Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tee se itse Stratocaster talla
1 2
Tappivanukas
07.03.2013 11:35:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielessäni on pitkään kummitellut lukemani juttu, että jos Straton alkuperäisen valurauta(?) tallablockin vaihtaa teräksestä koneistettuun blockiin kitaran sustain ja yleinen sointi paranisi. Sain sitten idean, että kun työpaikaltani löytyy kaikki tarvittavat materiaalit ja välineet niin koneistaisin näppäränä kaverina koko tallan itse. Aihioiden mitat minulla on jo selvillä, mutta ongelmana on reikien paikat. Jos jollain sattuu lojumaan blocki ja tallalevy irrallisena viitsisitkö ottaa siitä minulle reikien koot ja etäisyydet. Omasta en millään viitsisi ruveta repimään irti, kun kuitenkin on ykkös kitarana ja jatkuvassa käytössä.
 
fox
07.03.2013 11:48:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköpä noista ole aika tarkat mitta-kaaviot, vaikka Gotohin sivuilla?? Ja olen jotain mittoja nähny soitinkauppojenkin nettisovellutuksissa myyntiartikkelin liitekuvina.. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
PIM
07.03.2013 12:49:31 (muokattu 07.03.2013 12:50:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kannata ite lähtee tekeen. Kitarakuusta saat valmiit EKT:n suomalaista käsityötaitoa edustavan teräsblokin ja tallalevyn.
 
www.kitarakuu.fi
www.erikoistuote.fi
 
Paitsi tietysti jos ihan itsetekemisen ilosta tekee.
 
J.Nikkanen
07.03.2013 12:53:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Ei kannata ite lähtee tekeen. Kitarakuusta saat valmiit EKT:n suomalaista käsityötaitoa edustavan teräsblokin ja tallalevyn.
 
www.kitarakuu.fi
www.erikoistuote.fi
 
Paitsi tietysti jos ihan itsetekemisen ilosta tekee.

 
Ylihintaisia lattaraudan kappaleita. Yhden tai kaksi tai vaikkapa useammankin tekee manuaalivehkeillä aikamoisen helposti jos ja kun on konepaja käytössä moiseen.
 
Homojatsit sulla on housuissas. -Santukka
PIM
07.03.2013 12:58:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Ylihintaisia lattaraudan kappaleita. Yhden tai kaksi tai vaikkapa useammankin tekee manuaalivehkeillä aikamoisen helposti jos ja kun on konepaja käytössä moiseen.
 
Kokemuksen syvä rintaääni ilmeisesti puhuu?
 
Tappivanukas
07.03.2013 13:01:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Ylihintaisia lattaraudan kappaleita. Yhden tai kaksi tai vaikkapa useammankin tekee manuaalivehkeillä aikamoisen helposti jos ja kun on konepaja käytössä moiseen.
 
Näin mä aattelin, joten mielummin teen itse ja saan siitä vielä rahaakin. ;) Ja en löytänyt ketään joka tekisi ruostumattomasta teräksestä. Ruostumaton teräshän on kovempaa kuin normaali musta rauta, joten sen pitäisi värähdellä enemmän = parempi sointi. Vähän noita Gotohin kuvia tutkin, mutta en saanut selvitettyä tallalevyn kiinnitysreikien etäisyyttä muuta kuin että ne tulevat kielireikien keskelle.
 
J-PPP
07.03.2013 13:06:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://s396.beta.photobucket.com/us … r/FenderDeluxeTremoloBlock.jpg.html Eikös tuossa ole kaikki tarvittavat mitat?
 
J.Nikkanen
07.03.2013 13:15:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Kokemuksen syvä rintaääni ilmeisesti puhuu?
 
Kyllä. Useampia vuosia takana konepajalla työskentelyä.
 
Homojatsit sulla on housuissas. -Santukka
McNulty
07.03.2013 13:15:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erikoishommat = erikoishinnat :)
Oli kyse kuinka simppelistä asiasta tahansa.
 
The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
zedder
07.03.2013 13:36:02 (muokattu 07.03.2013 13:36:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Ei kannata ite lähtee tekeen. Kitarakuusta saat valmiit EKT:n suomalaista käsityötaitoa edustavan teräsblokin ja tallalevyn.
 
www.kitarakuu.fi
www.erikoistuote.fi
 
Paitsi tietysti jos ihan itsetekemisen ilosta tekee.

 
150 € murikasta, jossa ei ole lainkaan liikkuvia osia eikä sen valmitusmateriaali ole jalometallia.... Kuulostaa maallikon mielestä siltä että käsityöstä huolimatta katteet ovat huomattavia.
 
Tuolla hinnalla saattaa yllättävästi löytyä sitä itse tekemisen riemua vaikka pitäisi tehdä pelkällä sulkaviilalla metritavarasta.
 
PIM
07.03.2013 13:42:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko jollain muulla ihan omakohtaista kokemusta noista EKT:n osista omassa kitarassa?
 
McNulty
07.03.2013 14:07:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Onko jollain muulla ihan omakohtaista kokemusta noista EKT:n osista omassa kitarassa?
 
Täällä ei ole, mutta tallan pohjalevyä voisin kokeilla kyllä, jos vain Gotohin mitoilla sattuisi löytymään. Miulla on molemmissa Custom Stratoissa Gotohin teräsblokilla varustettu talla ja voisi olla vekkulia kokeilla teräksisellä pohjalevylläkin. Hintoja tuolle pohjalevylle en vain löytänyt mistään.
 
The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
mpekkanen
07.03.2013 16:03:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tappivanukas: Näin mä aattelin, joten mielummin teen itse ja saan siitä vielä rahaakin. ;) Ja en löytänyt ketään joka tekisi ruostumattomasta teräksestä. Ruostumaton teräshän on kovempaa kuin normaali musta rauta, joten sen pitäisi värähdellä enemmän = parempi sointi. Vähän noita Gotohin kuvia tutkin, mutta en saanut selvitettyä tallalevyn kiinnitysreikien etäisyyttä muuta kuin että ne tulevat kielireikien keskelle.
 
Itse olen koulutukseltani metallimies ja olen monesti miettinyt,että ihan ruostumanton teräs voisi olla hyvä ratkaisu tuohon hommaan.
 
Muistanko ihan väärin,mutta eikös sellaista haponkin kestäävää terästä ole joka taitaa olla vieläkin kovempaa ainetta?
Tästä on tosin niin kauan etten varmaksi sano ja sitä en tiedä miten vaikeata työstettävyys olisi?
 
Väittäisin kuitenkin,että ruostumattomasta teräksestä tulee hyvä jos vaan muuten saat sopivat mitat jostain ja innostusta riittää tehdä se.
 
J.Nikkanen
07.03.2013 16:32:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Itse olen koulutukseltani metallimies ja olen monesti miettinyt,että ihan ruostumanton teräs voisi olla hyvä ratkaisu tuohon hommaan.
 
Muistanko ihan väärin,mutta eikös sellaista haponkin kestäävää terästä ole joka taitaa olla vieläkin kovempaa ainetta?
Tästä on tosin niin kauan etten varmaksi sano ja sitä en tiedä miten vaikeata työstettävyys olisi?
 
Väittäisin kuitenkin,että ruostumattomasta teräksestä tulee hyvä jos vaan muuten saat sopivat mitat jostain ja innostusta riittää tehdä se.

 
RST ja HST teräksissä kannattaa sen verran selvittää että onko koneistettavaa laatua vaiko eikö, sitkeää tavaraa kun haluavat olla jos ei ole koneistettavaa laatua. Pyörötangoissa törmännyt tuohon ongelmaan, ja muuten silloin vitutti mutta työ tuli kuitenkin tehtyä.
 
Prototyypin tekisin kyllä ihan tavan latasta. Toki saattaisi olla laakista valmis ja pitopeli ja seuraavaa versiota ei sitten jaksaisi väkästääkkään.
 
Homojatsit sulla on housuissas. -Santukka
kossuossi
07.03.2013 17:53:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse materiaalihan ei maksa paljon mitään. Oon joskus tehnyt tallalevyn haponkestävästä kun halusin tiivistää tallapalojen reikiä. Pari tuntia meni arviolta siihen kiillotuksineen. Blokkihan on sitten ihan eri työstettävä pitkine reikineen. kyllä fe37 siihen riittää, saattaa ruostumaton olla liian kovaa työstettävää. Lisäksi kierteistykset tallalevyn kiinnitykseen. Helppo duunihan se on mutta ei se tunnissa valmistu, sanoisin, että neljä on lähellä ja siihen nähden tuo esitetty 150 € ei ole kova hinta enää. Täällä porukka vaan ei tunnu tietävän eri ammattien tuntilaskutushintoja ollenkaan. Kaikki kun täytyy tuottaa tuolta idästä. Mutta tekemisen ilo ja se että sen on saanut onnistuun, vaikka vasta kolmannella kerralla, ja se on itse tehty, korvaa tunteessa kyllä sen tiedon, että Gotohin saa halvemmalla. Muista, että Mexico stankussa on erikokoinen talla.
 
klobasa
07.03.2013 18:24:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kossuossi: Helppo duunihan se on mutta ei se tunnissa valmistu, sanoisin, että neljä on lähellä ja siihen nähden tuo esitetty 150 € ei ole kova hinta enää. Täällä porukka vaan ei tunnu tietävän eri ammattien tuntilaskutushintoja ollenkaan.
 
Eipä se tuntitaksa olekaan kummoinen. Itse en ainakaan silti maksaisi tuotteesta A hirveästi extraa vain sen vuoksi, että se on käsintehty jos se käsityö ei anna tuotteelle jotain extraa. Jos taas tekee osia itselle omaksi ilokseen, niin mitäpä niitä tuntitaksoja laskemaan.
 
Voi vaan kuvitella mitä maksaisi suomalainen käsintehty sähkökitara, jos _kaikki_ osatkin tehtäisiin käsin. Olisko siinä mitään järkeä, ei kait. Hinnat olis ihan järjettömiä. Vähän niinkuin siinä teräsmötikässä joka maksaa 150€ ihan vain siksi, koska se on tehty käsin.
 
kojones
07.03.2013 18:34:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Hinnat olis ihan järjettömiä. Vähän niinkuin siinä teräsmötikässä joka maksaa 150€ ihan vain siksi, koska se on tehty käsin.
 
Ja onko sitäkään tehty käsin vai onko konevoimat olleet apuna?
 
janik
07.03.2013 21:50:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibaan tein ihan tavallisesta lattaraudasta blokin, ei mikään kovinkaan vaativa temppu.
 
Trebla
07.03.2013 23:40:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sen oltava ny ihan pakosti terästä?
 
Olen nähnyt joskus messinkisenkin blokin (saattoi olla pronssiakin) jossain olleen.
Työstettävyys ihan eri luokkaa. Tiheyskin riittävä.
Ja mistäs ne kirkonkellot on väsätty, eli kai se moikuu.
(taitas sopia hyvin tohon kirkonpolttoheviin)
 
Emmää hitä ihmettele, että on hilliä, mutta kun o hualahilliä -- Hono-Konstu
J.Nikkanen
07.03.2013 23:41:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaahterabloki? Hmmm....
 
Homojatsit sulla on housuissas. -Santukka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «