Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Efektivastarinta murtuu 2: viivelaite?
1 2
hallu
14.03.2013 19:41:01 (muokattu 14.03.2013 19:45:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, varmaan vuosi sitten tai jotain taivastelin kompressorin hankintaa ja olen tässä vähin erin antamassa periksi efekteille muutenkin. Säröpedaalin olen hankkinut sekä kompressorin joten jäljellä on enää viivelaite. Jos vuoden kahden päästä olen haikailemassa jotakin modulaatioefektiä,niin ampukaa mut:-D. /tremolo saattaa olla sellainen jota joskus haikailen, mutta ei nyt mennä siihen).
 
No olen tässä pyöritellyt mielessäni jo pidemmän aikaa tuota kaikuasiaa ylipäätäänkin ja nyt olen tuumaillut, että sellainen olisi hyvä olla olemassa. Pari laitetta on kiinnittänyt huomioni ja olisin kiinnostunut mielipiteistä josko olisivat joillekin tuttuja. Nykyisin viivelaitteet ovat pääsääntöisesti digitaalisia ja ad-da muunnosten määrä signaaliketjussa tietysti arveluttaa ja on mielessä, mutta delayn kanssa ei taida olla vaihtoehtoja, koksa digitaaliset ovat niin paljon monipuolisempia.
 
http://www.f-musiikki.fi/kitarat_ja … _replex_putkikaiku_/_hughes_kettner
 
Tämä huuko et kettusen replex kaikulaite tuntui kiinnostavalta. Hinta on milestäni varsin suolainen, mutta toisaalta ostan laitteen loppuelämäksi joten ei se hintaan lopulta kaadu, mutta toki sen pitää sitten olla kanssa hyvä. Ongelma on vähän siinä etten oikein tiedä mikä on hyvä. Tuossa laitteessa on joku putkikin, mutta se efekti on digitaalinen. Se putki kai lämmittää etuastetta ja musafasun Matias kertoi tuossa olevan lämmin ja analogisen kuuloinen se efekti. Lisäksi etuaste mahdollistaa että tuota voi boostailla vaikka säröpedaalina. Laite on kallis, mutta monipuolinen siinä on kaksipäistä ja yksipäistä delayta ja reverbbikin löytyypi (en tosin vakituisesti tarvitse koska fenderissä on hyvä kaiku, mutta kyllä sille käyttöä keksii). Matias sanoi, että varsinaiset ad/da muuntimet eivät ole nykyisissä digipedaaleissa akillen kantapää, mutta mallinnusten laaduissa on eroja ja pahimmoillaan digiviive voi kuulostaa liiankin kirkkaalta (oletan sen tarkoittavan kylmältä ja elottomalta). Tuossa laitteessa ei ole tap tempoa, mutta muut herkut siitä näyttäisi löytyvän. Luulisin arvostavani viivelaitteessa sellaista persoonallista ja lämmintä soundia ja viiveen häntien lievä tai voimakkaampikin modulaoituminen ei haittaisi, semmoisesta tykkäisin (ainakin luulen niin). Viimeksi mulla oli viivelaite Line6jm4:säja se oli kyllä hauska, kaipaan sitä.
 
Tuo Replex on kallis, kannattaako? onko kestävä (pakkasta keikkailua, huonoa kohtelua ja aikaa)? tsaundit kai on hyvät?
 
Toinen mielessä ollut vaihtoehto on Bossin tuplapedaalisarjaan kuuluva Gigadelay, joka on reilusti puolet halvempi kuin Replex ja siinä taitaa olla taptempokin (mitä sillä sitten ikinä tehdäänkään). Muitakin saa ehdottaa. Edullinen hinta lasketaan eduksi, mutta hyvä pitää olla ja en aio ostaa montaa vaan sillä minkä tulen joskus ostamaan, haluaisin pärjätä lkunnes kuolema meidät erottaa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Sarko
14.03.2013 19:44:37 (muokattu 14.03.2013 19:49:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon Huttus & Kettuseen verrattuna edullisemmaksi tulisi Strymonin El Capistan-delay, jota suitsutetaan koko rahan edestä sekä maailmalla että täällä kotosalla. Omien kuulokuvien mukaan Capistan on kyllä aika pirun messevä peli, digitaalivehkeeksi hyvinkin autenttisen kuuloinen pedaali. Tape Head-emulaatiotakin löytyy ja wow/flutter-efektiä.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Krice
14.03.2013 19:48:33 (muokattu 14.03.2013 19:49:26)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Replex on kallis, kannattaako?
 
Ei minusta kannata, ihan liian kallis ja halvempia vaihtoehtoja löytyy. Kuten edellämainittu Strymon, joka tosin edelleen on ökyhintaluokassa.
 
oiva tumpeloinen
14.03.2013 19:54:56 (muokattu 14.03.2013 19:55:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei minusta kannata, ihan liian kallis ja halvempia vaihtoehtoja löytyy. Kuten edellämainittu Strymon, joka tosin edelleen on ökyhintaluokassa.
 
Totta kyllä, että pedaaleja kannattaa ostaa pitopeleiksi pelkästään halvan hinnan perusteella. Jos aloittaja sanoi, että ikuisiksi ajoiksi hommataan, ja raha ei ole tärkein prioriteetti, niin miksi pitää perustella jonkin purkin hyllyyn jättämistä pelkästään hinnan perusteella? Jos hinnalla lähdetään leikkimään, niin halvin taitaa olla Ulin pajan tuote. Semmoinen on sitten ilmeisesti paras.
 
Itse dilsasta sen verran, että ihan ensimmäisenä kannattaisi miettiä, mitä siltä kaipaa. Yksi mietittävä asia on esim. kaipaako sitä tap tempoa vai ei. Toinen kysymys kuuluu, että tarvitseeko lennosta useampaa erilaista dilsaa, vai pystyykö vääntämään potikoita kesken kaiken. Sen lisäksi soundi ja muuttuvat mielihalut, niin mä en ainakaan pystyisi ostamaan mitään purkkia loppuelämän ajaksi. Joka tapauksessa mun mielestä kannattaa ensin miettiä, mitä laitteelta kaipaa ja sitten alkaa etsimään siihen sopivia laitteita.
Krice
14.03.2013 20:16:14 (muokattu 14.03.2013 20:16:33)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Jos aloittaja sanoi, että ikuisiksi ajoiksi hommataan, ja raha ei ole tärkein prioriteetti, niin miksi pitää perustella jonkin purkin hyllyyn jättämistä pelkästään hinnan perusteella?
 
Replexissä on putki niin sitä tuskin voi sanoa ikuiseksi. Tai no, ainakin putkea joutuu vaihtamaan. Hinta ei aina kerro kaikkea, varsinkin kun uutta tekniikkaa ja keksintöjä tulee jatkuvasti.
 
oiva tumpeloinen
14.03.2013 20:20:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Replexissä on putki niin sitä tuskin voi sanoa ikuiseksi. Tai no, ainakin putkea joutuu vaihtamaan. Hinta ei aina kerro kaikkea, varsinkin kun uutta tekniikkaa ja keksintöjä tulee jatkuvasti.
 
Uusi putki maksaa kympin. Jos sen vaihtaminen on ylivoimaista, kannattaa tosiaan jättää ostamatta. Ja tuommoisessa koneessa yksi etuastekynttilä kestää 10-20 vuotta vähintään. Mä voin melkeinpä luvata, että melkein missä tahansa purkissa joku muu osa antaa periksi ennen kuin putki tuollaisessa.
iec
14.03.2013 20:23:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiusataan nyt sen verran, että mitäs jos kuitenkin ihan analoginen delay? Itse kun olen erikoistunut kokeilemaan näitä halpispedaaleja, niin omasta mielestä Joyo Analog Delay on kyllä mainio. En tiedä sitten kestääkö keikkailua, mutta itellä tuo on pelittänyt kyllä hyvin treeniksellä. On ollut kyllä hintansa väärti ja paras pedaaliostos tähän mennessä. Jos pitäisi omasta laudasta kaksi pedaalia säästää ja muut hävittää, niin tuon jättäisin pedaalimallisen virittimen lisäksi.
 
http://www.verkkotukku.fi/tuotteet.html?id=18/116
 
(taisi nyt mennä tavallaan off-topic, kun aloittaja etsii kalliimman hintaluokan laatulaitteita : )
 
-iec
 
Ja niin päin pois...
aristoteles666
14.03.2013 20:57:26 (muokattu 14.03.2013 20:57:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Replex on erittäin hyvä.
ja ei tarvitse olla huolissaan etuaste putkesta, mulla on ollut tubefactor ja rotosphere siitä lähtien kuin ne ilmestyi, 90 luvun puoliväli-loppupuolella, eikä ole tarvinnut vaihtaa etuasteputkea kertaakaan, eikä ole tarvinnut edes triampiin, joka sekin on noin vuodelta 98, milloin nyt alettiinkaan tehdä niitä el-34 päätteellä.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
aristoteles666
14.03.2013 21:00:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Kiusataan nyt sen verran, että mitäs jos kuitenkin ihan analoginen delay? Itse kun olen erikoistunut kokeilemaan näitä halpispedaaleja, niin omasta mielestä Joyo Analog Delay on kyllä mainio. En tiedä sitten kestääkö keikkailua, mutta itellä tuo on pelittänyt kyllä hyvin treeniksellä. On ollut kyllä hintansa väärti ja paras pedaaliostos tähän mennessä. Jos pitäisi omasta laudasta kaksi pedaalia säästää ja muut hävittää, niin tuon jättäisin pedaalimallisen virittimen lisäksi.
 
http://www.verkkotukku.fi/tuotteet.html?id=18/116
 
(taisi nyt mennä tavallaan off-topic, kun aloittaja etsii kalliimman hintaluokan laatulaitteita : )
 
-iec

 
ei nyt sama asia jos halutaan kahden headin delaytä, tarvisit kaksi noita, ja niitä pitäisi käyttää rinnakkain, ei sarjassa.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
iec
14.03.2013 21:25:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: ei nyt sama asia jos halutaan kahden headin delaytä, tarvisit kaksi noita, ja niitä pitäisi käyttää rinnakkain, ei sarjassa.
 
Totta turiset. Ei skulaa Joyo Analog delay Brian May-tyylisessä useamman vahvarin delay-systeemissä :)
 
-iec
 
Ja niin päin pois...
jyrkalt
14.03.2013 22:12:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin hyviä kaikulaatikoita on muitakin tuossa "arvoluokassa" kuin tuo kettunen.
Empress Superdelay: http://www.empresseffects.com/superdelay.html
...tuosta on olemassa se vintakeversiokin..
 
Strymon Timeline: http://www.strymon.net/timeline/
 
jne jne.. Näillä tekee jo vaikka mitä. Noi on ns pro-kamaa ja ei ns. one trick pony koneita.
Kannattaa miettiä tosiaan, niikuin Oiva ylempänä sanoikin, että tap tempo ja muiden ominaisuuksien puntarointi kannattaa tehdä.
 
Itsellä on ostoslistalla Diamond Memorylane Jr.
http://www.diamondpedals.com/products/mln_jr.html
Mulle jo entuudestaan tuttu purkki ja hyväksi havaittu ominaisuuksiltaan.
 
hallu
14.03.2013 22:34:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huh kylläpäs te ehdittekin jo kommentoimaan ja uutta asiaa, kiitokseni siitä kaikille vastanneille. Selvennän vähän tuota aloitusviestiä. Ensinnäkin en etsi yksiselitteisesti kalliimman hintaluokan laitetta, vaan halvempi käy ihan hyvin, mutta laadukasta olen hakemassa. Okei ymmmärrän, että laitteita soundeja ja käyttötapoja on älyttömästi ja siksi otin käytön kestävyyden sellaiseksi laadun kriteeriksi jota arvostan. Käyttö on enimmäkseen kotona, mutta olen käynty viimeaikoina enenvästi sessioimassa kaiken karvaisissa projekteissa ja tulevaisuudessa keikkakäyttökään ei ole täysin poissuljettua, mutta sellaista ammattimaista röytämistä ei ole luvassa, vaan tiukasti harrastajapohjalta mennään tehtiin sitten mitä tahansa.
 
En vaihtele lennossa laitteen asetuksia eikä näköpiirissä ole sellaista, että laitteella olisi sovituksellista roolia musiikissa, vaan mielessä on vain soundin muokkaaminen. Ainoa muutos biisin kestäessä voi olla tyyliin päälle/pois. Olen alustavasti miettinyt, että sellainen laite jossa olisi omaperäinen soundi eli se saa värittää ja lisäksi sellainen analogimaisuus olisi plussaa eli delayn häntien moduloitumista ei katsella pahalla tällä taholla. Analoginen delay kävi mielessä vaihtoehtona, mutta nähdäkseni se on rajoittuneempi kuin digitaalinen mikä selittää digitaaliseten suuren suosion. Replexissä minua houkuttaa monipuolisuus ja luvattu omaperäinen soundi. Taptempoa en tällä hetkellä tarvitse kun en oikein tiedä mihin sitä tarvitsisin. Taputtelu tuntui Line6:sa kömpelöltä tavalta säätää sitä viiveen nopeutta, mutt aymmärrän kyllä taptempon merkityksen käytännön elämässä jos viive pitää synkata esimerkiksi kappaleen poljentoon, mutta sellaista käyttöä ei ole näköpiirissä tällä erää.
 
Kallis hinta ei ole minulle mikään vaatimus, mutta voin myös maksaa laitteesta jos se on sen väärti. Viissataa on mulle kyllä ihan oikeaa rahaa enkä kepeästi nakkaa sitä mielijohteesta mihinkään, vaan ihan nyt tosissani olen funtsimassa kannattaako jostakin purkista tosiaan niin paljon maksaa. Lisäksi täällä foorumilla on aika vähän juttua ollut tuosta replexistä (korjaan asian artikkeleissa jos joskus päädyn tuon ostamaan).
 
Funtsin mielelläni asiaa teidän kanssa koska teiltä saa hyviä vinkkejä ja muutenkin makeita kommentteja. Tässäkin ketjussa on jo tullut tutustumisen arvoisia ehdotuksia joihin aion ilman muuta perehtyä. Minun perusongelma on etten oikein osaa suhtautua noihin efektilaitteisiin ylipäätään ja näyttää siltä, että isot ja kalliit ja kömpelöt laitteet jotka eivät ole niin monipuolisia ja käteviä, on se tapa joll aminun on helpompi nähdä itseni käyttämässä noita käkättimiä. Kyllä minull aon takaraivossa idea, että se purkki tulisi osaksi soundiani. Minä olen semmoinen yhden soundin mies ja sen muokkaaminen on vähän herkkä juttu mulle;-). Kuten alussa totesin, niin olen mennyt aina ilman purkkeja kitarasta vaan piuha vahvistimeen ja jos ei kuulosta hyvältä niin se on oma vika kun ei osaa soittaa. Nyt olen jo kaksi purkkia saanut käyttöön onnistuneesti kolmatta haetaan:-).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
YAMAHA
14.03.2013 22:36:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

menee hieman ohi kysyjän aiheen..tuossa nuo muutamat herrat kertoivat etuasteputkista ja niiden kestävyydestä , niin itselläni on blackstarin ht-dual särötin
ja kävi mielessä että pitäisi vaihtaa tuo putki..mikä niiden vaihtoväli olisi vai onko sellaista lainkaan , efekti on ainakin pari vuotta vanha ja soitettu päivittäin paljon..
 
Mika
Rämppy
14.03.2013 22:55:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parempia ja ainakin kalliimpia laitteita varmasti löytyy, mutta mainostetaan nyt kuitenkin vanhaa kunnon Line6 DL4:ää. Mulla tuo vehje on ollut jo ikuisuuden ja se on osoittautunut luotettavaksi ja kaikin puolin keikkaelämää kestäväksi. Samoin kaiut ovat mun mielestä hyvinkin hyvän kuuloisia, etenkin nauhakaiku-imitaatiot.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
kimurantti1
14.03.2013 22:59:04 (muokattu 15.03.2013 05:04:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Parempia ja ainakin kalliimpia laitteita varmasti löytyy, mutta mainostetaan nyt kuitenkin vanhaa kunnon Line6 DL4:ää. Mulla tuo vehje on ollut jo ikuisuuden ja se on osoittautunut luotettavaksi ja kaikin puolin keikkaelämää kestäväksi. Samoin kaiut ovat mun mielestä hyvinkin hyvän kuuloisia, etenkin nauhakaiku-imitaatiot.
 
Multa on tuttavapiiristä hajonnut DL4:sia viisi kipaletta. Kaikki tyypeiltä jotka käsittelevät kamojaan hyvin, mutta keikkailevat aktiivisesti. M-sarjan multsareita muutama mennyt kanssa tutuilta, ja mulla on laina Flextone tehnyt kaksi kertaa hedelmäpelit keikalla, siis eri Flextone. Myöskin DL4:sta ei ole suunniteltu käytettäväksi vahvistmen efektilenkissä. Se kelpuuttaa vain instrumenttitasoista signaalia, linjatasoisella menee karmeasti särölle. Ihan hyvältä se soundaa, mutta...
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
blues guitar
14.03.2013 23:30:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Parempia ja ainakin kalliimpia laitteita varmasti löytyy, mutta mainostetaan nyt kuitenkin vanhaa kunnon Line6 DL4:ää. Mulla tuo vehje on ollut jo ikuisuuden ja se on osoittautunut luotettavaksi ja kaikin puolin keikkaelämää kestäväksi. Samoin kaiut ovat mun mielestä hyvinkin hyvän kuuloisia, etenkin nauhakaiku-imitaatiot.
 
Mikäs se siellä? https://www.dropbox.com/s/qvsd4mhi1 … 6k/Photo%2014.3.2013%2023.26.07.jpg
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Rämppy
15.03.2013 09:39:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Multa on tuttavapiiristä hajonnut DL4:sia viisi kipaletta. Kaikki tyypeiltä jotka käsittelevät kamojaan hyvin, mutta keikkailevat aktiivisesti. M-sarjan multsareita muutama mennyt kanssa tutuilta, ja mulla on laina Flextone tehnyt kaksi kertaa hedelmäpelit keikalla, siis eri Flextone. Myöskin DL4:sta ei ole suunniteltu käytettäväksi vahvistmen efektilenkissä. Se kelpuuttaa vain instrumenttitasoista signaalia, linjatasoisella menee karmeasti särölle. Ihan hyvältä se soundaa, mutta...
 
Njoo. Mun kommentti perustuikin vain omakohtaiseen käytännön kokemukseen. Tietysti olisi uskottavampaa, jos raportoisin mitä tuttaville ja tutuntutuille on tapahtunut ;-)
Nämä mallintavat ovat kuulemma herkempiä esim. alijännitteelle tai virtapiikeille, kuin vanhan liiton analogiset purnukat. Tosin mä olen soittanut sellaissakin työväenliitereissä, joissa sähköt on varmaan sotia edeltävältä ajalta: pauketta, surinaa ja sirinää on kuulunut vähän joka ämyristä. Mutta ei tuo DL4 ole ollut niistäkään koettelemuksista moksiskaan. Ehkä mulla on on poikkeuksellisen hyvä yksilö. Tai säkä. Tai sitten kunnollisen virtalähteen käyttö on pelastanut pulmilta...mene tiedä.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
J-PPP
15.03.2013 10:02:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TC:n Flashback x4 olisi mun valinta monipuoliseksi delayksi (ja tarvittaessa loopperiksi) tällä hetkellä.
 
https://www.thomann.de/fi/tc_electronic_flashback_x4.htm
 
oiva tumpeloinen
15.03.2013 10:06:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J-PPP: TC:n Flashback x4 olisi mun valinta monipuoliseksi delayksi (ja tarvittaessa loopperiksi) tällä hetkellä.
 
https://www.thomann.de/fi/tc_electronic_flashback_x4.htm

 
Hyvän soundinen peli kyllä. Ongelmana monelle vaan koko, ja niissä ilmeisesti on ollut toimintaongelmia. Tai näin luin palstoilta ja mun omassakin oli vika yhdessä kytkimessä.
 
...osalle ilmeisesti hintakin on kynnyskysymys.....
Volle
15.03.2013 10:33:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Ehkä mulla on on poikkeuksellisen hyvä yksilö. Tai säkä. Tai sitten kunnollisen virtalähteen käyttö on pelastanut pulmilta...mene tiedä.
 
Ehkä joo. Ja eikös noissa tule virtalähde mukana eli se puoli pitäis olla defaulttina kunnossa? Eniveis, yks viikossa hajonnut tai monta vuotta kännissä polkemista keikoilla kestänyt yksilö ei oikein kerro merkin tai mallin kestävyydestä mitään. Mut jos kimurantin tutuilta on hajonnut niitä viisi, voitaneen puhua jo jokseenkin epäluotettavasta purkista (ellei nää tutut ole hommannut esim. viittä sataa purkkia, jolloin vain yksi sadasta olisi viallinen, heh).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «