Eli olen vasta vähän aikaa sitten aloittanut Cubase LE5:dellä ja haluaisin tietää, että, kun äänitteen tallentaa MP3 muotoon, niin mistä saa muutettua lopullista äänen voimakkuutta? Nyt kun tallennan äänitteen MP3 muotoon, niin musiikkia kuulu todella hiljaa, vaikka volume olisi koneessa täysillä. |
Koneen volyymipotikalla ei ole mitään vaikutusta äänitteen voimakkuustasoon. Se, mitä Cubasen master outin tasomittari näyttää, on äänitteen todellinen taso, ei se, mitä korvilla kuulet. Vaikka tasomittari iskisi välillä 0 dB:iin, ei äänite välttämättä ole yleistasoltaan kovaääninen, koska yksittäinen rummunisku tms. voi nostaa huipun nollaan, vaikka keskimääräinen taso (RMS) olisi hyvinkin matala. Äänittäessä ei kuitenkaan pidä pyrkiä mahd. korkeaan volyymiin, koska silloin klippaamista (0 dB:n ylityksiä) tapahtuu kovin helposti. Äänitystasona -12 - -6dB on riittävä, etenkin, jos käytetään 24 bitin syvyyttä. Valmiin miksauksen RMS tasona -6dB on jo varsin kovaääninen. Musaprojektin tason nostaminen lähelle "kaupallista tasoa" (= dynamiikan tuhoaminen :o) edellyttää vaikkapa - raitakohtaista volyymiautomaatiota - raitakohtaista kompressointia ja EQuttamista - kompressointia, EQuttamista ja limitteriä "master"-vaiheessa. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
minun Cubase 5 LE perii MAKSUN mp3-tallennuksista ekojen kahdenkymmenen jälkeen olen havainnut hyväksi importoida .wav-exportit Audacityyn, voi korjata monenlaisia asioita, ml. kokonaistason. (Mm. 'hard limiter'illä karsin lähes joka laulussa esintyvät pari rumpujen piikkiä ja 'amplify'llä sitten nostan tason niin että piikit ovat esim -1,5 dB). Sitten export mp3:ksi |