Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kapasitanssi, true bypass ja bufferointi
1 2
kimurantti1
15.03.2013 13:07:43 (muokattu 15.03.2013 14:26:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää aihe nousee säännöllisesti esille. Yleinen uskomushan on, että true bypass -pedaaleja käyttämällä ei värity soundi. Totuus ei kuitenkaan ole aivan niin yksinkertainen, alla vähän funtsimista. (Disclaimer: Jos kamanysväys ei kiinnosta, kantsii lopettaa lukeminen nyt. Kyse ei kuitenkaan ole mistään korkinhaistelusta, vaan yritin pitäytyä faktoissa ja selittää asian mahdollisimman kansantajuisesti ilman hirveää teknojargonia, josta en itsekään kaiken rehellisyyden nimissä ole niin hyvin perillä kuin haluaisin.)
 
Monet liputtavat mahdollisimman "värittymättömän" ja "puhtaan" soundin puolesta. Noh, sähkökitaran soundi ei ikinä toivottavasti ole värittymätön. Jos joku on toista mieltä, sopii äänittää kitaraa suoraan piuhalla äänikorttiin ja kuulostella, että soundaako hyvältä. Siispä kitara kytketään vahvistimeen ja se mikitetään jollain. Kitaran ja vahvistimen välissä signaalille kuitenkin tapahtuu paljon. Piuhan pituus ja laatu vaikuttaa soundiin aivan korvinkuultavasti, ja toisen tyypin "värittymätön" ja "puhdas" soundi voi olla 3 metrisen piuhan soundi, toisella jampalla 6m. Samalta ne eivät kuulosta, vaan kumpaa kutsutaan värittymättömäksi?
 
Piuhalla on ominaisuus nimeltään kapasitanssi, ja sen arvo on ilmoitettu aina yhtä metriä kohden. Mitä enemmän metrejä, sitä enemmän kapasitanssia, siispä tuplasti pitemmässä samanlaisessa piuhassa on tuplasti isompi kapasitanssi. Riippuen piuhan materiaalista ja paksuudesta, arvo per metri vaihtelee vähän eri valmistajien kesken. Jos kerran pitemmässä piuhassa on enemmän kapasitanssia, on siihen tietekin laskettava mukaan myös pedaalilaudan välipiuhat. Eikä tässä vielä kaikki, myöskin plugeilla ja jakeilla on jonkinlainen kapasitanssi. Jos pedaalilaudasta löytyy vaikka kuusi pedaalia, on välissä viisi patch-piuhaa ja kymmen plugia sekä jakkia, eikä niiden yhteen laskettu vaikutus ole aivan mitätön. Käytännössä kapasitanssi vaikuttaa soundiin. Mitä enemmän sitä on, sitä enemmän soundin yläpää vaimentuu.
 
Kuten aiemmin sanoin, yleisen uskomuksen mukaan true bypass -pedaalit ei väritä soundia. Kyseisen kytkennän idea on, että signaali kulkisi muuttumattomana eteenpäin ja niinhän se tekeekin - pedaalin input ja output jakkien välissä - mutta kun on vielä se kapasitanssi. Vastaavasti bufferoituja pedaaleja porukat tuntuu vähän karttavan, aivan kuin ne pilaisivat sen oman "värittymättömän" soundin. Buffereissa on tietenkin eroja. Maxonin, Bossin ja Petersonin bufferit ei kuulosta samalta, vaikka periaatteessa toimittavatkin samaa virkaa.
 
Eilen kun kävin treeniksellä äänitin nopeasti klipit, jotka toivottavasti havainnollistaa käytäntöä. Kitarana on Suhr Pro Series S1, eli stratojohdannainen tallahumpparilla. Piuhat on Cordialin perus CIK 112 Neutrikin plugeilla, ja vahvistin 20 wattinen Cornford Hurricane mikitettynä Shuren SM57:llä. Siitä M-Audion Fast Trackiin ja Logiciin. Pätkät ei ole mikään demonstraatio parhaasta soundista joka noilla lähtee. Kitarassa on vähän kuolleet kielet ja mikki hutaistu nopeasti paikalleen, ja näinpä narulle tuli tumpumpaa soundia kuin mitä normaalisti käyttäisin. Tän totean siksi, että kirkkaammalla soundilla ero olisi vieläkin selkeämpi, mutta näistäkin luulisi kuulevan. Jokaisessa klipissä soitan vuorotellen verrokkipätkät sekä kitaran kaulamikillä että tallamikillä.
 
1) Kitara 6m piuhalla vahvistimeen vs. Kitara 6m piuhalla pedaalilautaan jossa 12 true bypass -pedaalia, ja siitä 6m piuhalla vahvistimeen: http://maihinnousu.net/s/get.php?song_id=19209&chksum=391f08
 
2) Kitara 6m piuhalla pedaalilautaan jossa Maxon CP101 bufferoitu kompressoripedaali -> 12 true bypass -pedaalia, ja siitä 6m piuhalla vahvistimeen vs. sama homma, mutta ilman Maxonia bufferina: http://maihinnousu.net/s/get.php?song_id=19210&chksum=e484fe
 
3) Kitara 6m piuhalla vahvistimeen vs. kitara 6m piuhalla pedaalilautaan jossa Maxon CP101 bufferoitu kompressoripedaali-> 12 true bypass -pedaalia, ja siitä 6m piuhalla vahvistimeen: http://maihinnousu.net/s/get.php?song_id=19211&chksum=cc9e9e
 
4) Kitara 6m piuhalla pedaalilautaan jossa Maxon CP101 bufferoitu kompressoripedaali-> 12 true bypass -pedaalia, ja siitä 6m piuhalla vahvistimeen vs. sama homma, mutta TC Electronic Nova Delay pedaalilaudan lopussa toisena bufferina: http://maihinnousu.net/s/get.php?song_id=19212&chksum=5a01d3
 
5) Kitara 6m piuhalla vahvistimeen vs. kitara 6m piuhalla pedaalilautaan jossa Maxon CP101 bufferoitu kompressoripedaali-> 12 true bypass -pedaalia -> TC Nova Delay toisena bufferina ja siitä 6m piuhalla vahvistimeen: http://maihinnousu.net/s/get.php?song_id=19213&chksum=1593d5
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
aristoteles666
15.03.2013 13:16:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ehdotus, nauhoita suora kitaran signaali koneelle, ja aja se sieltä kaikkien noiden juttujen läpi.
paljon helpompaa kun kaikki soitetaan saman pätkän läpi.
di boxi väliin, ja toisinpäin toimiva vastaava ulostuloon, olen käyttänyt linjatasosta instrumenttitasoon muuntajaa menestykseekkästi siinä, tunnetaan myös nimellä mikki kitara vahvistimeen adapterina.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
kimurantti1
15.03.2013 13:18:28 (muokattu 15.03.2013 13:18:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: ehdotus, nauhoita suora kitaran signaali koneelle, ja aja se sieltä kaikkien noiden juttujen läpi.
paljon helpompaa kun kaikki soitetaan saman pätkän läpi.
di boxi väliin, ja toisinpäin toimiva vastaava ulostuloon, olen käyttänyt linjatasosta instrumenttitasoon muuntajaa menestykseekkästi siinä, tunnetaan myös nimellä mikki kitara vahvistimeen adapterina.

 
Toihan se kaikista tieteellisin tapa olisi ollut. Ei ollut valitettavasti kiinnostusta tai aikaa säätää. Mun mielestäni noista pätkistä käy silti erittäin hyvin selväksi käytännön vaikutus, vaikka soittotatsi vähän vaihteleekin.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
J.Nikkanen
15.03.2013 13:20:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei lisättävää, ei kysyttävää.
 
Homojatsit sulla on housuissas. -Santukka
JeKo
15.03.2013 13:28:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieno pätkä! Toi viimeinen klippi varsinkin oli aika yllättävä. 12 TB-pedaalia kahdella bufferilla varustettuna soundi oli erittäin selkeä eikä mielestäni hävinnyt yhtään vertailuklipille (6m piuha suoraan vahvistimeen). Itse asiassa tuo kahden bufferin soundi oli jopa parempi omasta mielestäni vaikka piuhaa on selkeästi enemmän!
 
Ehdottomasti näiden klippien pohjalta ainakin se yksi bufferi ensimmäiseksi lautaan ja mieluiten vielä toinen sinne loppupäähän. Riippuu toki paljon muistakin tekijöistä haluaako nimenomaan sitä kirkkaampaa ja selkeämpää soundia, mutta ainakin tässä setupissa bufferoitu soundi toimi huomattavasti paremmin.
 
"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
Instrumentaalikitarointia
Arttu_Ace
15.03.2013 13:33:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos!
 
Tämä oli hyvin tehty ja riittävästi avattu juttu. Minulla on aivan sama juttu itselläni, eli nuo true bypassit louhii signaalia jos niitä ei bufferoi. Bufferointikin on minulla true bypassin takana ihan siitä syystä, kun fuzzit eivät buffereista tykkää.
 
"Joten olin jälleen oikeassa, mikä ei nyt ole kaltaiselleni älykölle mikään yllätys." - Valtteri 17-v
ZeusMalt
15.03.2013 13:33:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan pari jutskua voisin heittää...
 
Kapasitanssi ei ole vastus, vaan kapasitanssi-> capacitor -> kondensaattori.
 
Tämä kondensaattori kyllä lisää kytkennän kokonaisimpedanssia, mutta ilman sitä jargonia... -> Kaapelin kapasitanssi/ "kondensaattori" luo resistanssin kanssa alipäästösuotimen.
 
Tämän takia: Mitä pidempi kaapeli, sitä isompi konkka, sitä "alempaa" suodin alkaa leikkaamaan. -> yläpäät katoaa.
 
Bufferi "palauttaa" yläpäät signaaliin.
 
kimurantti1
15.03.2013 13:41:03 (muokattu 15.03.2013 13:42:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeus_God: Ihan pari jutskua voisin heittää...
 
Kapasitanssi ei ole vastus, vaan kapasitanssi-> capacitor -> kondensaattori.
 
Tämä kondensaattori kyllä lisää kytkennän kokonaisimpedanssia, mutta ilman sitä jargonia... -> Kaapelin kapasitanssi/ "kondensaattori" luo resistanssin kanssa alipäästösuotimen.

 
Noinhan se on. Kiitoksia huomautuksesta, poistan ton yhden harhaanjohtavan lauseen tekstistä.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
ZeusMalt
15.03.2013 13:43:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps, hyvää settiä muuten :)
 
jniska
15.03.2013 14:37:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos informatiivisesta artikkelista. Kuuleehan ne erot.
 
Kai sitä saa jonkinlaiset kitarakamat omistaa sentään !!
Sammo
15.03.2013 15:26:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iso kiitos täältäkin !!
 
Yllättävän isot erot kuuluu jopa täällä duunissa huonoilla läppärillä+kuulokkeilla. Ja toisen bufferin lisääminen taas yllättää kuinka paljon se parantaa soundia.
 
Itellä on laudassa vähemmän speduja, kaksi tai kolme (true bypass) säröä A/B loopeissa -> volumespedu -> Line 6 M13. Pitkät johdot on George L:ää ja lyhyet pieneksi osaksi edellistä ja isoksi osaksi tilapäiseksi tarkoitettua halpispiuhaa. Noiden kanssa en ole huomannut oikeastaan paljonkaan hävikkiä yläpäässä, ainakaan niin että olisin edes harkinnut bufferia tai enää edes piuhojen upgreidausta. Pitää vissiin kuunnella vähän tarkemmin :)
 
"Just swimming in the sea of rubato"
Ziggy Bubba
15.03.2013 17:03:13 (muokattu 15.03.2013 17:23:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tosiaan verrata ihan perussoundia lankun läpi ja ilman. Omalla kohdalla lankun (6 purkkia & 5. bufferilla, mut TBP) läpi soundi on korvin kuultavasti tummempi kuin suoraan vahvariin, mutta.
 
Se soundi on tummempi, mutta ei omaan korvaan varsinaisesti huonompi. Jos tämä ero ei häiritse, voi melkeinpä lopettaa bufferien & piuhojen kelailun. Toki itekin voisin kokeilla 6m ekan piuhan tilalle lyhyempää, en noin pitkää juurikaan tartte.
 
Jos tästä ihan keskustelua viriää, voin laittaa kanssa vertailu-klippiä kunhan ehin.
 
E: Lenkissä on vielä delay ja reverb 1,5m piuhoilla. Sekin varmasti jotain vaikuttaa...
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
Kiksaus
20.03.2013 10:38:53 (muokattu 20.03.2013 10:39:37)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos laitan lautaan ensimmäiseksi jonkun bufferin (vaikka visual sound pure tone) ja sen perään bossin TU-2-virittimen, niin mitä siinä tapauksessa käy. Oon ymmärtänyt, että toi TU-2 on bufferoitu. Eli onko siinä sitten kaksi erilaista bufferia jotka molemmat muokkaavat soundia heti signaaliketjun alkupäässä?
 
"Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni at will to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history."
iec
20.03.2013 10:53:06 (muokattu 20.03.2013 10:55:18)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy kyllä todeta, että olipa hyvä artikkeli jäsen kimurantt1:lta. Nyt ehdin viimein kuunnella kunnolla ajatuksen kanssa nuo klipit ja onhan siinä vissi ero onko pedaalilaudan kummassakin päässä bufferit vai ei ollenkaan buffereita, ainakin jos on noin hurja määrä pedaaleita sarjassa. Tuon eron kuuli kyllä ihan peruskuulokkeillakin. Kyllä ne korkeat äänet vaimenevat ilman buffereita.
 
EDIT:
Kiksaus: Jos laitan lautaan ensimmäiseksi jonkun bufferin (vaikka visual sound pure tone) ja sen perään bossin TU-2-virittimen, niin mitä siinä tapauksessa käy. Oon ymmärtänyt, että toi TU-2 on bufferoitu. Eli onko siinä sitten kaksi erilaista bufferia jotka molemmat muokkaavat soundia heti signaaliketjun alkupäässä?
Tuskin haittaa vaikka kaikki pedaalit olisivat bufferoituja. Esim. Bossin kaikissa pedaaleissa taitaa olla bufferi ja onhan niitä Bosseja joillakin melkein koko lauta täynnä.
-iec
 
Ja niin päin pois...
ZeusMalt
20.03.2013 12:55:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se "soundi" muuttuu ainakin jollain tasolla aina kun signaali kulkee jonkin läpi jos niin haluaa ajatella. Oli se sitten pelkkä piuha tai bufferi.
 
Muutosten suuruudesta voi tietysti olla montaa mieltä ja siltähän se kuulostaa kun ämyristä kuuluu, oli ketjussa sitten mitä tahansa. :)
Tarkoitan siis sitä että esmes keikalla tai studiossa tai makkarissa ei yleensä kuulostella eroavaisuuksia tyylillä "miten soundi eroaa soitettaessa 1 tai 2 bufferin läpi".
 
iec
20.03.2013 14:30:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeus_God: Kyllähän se "soundi" muuttuu ainakin jollain tasolla aina kun signaali kulkee jonkin läpi jos niin haluaa ajatella. Oli se sitten pelkkä piuha tai bufferi.
 
Muutosten suuruudesta voi tietysti olla montaa mieltä ja siltähän se kuulostaa kun ämyristä kuuluu, oli ketjussa sitten mitä tahansa. :)
Tarkoitan siis sitä että esmes keikalla tai studiossa tai makkarissa ei yleensä kuulostella eroavaisuuksia tyylillä "miten soundi eroaa soitettaessa 1 tai 2 bufferin läpi".

 
Näinhän se on - makuasioita. Tämä bufferointi vain kannattaa pitää mielessä silloin jos kirkkauden tai "heleyden" puute soundissa vaivaa, ja lähtee etsimään ratkaisua asiaan. Treble-namiskan vääntäminen kaakkoon lisää todennäköisesti enemmän kohinaa kuin bufferin lisääminen, ja ei ole kuitenkaan vaikutukseltaan ihan sama asia. Jokaisen on helppo verrata onko oman vahvarin soundissa eroa kytkettäessä kitara piuhalla suoraan vahvariin tai sitten pedaalilaudan läpi.
 
-iec
 
Ja niin päin pois...
kimurantti1
20.03.2013 17:06:38 (muokattu 20.03.2013 17:52:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaillaan nyt kaikille tässä samassa kirjoituksessa.
 
Sammo: Itellä on laudassa vähemmän speduja, kaksi tai kolme (true bypass) säröä A/B loopeissa -> volumespedu -> Line 6 M13. Pitkät johdot on George L:ää ja lyhyet pieneksi osaksi edellistä ja isoksi osaksi tilapäiseksi tarkoitettua halpispiuhaa. Noiden kanssa en ole huomannut oikeastaan paljonkaan hävikkiä yläpäässä, ainakaan niin että olisin edes harkinnut bufferia tai enää edes piuhojen upgreidausta. Pitää vissiin kuunnella vähän tarkemmin :)
 
George L on matalakapasitanssista piuhaa ja M13 varmaankin bufferoitu. En siis usko, että tarvit muutaman pedaalin kokoiseen lautaan enää toista bufferia.
 
Kiksaus: Jos laitan lautaan ensimmäiseksi jonkun bufferin (vaikka visual sound pure tone) ja sen perään bossin TU-2-virittimen, niin mitä siinä tapauksessa käy. Oon ymmärtänyt, että toi TU-2 on bufferoitu. Eli onko siinä sitten kaksi erilaista bufferia jotka molemmat muokkaavat soundia heti signaaliketjun alkupäässä?
 
Juuri noinhan se on. Jos sulla kerran noi laitteet itselläsi on niin kokeile miltä kuulostaa, sillähän se selviää kantsiiko noin tehdä.
 
iec: Tuskin haittaa vaikka kaikki pedaalit olisivat bufferoituja. Esim. Bossin kaikissa pedaaleissa taitaa olla bufferi ja onhan niitä Bosseja joillakin melkein koko lauta täynnä.
 
Jos laudassa on enemmän kuin pari bufferoitua pedaalia, niin ei se soundia millään tavalla pilaa, jos vaan bufferit on laadukkaita. Kyllä siitä silti mun mielestäni on haittaa, jos aivan kaikki pedaalit on bufferoituja. Eri valmistajien bufferit kuulostaa erilaiselta, eikä ne kaikki ihan parasta ikinä ole. Liian monta bufferia peräkkäin saattaa tehdä soundiin ikävän yläpään. Kumpikaan, true bypass tai bufferointi ei yksistään ole avain onneen. Mun mielestäni paras tapa toteuttaa pedaalilauta on juurikin niin, että laudan alussa ja lopussa on hyvälaatuiset bufferit ja niiden välissä muut pedaalit TBP. Kannattaa lisätä laitteita yksitellen signaalitielle ja kuunnella, että mitä soundille tapahtuu. Sitä mä tällä ketjulla ennen kaikkea ajoin takaa, ettei kantsi vaan lukea netistä "totuuksia", vaan kannattaa itse kokeilla ja kuunnella. Joko kuulostaa tai ei kuulosta hyvältä. Monet pedaalit kuulostaa erilaiselta jos edessä on bufferi - jotkut soundaa paremmalta, kun taas joku germanium transistoreja sisältävä purkki ei tykkää yhtään. Jos omistaa vaikka fuzzpedaalin joka ei bufferista tykkää, niin laittaa sen laudan ensimmäiseksi purkiksi ja bufferin vasta toiseksi. Ja kuten Ziggy Bubba ylempänä totesi, jotain se yläpään heikentyminen ei haittaa yhtään, päinvastoin se on jopa toivottavaa. Ei silti ole haittaa kokeilla ja selvittää, että miten mikäkin vaikuttaa. Jos tykkää siitä tumpummasta soundista, niin sittenpähän tietää ettei kantsi laittaa pedaalilautaan bufferia tai esim. käyttää matalakapasitanssista piuhaa.
 
Zeus_God: Muutosten suuruudesta voi tietysti olla montaa mieltä ja siltähän se kuulostaa kun ämyristä kuuluu, oli ketjussa sitten mitä tahansa. :) Tarkoitan siis sitä että esmes keikalla tai studiossa tai makkarissa ei yleensä kuulostella eroavaisuuksia tyylillä "miten soundi eroaa soitettaessa 1 tai 2 bufferin läpi".
 
Meinaatko ihan oikeasti ettei kuulostella, edes studiossa? En tiedä millaisten kaiuttimien läpi klippejä kuuntelit, mutta ero noiden pätkien välillä ei musta ole mitenkään pieni. En mä toki keikalla soittaessani tällaisia juttuja kelaa, mutta keikkasetupia kasatessa ja soundia ruuvatessa kyllä paljonkin. Ainakaan mä en saa pitkän signaalitien hävittämää yläpäätä samalla tavalla takaisin vahvistimen treble-hanikkaa vääntämällä, kuin laadukkaalla bufferilla. Toisena esimerkkinä mun akkari soundasi kontaktimikillä vähän keskiäänivoittoiselta ja yläpäätä snadisti uupui normaalilla 6 metrisellä piuhalla. Koska tiedän miten piuhan pituus vaikuttaa, tiesin kokeilla 3 metristä matalakapasitanssista piuhaa sen tavan 6 metrisen tilalla. Ei se kitaran soundia mitenkään radikaalisti toiseksi muuttanut, mutta ero oli aivan korvin kuultava. Mä uskoakseni noilla pätkillä osoitin, että yllättävän pienillä jutuilla voi tehdä soundille yllättävän paljon. On tietysti sitäkin porukkaa jolle soundilla ei ole niin väliä kunhan ääntä tulee, ja se on täysin ok sekin. Tää on kuitenkin väärä ketju niille tyypeille.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
ZeusMalt
20.03.2013 19:50:13 (muokattu 20.03.2013 19:54:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No töttöröö. En mä sitä tarkottanu etteikö eroja olis. (En oo kyllä edes kuunnellut noita klippejä -_-)
 
Tarkoitin, että kuulija ei välttämättä "jää kaipaamaan" sitä muutosta joka esim bufferilla voidaan saada, koska ei tiedä siitä. Pääasia että soittajan mielestä ulos tulee sitä mitä haluaa.
 
Edit:aikaisemmassa kommentissani "ratkaiseva" osa oli se, että erot on esim yhden ja kahden bufferin välillä eli pieniä.
 
kimurantti1
20.03.2013 21:45:44 (muokattu 20.03.2013 23:42:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeus_God: No töttöröö. En mä sitä tarkottanu etteikö eroja olis. (En oo kyllä edes kuunnellut noita klippejä -_-)
 
Tarkoitin, että kuulija ei välttämättä "jää kaipaamaan" sitä muutosta joka esim bufferilla voidaan saada, koska ei tiedä siitä. Pääasia että soittajan mielestä ulos tulee sitä mitä haluaa.
 
Edit:aikaisemmassa kommentissani "ratkaiseva" osa oli se, että erot on esim yhden ja kahden bufferin välillä eli pieniä.

 
Tää selventää kovasti edellistä kommenttia, suosittelen kuuntelemaan noi klipit, niin saadaan keskustelu perspektiiviin. On tietenkin makuasia, että mikä on pieni ja mikä iso ero, mutta ainakin noiden pätkien erot on sellaisia jotka mun mutsinikin kuulisi. :-) Jos ei tolla ole studiossa väliä niin en tiedä millä on. On täysin totta, ettei joku satunnainen kuulija välttämättä jää kaipaamaan bufferin tuomaa muutosta. Kuitenkaan mun henk. koht. rima kitarasoundille ei ole siinä, että huomaako yleisö kitarasoundissa olevan jotain mätää. Paljon turhamaisemmista ja subjektiivisemmista jutuista on näillä palstoilla väännetty. Mun mielestä kapasitanssin vaikutus ja signaalin bufferointi ei ole mikään triviaali juttu, jolla vain soittajalle on väliä. Uskon että tuut samaan päätelmään jos vaivaudut kuuntelemaan noi pätkät.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
timppis
21.03.2013 02:33:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: ehdotus, nauhoita suora kitaran signaali koneelle, ja aja se sieltä kaikkien noiden juttujen läpi.
paljon helpompaa kun kaikki soitetaan saman pätkän läpi.
di boxi väliin, ja toisinpäin toimiva vastaava ulostuloon, olen käyttänyt linjatasosta instrumenttitasoon muuntajaa menestykseekkästi siinä, tunnetaan myös nimellä mikki kitara vahvistimeen adapterina.
 
kimurantti1: Toihan se kaikista tieteellisin tapa olisi ollut. Ei ollut valitettavasti kiinnostusta tai aikaa säätää. Mun mielestäni noista pätkistä käy silti erittäin hyvin selväksi käytännön vaikutus, vaikka soittotatsi vähän vaihteleekin.

 
Itseasiassa tuolla tavalla tehtynä olisi mahdollisesti saatu kitaraan verrattuna poikkeavia tuloksia. Tämä siksi, että passivisen DI-boksin (aktiivinenhan ei tähän temppuun edes kävisi) sisäänmenoimpedanssi (eli nurinajettuna ulostuloimpedanssi) on jotain muuta, kuin kitaran mikrofonin vastaava. Esim. nykyään melko yleisessä Radialin JDI:ssä se on noin 140kOhm, kun taas kitaran mikissä se voisi olla jotain 3-15kOhm mikin tyypistä riippuen, karkeasti sanoen siis noin kymmenesosa.
 
Tuo ulostuloimpedanssi on oikeastaan koko homman jekku. Mitä suurempi se on, sitä herkemmin signaali "hajoaa" kun sitä kuormitetaan. Eli tuolla DI-boksi-kikalla olisi saatu ainakin teoriassa huonompi tulos (enemmän hävinneitä yläpäitä), kuin suoraan kitaralla ajaen. Käytännössä voi olla, että ero ei olisi ollut juuri kuultavissa, mutta voi olla olemattakin, pitäisi kokeilla. Re-amppauksessa edelläoleva tekniikka toimii varmaankin ihan ok, jos/kun boksin ulostulo kytketään lyhyellä piuhalla suoraan vahvistimeen tai päällä olevaan pedaaliin. Mutta heti kun ketjua pidennetään, niin veikkaanpa että eroja alkaisi syntymään.
 
Bufferin idea perustuu juuri tuohon impedanssiin ja sen käpälöintiin. Bufferi toistaa siis ulostuloonsa sisääntulevan JÄNNITTEEN käyrämuodon muuttumattomana, mutta näin tehdessään se pystyy tarvittaessa antamaan ulos VIRTAA huomattavasti enemmän kuin kitaramikrofoni. Ts. signaali muutetaan korkeaimpedanssisesta matalaimpedanssiseksi siten, että sen varsinaiseen tasoon ei kajota. Koska bufferin virranantokyky on suuri, se on enemmän tai vähemmän tunteeton pedaaliketjun hajakuormille, kaapelien kapasitansseille jne. Se siis jaksaa toistaa kitarasta tulevan alkuperäisen jännitteen käyrämuodon suunnilleen muuttumattomana ko. kuormista huolimatta. Aktiivimikit tekee vähän samaa asiaa, mistä syystä ne ei ole yhtä herkkiä hukkaamaan yläpäitä kaapelikapasitansseiihin.
 
Jos/kun mikä tahansa laudan pedaaleista lyödään päälle, bufferin näkemä signaaliketju katkeaa siihen, ja ko. pedaalin perässä olevaa osuutta ajaa sen pedaalin ulostuloaste, jolla on myöskin joku ulostuloimpedanssi. Yleensä se on alhaisempi kuin kitaramikrofonilla, eli satunnainen pedaali jaksaa yleensä ajaa kaapelikuormaa paremmin kuin mikrofoni. Koska tuosta ei ole kuitenkaan varmuutta, ja ulostuloimpedanssi voi olla eri pedaaleissa erisuuri, voidaan lautaan laittaa myös viimeiseksi bufferi, mikä tasaa tilanteen vahvistimelle menevän piuhan osalta riippumatta siitä, mikä pedaali sattuu olemaan päällä. Mutta yleisesti ottaen se alkupään bufferi on tärkeämpi. Noissa klipeissä se kahden bufferin testi kuulosti mun korvaan huonommalta kuin yhden, mikä johtunee siitä, että se jälkimmäinen bufferi ei ole ehkä täysin asiallinen. Jos olisi, niin siinä ei olisi pitänyt olla mitään korvilla kuultavaa eroa yhden bufferin tapaukseen verrattuna.
 
Alkupään bufferista on hyötyä myös häiriöiden taltuttamisessa. Em. matala ulostuloimpedanssi toimii ikäänkuin nieluna häiriöille, joita ilmaantuu bufferin jälkeiseen signaalilinjaan. Erityisen paljon tuosta on hyötyä high-gain säröpedaaleja ajettaessa, jolloin pörinät jää sitä vähemmiksi, mitä vähemmän törkyä on hyötysignaalin seassa pedaalin sisäänmenossa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «