Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: McCarty meets Custom meets Santana -projekti
1 2
Hillboy
01.04.2012 23:30:30 (muokattu 02.04.2012 00:03:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iltaa kaikki soitinrakentelijat!
 
Meikäläisellä on Jaakkosen Petrin vetämällä Ahjolan soitinrakennuskurssilla työn alla PRS-johdannainen. Projektin dokumentointia löytyy seuraavista linkeistä: http://www.facebook.com/media/set/? … 9677144510.138326.1037460213&type=1
 
http://www.facebook.com/media/set/? … 8326.1037460213&type=1&l=8db9a2234a
 
Valitan Facebook-galleriaa, mutta oikeiden kotisivujen puuttuessa tämä lienee paras vaihtoehto..
 
- L
 
e: lisäsin toisenkin linkin... alemmasta linkistä pitäisi saada sisältö auki myös niiden jotka eivät kuulu Facebookin käyttäjäkuntaan...
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
e0700719
01.04.2012 23:32:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Argh fasepook.
 
Olis kiva lukee...
 
laurilaguitars.blogspot.com
e0700719
01.04.2012 23:34:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Argh fasepook.
 
Olis kiva lukee...

 
Edittii: eiks tuan ristuksen feisbuukin saa säädettyä niin, notta näkyy meille jotka ei koskaan sinne tule liittymään?
 
laurilaguitars.blogspot.com
Hillboy
01.04.2012 23:53:21 (muokattu 02.04.2012 00:08:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Edittii: eiks tuan ristuksen feisbuukin saa säädettyä niin, notta näkyy meille jotka ei koskaan sinne tule liittymään?
 
Yritän saada gallerian julkiseksi myös ulkopuolisille.
 
e: nyt pitäis näkyä
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
e0700719
02.04.2012 06:47:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonih. Hyvän näkönen projekti!
 
laurilaguitars.blogspot.com
Hillboy
12.04.2012 22:04:42 (muokattu 12.04.2012 22:09:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäsin muutaman uuden kuvan. Nyt on helmiäiset ja vaahteralistat otelaudassa.
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Valka
14.04.2012 18:58:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, mukavaa seurattavaa.
Hjuva siit tulee kun maltilla tekee.
=)
 
-mk-
 
joseplluissans
14.04.2012 21:10:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt yhdistin projektin tekijään. Oot aikasemmassa vuorossa ja paikalle tullessa huomaan aina ton bodyn :)
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
Hillboy
19.04.2012 23:08:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joseplluissans: Nyt yhdistin projektin tekijään. Oot aikasemmassa vuorossa ja paikalle tullessa huomaan aina ton bodyn :)
 
Noni! Pienet on foorumit ... :D Mitäs vehjestä ite väkästelet ? Straton logo näyttää tutulta (basson lapa jotenkin kiiluu mielessä) mutten vielä yhdistä henkilöön... ;)
 
Niin ja lisäsinpä taas kuvia. Tän päivän keissi oli meitsin osalta kevään viimenen kerta, mutta enköhän jotain saa aikaan kesälläkin. Kannen muotoilu nyt ainakin kesän iltapuhteissa mielessä, ehkä kaulan jatkotyöstökin (?)
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
joseplluissans
19.04.2012 23:29:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy: Noni! Pienet on foorumit ... :D Mitäs vehjestä ite väkästelet ? Straton logo näyttää tutulta (basson lapa jotenkin kiiluu mielessä) mutten vielä yhdistä henkilöön... ;)
 
Niin ja lisäsinpä taas kuvia. Tän päivän keissi oli meitsin osalta kevään viimenen kerta, mutta enköhän jotain saa aikaan kesälläkin. Kannen muotoilu nyt ainakin kesän iltapuhteissa mielessä, ehkä kaulan jatkotyöstökin (?)
 
- L

 
Mulla on toi zebranokantinen 5-kielinen nauhaton beissi.
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
Hillboy
22.05.2012 21:54:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viimein sain muutaman tunnin aikaa alkaa "viimeistellä" kantta. 2,5h nyhräsin lähinnä siklaillen. Gallerian kolme viimeistä kuvaa siis tältä illalta.
 
ps. Onko kellään mitään vinkkiä tuon kannen reunan noin 6-12mm leveän suoran osan viimeistelyyn. Käsivaralta ja sormituntumalla vai voisiko tuohon rakentaa jonkun nohevan hioma-avun... ?
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
e0700719
23.05.2012 10:15:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy: Viimein sain muutaman tunnin aikaa alkaa "viimeistellä" kantta. 2,5h nyhräsin lähinnä siklaillen. Gallerian kolme viimeistä kuvaa siis tältä illalta.
 
ps. Onko kellään mitään vinkkiä tuon kannen reunan noin 6-12mm leveän suoran osan viimeistelyyn. Käsivaralta ja sormituntumalla vai voisiko tuohon rakentaa jonkun nohevan hioma-avun... ?
 
- L

 
Kyllä oot onnistunu hyvin tossa kennen teossa. Mistä piirustuksista ton teit?
 
Mistä oot hankkinu tuon plannerin tohon pylväskoneeseen? Et varmaankaan suomesta.
 
laurilaguitars.blogspot.com
Hillboy
24.05.2012 06:01:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Kyllä oot onnistunu hyvin tossa kennen teossa. Mistä piirustuksista ton teit?
 
Mistä oot hankkinu tuon plannerin tohon pylväskoneeseen? Et varmaankaan suomesta.

 
Kansi on muotoiltu täysin stetsonista. Mulla tosin on PRS himassa niin siitä on tullu katteltua suuntaa muotoilulle aika paljon.
 
Planerin tilasin Stewmacilta ennen joulua. Ja ehdin itseasiassa myydä sen jo poiskin kun ajattelin ettei varmaan tule kovin paljon käytettyä. Tyhmää sinänsä kun oon suunnitellu archtopin tekoa seuraavaksi ... : D
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Hillboy
08.03.2013 01:53:51 (muokattu 10.03.2013 21:09:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniiin ! Morjesta vaan itsekullekin säädylle !
 
Projekti on edennyt tuntuvasti sitten viime kerran kun tänne kirjoittelin:
 
Pikkuhiljaa aletaan puhua puuvalmiista soittimesta. Enää elektroniikkapoteron jyrsintä erottaa projektin viimeistelyhionnasta ennen lakkauksen aloittamista. Projekti on sisältänyt paljon erilaisia kikkailuja tietyn lopputuloksen saavuttamiseksi, ohjureiden tekoa, hidasta etenemistä jne, mutta suunnitelmastani en ole joutunut tinkimään kuin kahdessa kohdin:
Kaula tuli aikanaan sahattua vahingossa 24-nauhaisen raakamallin mukaan (en enää pidä tätä huonona asiana..) ja toisen volumen tilalle jouduin keksimään muuta käyttöä, koska kytkentääni ei saanutkaan ympättyä kahta volumea johtuen switchistä, joka mahdollisti haluamani mikkikytkennät. Toinen volume korvautui sitten mid-cut potikalla, jonka on-off kytkimelle jyrsin oman pikku syvennyksen. Tuskin tuokaan ihan käyttämättä jää, vaikkei varmasti tule keikalla/joka päiväisessä soitossa kovinkaan paljon tuota potikkaa pyöritettyä.
 
Olen näemmä ensimmäiseen varsinaiseen projektiini ympännyt melko suuren kasan kaikista ominaisuuksista, eyecandyista ym mielimuttereista, joista olen ikinä haaveillut. Esimerkkeinä puiset reunalistat, mikkirouttaukset ilman mikkikehyksiä, helmiäisruusut otelaudassa sekä JEM-tyylinen upotettu, viisto jakki. Palautetta saa antaa, mikäli siltä tuntuu. Josko tuon tämän kevään aikana ehtis saada valmiiksi asti ..
 
Linkin pitäisi toimia edelleen ..
 
- L
 
e: tässä vielä tämä linkki http://www.facebook.com/media/set/? … 8326.1037460213&type=1&l=8db9a2234a
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville /// Jazz/funk/fuusiobändi etsii riveihinsä fonistia !
Hillboy
02.05.2013 23:04:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys !
 
Nyt on jo väriäkin kannessa.. Aika tarkalleen "tortoise shell", "black goldin" osoittauduttua turhan vaikeaksi ensikertalaiselle. Olen tyytyväinen. Kunhan en nyt hieraise tuota mistään puhki.
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville /// Jazz/funk/fuusiobändi etsii riveihinsä fonistia !
Snapo
03.05.2013 00:22:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iha hillittömän hieno so far. Ei se Aapo mittään paskaa puhunu.
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
joseplluissans
03.05.2013 09:40:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy kyllä sanoa että on ollu mukavaa seurata projektin edistymistä ihan vierestä :P Kyllä se kohta se kiitos seisoo!
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
Hillboy
08.07.2013 23:08:47 (muokattu 08.07.2013 23:15:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmoitusluontoista asiaa kanssarakentajille:
 
Tänään, 8.7.2013, soitin on _valmis_ ! Jo oli aikakin !
 
Aikaa kului hiukan reilu puolitoista vuotta säännöllisen epäsäännöllistä, mutta talviaikaan kuitenkin lähes viikottaista ähellystä reilun parin tunnin pätkissä. Työtunteja en ole yhteensä laskenut ja arvioimaan en rupea ku on jäänyt kirjanpito tekemättä. Kurssin opettajan mielestä tahkosin projektin läpi suhteellisen ripeästi. Tässä kohtaa ajatellen olisi varmasti kannattanut tehdä jotain helpompaa ensin, kuin kaarevakanitnen ja liimakaulainen kitara.. vähintäänkin olisi kannattanut jättää muutamat one-of-a-kind-spekseihin tähdänneet kikkailut tekemättä. Plussan puolelle menee kuitenkin.. Onpahan tullut hierottua oman mielen mukaan..
 
Speksit ovat jotakuinkin seuraavat:
 
Puut:
Mahonkibody (1pc) loimuvaahterakannella (16mm), runko inasen paksumpi kuin esikuvansa
Mahonkikaula (1pc) ruusupuuotelaudalla, abalone-ruusuköynnösupotuksella ja loimuvaahteraisilla reunalistoilla. Lavassa ruusupuuviilu. ( Kaulaliitos tehty mahdollisimman pieneksi, en pidä nyky-Prs:ien möhköliitoksesta)
 
En ole vielä punninnut mutta ei missään nimessä kovin painava. Leppärunkoinen Japanin stratoni painaa enemmän.
 
Hardware:
Gotoh (chr) Magnum Lock 3+3 virittimet ebenpuisilla nupeilla
Gotoh 510UBC Wraparound (chr), lukittavilla kiinnitystapeilla
Jumbonauhat (24kpl)
GHS 10.5-50 kielisetti (E-kieleksi vaihdettu 56 drop D:tä varten)
Schaller (chr) hihnalukot
Ei mikkikehyksiä, kiinnitys suoraan runkoon
Potikat upotettu kanteen
 
Sähköt:
Seymour Duncan Jazz & JB
Schaller P-switch (PRS)
Volume, tone & middle (potikat Bournsilta.. PRS-tyyppinen low-torque. On-off kytkin middlepotikalle)
Jakki upotettu viistoon JEM-tyyppisesti
 
Pintakäsittely:
Polyuretaanilakka, mahonkia ei filleröity
Kannen väri suurinpiirtein PRS:n Tortoise Shell (Jalluksi tuota kurssilla kuvailivat)
Kansi ja lavan etupuoli kiillotettu, takapuoli ja kaula satiiniksi hiotut
 
Kokonaiskustannukset tuhannen euron luokkaa. Taas en ole ihan tarkkaan laskenut. Jää alle tonnin jos ei laske esimerkiksi kurssimaksuja soittimen hintaan jne.. sanotaan että 1k€ on melko lähellä totuutta. Noin referenssiksi, mikäli jotakuta kiinnostaa tämäntyyppinen joskus rakentaa.
 
Lopputulokseen olen tyytyväinen vaikka sormet ovatkin syyhynneet soittamaan jo niin pitkään ettei pieniltä huolimattomuusvirheiltä ole täysin vältytty. Tuskinpa niitä mokia kuitenkaan hetken päästä enää muistelee, kunhan pääsee tuon kanssa soittamalla sinuiksi. Saundista en osaa sanoa vielä paljonkaan kun vasta kokeilin kolvauksen jäljiltä hyvin pikaisesti. Kansi ei ole aivan yhtä muodokas kuin kaupan Customissa, koska kansi on hieman ohuempi. Soittotuntuma on mukava kun runko on sopivan pieni ja takaa viistetty vähän smoothimmin kuin Paulin tehtailema. Kaulan tein omaan käteen sopivaksi (Sanotaan vaikka "A Little Wider Regular") ja yksityiskohtien ja nyanssien hierominen mielestäni kannatti. Nyt on ainakin soittimen rakentaminen omien speksien ja mielihalujen mukaisesti viety jonkinlaiselle pieteetin tasolle.
 
Kuvia en vielä tänään ottanut. Lienevät huomisen murheita.. katsotaan josko ilta-aurinko olisi suotuisa.
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Hillboy
12.07.2013 00:08:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt on joitain kuvia.
 
Linkki on vanha tuttu: https://www.facebook.com/media/set/ … 8326.1037460213&type=1&l=8db9a2234a
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
jarzanza
12.07.2013 00:45:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy: No nyt on joitain kuvia.
 
Linkki on vanha tuttu: https://www.facebook.com/media/set/ … 8326.1037460213&type=1&l=8db9a2234a
 
- L

 
Lyhyestä virsi kaunis:
On kyllä aika hiton komia!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «