Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittaako kukaan c6 vireisellä kitaralla?
1
mpekkanen
24.02.2013 22:55:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kyseessä olisi vire joka matalemmasta ohkaiseen menisi C,E,G,A,C,E.
Lap steel soitossa tätähän käytetään paljon hawaji musassa,mutta jos jonkun jazz kitaran laittaa tähän vireeseen niin tällä tulee kyllä hyvältä kuulostavaa kamaa ilman sitä slide putkeakin. Varsinkin jos kitarassa on vielä bigsbyn kampi.
 
Vireessähän Toi C-sävel on sama kuin normaali vireisen kitaran A-kielen kolmannelta nauhalta löytyvä sävel. Tähän on siis ostettava ihan custom setti.
 
Suosittelen kokeilemaan niin lap steel kuin normaaliinkin soittoon tätä virettä. Jos ei ole aikaisemmin soittanut avoimilla vireillä niin tässä on kyllä kieltämättä jonkun verran opettelua ennenkuin soitto kuulostaa sujuvalta,mutta sitten kun homma toimii niin se tuo ihan toisenlaisia ulottuvuuksia kitaran soittoon. On myös hyvän kuuloinen ratkaisu että toinen kitara on tässä vireessä ja toinen ihan normaalissa. Elviksellä on muutamissa levytyksissä niin.
 
mpekkanen
09.03.2013 18:26:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=X-RkxWObvbA
 
Tällaista jammailua c6-vireellä. Lap steel soitannolla. Ei varmasti paras pätkä minkä olen soittanut,mutta kyllä tästä varmaan jonkinlaisen kuvan saa miltä tällä vireellä soitto kuulostaa.
Tässä on soiteltu pelkästään Blues asteikolla,eli molli pentatoninen ja sinne väliin se alennettu vitos-sävel vielä lisäksi.
 
mpekkanen
10.03.2013 14:07:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=8TAHvuI5GNo&feature=player_detailpage
 
Jammailua hieman pienemmällä c6-vireisellä akustisella kitaralla.
 
Tässä on soitettu asteikolla jossa on mollipentatonisen lisäksi 9 sävel ja alennettu vitonen.
Eli jos se otettaisiin e-sävelestä niin e,f#,g,a,a#,h ja d :)
 
mpekkanen
11.03.2013 12:51:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kiinnostaa kuulla c6 virettä niin levytyksiä löytyy esim.Elvis,Hank Williams,Bob Brozman ja hawaji musan puolella on vaikka kuinka paljon(esim Sol Hoopii).
Country ja bluegrass musassa on myös paljon tätä virettä lap steel kitarassa.
 
Juicefani11
03.04.2013 23:38:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Steel-kitaristina minulla pääviritys on aina C6 tai puoli säveltä laskettu. Lähinnä soitan Hank Williams III:n ja Wayne Hancockin musiikkia. Olen kyllä harkinnut ostavani toisen steelin "standardiviritystä" varten (edellyttää paksuja kieliä), että voin kokeilla jotain raskaampaa musiikkia steelillä. Miksipä tuo C6 ei kitarassakin toimisi, mutta sopivia kieliä pitää metsästää kissojen ja koirien kanssa. "Tavallisen" kitaran D-kieli olisi hyvä matalin kieli, ja sama voisi käydä myös E:ksi. G olisi luultavasti hyvä G, ja B:n voi laskea A:ksi. B:n voi myös nostaa C:ksi, ja E:n pitää itsenään..
 
Tämä video sisältää kumppanin Constantin Film sisältöä, ja se on estetty tekijänoikeusseikkojen vuoksi.
mpekkanen
04.04.2013 10:34:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicefani11: Steel-kitaristina minulla pääviritys on aina C6 tai puoli säveltä laskettu. Lähinnä soitan Hank Williams III:n ja Wayne Hancockin musiikkia. Olen kyllä harkinnut ostavani toisen steelin "standardiviritystä" varten (edellyttää paksuja kieliä), että voin kokeilla jotain raskaampaa musiikkia steelillä. Miksipä tuo C6 ei kitarassakin toimisi, mutta sopivia kieliä pitää metsästää kissojen ja koirien kanssa. "Tavallisen" kitaran D-kieli olisi hyvä matalin kieli, ja sama voisi käydä myös E:ksi. G olisi luultavasti hyvä G, ja B:n voi laskea A:ksi. B:n voi myös nostaa C:ksi, ja E:n pitää itsenään..
 
Kyllä noita paksuuksia löytyy netistä jos ne kiinnostaa. Sillä lailla saa myös jotenkin toimivan kun ostaa sellaisen kielipaketin jossa g-kieli on sekä punottu ,että punomaton. Siitä paketista kun jättää sen paksuimman e-kielen pois niin siiitä saa jo jonkinlaisen setin,mutta parempiakin on.
Hieman riippuu kitaran skaalasta minkälainen setti siihen kannattaa laittaa. Monissa lap steel kitaroissa on normaalia kitaraa lyhyempi skaala esim 22,5 tuumaa. Siksi valmiiksi myytävät steel vire setit on monesti sellaisia,ettei ne käy suoraan normaaliin kitaraan tai sitä virettä jouttaa alentamaan aika reilusti. Valmiit setit on yleensä myös paljon kallinnpia kuin irtona ostetut.
 
weelie
09.04.2013 12:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä ole C6-vireessä soitellut. Kiinnostaisi kyllä. Hieno saundi.
 
Sol Hoopii ei ymmärtääkseni siinä vireessä kuitenkaan soitellut, ainakaan pääsääntöisesti?! avoin, G, Avoin A, E6 ja mitä niitä on. Tämän olen tietty jostain lukenut, en itse ymmärrä näistä sen kummemmin.
 
http://pickingjjcale.blogspot.com/
mpekkanen
09.04.2013 13:54:17 (muokattu 09.04.2013 16:35:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

weelie: Enpä ole C6-vireessä soitellut. Kiinnostaisi kyllä. Hieno saundi.
 
Sol Hoopii ei ymmärtääkseni siinä vireessä kuitenkaan soitellut, ainakaan pääsääntöisesti?! avoin, G, Avoin A, E6 ja mitä niitä on. Tämän olen tietty jostain lukenut, en itse ymmärrä näistä sen kummemmin.

 
Totta turiset. Ei Sol Hoopii soittanut kai C6 vireellä kovinkaan paljon,mutta hawaji vireitä käytti aika paljon ja monia muitakin.
 
Yhteistä ns.hawaji vireille on se,että jossain kohtaa tulee sen duuriin viritetyn kolmen kielen lisäksi se kutos sävel sinne (yleensä)perään. Näitä on todella paljon erilaisia virityksiä,mutta varmasti C6 on yleisin hawaji musiikissa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «