematta.

Nykyaikana vaan on vallalla sellainen toiminta, että kaikki pieni tuntuu olevan sallittua ja siitä sitten homma aina tuntuu repeävän isommaksi.

Toki kun puhutaan piraattibisneksestä kuten vaikkapa ääniteteollisuus/musabisnes niin ei sekään ole oikein jos ja kun porukat ostaa kännykkää ja massamuistia ja vastaavia ja maksaa niissä tekijäinoikeusmaksuja vaikka sinne ei mitään muuta laittaiskaan kuin omaa musiikkia :) eli asiassa on aina kaksi puolta.

Asia on siitä huonolla tolalla että tämä nykyinen tilanne ruokkii osaltaan pientä vilppiä kun halutaan vähän halvemmalla kun hinnat on oikeassa sallitussa tuotteessa korkeammat ja tämä on siitäkin paha että jokainen väärennetty tuote pienentää oikean tuotteen myyntiä mikä taas sitten edesauttaa sen oikean tuotteen myyntihinnan nostamista eli tilanne ruokkii itseään kun virallinen myyjätaho kattaa kustannuksiaan, toki voidaan tässä yhteydessä puhua myös sitten oikean tuotteen hinnoittelusta ja siitä olisiko paikallaan esim. pienentää voittomarginaalia eli tyytyä vähempään ja sitä kautta yrittää saada ostajat oikean tuotteen piiriin.

Heh, tämä aihe on kyllä mielenkiintoinen ja varmaan tätä on moni pähkäilly.
PappaSFin
mpekkanen
17.03.2013 16:31:24 (muokattu 17.03.2013 16:33:40)
Pappasfin

Olen sitä mieltä että tällainen kusetus ja moni muukin asia toimisi paremmin jos oikeuslaitos toimisi paremmin ja nopeammin.
Nykyään on vaikea löytää ihmistä joka ei tekisi pientä lisä bisnestä niin kirpputoreilla kuin soittopelien kanssa. Näitä jobbareita on ihan joka alalla.

Myöskään sillä onko ihminen töissä ei tunnu olevan sen suhteen väliä,onko hän muuten rehellinen.
Joillekkin kaupankäynti ja pieni kusetus on ihan elämäntapa ja on ihan sama puhutaanko autoista vai kitarapedaaleista. Myöskään sillä ei näytä olevan väliä onko se taloudellinen hyöty jostain euron vai vähän enemmän. Sitä tehdään harrastukseksi.
Palaan vielä näihin logoihin niin kun jatkuvasti tilataan kimppatilauksina ja muutenkin kiinasta kitaroita ja kauloja ja bodeja. Niin olen kirjoittanut tästäkin jo vaikka kuinka monta kertaa etteivät kaikkii soitinliikkeet ota enää vaihdossa kitaroita kun niistä ei tiedä mitä ne loppupelissä on ja ne eivät tahdo kelvata aina edes myyntitiliinkään.

En ole vielä tavannut sellaista myynti-ilmoitusta jossa joku olisi jenkki Fenderin tai Warmothin kaulaan laittanut Squierin logon.

Kumma on muutenkin se kun nykyään kaikki soittimet ,varsinkin pulttikaulaiset, ovat aina aika rankasti modattuja. Logoja myydään ja modailtuja soittimia. Varmastikkaan ei keneltäkään koskaan unohdu mainita mitään sellaista mikä ehkä alentaisi tuotteen hintaa.

Ihan vituksi on mennyt koko soitinkauppa.

Laitan vielä sen uudestaan ,että on oikeasti rikos ostaa näitä logoja vaikka sen liimaisi omaan persereikäänsä niin se on rikos.
YarZoo
17.03.2013 17:03:55 (muokattu 17.03.2013 17:05:56)
Nonniin ja silviisii, täällähän alkaa käräjät kiihtymään.

Noista liimailtavista nimilapuista vielä. Katoin tuossa Heikki Silvennoisen keikan ja ihmeen hyvin se näytti mikäliemistälie strato soivan ilman mitään tekstejä.

Nuoleskelemalla liimailtavissa jutuissa on yleensä harvinaisen paskamoisen makuista se liima, oiskohan pisneksin paikka kehitellä vaikka jallukolan makuista liimaa..?

Muistaako joku vielä näitä Kalkitos-juttuja? Niissä hinkattiin kaikenlaisia kuvia maisemaan. Oli kyllä hyvä harrastus se.
S.N.A.F.U
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)