Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5200 201 202 203 204244 245 246 247 248
Karppander
04.03.2013 17:55:17 (muokattu 04.03.2013 18:00:51)
***ei enää mitään, eihän noi piuhat balansoituja ollukkaa***
painofdespair
05.03.2013 18:26:17
Heidå!

Ostin tossa studiomonat (aktiivit siis) ja multa löytyy Interfacedina M-audion Fast Track ultra 8r http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track_ultra_8r.htm

Liittäminen siihen vehkeeseen vissiin tapahtuu ihan vain laittamalla piuhat kiinni monitoreista interfacedin Output-kanaviin 1 ja 2? Vai noihin insertteihin?
tepeh
05.03.2013 19:11:27
painofdespair: Heidå!

Ostin tossa studiomonat (aktiivit siis) ja multa löytyy Interfacedina M-audion Fast Track ultra 8r http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track_ultra_8r.htm

Liittäminen siihen vehkeeseen vissiin tapahtuu ihan vain laittamalla piuhat kiinni monitoreista interfacedin Output-kanaviin 1 ja 2? Vai noihin insertteihin?

Outputteihin.
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
Piepe
05.03.2013 19:33:50
Nyt saattaa tulla tyhmä kysymys ja mennään kenties jo filosofian puolelle, mutta vaikuttaako kanavien/kaiuttimien kääntäminen mitenkään musiikin kuunteluun/kuulemiseen? Sama suomeksi: kuulet vasemman kanavan oikealta ja oikean vasemmalta? Valmiissa tuotoksessa siis, esim. rock-musiikki.

Muutoin en olisi koskaan miettinytkään moista, mutta törmäsin vain väitteeseen, että se jotenkin huonontaisi miksausta kuulijan korvissa.

Täytyypä tätä tietysti itsekin testailla joskus, mutta just nyt ei ole mahdollista.
Antti1
05.03.2013 19:41:42 (muokattu 05.03.2013 19:43:56)
Piepe: ...se jotenkin huonontaisi miksausta kuulijan korvissa.

No ei. Yleensä kyse on siitä, että mistä näkökulmasta kokonaisuutta ajatellaan työstäessä: rumpalin vai yleisön. Jos rumpalin näkökulmasta, niin haikka yleensä vasemmalle, ride oikealle ja loput sen pohjalta. Mun mielestä tää on kuitenkin hyvin nurinkurinen ajattelumalli, jos otetaan ajatusmalliin mukaan pelkän stereokuvan lisäksi äänen sijoittuminen syvyyssuunnassa. Silloin virveli pitäisi olla eniten tapetilla ja laulu jossain paljon kauempana --> en osta ajatusta. Riippuu tietty about kaikesta, mutta mä ajattelen bändiä ikäänkuin liveasettelun mukaisesti: kitarat symmetrisesti laidoilla rumpusetin molemmin puolin, laulaja keskellä edessä jne. Tapoja ja makuja toki on monia.

E: Tai ajatellaan vielä yksinkertaisemmin pelkällä pianolla. Tuleeko stereoäänityksessä matalimmat äänet vasemmalta vai oikealta? Riippuu taas ajatellaanko soittajan vai kuuntelijan näkökulmasta asiaa.
"Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train." -Henry Rollins
Spedemix
06.03.2013 09:45:08
Piepe: Nyt saattaa tulla tyhmä kysymys ja mennään kenties jo filosofian puolelle, mutta vaikuttaako kanavien/kaiuttimien kääntäminen mitenkään musiikin kuunteluun/kuulemiseen? Sama suomeksi: kuulet vasemman kanavan oikealta ja oikean vasemmalta? Valmiissa tuotoksessa siis, esim. rock-musiikki.

Muutoin en olisi koskaan miettinytkään moista, mutta törmäsin vain väitteeseen, että se jotenkin huonontaisi miksausta kuulijan korvissa.

Ei tuota kyllä voi oikein mitenkään allekirjoittaa "reaalimaailmassa". Lähinnä tulee mieleen, että kanavia swappaamalla saattaa kyseisen äänitteen kuulla aivan eri kantista, kun on niin pitkään tottunut kuulemaan sen enemmän tai vähemmän samalla lailla. Joskus se psykologinen ero (varsinkin luureilla kuunneltaessa) voi olla huomattava.

Nyt tosin rupesin pohtimaan, että täytyisi varmaan vähän kuunnella musaa "väärinpäin" ja katsoa, mitä uutta sieltä paljastuu...
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Numb
06.03.2013 09:45:26

Piepe: Muutoin en olisi koskaan miettinytkään moista, mutta törmäsin vain väitteeseen, että se jotenkin huonontaisi miksausta kuulijan korvissa.

Emmä tiedä huonontaako (en usko, että huonontaa), mutta miksatessa käytän välillä luureja väärinpäin päässä. Korva tottuu siihen tiettyyn kuulokuvaan, ja luurit kääntämällä voi joskus kuulla jotakin semmoista mikä ei toimi, mutta mihin on jo ehtinyt tottua.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Piepe
06.03.2013 17:04:34 (muokattu 06.03.2013 17:06:08)
Kiitos asiallisista vastauksista! Mielenkiintoisia näkökulmia. Tuo pianon kuuleminen rupes mietityttää, tosiaan äkkiseltään tuntuu että itseänikin häiritsisi matalien äänien kuuleminen oikealta ja korkeiden vasemmalta. Chopinia kuunteluun siis ja ihmettelemään. Taas rumpujen kohdalla ei ole ikinä häirinnyt tällainen "vasurirumpali"-miksaus. Oisko niin että mitä enemmän tavaraa biisissä niin sitä turhemmalta tuntuu erotella missä mikäkin soitin sijaitsee.

Jos ei kyseessä oo joku ihan hämmentävä panorointi, niin harvoinpa sitä kotikuuntelussa keskittyy stereokuvaan, saati edes pysyy kokoajan paikoillaan kaiuttimien edessä (kädet puuskassa ja otsa kurtussa pohtien tietysti). Olen kyllä tähän asti osannut täysin ohittaa tuon soittimien paikan tiedostamisen, toivottavasti ei muuta musiikin kuuntelua entistä enemmän analyyttiseksi! Tai sitten oman kuuntelukokemuksen kokonaiskuvaa ei moiset pikkuasiat horjuta, jos sitä rumpalina ja toisaalta aktiivisena pikkuklubi-livemusiikin seuraajana on vain tottunut kaikenlaiseen sekamelskaan. Luureilla kuuntelussa tämä kyllä varmasti korostuu, täytyypä testailla!
Klezberg
06.03.2013 17:21:31

Piepe: Kiitos asiallisista vastauksista! Mielenkiintoisia näkökulmia. Tuo pianon kuuleminen rupes mietityttää, tosiaan äkkiseltään tuntuu että itseänikin häiritsisi matalien äänien kuuleminen oikealta ja korkeiden vasemmalta. Chopinia kuunteluun siis ja ihmettelemään. Taas rumpujen kohdalla ei ole ikinä häirinnyt tällainen "vasurirumpali"-miksaus. Oisko niin että mitä enemmän tavaraa biisissä niin sitä turhemmalta tuntuu erotella missä mikäkin soitin sijaitsee.

Mä olen joskus kuvannut haitarinsoittoa videolle ja ottanut äänen erikseen talteen samalla. Sitten olen miksannut äänen sen enempiä ajattelematta soittajan näkökulmasta panoroituna, ja laittanut tämän sitten videon ääniraidaksi. Kyselin ihmisiltä, huomaavatko he mikä videossa on vikana, mutta eipähän huomanneet.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Antti1
06.03.2013 17:30:06 (muokattu 06.03.2013 17:32:03)
Klezberg: Mä olen joskus kuvannut haitarinsoittoa videolle ja ottanut äänen erikseen talteen samalla. Sitten olen miksannut äänen sen enempiä ajattelematta soittajan näkökulmasta panoroituna, ja laittanut tämän sitten videon ääniraidaksi. Kyselin ihmisiltä, huomaavatko he mikä videossa on vikana, mutta eipähän huomanneet.

Mites toi haitari noinniinku äänilähteenä, onko siinä selkeää eroa kummalta puolelta ylä- ja alaäänet tulevat? Tiedän kyllä laitteen toimintaperiaatteen jotakuinkin, mutten oo koskaan tilassa kiinnittänyt huomiota. Meinaan lähinnä sitä, että kuinka pistemäinen äänilähde se on vaikka 2m päästä kuunneltuna, vai erottaako siinä selkeästi kummalta puolelta remputinta metakka kajahtaa kuuluviin? Pianolla ja flyygelillä tämän äänen suunnan kyllä kuulee, jos on sen edessä. Flyygelin luukku sivullepäin avattuna ja sieltä kuunnellen sit taas... Noh, en mä ainakaan kuule enää juuri yhtään mitään tasaisen äänimassan lisäksi.

E: Ihan vaan sitä meinaan, että soittimella ja soittimellakin on eroa. Nokkahuilun stereokuvan kääntäminen ei välttämättä ole kovinkaan dramaattinen muutos kokonaiskuvan kannalta, joku muu soitin voi olla kovasti toisin jonkun mielestä. Mitä enemmän tulee muuttujia ja soittimia mukaan, niin sitä tärkeämpää mun mielestä tommonen looginen hahmottaminen ja sijoittelu on.
"Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train." -Henry Rollins
Klezberg
06.03.2013 17:50:23 (muokattu 06.03.2013 18:15:00)

Antti1: Mites toi haitari noinniinku äänilähteenä, onko siinä selkeää eroa kummalta puolelta ylä- ja alaäänet tulevat? Tiedän kyllä laitteen toimintaperiaatteen jotakuinkin, mutten oo koskaan tilassa kiinnittänyt huomiota. Meinaan lähinnä sitä, että kuinka pistemäinen äänilähde se on vaikka 2m päästä kuunneltuna, vai erottaako siinä selkeästi kummalta puolelta remputinta metakka kajahtaa kuuluviin? Pianolla ja flyygelillä tämän äänen suunnan kyllä kuulee, jos on sen edessä. Flyygelin luukku sivullepäin avattuna ja sieltä kuunnellen sit taas... Noh, en mä ainakaan kuule enää juuri yhtään mitään tasaisen äänimassan lisäksi.

E: Ihan vaan sitä meinaan, että soittimella ja soittimellakin on eroa. Nokkahuilun stereokuvan kääntäminen ei välttämättä ole kovinkaan dramaattinen muutos kokonaiskuvan kannalta, joku muu soitin voi olla kovasti toisin jonkun mielestä. Mitä enemmän tulee muuttujia ja soittimia mukaan, niin sitä tärkeämpää mun mielestä tommonen looginen hahmottaminen ja sijoittelu on.

Joo, enpäs ole noin tullut ajatelleeksi. Soittajan näkökulmasta bassot ja diskantit tulee eri puolilta, ihan selvästi. Oma kiemuransa siinä on sekin että palkeen käytön myötä bassopää on välillä kauempana välillä lähempänä. Sitten se soittimen rakenne on semmoinen että ääni pääsee helpoiten ulos kummastakin päästä. Vaikea sanoa kuinka suuntaavasti se ääni lähtee, sitä voisikin vähän tutkiskella. Mutta kyllä tässä tietyt elementit on sille että jonkinverran stereoerottelua on vähän kauempaakin kuunneltuna.

Toinen juttu on sitten että äänittäessä saattaa kannattaa pyrkiä ottamaan basso ja diskantti erikseen, jotta pääsee säätämään niiden balanssia miksauksessa. Ja äänikuvassakin niiden voi olla hyvä olla erillään. Haitarissahan basso ja diskantti on vähän niinkuin kaksi eri soitinta, komppipuoli ja soolopuoli ikäänkuin.

Mä olen muuten kokeillut ottaa haitaria vähän niinkuin blumlein-parilla just parin metrin päästä. Pitää tsekata miltä se kuulosti.

Vielä eri juttu on haitarin käyttö osana kokoonpanoa. Jos on basso ja/tai muuta komppiryhmää, niin haitaristi kai harvemmin käyttää sitä bassopuolta ollenkaan.

PS. Vielä sekin että diskanttipuoli voi mennä aika matalalle, rekisteristä riippuen. Ja bassopuolella soinnuissa voi soida mukana ei-ihan-niin matalia ääniä. Että se jako on enemmän toiminnallinen kuin pelkästään matalat - korkeat. Ja nyt puhun tavallisesta haitarista. Klasarisoittajien melodiabassot on vielä erikseen.

PPS. Tässä pientä kaksirivistä haitaria äänitettynä RM700-parilla (blumlein-tyyliin) parin metrin päästä. Mikkiparin suuntaus ei välttämättä ole ihan kohdallaan. http://freygish.com/htoyryla/music/blumlein250113-luomu.mp3 . Tila on luokkaa 6x6 m2 olohuone, enimmät seinät kirjahyllyjä täynnä. Hmm... tuossa äänityksessä ei kyllä muuten ole kaikki kohdallaan. Mutta tuo mistä haitarin eri päät kuuluvat pitäisi olla suurin piirtein kohdallaan.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Antti1
06.03.2013 17:58:08
Miten musta tuntuu, että tää ei oo ihan kuitenkaan aloittelijaketjuhommaa asiasisältönsä puolesta? :) Ei sillä, mielenkiintoinen homma. En mäkään kauhean usein tota stereokuvan luonnollista ilmentymää soitinkohtaisesti oo pohtinut. Silleenhän nää on jänniä juttuja, että miksi ihmeessä joku haluaa levittää esimerkiksi lähimikitetyn akustisen leveäksi stereoksi ja puhuu kirkkain silmin vielä luonnollisesta soundista samassa virkkeessä. Eihän tällä kaikella välttämättä ole kuitenkaan kovinkaan suurta merkitystä jonkun rokkibiisin äänityksen kannalta, mutta esim. jonkun leffan äänisuunnittelussa alkaa nykyään toi tilainformaatio näyttelemään aika pirun isoa roolia kokonaisuuden kannalta.
vilhodeejay
06.03.2013 23:36:42
terve! Nyt olisi kotistudion rakennus edessä ja tarvitsisin apua ihan kaikkeen.

Tarkoitus olisi rakentaa pieneen huoneeseen studio ja nyt olisi hieno tietää mitä siihen tarvitaan. FL-studiolla olen tykästynyt työstämään ja musiikki on merkkiä kone. (house,dance,trance ym.)
lyhyesti olen ymmärtänyt että asia menee näin: koneeseen lyödään sisäinen ja ulkoinen äänikortti. ulkoiseen äänikorttiin lyödään kaijuttimet ja mikki kiinni. koneen usbiin taas saa koskettimet. KÖ? olenko ihan ulapalla?

Millainen äänikortti?
millaiset kaijuttimet riittää?
entäpä koskettimet?
Mitä näistä löytyisi jo täältä torista ja kannattaako näitä edes ostaa käytettynä?

Kiitos etukäteen jo avusta!

Näitä tuotteita olen harkinnut:

-Ohjelma (FL studio)
http://www.thomann.de/fi/imageline_fl_studio_10_producer_edition.htm

-Kaijuttimet (Behringer B3031A)
http://www.thomann.de/fi/behringer_b3031a_truth.htm

-Subi (Prodipe Pro 10s V2 Active Subwoofer)
http://www.thomann.de/fi/prodipe_pro_10s_active_subwoofer.htm
Danko
07.03.2013 00:40:22

Klezberg: PPS. Tässä pientä kaksirivistä haitaria äänitettynä RM700-parilla (blumlein-tyyliin) parin metrin päästä. Mikkiparin suuntaus ei välttämättä ole ihan kohdallaan. http://freygish.com/htoyryla/music/blumlein250113-luomu.mp3 . Tila on luokkaa 6x6 m2 olohuone, enimmät seinät kirjahyllyjä täynnä. Hmm... tuossa äänityksessä ei kyllä muuten ole kaikki kohdallaan. Mutta tuo mistä haitarin eri päät kuuluvat pitäisi olla suurin piirtein kohdallaan.

ihan mielenkiintoista. itse olen samoja ribboneita käyttänyt pystysuuntaisena CAP-parina, juuri tuon stereokuvassa seilaamisen välttämiseksi. https://dl.dropbox.com/u/1559544/haitariCAP_01.mp3
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
rintapek
07.03.2013 00:53:10

Antti1: Mites toi haitari noinniinku äänilähteenä, onko siinä selkeää eroa kummalta puolelta ylä- ja alaäänet tulevat?

Kylpä hanuristi erottaa kummasta kädestä ne väärät äänet lähtevät.
One kind of music only - the good kind
Klezberg
07.03.2013 10:36:08 (muokattu 07.03.2013 10:46:15)

Danko: ihan mielenkiintoista. itse olen samoja ribboneita käyttänyt pystysuuntaisena CAP-parina, juuri tuon stereokuvassa seilaamisen välttämiseksi. https://dl.dropbox.com/u/1559544/haitariCAP_01.mp3

Täytyy kokeilla. Tämä nyt sopi tuohon kysymykseen onko haitari äänilähteenä pistemäinen. Tuo pätkä taitaa olla mun ensimmäinen kokeilu tuolla mikkiparilla ja siinä en saanut mikkejä heti tarpeeksi hyvin aseteltua, sekin vaikuttaa siinä.

Hyvältä kuulostaa tuo sun äänitys, mutta soitetaanko siinä vasemmalla kädellä ollenkaan?
Aki
07.03.2013 19:14:37

vilhodeejay: terve! Nyt olisi kotistudion rakennus edessä ja tarvitsisin apua ihan kaikkeen.

Tarkkaamon tärkein asia eli akustiikka puuttui sun listasta kokonaan. Jos huone on huono, ei ole kovinkaan paljoa väliä millä kajareilla teet, kuuntelun taajuustoisto on jokatapauksessa mahdottoman kiemuraista. 3031 on niin iso pönttö että se ei soi kunnolla kuin vasta jostain 2m päästä. Kajarit niin kaukana täytyy huoneen olla jo akustisesti erityisen hyvä jotta kuuntelu olisi fiksu. Niihin vielä subbari mainitsemaasi pieneen huoneeseen niin saat olla akustoinnin kanssa todella taitava jos meinaat saada kuuntelun toimimaan lähimainkaan fiksusti. Jos subin haluat, valitse pääpöntöiksi reilusti pienemmät ja sijoita ne lähelle korvia.

Ja ennen kuin odotat saavasi täydelliset yksityiskohtaiset neuvot siitä mitä kaikkea studion rakentamiseen tarvitaan, etsi itse tietoa ja opettele perusasiat oma-aloitteisesti. Usko tai älä, tuo sama kysymys on esitetty jo aika monta kertaa, monella eri kielellä.
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
passe
08.03.2013 10:05:42
Audioraidan hidastus? Onko tälle olemassa DAW:eissa yleensä joku ihan oma toiminto ja jos on niin millä nimellä mahtavat yleensä kulkea? Vai pitääkö homma kikkailla jotenkin muutoin? Lauluraidan kanssa olisi tarkoitus yrittää vähän höpsötellä. Studio One käytössä.
"Kauriit nuolee öisin autoja".
Danko
08.03.2013 22:38:02

Klezberg: Hyvältä kuulostaa tuo sun äänitys, mutta soitetaanko siinä vasemmalla kädellä ollenkaan?

tuossa sessiossa oli basisti erikseen, joten hanuristin vasen käsi sai olla rauhassa - että sikäli huono esimerkki.
oletko muuten huomannut rm700:n eri puolten välillä mitenkä eroja? minusta "logopuoli" ulospäin tuntuisi olevan se paraatipuoli, muuten kiepsahtaa vaihe ympäri..
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)