Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloittelijoiden aloittelija, apua kaivataan!
1
Mysicah
11.03.2013 15:28:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näitä viestejä tuntuu kyllä olevan jo ennestään, mutta mikään ei tunnu riittävän yksinkertaiselta. Eli siis, olen aina halunnut opetella soittamaan kitaraa ja nyt minulla on vihdoin akustinen nailonkielinen kitara. Se, että siinä on nailonkielet, selvisi kysymällä henkilöltä, joka sen minulle lahjaksi osti. Yritän tällä siis selventää sitä, miten pohjalla liikutaan.
 
Kitaran virityksen kanssa oli alkuun ongelmia, vaikka sainkin kitaran mukana myös viritysmittarin. Mittarin ohjeissa oli nimittäin kielet nurin päin ja omatoimisen virittelyn seurauksena sain entistä epävireisemmän kitaran ja katkenneen kielen. Onneksi sain kaverilta apua.
 
Noh, sain kitaran lisäksi pari kirjaa, jossa on alkeellisia (ei minulle kylläkään) biisejä aloittelijoille. Siellä on joka biisille myös kuvat, mitä kieliä/sointuja soitella missäkin kohtaa. Tabulatuureja (selvitin, mitä tabulatuurit ovat googlettamalla) en osaa lukea, vaan nämä kuvat olivat ihan niitä, missä on täplä oikean kielen kohdalla (vai kutsutaankohan näitäkin tabulatuureiksi?). Niitä sitten yritin painella ja oikeaa kättä heilutella miten sattuu. Sointua vaihdettaessa oli/on pidettävä väh. 10 s tauko, jotta kädet saa siirrettyä oikeille kielille. Ja nyt puhutaan siis biiseistä, joissa on kolme sointua..
 
Koska olen aloittelijoista aloittelijoin, ajattelin, että on paras mennä kitaratunnille. Varasin yksityisen kitaratunnin ja menin tunnille intoa pihisten. Tein selväksi, että olen aloittelija ja minulla ei ole mitään kokemusta/osaamista kitaran soitosta. Kuitenkin minulta kyseltiin tasooni (alhaisin kaikista) nähden liian vaikeita kysymyksiä ja tunsin itseni ihan ääliöksi. Kitaratunnin seurauksena kitara pysyi kotelossa useamman viikon enkä ole uskaltanut muita opettajia koittaa.
 
Nyt siis kysynkin, mistä aloittelijoiden aloittelija voisi saada puhtia harjoittelemiselle ja oppimiselle? Mistä löytyisi opettaja/video/kirja/kurssi tms. joka olisi suunnattu ihmiselle, joka pitää kitaraa kädessään ensimmäistä kertaa eikä tajua mistään yhtään mitään? Ja mikä tärkeintä, mistä ihmeestä sitä tietää, mihin tahtiin sitä oikeaa kättä pitää liikutella? ;)
 
hallu
11.03.2013 23:00:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäinen neuvo on, että älä ikinä missään olosuhteissa tunne itseäsi ääliöksi, koska siihen ei ole mitään syytä. Jokainen meistä on käynyt saman haparoivan aloitusvaiheen läpi, joss aitse olet nyt.
 
En valitettavasti osaa auttaa sinua tuossa opettaja-asiassa. Olet kuitenkin fiksusti lähtenyt itse pulmaa ratkaisemaan ja sanoisin, että nyt vaan harjoittelet sinnikkäästi. Ne pisteet viivoilla on varmaan sellaisia kaavakuvia sointujen sormituksista. Monet aloittavat soiton opettelemisen opettelamalla perussointuja siitä ensimmäisestä avoimesta asemasta. Jos soinnun vaihtoon menee kymmenen sekuntia nyt aikaa, niin treenaile niitä paivittäin kunnes se sujuu hiukan joutuisammin. Rämpytät niitä kieliä joita kulloisessakin soinnussa kuuluu soida etkä vielä hotkyile sen oikean käden kanssa.
 
Toinen mitä voit tehdä on lähteä tapailemaan yksikertaisia melodioita vaikka alkuun yhdelläkin kielellä kerrallaan. Se motorikka kyllä siinä hiljalleen tulee kehittymään. Ole kärsivällinen kyllä se siitä lähtee sujumaan.
 
Jos netin ilmaiseksi saatavilla olevat oppaat tuntuvat sekavilta ja vaikeatajuisilta, niin hae vaikka kirjastosta jokin alkeisopas josta voit lähteä niitä perusteita kahlaamaan omin päin läpi. Kun sitten löydät sopivan opettajan tai kurssin, niin sinulla on jo pikkuisen käsitystä asista ja muutamia perustermejä hallussa. Kitaransoitto ei ole mitään avaruustiedettä, kyllä sen on oppinut muutkin ja sinäkin opit jos vain haluat ja jaksat nähdä sen vaivan harjoitella.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
ancci
12.03.2013 07:02:04 (muokattu 12.03.2013 07:03:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mysicah: Näitä viestejä tuntuu kyllä olevan jo ennestään, mutta mikään ei tunnu riittävän yksinkertaiselta. Eli siis, olen aina halunnut opetella soittamaan kitaraa ja nyt minulla on vihdoin akustinen nailonkielinen kitara. Se, että siinä on nailonkielet, selvisi kysymällä henkilöltä, joka sen minulle lahjaksi osti. Yritän tällä siis selventää sitä, miten pohjalla liikutaan.
 
Kitaran virityksen kanssa oli alkuun ongelmia, vaikka sainkin kitaran mukana myös viritysmittarin. Mittarin ohjeissa oli nimittäin kielet nurin päin ja omatoimisen virittelyn seurauksena sain entistä epävireisemmän kitaran ja katkenneen kielen. Onneksi sain kaverilta apua.
 
Noh, sain kitaran lisäksi pari kirjaa, jossa on alkeellisia (ei minulle kylläkään) biisejä aloittelijoille. Siellä on joka biisille myös kuvat, mitä kieliä/sointuja soitella missäkin kohtaa. Tabulatuureja (selvitin, mitä tabulatuurit ovat googlettamalla) en osaa lukea, vaan nämä kuvat olivat ihan niitä, missä on täplä oikean kielen kohdalla (vai kutsutaankohan näitäkin tabulatuureiksi?). Niitä sitten yritin painella ja oikeaa kättä heilutella miten sattuu. Sointua vaihdettaessa oli/on pidettävä väh. 10 s tauko, jotta kädet saa siirrettyä oikeille kielille. Ja nyt puhutaan siis biiseistä, joissa on kolme sointua..
 
Koska olen aloittelijoista aloittelijoin, ajattelin, että on paras mennä kitaratunnille. Varasin yksityisen kitaratunnin ja menin tunnille intoa pihisten. Tein selväksi, että olen aloittelija ja minulla ei ole mitään kokemusta/osaamista kitaran soitosta. Kuitenkin minulta kyseltiin tasooni (alhaisin kaikista) nähden liian vaikeita kysymyksiä ja tunsin itseni ihan ääliöksi. Kitaratunnin seurauksena kitara pysyi kotelossa
useamman viikon enkä ole uskaltanut muita opettajia koittaa.
 
Nyt siis kysynkin, mistä aloittelijoiden aloittelija voisi saada puhtia harjoittelemiselle ja oppimiselle? Mistä löytyisi opettaja/video/kirja/kurssi tms. joka olisi suunnattu ihmiselle, joka pitää kitaraa kädessään ensimmäistä kertaa eikä tajua mistään yhtään mitään? Ja mikä tärkeintä, mistä ihmeestä sitä tietää, mihin tahtiin sitä oikeaa kättä pitää liikutella? ;)

 
Ehkä se opettaja halusi vain ottaa selvää niillä kysymyksillä, että mitä tiedät ja mitä et. Ei hän kiusallaan mitään varmaankaan kysellyt. Varmaan vaan helpompi lähteä opettamaan kun tietää mitkä asiat ovat jo tuttuja ja mitkä eivät. Ei kannata näissä jutuissa loukkaantua verisesti. Ihan rohkeasti takaisin jollekin opettajalle vain. Se oli sun ensimmäinen tunti vasta? Kokeile uutta opettajaa uudella asenteella. Kukaan ei oleta sun osaavan mitään eikä pidä sua ääliönä. Jos joku sulta jotain kyselee niin se vastaat vain, että en tiedä, siksi olen täällä.
 
Xsä
12.03.2013 10:04:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa olla kärsivällinen. Alussa ensimmäiset viikot voi mennä ihan siihen että sormenpäät tottuu kielien painamiseen ja sointuotteiden pitämiseen. Sattumoisin aloitin oman soittamisen halvalla (meksikolaisella!) nailonkielisellä. Oppaana oli Hal Leonard kustantamon teos Kitarakoulu, kirja 1, joka lähti liikkeelle yksinkertaisen melodioiden soitosta. Muistan, että tavallisimpien sointujen muodostamiseen meni jonkin verran aikaa, ja sointujen välissä meni just se 10s vaihdettaessa seuraavaan. Muutaman kuukauden jälkeen taisin soittaa jotain kolmen soinnun säestystä ilman pahoja pykimiä. Ei siis kannata lannistua jos ei heti pysty soittamaan jotain kappaletta. Aika tärkeää on mielestäni pystyä nauttimaan siitä äänestä minkä saa aikaiseksi, aluksi vaikka yksi sointu tai yksi puhdas ääni. Opettaja on tietty hyvä olla.
 
Bf109
12.03.2013 12:12:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mysicah:Nyt siis kysynkin, mistä aloittelijoiden aloittelija voisi saada puhtia harjoittelemiselle ja oppimiselle? Mistä löytyisi opettaja/video/kirja/kurssi tms. joka olisi suunnattu ihmiselle, joka pitää kitaraa kädessään ensimmäistä kertaa eikä tajua mistään yhtään mitään?
 
Jos Lontoo taipuu niin esim. tuollaisia osoitteita kannattaa kokeilla:
http://justinguitar.com
http://www.rexpearson.com/
http://www.martyschwartzguitar.com/
 
Nettioppitunteja löytyy suomeksikin, mutta siitä olis pitänyt maksaa joten itse pitäydyin noissa ilmaisissa.
 
Tabulatuureihin sun muihin löytyy matskua myös täältä muusikoiden.netistä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/11
 
Fat Masterson
12.03.2013 12:16:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksityistunnin ostajana olet asiakas ja asiakas on kuningas. Jos ostat tuotteen nimeltä kitaransoiton oppitunti eikä yhden tuote tunnu sopivalta osta toiselta. Opettajan velvollisuus on opettaa niin että sinä ymmärrät ja edistyt, sinun velvollisuutesi itseäsikin kohtaan on sanoa esimerkiksi "otetaan uudestaan ja vähän hitaammin, kiitos".
 
Oma sävelkorvani on niin epätarkka että kitaran virittäminen ilman viritysmittaria on hyvin vaikeaa, mutta kunnon viritysmittari pelasti harrastukseni. Varmista että osaat käyttää omaa mittariasi oikein. Älä lannistu, kitara on hieno instumentti ja kun minäkin olen oppinut vähän soittamaan opit sinäkin! Tuen, kannustuksen ja rohkaisun nimessä tässä tulee yhdellä kielellä soitettava harjoitus. 0 = kieli soi vapaana. 3=paina kolmannelta nauhalta, 5 = paina viidenneltä nauhalta. Siis 0-3-5-0-0-3-5-0-3-5-3-0. Muutama minuutti sitä niin huomaat osaavasi "Smoke in the waterin" riffin tunnistettavasti. Siitä se lähtee! Alkuun ei olekaan liian helppoja harjoituksia, liian vaikeita kyllä.
 
Jucciz
13.03.2013 23:27:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fat Masterson: Siis 0-3-5-0-0-3-5-0-3-5-3-0. Muutama minuutti sitä niin huomaat osaavasi "Smoke in the waterin" riffin tunnistettavasti.
 
No ei kyllä erityisen tunnistettavasti, sori nyt vaan.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Fat Masterson
13.03.2013 23:39:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan siinä tietysti olla puutteita... opin sen monta vuotta sitten kun Mikko Kuustonen soitti sitä Uutisvuodossa epävireisen ukulelen yhdellä kielellä. Kyllä useimmat joille olen sitä soittanut ovat sen tunnistaneet, melkein ainoana ohjelmistostani...
Nyt kun on todettu että yritys rohkaista aloittelijaa ei onnistunut kenttä on vapaa kenelle tahansa joka tekee sen oikein.
 
Jucciz
14.03.2013 00:39:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähinnä se, että vaikka soittaisin oikeassa rytmissäkin, noilla lottonumeroilla ei synny Smoke on The Waterin riffiä, mitään niistä. Oma ehdotukseni olisi:
 
0   3   5---  0   3   6 5---    0   3   5---  3   0-------------
 
Viivat tarkoittavat, että nuotti soi pidempään, pelkkä numero tarkoittaa lyhyttä ääntä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Kontiak
14.03.2013 16:19:45 (muokattu 14.03.2013 16:20:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Lähinnä se, että vaikka soittaisin oikeassa rytmissäkin, noilla lottonumeroilla ei synny Smoke on The Waterin riffiä, mitään niistä.
 
Nykyäänhän käytetään Morsen aakkosia.
 
----> takki
 
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
opel99
30.03.2013 13:08:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse ajattelin aikanaan että kitaraa ei opi soittamaan kuin jotkut luonnonlahjakkuudet ja tuli muutenkin monimutkaistettua kitaransoittoa omassa päässä.pitkään(varmaan vuoden)treenasin käsien yhteen pelaamista(eli en ole luonnonlahjakkuus),ja muutenkin vain rämpyttelin omiani,sitten kävin vuoden tunneilla ja taas itse opiskelua,lempiartistien biisinuottivihkoja siihen mukaan(eli että olet kuullut ne biisit monet kerrat),niin kun näkee ne nuotinnoksina pääsee omassa harjoittelussa helpommin tunnistettavuuteen.jos nyt sait tästä mitään irti niin hyvä niin,itse aikanaan koin,että opettajan kanssa pääsee hyvin alkuun ja sitten vaan kotona reenaamista silloin kun on motivaatiota(älä tee soittamisesta pakkopullaa itsellesi).paljon olen ihan vain soitellut omiani ja välillä sitten taas ottanut jonkun nuottivihon ja opetellut jotain biisiä,löydät sen itsellesi sopivan balanssin kyllä.tietenkin homma lähtee liikkeelle siitä että on asiallinen soitin joka on viritetty(esim sen opettajan kanssa).
 
Gary Enfield
31.03.2013 01:46:28 (muokattu 31.03.2013 01:53:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kopioi biisejä joihin sulla on nuotit, kuuntele ja seuraa. Käytä paljon aikaa.
 
E: yritä ymmärtää miksi painat otelautaa juuri niin kuin painat.
 
Jarzki
31.03.2013 21:51:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei sulla oo siinä ketään kaveria joka voisi jotain juttuja näyttää ? Olisi ainakin matalampi kynnys ? Ite oon soitellut aktiivisesti 10 vuotta enkä mä varmaan vieläkään uskaltaisi mennä tunnille eli pisteet sulle siitä :) Kavereilta oppinut ja netistä sen mitä nyt osaan mutta on tässä jo kuitenkin keikoillekkin asti ehditty :)
 
-Seksi on kuin bridgeä. Jos ei ole hyvää partneria on parasta olla hyvä käsi-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «