Aihe: Tyhmääkin tyhmempi metalli
1 2 3 4 523 24 25 26 2737 38 39 40 41
Miikss
08.03.2013 23:53:17
Terry Pantheras: No onhan metalli ilmiönä aika tyhmää. En nyt ainakaan itse keksi miten metallitouhuja voisi mitenkään älykkääksikään sanoa. Ei sillä, että tarvitsisikaan olla, mutta suurin osa metallibändeistä kuulostaa nykyään liikaa toisiltaan. Mun mielestä se ilmentää jonkinmoista jääräpäistä, mutta tehokasta joko-olet-meidän-puolellamme-tai-meitä-vastaan -massatyhmyyttä; vähän kuin ne Pink Floydin The Wallissa marssivat vasarat..

Metallifani/-tyyppi voi olla vaikka mensalainen, mutta metallikulttuuri on aika helvetin pöljää touhua käyttäytymismalleineen, vaikka parhaimmillaan helvetin hauskaa. Muuten se ei häiritse minua - tietyt ennakkoluulot pois lukien - mutta kun homma sotketaan akateemiseen maailmaan, niin ei saatana.

Terveisin ei-akateeminen metallifani - ei ilmeisimminkään kovin tr00 sellainen...

Tuo on ollut havaittavissa jokaisessa genressä, joka on sillä hetkellä ollut suosittua. Ei se pelkästään metallitouhuihin rajoitu. Toki metalli on ihan parhaan mainstream-statuksensa jo menettänyt, mutta kyllä niitä metalheadeja edelleen ihan liikaa löytyy siihen, että voidaan työntää sielutonta paskaa pihalle ja silti se myy vitusti.
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Kärpäsruoska
09.03.2013 00:03:13
Terry Pantheras: Mun mielestä se ilmentää jonkinmoista jääräpäistä, mutta tehokasta joko-olet-meidän-puolellamme-tai-meitä-vastaan -massatyhmyyttä; vähän kuin ne Pink Floydin The Wallissa marssivat vasarat..

Tuo on aika suppea ja ankea näkemys metallista. Ihan vastaavan saisi varmasti aikaan mistä tahansa alakulttuurista tai musiikinlajista, kun sitä ilkein silmin ulkopuolelta tarkastelisi.

Metallifani/-tyyppi voi olla vaikka mensalainen, mutta metallikulttuuri on aika helvetin pöljää touhua käyttäytymismalleineen, vaikka parhaimmillaan helvetin hauskaa. Muuten se ei häiritse minua - tietyt ennakkoluulot pois lukien - mutta kun homma sotketaan akateemiseen maailmaan, niin ei saatana.

Minulta ehkä meni jotain ohi, kun en ilmeisistä syistä johtuen ole jaksanut seurata keskustelua, mutta mitä on tämä "akateemiseen maailmaan sotkeminen"? Tuskin nyt ainakaan väität ettei jotain kulttuurin osa-aluetta saisi tutkia tieteellisesti.
Rakastan teitä kaikkia.
velipesonen
09.03.2013 10:16:45

jazzmies: Itselleni on valjennut viime päivinä fakta, että metalli ja jazz - etenkin moderni mainstream - ovat tasan yhtä pinnallista ja kornia. Molemmat painottavat samoja sekundaarisia asioita, kuten osaamista. Sydän jää sinne periferiaan molemmissa. Siksi sävellän ja olen idealisti, että maailman musiikki pelastuisi. Haastava tehtävä, mutta aion tuoda oman panokseni sen eteen.

Mun on mahdoton hahmottaa jazzia ilman ajatusta tyylikkyydestä. Jazzin pitää olla pettämättömän tyylikästä tietenkin sen lisäksi että on hyvää. Rakenteellinen kikkailu ja virtuoosifetisismi yhdistyneenä tyylittömyyteen taasen alkaa jo muistuttaa suomalaisen nykyjazzin valtavirtaa.
I'm your fucking friend, you should know that. A really bad friend. -Johnny Rotten
Terry Pantheras
09.03.2013 10:39:31
Kärpäsruoska: Tuo on aika suppea ja ankea näkemys metallista. Ihan vastaavan saisi varmasti aikaan mistä tahansa alakulttuurista tai musiikinlajista, kun sitä ilkein silmin ulkopuolelta tarkastelisi.

No olihan tuo näkemykseni aika ankea, mutta noin se toisinaan näyttäytyy pahimmillaan. Tapahtuuhan metallimaailmassa vaikka mitä positiivista, mutta pääelementit on vesittyneet ja generisoituneet aika paljolti, niinkuin monen muunkin ilmiön kohdalla. Mun mielestä se on vaan tylsää, joku muu voi olla eri mieltä.

Minulta ehkä meni jotain ohi, kun en ilmeisistä syistä johtuen ole jaksanut seurata keskustelua, mutta mitä on tämä "akateemiseen maailmaan sotkeminen"? Tuskin nyt ainakaan väität ettei jotain kulttuurin osa-aluetta saisi tutkia tieteellisesti.

Noh, minusta on vähän vaivaannuttavaa nähdä joku "metalliprofessori" selittämässä aiheesta, kuten tuossa Metal Evolutionissa - jota itse varsin mieluusti katsoin ja katson varmasti uudemmankin kerran. Tarkoitukseni oli enemmänkin sanoa, että pöhköys on enemmän kuin sallittua, mutta sen pöhköyden älyllistäminen akateemisesti on jotenkin hölmöä. Vaikka saahan aihetta tutkia, mua vaan ei kauheasti kiinnosta se puoli ja mitä siitä on saatu irti, mieluummin olen pöhkö fani ja jätän tieteellisen puolen muihin aiheisiin.

Mutta joo, annoin ehkä turhan nihkeän kuvan suhtautumisestani aiheeseen.
Uutta Masteroidia: SOUNDCLOUD
Hynkel
09.03.2013 11:36:32 (muokattu 10.03.2013 09:23:23)
En sanoisi että hevi on sen tyhmempää kuin muukaan musiikki. Hevi on ihan hauskaa silloin kun se ei ole turhan kurttuotsaista (pl. Corpsegrinderin otsakurtut, ne tulevat ankarasta pursotuksesta).

Tyhmää sen sijaan on eräiden tahojen tapa ottaa asiat liian vakavasti. Hevi ei eroa jazzista olennaisesti siinä mielessä, että molempien genrejen katsotaan usein houkuttelevan ns. vihkiytyneitä, jotka sitten valvovat mikä on tarpeeksi tr00 tai kvlt. Voi käyttää myös jazziin soveltuvia termejä mikäli katsoo tarpeelliseksi.

Joskus on tullut käytyä mielenkiintoisia keskusteluja kavereiden kanssa jotka katsovat itsensä metallimiehiksi. He esimerkiksi ostavat paljon musiikkia, mutta vain heviä. Kun tätä ihmettelee avoimesti, saa usein (kyllä muutamaankin kertaan on käynyt näin) vastaukseksi ettei viitsi kuunnella muuta kun tätä heviäkin on niin paljon vielä kartoittamatta. Kukin tavallaan tietysti, mutta jännä, hyvin jännä...

Osaan erityisesti nuoremmista hevimiehistä on havaintojeni mukaan valitettavasti myös pesiytynyt tämä nykyään mediaseksikäs halla-aholaisuus, mikä ahdistaa suunnattomasti. Usein kyse ei ole mistään kriittisyydestä vaan avoimesta rasismista, mikä on tällaiselle vanhemman liiton kaverille aikamoinen kummastuksen aihe. Heviukkelit olivat ammoin tunnettuja leppoisuudestaan, olivathan he usein myös läskejä, mutta tämä ei enää ole niin itsestään selvää. Läskiys kyllä toimii edelleen. Varsin usein nämä mamukritiikin oppineet ovat myös portinvartijoita sen suhteen mikä on oikeesti rankkaa ja mikä ei. Voi olla sattumaa, mutta jännä, hyvin jännä... täälläkin esiintyy, mutten halua mainita nimiä kun muuten menee takuuvarmasti vielä eeppisempään suuntaan tämän ketjun taso.

Itse katson kaikenlaisen muukalaispelon ja muun vastaavan raukkamaisuuden tyhmyydeksi, ja suren sitä että moni metallimies on niin ehdoton ajattelussaan. Eräänlaista sosiaalidarwinismiakin olen ollut havaitsevinani tämän yhteydessä, onko kyse syystä vai seurauksesta jääköön viisaampien ratkottavaksi.

Olin jo lopettaa höpinäni, mutta yhteen asiaan on vielä pakko puuttua: täälläkin joku oli erottelemassa jo heavya ja metallia toisistaan. Tämä on aina mainio käänne tullessaan esiin! Ei ole mitään niin älykästä kuin vääntää kättä siitä mikä on thrashia, mikä speediä, mikä heavya ja mikä metallia. Vai olisiko peräti crookahtavaa grind-corea dödömausteilla? Vaikka itse olen kuunnellut raskaampaa musiikkia jo melkein 30 vuotta, tämän jankkaamisen perimmäinen olemus ei ole oikein ikinä kunnolla selvinnyt. Onko muissa musiikkipiireissä samanlaisia debatteja? Kiistelevätkö jazzarit siitä, mikä on coolia, mikä fuusiota tai mikä bepopia? Tämäkin on jännä, hyvin jännä...

Ja plussat Terrylle, kyllä mää allekirjoitan sun ankeankin näkemyksesi, täsmennyksin tahi ilman.

EDIT. Selventävä määre lisätty yöunien jälkeen
Varmista aina että nakissa on kaksi päätä. Jos näin ei ole, kyseessä on rinkeli.
Påskägg
09.03.2013 12:50:25
Itelle ei "rasistisuudesta" hevissä tule mieleen kuin persu-äijäily liekkipaita radio rock kaura, ja toisaalta black metal. Kuitenkin esimerkiks jonnekkin Party San-festareille ei pääse sisään Hornan paita päällä.
INTO THE JUNGLE'S DEPTH,INTO THE DESERT STORM
Groke
09.03.2013 16:08:20
Hynkel Belzepop: ...turhan kurttuotsaista ...tapa ottaa asiat liian vakavasti

...mediaseksikäs halla-aholaisuus ...ahdistaa suunnattomasti ...rasismista ...muukalaispelon ...suren ...sosiaalidarwinismiakin...

Taas yksi propagandan uhri. Itse en kyllä tuollaisia "mediaseksikkäästi halla-aholaisia" yms. metallisteja tai minkään muunkaan genren edustajia ole vielä nähnyt. Sitä en tiedä, että millaista musiikkia Jussi Halla-aho kuuntelee. Eipä sen tietäminen tosin mitenkään omaan kuunteluuni vaikuttaisi.
Toisaalta Halla-aho itse ei ole halla-aholainen, siis kun termi ymmärretään vasemman äärilaidan määrittelemäksi propagandatermiksi. Eli siksi tutuksi natsien, kansallissosialismin, äärioikeiston jne. kannattamiseksi. Eli hän siis on eri mieltä halla-aholaisuuden kanssa, joten melko absurdia kauhistelua.

Rasismi, halla-aholaisuus tms. termi voi käytännössä tarkoittaa lähes mitä tahansa eri mieltä olemista. Valitettavasti. Itse olen turhaan toivonut, että esim. rasismilla viitattaisiin aina vain aitoon rasismiin, eikä koskaan mihinkään muuhun.
Ja että kun keksitään joku uusi termi, se yksiselitteisesti avattaisiin, pelkän kuulijoille vapaatulkintaisen hokeman levittämisen sijaan.

Esim. jonkun uskonnon tai uskomuksen kritisoiminen ei ole rasismia. Tästä vasemmisto on jyrkästi eri mieltä, tosin hassusti ainoastaan islamin kohdalla.
Joten kun uskonnoton Halla-aho kritisoi islamia, on hän uskonnottoman vasemmistolaisen mielestä rasisti. Kuten ovat kaikki muutkin islamia kritisoivat, eli halla-aholaiset. Vaikka islam ei olekaan rotu (engl. race, josta termi racism), aivan kuten kristinuskokaan ei ole.
Mutta jos joku jossain kritisoi jotain muuta uskontoa, hän ei ole rasisti. Silloin vaikkapa syyte uskonrauhan rikkomisesta on naurettavan absurdi ajatus, elämmehän sentään 2000-luvulla, hei ollaan nyt järkeviä jne.

Jatkuva rasismin hokeminen aiheuttaa inflaatiota. Eli mitä enemmän sitä turhan päiten hoetaan, sitä enemmän ihmiset siihen turtuvat. Ja kun joskus jotain ihan aikuisten oikeasti rasistista tapahtuu, niin aina vain suurempi joukko olettaa sen automaattisesti pelkäksi puoluepolitiittiseksi propagandaksi. Nyt sitten jo metallissakin on "halla-aholaisuutta"... :-/
Hynkel
09.03.2013 18:52:03 (muokattu 09.03.2013 18:53:10)
Groke

En nyt jaksa täällä alkaa sen enempää asiasta vääntämään, siitä ei tule koskaan loppua. Varmasti aika moni kuitenkin lukee tuon kirjoitukseni vähän eri tavalla kuin sinä, mutta motiivisi jääköön jokaisen itse mietittäviksi...

Siteeraan kuitenkin edesmennyttä alikersantti Siekkistä: "Joka pierun ilmaisee, on pierun isä."

PS. Tietääkseni J.H. kuuntelee, tai on ainakin kuunnellut, heviä. Onhan sillä ollut bändikin, toisaalta tämä on aika epäolennaista.
Varmista aina että nakissa on kaksi päätä. Jos näin ei ole, kyseessä on rinkeli.
Terry Pantheras
09.03.2013 20:52:18
Jos joku on ankea niin Halla-aho, olkoon rasisti tai ei ja liittykööt metallipiireihin tahi ei. Tympeä ja ankea mies.
Uutta Masteroidia: SOUNDCLOUD
Groke
09.03.2013 21:20:47
Hynkel Belzepop: En nyt jaksa täällä alkaa sen enempää asiasta vääntämään, siitä ei tule koskaan loppua. Varmasti aika moni kuitenkin lukee tuon kirjoitukseni vähän eri tavalla kuin sinä, mutta motiivisi jääköön jokaisen itse mietittäviksi...

Eli toisin sanoen sinulla ei ole yhtään mitään uutta sanottavaa, etkä kehtaa kehnolaatuista propagandaasikaan puolustaa. Jonka sinä siis aloitit, pyytämättä ja yllättäen. Lienee tosin syytä keskittyä metallin tyhmyyteen tässä ketjussa.
Hynkel
09.03.2013 21:40:37 (muokattu 09.03.2013 22:00:11)
Groke: Eli toisin sanoen sinulla ei ole yhtään mitään uutta sanottavaa, etkä kehtaa kehnolaatuista propagandaasikaan puolustaa. Jonka sinä siis aloitit, pyytämättä ja yllättäen. Lienee tosin syytä keskittyä metallin tyhmyyteen tässä ketjussa.

Kehnolaatuista propagandaa? Olen sanattomuuden rajamailla.

http://picardfacepalm.com/updown.gif

Enkä oikein ollut tajunnut että olisi pitänyt pyytää ja varoittaa etukäteen tänne kirjoittamisesta. Nyt olen viisaampi, laitan sinulle vaikka yksityisviestiä ensin seuraavalla kerralla. Onko se ok?

EDIT: Tämä oli nyt sitten viimeinen kommenttini tästä asiasta, piti oikein purra hammasta etten tehnyt mitään Joulupukin parran pituista vastinetta. Jos Groke haluat vielä höpötellä samasta, voidaan jatkaa YV:n puolella.
C'é solo un Capitano.
YarZoo
10.03.2013 02:17:55 (muokattu 10.03.2013 02:29:55)
Patu pusikosta terve! Olen lukenut ns. palkki lattiassa tämän säikeen edellisiä metrejä. Jotenkin en osaisi tunnistaa metallimusiikkia harrastavien tuntemieni ihmisten yhteyttä todelliseen suvaitsemattomuuteen, tai suoranaiseen vihaelementtiin.

Tottakai monenmoista jupinaa on, kerjäläisiä vieroksutaan sun muuta, mutta...

Tuntemani metallikansalaiset on kyllä hyvin suvaitsevaista ja enempi itselleen naureskelevaa sakkia. Ikäotanta luokkaa 20-60 v.

Vaikka oma musiikkimakuni kuljeskelee enempi tuolla juuresosastolla, väitän silti että viikonlopun ylittävän saunakaljailun aikana genrerajat ylittäen synkinkin metallisalaisuus tulisi esiin.

Jotenkin tämä maailma on toisinaan niin.. ja ite on jossain.. vissiin eksyneenä.

Edit. Kirjoitin hämmennyksen vallassa yhden sanan sisään KKK ja nyt poistin sen pikana. Tarttuko täältä jotain?
S.N.A.F.U
Henko
10.03.2013 13:55:28

Hynkel Belzepop: Eräänlaista sosiaalidarwinismiakin olen ollut havaitsevinani tämän yhteydessä

Onhan hevyssä ennenkin ollut sosiaalidarwinismia, mutta ei sitä kai ennen niin vakavasti otettu, ainakaan silleen, että bändit sitä korostaisi:

http://www.youtube.com/watch?v=-4qTi7cDtI4
"Ymmärrät varmaan, että toimintaamme en voi täällä julkaista".
Drakomorphos
11.03.2013 18:58:29
Metall1n JuudaS
11.03.2013 19:35:57
Metalli on metallia ja rock on rockia, en välitä jos joku kuuntelee toista ja toinen toista, se on oma valinta mitä kuuntelee, ei sitä tiedä jos vaikka James Hetfield kuuntelee countrya tai bluessia.
"Long Live Rock 'N' Roll", Rainbow
Milkop
11.03.2013 23:57:21

Metall1n JuudaS: ei sitä tiedä jos vaikka James Hetfield kuuntelee countrya tai bluessia.

En kyllä usko. Hetukka on varmasti niin kova jätkä että hengittää ja paskoo pelkkää metallia.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
jannu
12.03.2013 06:42:26
Mä ainakin lopetan kaiken musiikin kuuntelemisen ja myyn mun stereon jos joku metallijätkä kuuntelee muuta ku metallia.
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
velipesonen
12.03.2013 07:19:19

jannu: Mä ainakin lopetan kaiken musiikin kuuntelemisen ja myyn mun stereon jos joku metallijätkä kuuntelee muuta ku metallia.

Kyllä just niin, pitää heviäijienkin sen verran vastuuta kantaa.
I'm your fucking friend, you should know that. A really bad friend. -Johnny Rotten
Musta Arkipyhä
12.03.2013 08:48:27 (muokattu 12.03.2013 08:48:54)
Hynkel Belzepop: Osaan erityisesti nuoremmista hevimiehistä on havaintojeni mukaan valitettavasti myös pesiytynyt tämä nykyään mediaseksikäs halla-aholaisuus, mikä ahdistaa suunnattomasti. Usein kyse ei ole mistään kriittisyydestä vaan avoimesta rasismista, mikä on tällaiselle vanhemman liiton kaverille aikamoinen kummastuksen aihe.

Tätä täytyy hieman kyllä kompata. On aika hämmentävä seurata "hevibuumin" liepeille pesiytynyttä "isänmaallisuutta" kiitos-paitoineen ja leijonakoruineen.Lisäksi erilaiset armeijakuteet tuntuu olevan pop.

Tollanen perinteiden ja auktoriteettien arvostuksen liittäminen heviin tuntuu 80-luvun heviaallon läpikäyneestä kummalliselta.Silloin nimittäin hevimiehet oli pitkätukkahulttioita jotka oli auktoriteeteille ja konservatiivisesti ajatteleville pikkuinen punainen vaate.Jo pitkä tukka oli monille armeijan käyneille isänmaan toivoille liikaa.

Haluan painottaa kuitenkin ,että kyse on omista havainnoistani eikä suinkaan koske läheskään kaikkia hevidiggareita.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)