Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Palmer DI-09
1
teepee85
13.03.2013 12:07:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaipaisin vinkkejä muutamaan aiheeseen:
 
1. Mulla on H&K combo. Siinä on liitännät Line in, Line out. Miten saisin Palmer DI-09:n kytkettyä siten , ettei särö/soundi juuri muuttuisi. Haluaisin kaksi tapaa soittaa:
a) Siten että combosta ei tule ääntä ja vien soiton mikseriin
b) Siten, että menee mikseriin ja myös combosta tulee äänet..
 
2. Millä "laatikolla" saisin kitaraan soolon ajaksi lisää potkua. (Pelaamatta skittan potikoilla..) ja mihin looppiin pitäis laittaa..
 
Käytän voimakasta säröä molemmissa tapauksissa (1 ja 2), joten funtsikaa sitä vastauksissanne.
 
kimurantti1
13.03.2013 13:10:22 (muokattu 13.03.2013 13:22:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PDI-09 on ensisijaisesti suunniteltu käytettäväksi seuraavalla tavalla:
 
Vahvistimen kaiutinulostulo -> Palmer In
Palmer Thru -> kaiutin
Palmer Out -> mikseriin, efektiprosessoriin tms.
 
Eli sä pystyt Palmerilla nappaamaan signaalin nupin ja kaapin välistä, ja se mallintaa kaiuttimen soundin. HUOM! Jos käytät Palmeria tällä tavalla, niin PDI-09:ssä ei ole keinokuormaa, eli sulla pitää aina olla kaiutin kytkettynä speaker thru-lähtöön. Periaatteessa PDI-09 syö myös linjatasoista signaalia, eli sä voit ottaa Switchbladen line outista (jos siinä itsessään ei ole kaiutinmallinnosta) tai efektilenkin ulostulosta signaalin Palmeriin, ja kokeilla jos sillä tavalla saisi jotain järkevää pihalle. Tällöin vahvistimen päätteen soundi jää kuitenkin pois (en tiedä kuinka iso menetys se Switchbladen kanssa on). Myöskään sulla ei tässä ole mitään kytkettynä Palmerin thru-lähtöön, mutta combon kaiutin pitää olla normaalisti kytkettynä vahvistimeen.
 
Käytännössä Palmer muuttaa soundia aina jonkun verran. Sehän on kaiutinmallinnos, eikä sitä ole tehty mallintamaan juuri Switchbladen kaiutinta. Sä et siis voi ruuvata soundia joka kuulostaa hyvältä pelkästään vahvistimen omasta kaiuttimesta ja ottaa juuri sitä soundia mikseriin, vaan sun tarvii ruuvata soundi, joka Palmerin läpi kuulostaa hyvältä etupäähän.
 
Niin kuin sanoin, PDI-09:ssä ei ole keinokuormaa, etkä sen avulla saa vahvistinta hiljaiseksi. Putkivahvistin tarvii aina asianmukaisen kuorman (kaiuttimen tai jonkun load boxin), vaikka ottaisitkin signaalin jostain välistä ennen kaiutinta mikseriin. Mulla itselläni on ollut aktiivisessa keikkakäytössä PDI-03, josta keinokuorma löytyy. Se on toiminut todella hyvin, joskin on myös isompi ja neljä kertaa kalliimpi laite.
 
Soolot saat periaatteessa kuuluviin millä tahansa efektilenkkiin laitettavalla pedaalilla, jolla voit nostaa volumea. Mulla itselläni on ollut siinä käytössä usein perus Bossin EQ, jolla olen boostannut vähän volumea ja keskiääniä. Switchbladessa on kuitenkin mahdollista ohjelmoida presettejä napin painalluksen taakse, etkö voi vaan tehdä soundia, joka on vähän kovemmalla?
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
teepee85
13.03.2013 13:45:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: PDI-09 on ensisijaisesti suunniteltu käytettäväksi seuraavalla tavalla:
 
Vahvistimen kaiutinulostulo -> Palmer In
Palmer Thru -> kaiutin
Palmer Out -> mikseriin, efektiprosessoriin tms.
 
Eli sä pystyt Palmerilla nappaamaan signaalin nupin ja kaapin välistä, ja se mallintaa kaiuttimen soundin. HUOM! Jos käytät Palmeria tällä tavalla, niin PDI-09:ssä ei ole keinokuormaa, eli sulla pitää aina olla kaiutin kytkettynä speaker thru-lähtöön. Periaatteessa PDI-09 syö myös linjatasoista signaalia, eli sä voit ottaa Switchbladen line outista (jos siinä itsessään ei ole kaiutinmallinnosta) tai efektilenkin ulostulosta signaalin Palmeriin, ja kokeilla jos sillä tavalla saisi jotain järkevää pihalle. Tällöin vahvistimen päätteen soundi jää kuitenkin pois (en tiedä kuinka iso menetys se Switchbladen kanssa on). Myöskään sulla ei tässä ole mitään kytkettynä Palmerin thru-lähtöön, mutta combon kaiutin pitää olla normaalisti kytkettynä vahvistimeen.
 
Käytännössä Palmer muuttaa soundia aina jonkun verran. Sehän on kaiutinmallinnos, eikä sitä ole tehty mallintamaan juuri Switchbladen kaiutinta. Sä et siis voi ruuvata soundia joka kuulostaa hyvältä pelkästään vahvistimen omasta kaiuttimesta ja ottaa juuri sitä soundia mikseriin, vaan sun tarvii ruuvata soundi, joka Palmerin läpi kuulostaa hyvältä etupäähän.
 
Niin kuin sanoin, PDI-09:ssä ei ole keinokuormaa, etkä sen avulla saa vahvistinta hiljaiseksi. Putkivahvistin tarvii aina asianmukaisen kuorman (kaiuttimen tai jonkun load boxin), vaikka ottaisitkin signaalin jostain välistä ennen kaiutinta mikseriin. Mulla itselläni on ollut aktiivisessa keikkakäytössä PDI-03, josta keinokuorma löytyy. Se on toiminut todella hyvin, joskin on myös isompi ja neljä kertaa kalliimpi laite.
 
Soolot saat periaatteessa kuuluviin millä tahansa efektilenkkiin laitettavalla pedaalilla, jolla voit nostaa volumea. Mulla itselläni on ollut siinä käytössä usein perus Bossin EQ, jolla olen boostannut vähän volumea ja keskiääniä. Switchbladessa on kuitenkin mahdollista ohjelmoida presettejä napin painalluksen taakse, etkö voi vaan tehdä soundia, joka on vähän kovemmalla?

 
Ok, no silloin toi Palmeri ei niin hirveästi palvele... Keikalla olen mikittänyt aina combon ja toki se on kelporatkaisu vieläkin. Hain vain siihen vaihtoehtoa...
 
Volumen nostoon varmaan noita konsteja on... mulla on vain varsin paheellinen tapa ajaa gain/master kombinaatiota miltei "hanat kaakossa". Jos efektiketju on kitaran ja styrkkarin välissä , niin boosterit tms ei juurikaan apua tuo (puurouttaa jo sitten niin pirusti vaan )
 
Line-outista vielä . Onko tietoa:
- voinko vetää styrkkarin line-outista piuhan suoraan mikseriin ?
- Onko line outista saatu signaali yhteensopiva sellaisenaan mikseriin?
- Sisältääkö line-out signaali kaikki vahvariin asetetut säröt, kaiut etc ts suunnilleen sama soundi kuin combon kajarista tuleva...?
- Tää kiinnostaa, jotta vois soittaa mikseriin kerrostalossa ja harrastaa play-back treeniä (=musa läppäriltä mikseriin myös..)
- Onko tuo line out/line in ns. efektilooppi... ? ts voiko efektejä tökkiä siihen väliin myös...?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «