Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Teoria-apua idiootille - osa X, aloitteleva basisti kuutamolla
1
Jussi M.
04.03.2013 22:13:09 (muokattu 04.03.2013 22:13:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikä 42v, soitin hankittu about kuukausi sitten, tunneilla käyty kolmasti ja aiempaa kokemusta absolut 0. Siistiä hommaa kaikinpuolin ja opettaja on pätevä. Vika siis vastaanottimessa..
 
Olisiko teillä vinkkiä matskusta musiikin teoriaan jolla kaltaiseni pääsisi paremmin kärryille kun en open parhaista yrityksistäkään huolimatta meinaa tajuta näitä muutamiakaan nuottimerkintöjä joita minun pitäisi kotiläksyjä jumpata itse varsinaisen sormisadismin lisäksi ja ohessa.
 
Tattis jo etukäteen :-)
 
jperala
04.03.2013 22:27:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jussi M.: Ikä 42v, soitin hankittu about kuukausi sitten, tunneilla käyty kolmasti ja aiempaa kokemusta absolut 0. Siistiä hommaa kaikinpuolin ja opettaja on pätevä. Vika siis vastaanottimessa..
 
Olisiko teillä vinkkiä matskusta musiikin teoriaan jolla kaltaiseni pääsisi paremmin kärryille kun en open parhaista yrityksistäkään huolimatta meinaa tajuta näitä muutamiakaan nuottimerkintöjä joita minun pitäisi kotiläksyjä jumpata itse varsinaisen sormisadismin lisäksi ja ohessa.
 
Tattis jo etukäteen :-)

 
Kuulostaa tutulta :)
 
Tällaisen wannabee basistin neuvo. Parhaiten itse olen oppinut soittamaan ihan soittamalla. Ota joku biisi, kaiva vaikka tabulat siihen ja kuuntele.. sen jälkeen basso käteen ja alat veivata. V itusti vaan toistoa, parhaiten toimii itselle.
 
Soittaminen on vaan helpompi tapa oppia kun se pänttääminen.
 
Terveisin 42v
 
Jussi M.
04.03.2013 23:14:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jperala: Kuulostaa tutulta :)
 
Soittaminen on vaan helpompi tapa oppia kun se pänttääminen.
 
Terveisin 42v

 
Moro!
 
Samaa mieltä, ehrottomasti, mutta kun tää nyt taitaa olla vähän niinkuin kylkiäinen tää teoria tällä mun opettajalla... Eikä siinä mitään - tuskin siitä haittaakaan on vaan ehkä joskus - etäisessä horisontissa - jopa hyötyä :-)
 
Mutta Rock!
 
Weetoz
05.03.2013 08:30:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käy lähimmästä musaliikkeestä ostamassa kirja nimeltä "Tohtori Toonika". Siinä on suhteellisen selkeästi selitetty noita teoriajuttuja, ja pääsee kärryille vaikka ei olis aiempaa osaamista. Kirjassa myös riittää sitä opiskeltavaa alkuun ihan reippaasti, jos haluaa edetä pidemmälle.
 
baron
05.03.2013 09:29:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Weetoz: Käy lähimmästä musaliikkeestä ostamassa kirja nimeltä "Tohtori Toonika". Siinä on suhteellisen selkeästi selitetty noita teoriajuttuja, ja pääsee kärryille vaikka ei olis aiempaa osaamista. Kirjassa myös riittää sitä opiskeltavaa alkuun ihan reippaasti, jos haluaa edetä pidemmälle.
 
Komppaan: Ei edellytetä mitään etukäteistietoja ja pääsee kohtalaisen pitkälle jos jaksaa kirjan käydä läpi.
Tehtävät tärkeitä!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Numb
05.03.2013 09:42:14 (muokattu 05.03.2013 09:46:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jussi M.: Samaa mieltä, ehrottomasti, mutta kun tää nyt taitaa olla vähän niinkuin kylkiäinen tää teoria tällä mun opettajalla... Eikä siinä mitään - tuskin siitä haittaakaan on vaan ehkä joskus - etäisessä horisontissa - jopa hyötyä.
 
Teorian tuntemisesta on ilman muuta hyötyä. Ainahan sitä voi bassolla perusääntä pomputtaa, mutta ei se välttämättä ole biisin kannalta kannalta aina kaikkein paras tapa soittaa bassoa. Teorian hallitseminen on erinomainen työkalu mielenkiintoisempien bassolinjojen kehittelyyn.
 
Nuotithan ovat kuin aakkoset - ne ovat tapa merkitä musiikkia muistiin ja jaella sitä soitettavaksi. Aloittaa voi vaikkapa g-avaimen ja nuottien suhteen hahmottamisesta. Ja siitä, että ensimmäisellä ala-apuviivalla on C. Siitä voipi sitten jatkaa intervalleihin, eli mitä ovat terssit, kvartit ja kvintit ystävineen.
 
Tässä avuksi Kuha -yhtyeen intervallilaulu: http://www.youtube.com/watch?v=uN0a3e50iS0 :)
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Fat Masterson
05.03.2013 12:03:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota Tohtori Toonikaa on niin paljon kehuttu, että vähän nolottaa kun ei ole tullut itse hommattua, osta ihmeessä. Itse sain aikoinaan opastusta nuottien lukuun noin puoli tuntia eräältä nuorelta naiselta, sitten meille kai tuli muuta tekemistä...
 
Yritän lähinnä kertoa että opin lukemaan auttavasti nuotteja noin sata vuotta aikaisemmin tehdyn maniskansoitto-oppaan avulla. Yhdellä sivulla oli havainnekuva soittimen kaulasta ja toinen kuva nuottiviivastosta. Ilman erehtymisen mahdolisuutta siitä näki heti että kun tuosta painaa siitä tulee A. Samaa menetelmää sovelsin myöhemmin kitaraan. Jos oletamme että opit vielä hitaammin kuin minä sinulla voi mennä kokonainen tunti oppia nuotteja niin että pystyt läksyt tekemään. Siitä sitten eteenpäin vähän kerrallaan, tehtävä ei ole mahdoton. Epätäydellisestäkin nuotinlukutaidosta on paljon iloa ja hyötyä. Opit perusasiat yhtä helposti kuin parikymmentä sanaa vierasta kieltä!
 
baron
05.03.2013 12:27:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fat Masterson: Yritän lähinnä kertoa että opin lukemaan auttavasti nuotteja noin sata vuotta aikaisemmin tehdyn maniskansoitto-oppaan avulla. Yhdellä sivulla oli havainnekuva soittimen kaulasta ja toinen kuva nuottiviivastosta.
 
http://www.dummies.com/how-to/conte … ar-music-note-names-and-values.html
Ai tällainen?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Fat Masterson
05.03.2013 21:25:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: http://www.dummies.com/how-to/conte … ar-music-note-names-and-values.html
Ai tällainen?

 
Nimenomaan juuri tuon tapainen! Oma sävelkorvani on niin huono että korvakuulolta en opi mitään ja olen oppinut kaiken sen vähän mitä osaan juuri noin: paina kaksi kertaa tuosta ja kerran tuosta ja ahaa, tuo pallukka on D... siitä sitten jonkin ajan kuluttua sellaisetkin tunnistivat ensimmäisen biisin, jotka eivät olleet sukua.
 
nisumaka
08.03.2013 10:15:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä asiaa voi tarkastella monelta kulmalta, mutta mitäpä jos tekisit näin.
1) osta kitara, jonkin keskihintainen sähkökitara esimerkiksi, ja tämän otat sivusoittimeksi, siitä se lähtee
2) Tohtori Toonikassa ei raha koskaan mene hukkaan, mutta laitapa tavoitteeksi sellainen 3 - 4 v, että sen käyt läpi, huomaa myös että Toonika alkaa alkeista kolmesta eri kohtaa (rytmi, melodia, harmonia), tämä on selitetty kirjassa
3) sekä bassolle että kitaralle hanki jonkin alkeiskirja, niitä on ihan hyviä Suomen kielisinäkin, kaikki niistä kelpaavat tässä vaiheessa, ja näissä sama homma, raha ei mene koskaan hukkaan
4) keskustele opettajasi kanssa, miten edetään, ja tosissaan opettele ensin soittamaan vaikka yksi biisi bassolla siten, että otat tasaisesti sävelet G, C ja D. Perusrokkia, siitä se lähtee.
 
Eli mun pointti on se, että etene rauhallisesti äläkä alussa odotakaan soittavasti nuoteista kovinkaan monimutkaisia bassokulkuja, vaan ensimmäinen vuosi opettele ihan perusasioita, ja siihen mielestäni ei pelkkä basso ole riittävä (siksi kitara mukaan). Noilla eväillä sitten pari syventävää kirjaa myöhemmin kun hankit, voit mennä vaikka kuinka pitkälle. Myös netistä löytyvät ilmaissitet nuottila ja solfatreeni ovat ihan käyttökelpoisia. Toivottavasti tästä oli apua.
 
Hanuriin
11.03.2013 11:36:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ota joku biisi, kaiva vaikka tabulat siihen ja kuuntele..
 
Tabuista oppii lähinnä tabuista soittamista sen mukaan, mitä joku henkilö x on kirjoittanut. Ja vielä ekstramiinuksena se, että tabut eivät sisällä rytmi-informaatiota -> joudut joka tapauksessa kuuntelemalla opettelemaan.
 
Eli johtopäätöksenä suosittelen mieluummin joko nuottien opettelua tai vielä sitäkin mieluummin korvakuulolta (+katselet nettivideoita, että mistä kohtaa kaulaa suunnilleen soitetaan) opettelua. Kyllä korvan pitäisi sanoa heti, jos menee väärin. Jos ei sano, niin sitten on huonompi homma.
 
Nuottien lukukyvystä ei ole koskaan haittaa, vaikka sitä ei välttämättä kyllä hirveesti tarvi, ellet ole menossa bumtsibum-orkesteriin basistiksi. Ja silloinkin joutuu korvakuulolta remeltämään.
 
Funkånaut
11.03.2013 18:51:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: http://www.dummies.com/how-to/conte … ar-music-note-names-and-values.html
Ai tällainen?

 
Tää näyttää oikeasti hyvältä oppaalta. Pakko oli pistää kirjanmerkkeihin!
 
"Jos sulla on jotain antipatioita jengiä kohtaan, ni mee sää himaan ja vedä nakki käteen. Kato moi mulla skulaa ihan hyvin tänks." - Prinssi Haapamäeltä Kuuntelen tämmöistä
jperala
11.03.2013 18:54:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Tabuista oppii lähinnä tabuista soittamista sen mukaan, mitä joku henkilö x on kirjoittanut. Ja vielä ekstramiinuksena se, että tabut eivät sisällä rytmi-informaatiota -> joudut joka tapauksessa kuuntelemalla opettelemaan.
 
Eli johtopäätöksenä suosittelen mieluummin joko nuottien opettelua tai vielä sitäkin mieluummin korvakuulolta (+katselet nettivideoita, että mistä kohtaa kaulaa suunnilleen soitetaan) opettelua. Kyllä korvan pitäisi sanoa heti, jos menee väärin. Jos ei sano, niin sitten on huonompi homma.
 
Nuottien lukukyvystä ei ole koskaan haittaa, vaikka sitä ei välttämättä kyllä hirveesti tarvi, ellet ole menossa bumtsibum-orkesteriin basistiksi. Ja silloinkin joutuu korvakuulolta remeltämään.

 
Et tainnut lukea edes koko viestiä, sanoin selkeästi että JA KUUNTELE !!! kyllä niistä tabuista on apua.
 
Kuuntele ja katso nettivideota.. siinä hommassa tuskastuu hyvin nopeasti ja basso jää nojaamaan telineeseen ja enkä kieltänyt opettelemasta nuotteja...
 
mpekkanen
24.03.2013 18:02:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos olet jo jonkun soitto-opettajan oppilaana niin hyvinhän se on lähtenyt käyntiin.
Netti ja kirjasto ovat kanssa paikkoja joissa on paljon hyvää asiaa myös aloittelevalle soittajalle. Kaikkea ei siis tarvitse ostaa. Voit myös opettajaltasi kysyä ,mitä kirjaa tai netin opetusjuttua hän sinulle suosittelisi.
 
Ilelee
26.03.2013 14:12:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinä alussa on niin monta eri juttua opeteltavana, että mitä tulee nuoteista lukemiseen, rytmin ja aikaarvojen lukeminen on se tärkein osa, muut vaan hidastaa ja turhauttaa kun soittamisen sijaan harjoitat muistia. Tässä mielessä moderni tabi, jossa on mukana myös rytmi vie voiton aloittelijan näkökulmasta. Vielä tärkeämpää on sen korvan harjoittaminen.
 
Teorian opiskelu noin muuten on kyllä hyödyllistä, mutta ei sekään vaadi että osaisit nuoteista lukea.
 
Itse aloitin 29v, myös aluksi bassolla ja sitten kitaralla. Kirjana oli tämä Hal Leonardin perusteos. Siinä sitten ei ollutkaan tabeja ja iso osa ajasta meni vaan muistiharjoituksiin. Suorastaan tuskallisen hidasta ja tappoi motivaatioita kyllä todella tehokkaasti. Nuo asiat voi opetella myöhemminkin. Jotta motivaatio säilyy alussa, editystä soittotaidoissa pitää tapahtua ja mielellään nopealla aikataululla.
 
Noita nuotteja voi tentata sitten myöhemmin. Kuulostaa todella vanhanaikaiselta jos opettaja laittaa aloittelijan opettelmaan nuoteista lukua (muutakin kuin rytmiä) heti alkuun. Jo tuolla perusteella itse vaihtaisin opettejaa.
 
Jos teoriaa haluaa opetalla (suosittelen kyllä), niin Toonikaan täällä hehkutetaan sen verran että sen täytyy olla hyvä. Se varmaan kannattaa hankkia, itsekseen lueskella ja niissä kohtia kun ei millään itse tajua, menee ja kysyy asiasta opettejalta. Näin se ainakin mulla meni parhaiten kaaliin, vaikka kirja(t) olikin toinen.
 
musamies
06.04.2013 22:33:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omasta mielestä nuoteissa oli vaikea päästä alkuun, en ole niitä jaksanut oikein opetella vaan olen aikaa myöten ruvennut soittelemaan nuoteista kiippareilla myös sellaisia biisejä mitä en koskaan kuullut.
 
Mä en oikein ymmärrä tota kitaristien tabutouhua.
 
Kylhän nuoteista aika äkkiä oppii näkee ainakin missä biisi menee jos siihen on laitettu sanat kanssa ja soinnut. Nuotteja voi vaikka aluksi käyttää siihen, että oppii paikallistamaan biiseistä erilaisia kohtia. Sitten vaikka olisiko parempi, että basso menee enempi ylös vai alaspäin...
 
Onko reippaampi kohta vai rauhallisempi jne...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «