![]() 16.03.2013 00:16:17 | |
---|---|
kimurantti1: Joo. Tää on tietty vaan mun mielipide, mutta en näe mitään syytä ostaa ainakaan keikkakäyttöön mitään sen kalliimpaa. Ei noi boutique-piuhat tunnu kestävän tasan yhtään sen paremmin, ja sekös vituttaa kun joku 100 euron Evidence alkaa pätkiä tai jää jonnekin. Asia ymmärretty. Ja eikun tilaamaan. Kiitokset vielä kertaalleen. Etsin soittokamoista soittotaitoa. Ei ole tullut vastaan... | |
![]() 16.03.2013 00:18:59 | |
Vilpur1: Asia ymmärretty. Ja eikun tilaamaan. Kiitokset vielä kertaalleen. Eipä kestä. Sen verran vielä sanon, että noissa listaamissasi halvemmissa piuhoissa on Reanin plugit. Rean on Neutrikin alamerkki, vähän halvempaa kamaa. Ne on myös ihan ok, mutta vedonpoisto (kylläpä mä tästä vaahtoan, mutta se on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista plugilla) ei ole ihan yhtä hyvä. Kuitenkaan ei puhuta kuin muutamista euroista, niin ei musta ole syytä ostaa mitään Neutrikia huonompaa. http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
![]() 16.03.2013 01:10:53 (muokattu 16.03.2013 01:11:48) | |
kimurantti1: Eipä kestä. Sen verran vielä sanon, että noissa listaamissasi halvemmissa piuhoissa on Reanin plugit. Rean on Neutrikin alamerkki, vähän halvempaa kamaa. Ne on myös ihan ok, mutta vedonpoisto (kylläpä mä tästä vaahtoan, mutta se on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista plugilla) ei ole ihan yhtä hyvä. Kuitenkaan ei puhuta kuin muutamista euroista, niin ei musta ole syytä ostaa mitään Neutrikia huonompaa. Rean toimii, Neutrik näytttää paremmalta ja on tunnetumpi brändi. Arvostusjuttuja, voit ostaa "mielenrauhaa" isommalla rahalla millä tahansa alueella. | |
![]() 16.03.2013 06:10:03 (muokattu 16.03.2013 06:53:37) | |
hallu: E: Tuli muuten mieleen, että noissa Klozeissa on avattavat ne päät eli, vaikka johto alkaisikin pätkiä, niin päät voi ottaa talteen ja laittaa ehjän piuhan päihin. Se johto muuten 99% tapauksista katkeaa aivan liittimen juuresta missä taivutus on suurinta (poikkeuksena toki tilanne jossa joku pelti tms. pudotetaan reuna edellä piuhan päälle, silloin voi katketa keskeltäkin :). Eli pätkivän piuhan korjaukseksi yleensä riittää että ko. päästä katkaisee 10-15 cm pois ja juottaa plugin uudelleen kiinni. Liitoskohdan rasitusta vähentää oleellisesti piuhan vetäminen kitaran hihnan alta niin ettei piuha roiku liittimen varassa (minkä varmaan kaikki tietävätkin). mattim: Rean toimii, Neutrik näytttää paremmalta ja on tunnetumpi brändi. Arvostusjuttuja, voit ostaa "mielenrauhaa" isommalla rahalla millä tahansa alueella. Tässä kohtaa kyllä rakenteessa on ihan olellinen ero, Rean on samanlainen kuin melkein kaikki muutkin plugit eli vedonpoisto taivutettavilla "lipareilla" ja itse "tappiosa" niittaamalla kasattu ohuen keskipiikin päälle, Neutrik taas painii siinä suhteessa ihan omassa sarjassaan kartiovedonpoistoineen ja rungon kanssa "yhtä puuta" olevine "holkkiosineen". Rean (ja lähes mikä tahansa muukin edes jotenkin kunnolla tehty plugi) toimii hyvin paikoissa joissa piuhaan ei kohdistu merkittävää vetoa tai nitkuttelua mutta vaikkapa kitarakaapeliin jota liikutellaan ja ehkä jopa välillä kiskotaankin väittäisin että Neutrik on luotettavampi. Tuosta http://www.sweetwater.com/images/items/1800/MTRSCableCon-xlarge.jpg (tuossa tosin stereoplugi) saa hiukan käsitystä rakenteesta verrattuna Reaniin http://www.mcmelectronics.com/content/productimages/s4/NYS228_2.jpg . Mutta käytön vaativuudestahan se tosiaan on kiinni, "kestäähän ne jäniksennahkaiset rahkeetkin jos ei käytetä" kuten eräs vanhempi työtoveri aikoinaan tapasi sanoa. :) Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 16.03.2013 07:16:04 | |
Murgo: Tässä kohtaa kyllä rakenteessa on ihan olellinen ero, Rean on samanlainen kuin melkein kaikki muutkin plugit eli vedonpoisto taivutettavilla "lipareilla" ja itse "tappiosa" niittaamalla kasattu ohuen keskipiikin päälle, Neutrik taas painii siinä suhteessa ihan omassa sarjassaan kartiovedonpoistoineen ja rungon kanssa "yhtä puuta" olevine "holkkiosineen". Rean (ja lähes mikä tahansa muukin edes jotenkin kunnolla tehty plugi) toimii hyvin paikoissa joissa piuhaan ei kohdistu merkittävää vetoa tai nitkuttelua mutta vaikkapa kitarakaapeliin jota liikutellaan ja ehkä jopa välillä kiskotaankin väittäisin että Neutrik on luotettavampi.:) Olen tehnyt johtoja sekä Neutrik, että Rean liittimillä jo monta vuotta, kunnatkaan eivät ole ongelmia aiheuttanet, me roudataan huolella. Käytän myös häpelilemättä Neutirk kopioita (.5€/kpl) joissain paikoisa. | |
![]() 16.03.2013 11:06:46 (muokattu 16.03.2013 11:24:23) | |
Ei taida kovin pahasti mennä metsään jos ostaa tosiaan Cordialin low capasitance-piuhaa (CGK175) ja Neutrikin kullatut tai kultaamattomat liittimet. Tai sitten näitä valmiita malleja (jos ei ole varma juotostaidoistaan, tai muuten vaan on mukavuudenhaluinen): 3m pituiset: http://www.thomann.de/fi/cordial_csi_3_pp175.htm http://www.thomann.de/fi/cordial_csi_3_pr175.htm 6m pituiset: http://www.thomann.de/fi/cordial_csi_6_pr175.htm http://www.thomann.de/fi/cordial_csi_6_pp175.htm En tiedä muuten tuon Mogami 2524:n laadusta, taipuisuudesta ja kestävyydestä, mutta sen kapasitanssi on kyllä paljon suurempi kuin Cordialin CGK175-kaapelin: Mogami W2524, kapasitanssi = 130pF/m Cordial CGK175, kapasitanssi = 88pF/m Tässä on kimurantt1 laatinut hyvän jutun kapasitanssin vaikutuksesta pedaalilaudan yhteydessä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=216176 ja tässä taas muita linkkejä aiheeseen: http://www.aqdi.com/cablecap.htm http://www.ovnilab.com/articles/cablechoice.shtml http://www.guitarplayer.com/article/49-guitar-cables/apr-08/34729 Cordialin CGK175-kaapelin 88pF/m on samaa luokkaa kuin 27pF/ft, eli DiMarzion ja Lava ELC Tweed kaapeleiden tasoa. Klozin La Grangelle ei ihan pärjää kapasitanssin osalta. Tämä kirjoitus kannattaa ottaa nyt siis lähinnä fysiikan laeilla selitettävien sähköisten ilmiöiden kannalta. Konkareilta onkin jo tullut tässä ketjussa noita käytännön kokemuksia kestävyyden, häiriöäänien ja korjattavuuden kannalta. Eli alle 30 eurolla pitäisi saada laadukas 3-6m pituinen kaapeli. Toinen juttu on sitten jos on jotain erityisvaatimuksia kaapelin värin ja pintamateriaalin suhteen. EDIT: Jos kytkee kitaran kiinni suoraan vahvistimeen 1,5m - 3m pituisella kaapelilla (ei mitään pedaaleita/efektejä kitaran ja vahvarin välissä) tai kitarassa on aktiivimikit, pärjää kyllä vielä halvemmallakin kaapelilla. Vaikkapa Cordial CTI- tai CXI-sarjalaisella valmiskaapelilla ja monissa tapauksissa vielä halvemmillakin. Pointti tässä on se, että joissakin kaapeleissa on kyllä hinnassa ilmaa ja hypetystä. Mutta jokaisen kannattaa ostaa sellainen kaapeli, että on itse tyytyväinen :) -iec Ja niin päin pois... | |
![]() 17.03.2013 11:41:54 | |
Mulla on tuolla komerossa monta muovikassillista vanhoja piuhoja, joita meinasin heittää jo roskikseen. Tuli mieleeni, kun osa niistä on aikanaan ollut ihan hyviä. Tuli mieleen, että jos ostaisin noita neutrikin liittimiä muovikassillisen ja tutkisin josko niisä osasta ainakin saisi vielä käyttökelpoisia. Kysymys kuuluukin että voiko esimerkiksi yleismittarilla tutkia johdon kunnon jotenkin? meinaan, että voisi haarukoida hyväkuntoiset letkut joihin kolvaisi uudet liittimet ettei tarvitsisi summamutikassa lähteä kokeilemaan. Ajattelin, että ostaisin motonetistä juotosaseman ja tinaa sekä apukäden ja liittimiä sieltä missä niitä myydään PArtco tms.? harjoittelisin samalla juottamisen jaloa taitoa. Olen pentuna jonkin verran kolvaillut huonoilla vehkeillä vaihtelevin tuloksi, mutta olen netistä joitakin opetussivustoja juottamisesta nähnyt ja ajattelin, että harjoitusta se vain vaatii, jos on hatara käsitys mitä on tekemässä ja hyvät kamppeet. Eli ostoslistalla on: tinaa (onko näiden paksuuksilla muuten väliä?), juotosasema (siis kolvi), apukäsi ja niitä plugeja. Tarvitsenko vielä muuta? nokkapihtejä yms. mulla jo on. Onko sellaisista sähkömiehen piheistä hyötyä? Onko ihan hullu idea? vai pitäisikö jättää suosiolla ammattimiehille tämmöiset hommat. Josskus kakrana piuhojen päitä kuntoon kolvailin, eikä se nyt ihan avaruustieteeltä minun muistikuvissani vaikuttanut. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
![]() 17.03.2013 12:05:59 | |
hallu: Mulla on tuolla komerossa monta muovikassillista vanhoja piuhoja, joita meinasin heittää jo roskikseen. Tuli mieleeni, kun osa niistä on aikanaan ollut ihan hyviä. Tuli mieleen, että jos ostaisin noita neutrikin liittimiä muovikassillisen ja tutkisin josko niisä osasta ainakin saisi vielä käyttökelpoisia. Kysymys kuuluukin että voiko esimerkiksi yleismittarilla tutkia johdon kunnon jotenkin? meinaan, että voisi haarukoida hyväkuntoiset letkut joihin kolvaisi uudet liittimet ettei tarvitsisi summamutikassa lähteä kokeilemaan. Ajattelin, että ostaisin motonetistä juotosaseman ja tinaa sekä apukäden ja liittimiä sieltä missä niitä myydään PArtco tms.? harjoittelisin samalla juottamisen jaloa taitoa. Olen pentuna jonkin verran kolvaillut huonoilla vehkeillä vaihtelevin tuloksi, mutta olen netistä joitakin opetussivustoja juottamisesta nähnyt ja ajattelin, että harjoitusta se vain vaatii, jos on hatara käsitys mitä on tekemässä ja hyvät kamppeet. Eli ostoslistalla on: tinaa (onko näiden paksuuksilla muuten väliä?), juotosasema (siis kolvi), apukäsi ja niitä plugeja. Tarvitsenko vielä muuta? nokkapihtejä yms. mulla jo on. Onko sellaisista sähkömiehen piheistä hyötyä? Onko ihan hullu idea? vai pitäisikö jättää suosiolla ammattimiehille tämmöiset hommat. Josskus kakrana piuhojen päitä kuntoon kolvailin, eikä se nyt ihan avaruustieteeltä minun muistikuvissani vaikuttanut. Helppo niitä on kolvailla, mutta siulla todennäköisesti niissä vanhoissa piuhoissa on entisiä ne lakut, eikä plugit. Elikkäs. Twinkle: "hyvät jätkät istuu mammutin vasemmalla ja oikealla puolella ja tuomitsevat sieltä eläviä ja kuolleita." Traditional: "Kaikki on paskaa, paitsi Karvamammutti." | |
![]() 17.03.2013 12:06:54 (muokattu 17.03.2013 19:40:30) | |
hallu: Mulla on tuolla komerossa monta muovikassillista vanhoja piuhoja, joita meinasin heittää jo roskikseen. Tuli mieleeni, kun osa niistä on aikanaan ollut ihan hyviä. Tuli mieleen, että jos ostaisin noita neutrikin liittimiä muovikassillisen ja tutkisin josko niisä osasta ainakin saisi vielä käyttökelpoisia. Kysymys kuuluukin että voiko esimerkiksi yleismittarilla tutkia johdon kunnon jotenkin? meinaan, että voisi haarukoida hyväkuntoiset letkut joihin kolvaisi uudet liittimet ettei tarvitsisi summamutikassa lähteä kokeilemaan. Ajattelin, että ostaisin motonetistä juotosaseman ja tinaa sekä apukäden ja liittimiä sieltä missä niitä myydään PArtco tms.? harjoittelisin samalla juottamisen jaloa taitoa. Olen pentuna jonkin verran kolvaillut huonoilla vehkeillä vaihtelevin tuloksi, mutta olen netistä joitakin opetussivustoja juottamisesta nähnyt ja ajattelin, että harjoitusta se vain vaatii, jos on hatara käsitys mitä on tekemässä ja hyvät kamppeet. Eli ostoslistalla on: tinaa (onko näiden paksuuksilla muuten väliä?), juotosasema (siis kolvi), apukäsi ja niitä plugeja. Tarvitsenko vielä muuta? nokkapihtejä yms. mulla jo on. Onko sellaisista sähkömiehen piheistä hyötyä? Onko ihan hullu idea? vai pitäisikö jättää suosiolla ammattimiehille tämmöiset hommat. Josskus kakrana piuhojen päitä kuntoon kolvailin, eikä se nyt ihan avaruustieteeltä minun muistikuvissani vaikuttanut. Yleismittarin ohmipuolella voi testata kaapelista sen verta, ettei se kokonaan ole poikki. Piuhan hyvyyttä, esim käsittelyääni on liki mahdoton mittaamalla testata. Paksut piuhat on monesti hyviä. Homma kannattaa jo kädentaitojen säilyttämisen vuoksi ;-) | |
![]() 17.03.2013 12:39:31 (muokattu 17.03.2013 12:40:58) | |
hallu: Mulla on tuolla komerossa monta muovikassillista vanhoja piuhoja, joita meinasin heittää jo roskikseen. Tuli mieleeni, kun osa niistä on aikanaan ollut ihan hyviä. Tuli mieleen, että jos ostaisin noita neutrikin liittimiä muovikassillisen ja tutkisin josko niisä osasta ainakin saisi vielä käyttökelpoisia. Ei sun vielä mitään liittimiä kantsi ostaa, hyvin suurella todennäköisyydellä ne on ihan ehjiä. Todennäköisimmin on liittimen ja piuhan juotos murtunut, tai piuha katkennut jostain läheltä liitintä, koska siihen yleensä kohdistuu eniten taivuttelua ja rasitusta. Laita piuha kiinni vahvistimeen (mieluiten vaikka vähän säröä siihen, niin kuuluu mahdolliset rohinat hyvin) ja taivuttele johtoa liittimen lähimaastosta. Jos kuuluu mitä tahansa ääniä, on piuha todennäköisesti siitä kohtaa poikki. Pätkäiset piuhan siitä vähän ennen, juotat liittimen irti huonosta päästä ja kolvaat uudestaan ehjään pätkään piuhaa. Jos taas piuha on keskeltä mennyt, niin mä en jaksa vaivautua etsimään sitä kohtaa ja tekemään paria tosi lyhyttä piuhaa. Tällaisesta piuhasta voit ottaa liittimet talteen ja heittää itse piuhan menemään. http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
![]() 17.03.2013 12:59:16 (muokattu 17.03.2013 12:59:45) | |
En jaksanut lukea ihan koko kesksutelua, mutta käyttääkö ihmiset George L:n piuhoja kitaran ja vahvistimen välissä? Tuntuu siltä, että monet tekee George L:stä lyhkäsiä piuhoja pedaalilautaan, mutta onko kenelläkään kokemusta George L:stä esim. 5 metrisenä piuhana kitarasta vahvistimeen tai lautaan? What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. | |
![]() 17.03.2013 13:19:45 | |
hallu: ...Ajattelin, että ostaisin motonetistä juotosaseman... Harkintaan kannattaa laittaa kaasulla lämpeävä juotin. Joissain hommissa juotosaseman max 400 astetta on ei ihan ole piisannut - kärki kun on muotonsa puolesta tarkoitettu lähinnä piirilevyhommiin. Hommasin vähän aikaa sitten halpis-butaanijuottimen ja kylläpä vaan käy sukkelaan maadoitusten juottamiset potikoiden koppiin ja vastaavat enemmän lämpöä kaipaavat askareet. White men can't Monk | |
![]() 17.03.2013 13:55:48 | |
AngieRainbow: En jaksanut lukea ihan koko kesksutelua, mutta käyttääkö ihmiset George L:n piuhoja kitaran ja vahvistimen välissä? Tuntuu siltä, että monet tekee George L:stä lyhkäsiä piuhoja pedaalilautaan, mutta onko kenelläkään kokemusta George L:stä esim. 5 metrisenä piuhana kitarasta vahvistimeen tai lautaan? Kyllä on, mulla on ollu jotain kymmenen vuotta laudasta vahvistimeen ja hyvin toimii. "You can't judge a book by looking at the cover" - Bo Diddley R.I.P. | |
![]() 17.03.2013 16:26:17 | |
Zeeboo: Harkintaan kannattaa laittaa kaasulla lämpeävä juotin. Joissain hommissa juotosaseman max 400 astetta on ei ihan ole piisannut - kärki kun on muotonsa puolesta tarkoitettu lähinnä piirilevyhommiin. Hommasin vähän aikaa sitten halpis-butaanijuottimen ja kylläpä vaan käy sukkelaan maadoitusten juottamiset potikoiden koppiin ja vastaavat enemmän lämpöä kaipaavat askareet. Oukei, kiitoksia vinkistä. Eiköhän niitäkin löydy motonetistä. Menen huomenna katsomaan. Mulla on kyllä pääasiallisin motivaatio kädentaitojen harjoittamisessa, eli toivon oppivani juottamisen niin hyvin että uskallan joskus vähän vaativaisempiakin juotostehtäviä tehdä (lähinnä kitaran sähköjä eli noiden potikoiden ja mikkien juottamista. Ajattelin että nämä johdot voisivat olla semmoisia hyviä harjoitustehtäviä, kun onhan mulla ehjiäkin piuhoja ettei näiden ole pakko onnistua. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
![]() 17.03.2013 16:32:12 | |
kimurantti1: Ei sun vielä mitään liittimiä kantsi ostaa, hyvin suurella todennäköisyydellä ne on ihan ehjiä. Todennäköisimmin on liittimen ja piuhan juotos murtunut, tai piuha katkennut jostain läheltä liitintä, koska siihen yleensä kohdistuu eniten taivuttelua ja rasitusta. Laita piuha kiinni vahvistimeen (mieluiten vaikka vähän säröä siihen, niin kuuluu mahdolliset rohinat hyvin) ja taivuttele johtoa liittimen lähimaastosta. Jos kuuluu mitä tahansa ääniä, on piuha todennäköisesti siitä kohtaa poikki. Pätkäiset piuhan siitä vähän ennen, juotat liittimen irti huonosta päästä ja kolvaat uudestaan ehjään pätkään piuhaa. Jos taas piuha on keskeltä mennyt, niin mä en jaksa vaivautua etsimään sitä kohtaa ja tekemään paria tosi lyhyttä piuhaa. Tällaisesta piuhasta voit ottaa liittimet talteen ja heittää itse piuhan menemään. No juu, onhan ne vanhat liittimet tallessa, mutta ajattelin vaan kun niitä neutrikin liittimiä on niin ylistetty, että jos semmoiset. Olet varmasti oikeassa, että tääs minun harjoittluprojektissa voisin käyttää näitä vanhoja liittimä ja ostaa uusia vasta sitten kun homma alkaa itseltäni hiukan sujua. Mulla on tuossa yksi kitaran raato, jonka olen suunnitellut laittavani kuntoon ja tavoitteeni on oppia juotoshommat niin hyvin, että pystyn ne kitaran sähköt tekemään alusta loppuun. Ainakin mikkien puolituskytkimet on niin pieniä, että vaatii varmasti aika vakaata kättä että saa johdot niihin juotettua. Ajattelin piuhoja rakentelemalla harjoitella sitä kolvaamista samalla. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
![]() 17.03.2013 17:42:59 | |
hallu: No juu, onhan ne vanhat liittimet tallessa, mutta ajattelin vaan kun niitä neutrikin liittimiä on niin ylistetty, että jos semmoiset. Olet varmasti oikeassa, että tääs minun harjoittluprojektissa voisin käyttää näitä vanhoja liittimä ja ostaa uusia vasta sitten kun homma alkaa itseltäni hiukan sujua. Mulla on tuossa yksi kitaran raato, jonka olen suunnitellut laittavani kuntoon ja tavoitteeni on oppia juotoshommat niin hyvin, että pystyn ne kitaran sähköt tekemään alusta loppuun. Ainakin mikkien puolituskytkimet on niin pieniä, että vaatii varmasti aika vakaata kättä että saa johdot niihin juotettua. Ajattelin piuhoja rakentelemalla harjoitella sitä kolvaamista samalla. Mulla ainakin on aina, jos piuha mennyt rikki (joko alkanut pätkimään tai syönyt yläpäät) on vika joko kolvauksessa tai piuhassa. Tokihan neutrikit on hyviä liittimiä, mutta pärjäät niillä vanhoillakin jos eivät ihan rimpuloita ole. Itse ostaisin ennemmin uutta piuhaa, koska suuremmalla todennäköisyydellä vika on piuhassa eikä plugissa. Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet. | |
![]() 17.03.2013 19:30:05 (muokattu 17.03.2013 19:54:11) | |
Zeeboo: Harkintaan kannattaa laittaa kaasulla lämpeävä juotin. Joissain hommissa juotosaseman max 400 astetta on ei ihan ole piisannut - kärki kun on muotonsa puolesta tarkoitettu lähinnä piirilevyhommiin. Hommasin vähän aikaa sitten halpis-butaanijuottimen ja kylläpä vaan käy sukkelaan maadoitusten juottamiset potikoiden koppiin ja vastaavat enemmän lämpöä kaipaavat askareet. Kaasukolvi on todella kätevä muutamaan juotokseen "keikkahommissa" kun sähköä ei ole tai roikan vetäminen olisi suhteettoman hankalaa mutta kotikäyttöön kyllä ehdottaisin etenkin ainoaksi/ensimmäiseksi kolviksi ihan sähkökäyttöistä 30-50W "perusmallia" (joku tuon tyyppinen: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/H … n/Juotostyokalut/Juotoskyna-203913/ , ei maksa paljon mitään ja soveltuu useimpiin juotoksiin, ehkä kaikkein pienimpia lukuunottamatta, kohtalaisesti. Kaasukolvissa on kuitenkin oma säätämisensä täytön ja sytyttämisen kanssa ja palovaara on sähkökayttöistä suurempi sivulle puhaltavan "pakokaasun" vuoksi (joka tosin on toisaalta myös kätevä kutistesukkien lämmittämiseen). Piirilevyhommiin sitten se juotosasema jos esim. enemmän rakentelee efektejä, vahvistimia jne. Kolveja voi harrastuksen jatkuessa myöhemmin hankkia tarpeen mukaan lisää, itselläni taitaa olla 4 tai 5, juotosasemasta 300W "vasaramalliin". Myös kaasukolvi löytyy. Mutta tosiaan tuollainen pienehkö/keskikokoinen perusmalli soveltuu talttakärjellä liittimille ja potikoille hyvin ja piirilevyillekin välttävästi kun vaihtaa ohuen kärjen eli on monipuolisin. Pistoolimallisille "pikakolveille" (esim. http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-6727 ) en oikein ole koskaan järkevää käyttöä löytänyt, kömpelöitä tekeleitä joissa "kärki" yleensä tehoon nähden aivan liian leveä. Soveltuvat parhaiten johtojen yhteenjuottamiseen, eivät oikeastaan ollenkaan esim. piirilevyille. Tinaksi sopii liitinhommiin vaikkapa suunnilleen 1 mm paksuinen, merkitystä lähinnä siihen kuinka pitkän pätkän lankaa joutuu kerralla syöttämään. Sitten jos juottaa tiheitä piirilevyjä pienellä kärjellä niin tinakin saa olla ohuempaa. Viherhihhuleiden vihan uhallakin yrittäisin löytää jostain vielä perinteistä lyijytinaa, sulaa hiukan matalammassa lämpötilassa ja juoksee helpommin. Ja kuten pari kertaa todettu, johto katkeaa useimmiten ihan liittimen juuresta joten ainakin itse olen pätkivät johdot korjannut sen enempää testailematta (sen jälkeen toki kun vika on todettu kokeilemalla varmasti ehjää johtoa samaan paikkaan) pätkäisemällä kummastakin päästä 10 cm ja juottamalla plugit uudelleen kiinni, toiminut tähän asti joka kerta ja jos ei toimi niin plugit talteen ja johto roskiin. Eli rikkinäisten piuhojen korjaustalkoisiin ei välttämättä tarvita kuin kolvi, tinaa ja ne piuhat. Liittimien ehjyys kannattaa toki tarkistaa, halppiksia on minulla ja kavereilla muutama hajonnut ihan mekaanisesti, yleensä siten että "keskipiikin" niittaus on löystynyt jolloin "holkki" on löysällä. Huomaa yleensä jo liitintä avatessa kun pyörii "väärästä kohdasta" tai heiluu väännellessä. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 17.03.2013 21:04:56 | |
Murgo: Kaasukolvi on todella kätevä muutamaan juotokseen "keikkahommissa" kun sähköä ei ole tai roikan vetäminen olisi suhteettoman hankalaa mutta kotikäyttöön kyllä ehdottaisin etenkin ainoaksi/ensimmäiseksi kolviksi ihan sähkökäyttöistä 30-50W "perusmallia" (joku tuon tyyppinen: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/H … n/Juotostyokalut/Juotoskyna-203913/ , ei maksa paljon mitään ja soveltuu useimpiin juotoksiin, ehkä kaikkein pienimpia lukuunottamatta, kohtalaisesti. Kaasukolvissa on kuitenkin oma säätämisensä täytön ja sytyttämisen kanssa ja palovaara on sähkökayttöistä suurempi sivulle puhaltavan "pakokaasun" vuoksi (joka tosin on toisaalta myös kätevä kutistesukkien lämmittämiseen). Piirilevyhommiin sitten se juotosasema jos esim. enemmän rakentelee efektejä, vahvistimia jne. Kolveja voi harrastuksen jatkuessa myöhemmin hankkia tarpeen mukaan lisää, itselläni taitaa olla 4 tai 5, juotosasemasta 300W "vasaramalliin". Myös kaasukolvi löytyy. Mutta tosiaan tuollainen pienehkö/keskikokoinen perusmalli soveltuu talttakärjellä liittimille ja potikoille hyvin ja piirilevyillekin välttävästi kun vaihtaa ohuen kärjen eli on monipuolisin. Pistoolimallisille "pikakolveille" (esim. http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-6727 ) en oikein ole koskaan järkevää käyttöä löytänyt, kömpelöitä tekeleitä joissa "kärki" yleensä tehoon nähden aivan liian leveä. Soveltuvat parhaiten johtojen yhteenjuottamiseen, eivät oikeastaan ollenkaan esim. piirilevyille. Tinaksi sopii liitinhommiin vaikkapa suunnilleen 1 mm paksuinen, merkitystä lähinnä siihen kuinka pitkän pätkän lankaa joutuu kerralla syöttämään. Sitten jos juottaa tiheitä piirilevyjä pienellä kärjellä niin tinakin saa olla ohuempaa. Viherhihhuleiden vihan uhallakin yrittäisin löytää jostain vielä perinteistä lyijytinaa, sulaa hiukan matalammassa lämpötilassa ja juoksee helpommin. Ja kuten pari kertaa todettu, johto katkeaa useimmiten ihan liittimen juuresta joten ainakin itse olen pätkivät johdot korjannut sen enempää testailematta (sen jälkeen toki kun vika on todettu kokeilemalla varmasti ehjää johtoa samaan paikkaan) pätkäisemällä kummastakin päästä 10 cm ja juottamalla plugit uudelleen kiinni, toiminut tähän asti joka kerta ja jos ei toimi niin plugit talteen ja johto roskiin. Eli rikkinäisten piuhojen korjaustalkoisiin ei välttämättä tarvita kuin kolvi, tinaa ja ne piuhat. Liittimien ehjyys kannattaa toki tarkistaa, halppiksia on minulla ja kavereilla muutama hajonnut ihan mekaanisesti, yleensä siten että "keskipiikin" niittaus on löystynyt jolloin "holkki" on löysällä. Huomaa yleensä jo liitintä avatessa kun pyörii "väärästä kohdasta" tai heiluu väännellessä. Kiitos hyvistä vinkeistä. Juotosasema vähän niinkö ylimitoitettu ensimmäiseksi kolviksi? mikä siinä lyijytinassa niitä viherhihhuleita oikein korpeaa? eihän se tina luontoon joudu, kun sillähän kolvataan johtoja yms kuntoon. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
![]() 17.03.2013 22:08:27 | |
hallu: Kiitos hyvistä vinkeistä. Juotosasema vähän niinkö ylimitoitettu ensimmäiseksi kolviksi? Esim Bilteman juotosaseman saa ilman Bilteman logoa noin 50 €urolla. Kaupan päälle tuli rulla tinaa ja pussillinen erilaisia päitä. Hyvin on toiminut useamman vuoden ja lämmöt riittäneet helposti. Helpompi sillä on aloittelijankin tuhertaa kuin säätämättömällä kynäkolvilla. mikä siinä lyijytinassa niitä viherhihhuleita oikein korpeaa? eihän se tina luontoon joudu, kun sillähän kolvataan johtoja yms kuntoon. Juu eipä tietenkään: https://www.google.fi/search?q=elec … AcQ_AUoAQ&biw=1432&bih=1001 | |
![]() 17.03.2013 22:18:49 | |
hallu: Kiitos hyvistä vinkeistä. Juotosasema vähän niinkö ylimitoitettu ensimmäiseksi kolviksi? mikä siinä lyijytinassa niitä viherhihhuleita oikein korpeaa? eihän se tina luontoon joudu, kun sillähän kolvataan johtoja yms kuntoon. Koti käyttöön tuota lyijytinaa vois vielä myydä... Ei tarvi niin paljon lämpöä sulattamiseen. Toisaalta itellä tuota löytyy jokunen metri kun työmaalta melkeen täys rulla sitä löyty. Näin on! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)