Aihe: Les Paul MapleFlame Mod | 1 |
---|
|
Tein omaan Historic Les Pauliin ym. modauksen, jossa lyhyet (0,5 '') messinkiset tallaruuvit korvataan 1,5'' pitkillä teräsruuveilla. Ideana on, että syvemmälle puuhun menevät ruuvit lisäävät resonanssia eivätkä ole yhtä alttiita taipumaan tallan paineen alla. Syvensin alkuperäisiä ruuvin reikiä 2,5 mm poraanterällä varoen vahingoittamasta kierteitä. Sitten ruuvasin ruuvit haluttuun syvyyteen ja katkaisin ruuvien päät Dremelin laikalla. Aikaa paloi vartti. Omassa kitarassani lopputulos oli juuri sellainen kuin useimmilla: bodyn resonanssi lisääntyi, atakki on hieman sähäkämpi ja saundi syvempi. Jotkut ovat raportoineet saundin kirkastumisesta, mutta minun kitarassani tätä ei tapahtunut. Täällä ei kai saa mainostaa, mutta laitoin juuri myynti-ilmon noista ruuveista kitaraosaosastolle, jos joku on kiinnostunut kokeilemaan. Ruuveja (amerikkalainen #6-32, 1,5 '') ei taida Suomesta löytää (itse en ainakaan löytänyt), ja mulla on muutama ylimääräinen pari jäljellä. | PIM 10.03.2013 18:49:09 | |
|
Ei kai tuossa nyt välttämättä mitään ihmeellistä magiikkaa tarvita. Itsekin huomasin, että terästallabloki stratocasterissa toimii ihan eri tavalla kuin joku sinkkiblokki ja tässäkin tapauksessa varmaan osta erosta tulee juuri tuosta miten teräsruuvit johtaa värähtelyt eri tavalla bodyyn kuin messikiset. BTW Ootteko muuten menossa soittaa taas Aslakin klubille tulevana kesänä? | |
Hieno homma! aina mukavaa kuulla kun joku rohkeasti modaa niinkin perinteisestä laitosta kuin Les Paul. 20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä | |
Midrange: Hieno homma! aina mukavaa kuulla kun joku rohkeasti modaa niinkin perinteisestä laitosta kuin Les Paul. No eipä tässä hirveän radikaalisti modata, kun mitään peruuttamatonta ei tehdä. Uudet ruuvit ovat täsmälleen saman paksuiset ja samalla kierteen nousulla kuin alkuperäiset. Pitkiä tallaruuveja on käytetty myös korjauksena kallistuneille tapeille. Suomessa Mäntymää käyttää vastaava systeemiä Visual Clone Les Pauleissa. Jos lopputulos ei miellytä, vanhat tapit voi laittaa takaisin. Halutessaan syvennettyihin reikiin voi laittaa vahteratulpat, mutta tämäkään ei ole välttämätöntä, koska Gibson poraa reiät sen verran syviksi, että alkuperäisten tappien kärjen ja reiän pohjan väliin jää ilmatasku. | |
Pakko kysyä että kai tämä vertailu tehtiin samalla kielisetillä? Olen todistanut tapauksia joissa kielet vaihdetaan mikinvaihdon yhteydessä ja sitten ollaan jonkin aikaa tyytväisiä että soipa nyt hyvin. "Itse aloin harjoittaa heti kävelyikään päästyäni
muinaista kungfu-tekniikkaa, jossa luustoa vahvistetaan vahingoittamalla, ja iskinkin toistuvasti päätäni
erinäisiin koviin esineisiin ensimmäisten elinvuosieni aikana." | fox 10.03.2013 19:47:55 | |
|
milahtee: No eipä tässä hirveän radikaalisti modata, kun mitään peruuttamatonta ei tehdä. Uudet ruuvit ovat täsmälleen saman paksuiset ja samalla kierteen nousulla kuin alkuperäiset. Pitkiä tallaruuveja on käytetty myös korjauksena kallistuneille tapeille. Suomessa Mäntymää käyttää vastaava systeemiä Visual Clone Les Pauleissa. Jos lopputulos ei miellytä, vanhat tapit voi laittaa takaisin. Halutessaan syvennettyihin reikiin voi laittaa vahteratulpat, mutta tämäkään ei ole välttämätöntä, koska Gibson poraa reiät sen verran syviksi, että alkuperäisten tappien kärjen ja reiän pohjan väliin jää ilmatasku. Juurikin, ja tosiaan, korjauksissa noihin on tuumasia (pituudeltaan) koneruuveja/kierretangonpätkiä laitettu pitkään. Ettei sen "rankemmasta" modista kyse sentään ole. =) 6 mm tallantolpat jo olisivat vaatineet rungon porauksen, ja kierrehylsyjen laiton, jolloin kyseessä sitten olis ollut ehken "radikaalimpi modaus". | |
zuppermuhle: Pakko kysyä että kai tämä vertailu tehtiin samalla kielisetillä? Olen todistanut tapauksia joissa kielet vaihdetaan mikinvaihdon yhteydessä ja sitten ollaan jonkin aikaa tyytväisiä että soipa nyt hyvin. Samoilla kielillä testattu. Akustisesti soitettuna ero on selvästi havaittavissa ja kitara tuntuu resonoivan paremmin sylissä. Vaikea on sitten sanoa, miten hyvin tämä ero kuuluu sähköisessä saundissa, varsinkin jos välissä on purkkia ja kurnutinta. | PIM 10.03.2013 22:05:00 | |
|
milahtee: Samoilla kielillä testattu. Akustisesti soitettuna ero on selvästi havaittavissa ja kitara tuntuu resonoivan paremmin sylissä. Vaikea on sitten sanoa, miten hyvin tämä ero kuuluu sähköisessä saundissa, varsinkin jos välissä on purkkia ja kurnutinta. No jos yhtää uskaltaa vetää johtopäätöstä mun straton tallablokin vaihdosta niin kyllä kuuluu. Tosin lespassahan tota sustainia on luonnostaankin että ero ei välttämättä ole ehkä yhtä radikaali. | |
PIM: No jos yhtää uskaltaa vetää johtopäätöstä mun straton tallablokin vaihdosta niin kyllä kuuluu. Tosin lespassahan tota sustainia on luonnostaankin että ero ei välttämättä ole ehkä yhtä radikaali. Joskus aikoinaan vaihdoin yhteen stratoon Callahim teräsblokin ja ero oli silloin selvempi, mikä on ymmärrettävää, koska kyse oli paljon isommasta osasta. Toinen seikka on se, että nämä muutokset ovat kitarakohtaisia. Jotkut ovat todenneet, että pitkät teräsruuvit kirkastavat saundia liikaa. Omassa kitarassani tätä efektiä ei ollut lainkaan. En myöskään huomannut eroa sustainissa, jota hyvässä Lesterissä on aina. Pikemminkin (akustisesta) saundista tuli isompi ja kitarasta resonoivampi. | PIM 11.03.2013 11:00:35 | |
|
milahtee: Joskus aikoinaan vaihdoin yhteen stratoon Callahim teräsblokin ja ero oli silloin selvempi, mikä on ymmärrettävää, koska kyse oli paljon isommasta osasta. Toinen seikka on se, että nämä muutokset ovat kitarakohtaisia. Jotkut ovat todenneet, että pitkät teräsruuvit kirkastavat saundia liikaa. Omassa kitarassani tätä efektiä ei ollut lainkaan. En myöskään huomannut eroa sustainissa, jota hyvässä Lesterissä on aina. Pikemminkin (akustisesta) saundista tuli isompi ja kitarasta resonoivampi. No kun ajattelee, että käytännössä suurin osa kielten värähtelystä johtuu juuri noiden kahden ohuen metallitangon kautta kitaran kanteen niin se ero ei välttämättä johdu massasta vaan ko. materiaalin värähtelyominaisuuksien eroista. Eli minun järkeilyjeni perusteella tuolla voi olla suurempikin merkitys kuin straton tallablokilla, koska kyseessä on noin kriittisessä paikassa oleva osa. Totahan voisi olla joskus kiva kokeilla, että irrottaa noi ruuvit ja laittaa tallan alle eri materiaaleista tehtyjä korotuspaloja alkaen vaikka kumista ja eri puulajeista. | |
PIM: No kun ajattelee, että käytännössä suurin osa kielten värähtelystä johtuu juuri noiden kahden ohuen metallitangon kautta kitaran kanteen niin se ero ei välttämättä johdu massasta vaan ko. materiaalin värähtelyominaisuuksien eroista. Eli minun järkeilyjeni perusteella tuolla voi olla suurempikin merkitys kuin straton tallablokilla, koska kyseessä on noin kriittisessä paikassa oleva osa. Totahan voisi olla joskus kiva kokeilla, että irrottaa noi ruuvit ja laittaa tallan alle eri materiaaleista tehtyjä korotuspaloja alkaen vaikka kumista ja eri puulajeista. Joo alkuperäisen messingin ja teräksen värähtelyominaisuudet ovat erilaiset, minkä lisäksi uusi ruuvi menee paljon syvemmälle bodyyn. Lopputuloksena värähtelyn parempi johtuminen. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|