![]() 01.03.2013 23:03:14 (muokattu 02.03.2013 05:09:33) | |
---|---|
juike: Jep, kiitos kommenteista. Liekö kukaan jo hommannut noilla uusilla taajuusalueilla olevia lähettimiä? Tai onko tietoa, minkälaista kamaa noissa mahtaa olla/tulla olemaan tarjolla? Kiinnostava aihe on ja vois olla oma topic paikallaan, ellei sitä ole jo tehty. Täytyypäs kaivella kirjoituksia jotta ei mene alkuperäinen Kitarapiuha plörinäksi. Edit: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=61056&o=20&#p9223101 Jos korvissasi soi, ne on vain nuotteja... | |
![]() 02.03.2013 10:11:27 | |
iec: Näin sitä ollaan vaikutuksille alttiita, eli Laulavan Kylätohtorin ja Vainotun yllyttämänä laitoin tilaukseen tämän (tuli taas tehtyä kaveripiirissä kimppatilaus Thomannilta): http://www.thomann.de/fi/cordial_csi_3_pr175.htm . Nyt olin kyllä laiska, kun en jaksanut ostaa kaapelia ja liittimiä erikseen vaikka on sitä tullut kolvattua kaikenlaista jo työnkin puolesta. Täytyy vain johonkin vetää raja paljonko käyttää aikaa kitarakampenysväykseen :) Hmmm... 18 euroa tuo piuha... Eipä tässä minun kolvaustaidoillani tuntipalkalle päästy. Olisi tainnut olla viisaampaa itsekin ostaa valmiita piuhoja. No mutta säästöä se on köyhälle joka sentti.... Tekisi mieli ottaa tuo em. Schultzin piuha ja mennä paikalliseen liikkeeseen tekemään A/B-testiä uuden vastaavan kanssa... Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
![]() 02.03.2013 10:29:42 | |
juike: Millä AKG:n langattomilla hevikukko ja Type olette soitelleet? Mulla on se uusi WMS 40 Pro Mini. Ihan jees, etenkin hintaisekseen (satkun). Ei tosin ole ollut käytössä kuin yhden soundcheckin ja puoliskan keikan verran, ei ole ollut tarvetta. AC/DC-tribubändin aktivoitumista tahi lavojen suurenemista odotellessa :) Piuhoina tällä hetkellä käytössä CoreOne Bullet Cablet, kitarasta lautaan tämä http://www.bulletcable.com/bullet-cable-shop/spark-plug-guitar-cable/ ja laudasta vahvariin tämä http://www.bulletcable.com/bullet-cable-shop/silver-bullet-cable/ Spectraflexin Fatsoflexia ja Vintagea oon käyttänyt kanssa aiemmin, nyt ovat varapiuhoina. Laudassa on sitten Cordial/Neutrik-lakuja ja tämmöisiä pari: http://i.ebayimg.com/00/s/MTYwMFgxN … JCkE7yriEyolBPC%28tIFoK!~~60_35.JPG Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. | |
![]() 02.03.2013 10:41:20 (muokattu 02.03.2013 10:43:43) | |
Täältä erilainen mielipide Spectraflexistä. Kyseessä on Spectraflexin Fatsoflex jonka piti suhteellisen hinnakkaana olla kestävä ja hyväsaundinen piuha. Mekaaniset ongelmat kyseisen lakun kanssa alkoivat heti alussa kun suojakumin sisällä oleva suora jakki alkoi löystyä omia aikojaan vaikka suojakumin piti nimenomaan estää kyseinen ilmiö. Suojakumi mäkeen ja kiristys.. Lyhyen käytön jälkeen tulivat rätinät käsitellessä sekä pätkiminen jakin läheisyydestä käsitellessä eli toisinsanoen ei voi liikkua soittaessa ilman rätinöitä. Näin ollen käsittely- ja häiriöäänissä se hävisi jopa HotLine halpiksille. Saundia vertaillessa se ei kestänyt vertailua edes halpiksiin, vaan se oli testin tunkkaisin piuha. Tunkkaisuudella ei nyt tarkoiteta efektiä mikä syntyy esim. George ällän pedaalilautapiuhoituksessa kun ällät kuulostavat kirkkaammilta vaikka ne todellisuudessa ovat ohkasemman kuulosia vaan "matto vahvarin päällä" efektiä.. Loppupelissä se oli piuhatestin paskin piuha joka osa-alueella. Muita testattavia olivat muutama eri pituinen HotLine, itse kolvattu Cordial/Neutrik, valmiina ostettu Cordial/Neutrik sekä perus Spectraflex (tämäkin rätisee käsitellessä mutta saundi kestää vertailun halpiksiin). Kyseessä ei ole pelkästään minun mielipiteeni vaan testi tehtiin tältäkin foorumilta tutun jampan kanssa joka ilmoittautuu jos haluaa. Näin meilläpäin tehdään piuhatestin häviäjälle: http://muusikoiden.net/dyn/users/109518.jpg --------------------- En sano että en enää osta kalliita piuhoja vaan kermaperseenä ja paatuneena kamarunkkarielitistinä saatan hyvinkin vielä jonain päivänä sortua ostamaan kalliimman lakun mutta parempia aikoja odotellessa saavat esim. Cordial/Neutrikit riittää. Spectraflexistä pysyn silti varmasti kaukana sillä kyseisen merkin kappipiuhoja minulla on niin ikään ollut 3 kpl joista 2 piti kolvata uusiksi koska maa oli kylmäjuotoksen takia murtunut irti. Aika vaarallista leikkiä, onneksi vahvari kesti ekalla kerralla päästämättä savuja.. Vittu mitä nillitystä mutta tulipahan avauduttua. Ärsyttää vaan heittää rahaa tuuleen.. "I really think guys sometimes talk themselves into being pussies!" - Jim Wendler | |
![]() 02.03.2013 10:46:28 (muokattu 02.03.2013 10:47:55) | |
msm40: Täältä erilainen mielipide Spectraflexistä. Sattunut vissiin joku maanantaikappale, mun Fatsoflex on palvellut jo vuosia moitteetta ilman häiriöääniä. Tai sitten mä oon se onnekas etkä sinä epäonninen :) Vintage-Spectraflexistä tosin hajosi toinen plugi noin vuoden käytön jälkeen, vähän vintagelook karisi kun vaihdoin tilalle Neutrikin kulmaplugin mutta sen jälkeen on kukkunut virheettä. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. | |
![]() 02.03.2013 11:08:31 | |
arppah8: Sattunut vissiin joku maanantaikappale, mun Fatsoflex on palvellut jo vuosia moitteetta ilman häiriöääniä. Tai sitten mä oon se onnekas etkä sinä epäonninen :) Vintage-Spectraflexistä tosin hajosi toinen plugi noin vuoden käytön jälkeen, vähän vintagelook karisi kun vaihdoin tilalle Neutrikin kulmaplugin mutta sen jälkeen on kukkunut virheettä. Niin tiiä noista, periaatteessa ei mitään firmaa vastaan mutta aika monta hutia on omalle kohalle sattunut. "I really think guys sometimes talk themselves into being pussies!" - Jim Wendler | |
![]() 02.03.2013 11:13:50 | |
msm40: Niin tiiä noista, periaatteessa ei mitään firmaa vastaan mutta aika monta hutia on omalle kohalle sattunut. Näköjään. Joskus pari vuotta sitten oli GuitarPlayerissä iso piuhatesti, siellä kyllä Fatsoflex sai kehuja. Oon kyllä muualtakin lukenut noista huonoista kokemuksista (tosin myös enemmän positiivista), ehkä Spectraflexillä on sitten tavallista enemmän laatuheittelyä. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. | |
![]() 02.03.2013 11:26:24 | |
Myös täältä ei-ääni Vintage-Spectraflexille. Haluan vain, että kaapeli siirtää signaalin laitteesta toiseen ilman, että se osallistuu signaalin muokkaukseen. En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia. | |
![]() 02.03.2013 13:11:39 | |
Täältä ääni Spectraflexeille. Viisi vuotta aktiivikäytössä ilman ongelmia. Laudassa mulla on Georgeällää ja basson kanssa käytössä on Cordial Neutrikin Silent-plugilla. Keikoilla käytän nykyisin Stageclixin langatonta. Toki nämä peruspiuhat ovat systeemissä kiinni. Mikäli langaton sattuisi kyykkäämään, niin saa nopeasti piuhan käyttöön. | |
![]() 02.03.2013 16:09:44 (muokattu 02.03.2013 19:32:19) | |
msm40: Kyseessä ei ole pelkästään minun mielipiteeni vaan testi tehtiin tältäkin foorumilta tutun jampan kanssa joka ilmoittautuu jos haluaa. Näin meilläpäin tehdään piuhatestin häviäjälle: http://muusikoiden.net/dyn/users/109518.jpg Hahaha! Sä sitten toteutit ton mistä puhuttiin. Meikäläinen on siis testin toinen korvapari, ja juuri noi samat fiilikset oli. Cordial/Neutrik-piuha soundasi parhaalta, käsittelyääniä ei ollut ollenkaan, ja oli hinnaltaan alempaa keskitasoa. Ei kyllä tosiaankaan vakuuttanut Spectraflex, ja jos 2/3 kaappipiuhasta on uutena rikki, niin kyllä meikäläiselle tulee ajatus, ettei pelkistä yksittäisistä maanantaikappaleista ole kyse. Kitarapiuha on kuitenkin "aika" simppeli kapistus, eikä mulla ole yhtäkään maanantaikappaletta tullut vastaan Cordial/Neutrik-piuhoissa, ei valmiiksi tehdyissä eikä taatusti itse juotetuissakaan. http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
![]() 03.03.2013 08:08:10 (muokattu 03.03.2013 08:40:05) | |
kimurantti1: Kitarapiuha on kuitenkin "aika" simppeli kapistus, eikä mulla ole yhtäkään maanantaikappaletta tullut vastaan Cordial/Neutrik-piuhoissa, ei valmiiksi tehdyissä eikä taatusti itse juotetuissakaan. Näitä: http://www.thomann.de/fi/cordial_cai5bk_instrumentenkabel.htm on minulla synavehkeissä ja äänityssysteemissä sekä kitaristilla kitaran ja pedaalien sekä pedaalien ja vahvistimen välillä ollut kaikkiaan puolisen tusinaa nyt useampia vuosia (3-5, osa piuhoista vanhempiakin) käytössä. Keikkoja ei tosin ole ollut kuin pari-kolme mutta rankkaa treenikämppäkäyttöä pari kertaa viikossa kyllä, päälle tallataan surutta maihareilla ja bootseilla, irrotellaan ja kiinnitetään taas, pedaalilautaa tungetaan sohvan alle ja kiskotaan ulos jne. Synakioskiin lankkujen ja räkin sekä räkin ja pedaalien välille olen noista tehnyt lyhyempiä "stereopareja" katkaisemalla piuhan keskeltä ja kolvaamalla katkaistuihin päihin Neutrikin kulmaliittimet. Yhdessäkään ei ole vielä ilmennyt minkäänlaista pätkimistä tai käsittelyääniä hajoamisesta puhumattakaan, toimivat siis kuten piuhan pitää. Muun merkkisiä (erilaisia halppiksia tosin enimmäkseen nekin) on samalla ajalla hajonnut ja aina välillä kolvattu uudelleen useamman kerran. Eli uskaltaisin sanoa että ko. piuhan hinta-laatusuhde on parasta A-ryhmää. Minulla on kotona myös yksi uutena hiukan kalliimman puoleinen Monster Calblen piuha ( http://www.thomann.de/fi/monster_cable_rock_21.htm ) joka tuli aikoinaan kaupan päälle kun ostin bassovahvistimen. toisen liittimen on joku vaihtanut Reaniin kun alkuperäinen on ilmeisesti hajonnut tai kaapeli katkennut liittimen juuresta. Alkuperäisessä liittimessä on juotokset valettu muoviklöntin sisään joten korjaus on hankalaa siinä vaiheessa kun piuha lopulta väsyy poikki, en tiedä onko muovi senlaatuista että sen pystyisi helposti esim. kolvilla sulattamaan? Liittimen (sen alkuperäisen) mekaaninen rakenne on myös aika "peruskauraa", ainoastaan se juotosten päälle kierrettävä "holkkiosa" on tavanomaista järeämpi. Vedonpoisto on tavanomainen puristettu, joskin kaikkein halvimpiin verrattuna hiukan vahvempaa peltiä+tuo mainittu muovimöykky. Eli mekaaniselta toteutukseltaan ei läheskään Neutrikin tasoa (ks. postaukseni Neutrikin plugin rakenteesta ketjun ensimmäisellä sivulla, näin tekniikan ihmisenä tarkasteltuna paras tähän asti näkemäni toteutus 1/4" plugista). Kaapeli on myös aika jäykkä, itse pidän mahdollisimman notkeista piuhoista. Näiden kahden välisessä vertailussa siis ainakin tuo halvempi vie kirkkaasti pidemmän korren. Ei toki tarkoita että kaikki halppikset olisivat hyviä tai kalliit huonoja vaan että hinta ja laatu eivät AINA korreloi keskenään. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 03.03.2013 14:17:16 | |
Switchcraftin plugit, hyvälaatuinen mikrofonikaapeli, jonka vaippa ja eriste ovat kuranttia tavaraa, huolelliset juotokset => erinomaiset piuhat, jotka eivät takuulla jätä pulaan, ja maksavat murto-osan siitä, mitä yli-hypetetyt narut joiden merkitys soundiin on suorastaan korvinkuultava (asiayhteyteen sopiva hymiö). Vanhin piuha on jo vuoisa sitten tullut täysi-ikäiseksi, ja edelleen käy ja kukkuu. White men can't Monk | |
![]() 11.03.2013 19:51:30 | |
iec: http://www.thomann.de/fi/cordial_csi_3_pr175.htm http://www.thomann.de/fi/fender_custom_shop_angle_cable_bt_3m.htm Täytyypä korvat höröllä sitten tilauksen saavuttua vertailla korkeiden taajuuksien toistoa Fenderin ja Cordialin low capacitance-kaapelin välillä. Toisaalta nämä on kyllä sen verran lyhkäisiä kaapeleita, että ehkä vasta 6m ja sitä pitemmillä vaikutus kuuluunee selvemmin. -iec Nyt sitten testailin pikaisesti clean-soundeilla noiden kahden piuhan välillä suoraan vahvariin ja pedaalilaudan läpi, mutta en kyllä huomannut mitään eroa. Ilmeisesti Fenderin piuhakin on riittävän laadukasta 3m pituisena (tai sitten mulla on puukorvat :) ). Pedaalilaudassa mulla ei ole kuin Joyo Tuner, Joyo Dyna compressor ja Joyo SBOD kitaran ja vahvarin välissä. Missään välissä ei ole bufferia, eli nuo on true bybass-pedaaleja kaikki tyynni. -iec Ja niin päin pois... | |
![]() 11.03.2013 20:03:00 (muokattu 11.03.2013 20:03:19) | |
3 metriä on vielä suht. lyhyt piuhanveto. Kokeilepa vaikka perus 6m piuha kitarasta pedaalilautaan, toinen samanlainen laudasta vahvistimeen. Sen jälkeen pelkällä 6m piuhalla suoraan vahvistimeen, ero on korvin kuultava (olettaen että sulla ei ole bufferia laudassa). http://www.piecemakerband.com
![]() 11.03.2013 21:19:19 | |
kimurantti1: 3 metriä on vielä suht. lyhyt piuhanveto. Kokeilepa vaikka perus 6m piuha kitarasta pedaalilautaan, toinen samanlainen laudasta vahvistimeen. Sen jälkeen pelkällä 6m piuhalla suoraan vahvistimeen, ero on korvin kuultava (olettaen että sulla ei ole bufferia laudassa). Näin se varmaankin menee, eli 6m piuhoilla piuhan kapasitanssilla ja liitosten kunnollisuudella on todella suuri merkitys ja 3m piuhoilla kokonaiskapasitanssi on sen verran alhainen, että sitä ei juuri huomaa soundissa. -iec Ja niin päin pois... | |
![]() 12.03.2013 16:22:53 (muokattu 12.03.2013 16:34:58) | |
Mulla on ollut aktiivisessa keikkakäytössä jo kymmenisen vuotta pari itsekolvattua Cordial/Neutrik -kaapelia. Toinen on paksumpi (varmaan pienemmällä kapasitanssilla), joka on laudasta styrkkarille, ja toinen on ohuempi, joka on kitarasta lautaan. Molemmat kuusimetrisiä, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmaa. Kolmaskin oli pitkään varapiuhana, mutta joskus sen joku lainas ja sille tielleen jäi!:) Laudassa on nykyään tuota paksua Cordialia sekä Switchcraftin litteitä ja vitun kalleita kulmaplugeja! Paksulla kaapelilla noidenkin vedonpoisto toimii hyvin. Tilankäytön kannaltahan ne litteet Switchcraftit on ylivoimaisia ja muutenkin siisteimpiä!:) EDIT: George ällät lähti laudasta siinä vaiheessa kun useampi rupesi rätisemään kesken keikkojen. Eivät soveltuneet PALJON pedaaleita irrottelevalle. Muutenkin haluan nähdä ja varmistua siitä, että millainen sähköinen kontakti on. George ällän liitoksissa se jää aivan piiloon. Voi olla, että ruuvi/piikki just ja just koskee. Switchcraftin sivuilla ei näyttänyt olevan noita litteitä plugeja enää, mutta Uraltonen sivuilta löysin. Suosittelen varauksetta kaikille lautaan (huom, vaatii paksua kaapelia)! http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=ti05rbiu4f0p70k7jsugtq6dk4 Everyone is a per-son | |
![]() 12.03.2013 16:28:49 | |
Imper: Kolmaskin oli pitkään varapiuhana, mutta joskus sen joku lainas ja sille tielleen jäi!:). Tämä uhka se on kyllä piuhalle kuin piuhalle paha! | |
![]() 12.03.2013 17:20:24 (muokattu 12.03.2013 17:58:25) | |
Imper: Mulla on ollut aktiivisessa keikkakäytössä jo kymmenisen vuotta pari itsekolvattua Cordial/Neutrik -kaapelia. Sama homma täällä, onkohan multa yksi tollanen hajonnut kymmenen vuoden aikana. Nykyää Thomannilta saa noita sen verran halvalla, ettei musta maksa vaivaa enää tehdä itse, ellei sitten osta hitonmoista määrää piuhaa metritavarana ja plugeja bulkkialennuksella. EDIT: George ällät lähti laudasta siinä vaiheessa kun useampi rupesi rätisemään kesken keikkojen. Ammattimaiseen keikkakäyttöön (tai ylipäänsä mihinkään) en ottaisi kolvaamattomia plugeja. Tiedän että jotkut on tehneet tosi pieteetillä Georgeällänsä ja hyvin on toimineet, mutta ikävän paljon kuulee myös että plugit on löystyneet ja alkaneet pätkimään. Kolvatuilla piuhoilla ei ole tota vaaraa. Neutrikin plugit vedonpoistonsa kanssa on aika ylivoimaisia verrattuna muihin, mutta valitettavan kookkaita. Halvempia kyllä kuin littanat Switchcraftit, joiden hinnassa on vähän merkkilisää. Mikä on susta tarpeeksi paksua piuhaa noihin Switchcrafteihin, toimiiko Cordialin perus CIK 112 vai tarviiko olla CGK? http://www.piecemakerband.com
![]() 12.03.2013 17:43:52 | |
Imper: Laudassa on nykyään tuota paksua Cordialia sekä Switchcraftin litteitä ja vitun kalleita kulmaplugeja! Paksulla kaapelilla noidenkin vedonpoisto toimii hyvin. Tilankäytön kannaltahan ne litteet Switchcraftit on ylivoimaisia ja muutenkin siisteimpiä!:) Hei kertokee miten switchcraftin kanssa se maapiuhan/vaipan liitos tehdään hyvin ja oikeaoppisesti. Se mitä itellä noita muutamia ollut niin todennut ettei vaipalle ole samanlaista kolvauskorvaketta/-paikkaa mitä kuumalla johtimella on ja tuo plugi on sen verran ytyä tavaraa että siihen kiinni tinaaminen vaatii kolvilta tehoa. Saanu ite aikaseksi enemmän kylmäjuotoksia kuin kunnon liitoksia. Toisena lähestymisenä olen vetänyt vaippajohdinta taaksepäin vedonpoiston kohdalle puristuksiin piuhan ja rungon väliin...mutta niin..se hyväksi havaittu tai oikeaoppinen tapa on siis mikä?? =) - | |
![]() 13.03.2013 00:02:22 (muokattu 13.03.2013 00:08:48) | |
En nyt muista mitä se "paksumpi" Cordial on tyypiltään. Niitä on mun mielestä paksua ja kankeeta sekä ohutta ja notkeeta!:) Sen paksumman saa just hyvin puristettua noihin litteisiin Switchcrafteihin. Avainsana maan juottamiseen noissa litteissä Switchcrafteissa on tehokas kolvi ja iso kärki. Tavallisella kapeakärkisellä eivaan saa hyvää jälkeä ja kunnollista liitosta ilman että kerkiää kaapelin eristeet sulamaan ja sormet palamaan. Ite katkasin muistaakseni maan vähän lyhyemmäksi kun kuuman karvan. Sitten litistin ja levitin sitä maata jakin kuorta vasten kolvilla painaen. Sitten kun paljas kaapeli sekä jakin kuori ovat molemmat varmasti kuumia ja samassa lämpötilassa syötetään tinaa suht reilusti pitäen edelleen kolvi paikoillaan. Tinaahan ei tällasessa tilanteessa kuuluis tunkea kolvin kärkeen vaan siihen, johon liitos halutaan tehdä eli kaapelin ja jakin kuoren sekaan. Näiden molempien kuuluisi olla niin kuumia, että tina sulaa. Muuten ei tule kestävä liitos. Vedonpoiston jurmujen kohdalle ei tosiaan tarvii maakaapelia tunkea :) BTW, suosittelen edelleen käyttämään omissa kolvailuissa perinteistä lyijytinaa. Sen on edelleen ominaisuuksiltaan paras kompromissi, sekä sillä on vielä suht järkevä sulamislämpötila verrattuna suurimpaan osaan lyijyttömiä juotteita. Nimimerkillä tekniikan kandidaatin työ joskus aikoinaan aiheesta "Lyijyttömät juotteet" :) Everyone is a per-son | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)