Aihe: Tietoa kitaramikrofoneista
1 2 3 4 586 87 88 89 90109 110 111 112 113
RaskasMielinen
27.02.2013 00:37:16 (muokattu 27.02.2013 00:39:56)

Oon yhden sortin virittelijä ja tuunaaja. Moottoripyörän viri- ja ulkonäköpalikoihin on tullut upotettua enmmän rahaa kuin mitä kyseinen kulkuneuvo maksoi uutena. Omaksi yllätyksekseni kitarani ovat saaneet olla siltä touhulta melko rauhassa, no mitä nyt tänään posti kantoi SG:en uuden synkemmän plexin...

Mikkien tai jonkun yksittäisen mikin vaihtamista olen kyllä miettinyt ainakin kerran varmaan jokaisen kitarani kohdalla mutta ainakin tähän asti se on jäänyt tekemättä. Ymmärrän hyvin jos joku päivittää johonkin edullisempaan kitaraan juuri ne kyseiset mikit, mitä siihen tehtaalla isketyillä jollain halpiksilla on yritetty jäljitellä.

Niin ikään ymmärään, että jos on vain kitara tai pari ja niihin pitää saada tyyliin kaikkien kitaroiden kaikki (ainakin parhaat) ominaisuudet.

Vähänkään hinnakkaampaan kitaraan valmistaja on usein valinnut juuri tietyt mikrofonit, jotka ovat siten - suorastaan luovuttamattoman - oleellinen osa soundillista kokonaisuutta. Koska itselleni on kertynyt jonkin moinen läjä kyseistä puutavaraa, niin mikit ovat lopulta aina jääneet vaihtamatta; jos kaipaan johonkin lempikepukkaani jotakin muuta sen ominaissoundin lisäksi, niin otan seinältä ajoon jonkin toisen lempikepukkani, jossa on juuri kyseinen, sillä hetkellä siis johonkin tiettyyn toiseen kitaraan, kaipaamani ominaissoundi.

Toki, jos olisi joku kitara joka tuntuisi selvästi paremmalle (soittaa, tonaalisilta ominaisuuksilataan, fiilis) kuin kaikki muut samalla seinällä roikkuvat yhteensä, niin voisin harkita kokeilevani siihen kaiken maailman mikit.

Tässä meinasi juuri eilen käydä niin, kun ostin siltä istumalta tänne mnetin torille ilmestyneet lespan (GOTW #28), jossa sattuu olemaan P90-mikit. Satun pitämään varsin/erittäin raskaasta soitannosta ja ajattelin etukäteen, etteivät kyseiset mikit mitenkään sovi siihen. Tämän illan rämpyteltyäni ja säädettyäni totean, että actionista tuli itselleni sanalla sanoen täydellinen, eli uusi oma ykkäskitarani on "syntynyt" - mutta mikit eivät vaihdu, sillä muutaman tunnin koleilujen perusteella väitän, että P90-mikkien soveltuvuus metalliin (enkä nyt tarkoita mitään sinänsä loistavaa perus Black Sabbathia) mäiskimiseen riippuu lähinnä vahvistimesta (sekä toki soittotekniikasta ja itse asiassa paljon myös plektrasta!).

Myös ja etenkin tilutus sujuu oikein hyvin. Soundi on kuitenkin hieman erilainen kuin humppareilla. En osaa selittää, kokeile itse. Eli, jos tykkäät soitella jotain mörköoopperaa ja sinulla on mahdollisuus tehdä kokeiluja, niin kokeilepa P90-mikkejä (siis kitaraa, jossa sellaiset jo on). Tosin, ja niin kuin kaikkien mikkien kohdalla, oikean korkeussäädön löytämiseen kannattaa käyttää kaikki se aika minkä täydellisyys (omaan korvaan) vaatii:)
Insane Kane
05.03.2013 17:14:58 (muokattu 05.03.2013 17:18:53)
tsuippadui: Mä en nyt tiedä tuleeko tää kysymys ihan oikeeseen aiheeseen, mutta kysynpä nyt silti.

Elikkäs, tuli hommattua EMG 81 mikki, ja tota asennellessani huomasin, että se stereo jackki mikä tuli ton mikin mukana, on liian lyhyt, että se menis mun kitarasta läpi. No, sitten mä menin hakemaan paikallisesta musaliikkeestä oikeen pitusen stereo jackin, joka sopii hienosti siihen kitaranreikään, mutta sitä laittaessa huomasinkin, että ne pinnit, johon ne EMG:n pikaliittimet tulee, on liian pienet.

Joten, onko sellasia pidempiä stereo jackkeja, jossa on EMG:n pikaliittimille soveltuvat pinnit olemassa? Tuolla musiikkiliikkeessä sanoivat, että saattaa olla, mutta eivät oo ihan 100% varmoja/ei tiedä mistä sellasia saa.

Kiitoksia jo etukäteen kaikille, ketkä jaksavat vastata!

Katkaise pikaliittimet pois ja kolvaa piuhat jakkiin?
Ja jos kyseessä on ibanezi, niin muistelisin että monissa on stereojakki valmiiksi.
Debitille?
tsuippadui
05.03.2013 18:06:33
Insane Kane: Katkaise pikaliittimet pois ja kolvaa piuhat jakkiin?
Ja jos kyseessä on ibanezi, niin muistelisin että monissa on stereojakki valmiiksi.

Joo, tollain mä meinaankin tehdä, mikäli noita erikoisii jackkeja ei löydy. Olis vaan kiva tietää onks sellasia ees olemassa. :)
Insane Kane
05.03.2013 18:20:47 (muokattu 05.03.2013 18:33:20)
tsuippadui: Joo, tollain mä meinaankin tehdä, mikäli noita erikoisii jackkeja ei löydy. Olis vaan kiva tietää onks sellasia ees olemassa. :)

Muokataampa vielä kerran, eli eihän se hiukan iso lattaliitin haittaa jos vaan pysyy kiinni.
Tai hanki oikean kokoiset liittimet...

Tai juota ne letkut :)
Nuo pikaliittimet on minusta huono keksintö.
Debitille?
jhlamm
06.03.2013 16:53:47
Tarkoitus olisi ensimmäiset EMG:n aktiivimikit saada itse asenneltua eikä vaan onnistu. Kahta kuvaa olen käyttänyt tuossa apuna eikä kumpikaan oikein toimi.

Tuommoista ennen, muttei toiminut oikein:
http://i118.photobucket.com/albums/o99/Mk239/EMGWiringDiagram.jpg

Tuommoista jälkeenpäin, koska kytkin on vastaavanlainen: http://i479.photobucket.com/albums/ … ng%20Diagrams/EMGWiringDiagram2.jpg

Siis tosiaan mitään soundia ei tule ulos. Testattu pikaliittimet molemmin päin. Jakki on uusi eli ei siinä vikaa todennäköisesti. Juotokset pitäisi olla kohdillaan. Sen baren sisältä vedetty piuhat tuonne kytkimelle ja baret jää potikoiden päälle/maahan.

Ehdotuksia anyone? Kiitokset etukäteen.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Insane Kane
06.03.2013 17:32:12
jhlamm: Tarkoitus olisi ensimmäiset EMG:n aktiivimikit saada itse asenneltua eikä vaan onnistu. Kahta kuvaa olen käyttänyt tuossa apuna eikä kumpikaan oikein toimi.

Tuommoista ennen, muttei toiminut oikein:
http://i118.photobucket.com/albums/o99/Mk239/EMGWiringDiagram.jpg

Tuommoista jälkeenpäin, koska kytkin on vastaavanlainen: http://i479.photobucket.com/albums/ … ng%20Diagrams/EMGWiringDiagram2.jpg

Siis tosiaan mitään soundia ei tule ulos. Testattu pikaliittimet molemmin päin. Jakki on uusi eli ei siinä vikaa todennäköisesti. Juotokset pitäisi olla kohdillaan. Sen baren sisältä vedetty piuhat tuonne kytkimelle ja baret jää potikoiden päälle/maahan.

Ehdotuksia anyone? Kiitokset etukäteen.

Onhan jakki juotettu oikein? Menee helposti ring / tip nastat väärippäin.
Debitille?
jhlamm
06.03.2013 17:50:41
Insane Kane: Onhan jakki juotettu oikein? Menee helposti ring / tip nastat väärippäin.

Ainakin on juuri vastaava kuin noissa kaavioissa eli kuvattuna nastat ylöspäin. Mutta kaippa tuonkin nopeasti kokeilee illemmalla kun jaksaa taas kolvin ottaa kauniiseen käteen.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Insane Kane
06.03.2013 18:25:46
jhlamm: Ainakin on juuri vastaava kuin noissa kaavioissa eli kuvattuna nastat ylöspäin. Mutta kaippa tuonkin nopeasti kokeilee illemmalla kun jaksaa taas kolvin ottaa kauniiseen käteen.

Niin, siis ei siihen tarkistamiseen kolvia tarvi.
Näkee ihan silmällä.
Debitille?
jhlamm
07.03.2013 21:17:28
Eli vihjeenä kaikille. Jos sitä piuhaa pitää hieman kireällä kolvatessa, niin irtoaa tuo liitin sieltä mikistä... Ei perse! Kiitokset jelpistä anyways ^^,
juntti_lapista
16.03.2013 10:41:10
Insane Kane: Nuo pikaliittimet on minusta huono keksintö.

Sama täällä, vievät tuhottoman paljon tilaa konehuoneessa, niitä on vaikea saada oikeaan suuntaan koska johdot ja liittimet ovat liian paksuja. Ibaneziin jouduin suurentamaan konehuoneesta jackiin menevää reikää, koska pikaliitin ei mahtunut siitä. Sitten kun sen liittimen saa kiinnni jackiin, niin se liitin vie 1-1.5cm johtoa eteenpäin, ennenkuin johdon voi työntää konehuoneeseen menevään reikään. ärsyttävää jos mikä....

Mutta ei siinä, emg:ssä on ihan kiva soundi hevin soittamiseen ja emg:n firma tekee kovasti töitä, että mikkiteknologia menisi eteenpäin. On pre-amppia, afterburneria, tarvittaessa monialueinen EQ, kaikkea en edes muista. Mutta jos uuten Ibaneziin ikinä laitan akvtiivimikkejä, ne ovat blackoutit :)

Ja tämän emg-jutun aloittajalle, mie myös jouduin painimaan nuiden pikaliittimien kiinnityksen ja vähän minkäkin kanssa. Minullakin lähti pari kertaa johto irti mikistä....
'' I hate positive songs. Singing about happy things and optimism is bullshit. I mean shut the fuck up!'' -Jeff Hanneman
jhlamm
16.03.2013 17:19:37
Samoin. Itse olen yhdet laittanut liittimillä ja ahdasta oli. Tämä setti puolestaan oli ilman konehuoneen liittimiä eli mikissä oli ainoastaan nuo liittimet ja muut tehtiin kolvaamalla. Ainoa ongelma oli tehoton kolvi :P
antza1996
18.03.2013 17:04:13
HALOO! Jos laitan epiphoneeni missä mikin puolitus toiminto uudet mikit, alnico 2 prot niin toimiiko mikkien puolitus niissä?
An amateur practices untill he can get it right. A pro practices until he can't get it wrong.
ReBeat
18.03.2013 17:13:03

antza1996: HALOO! Jos laitan epiphoneeni missä mikin puolitus toiminto uudet mikit, alnico 2 prot niin toimiiko mikkien puolitus niissä?

Ne on nelijohtimiset eli kyllä niihinkin saa puolitukset toimimaan. Kytkennät pitää toki tehdä oikein.
antza1996
18.03.2013 21:03:29
ReBeat: Ne on nelijohtimiset eli kyllä niihinkin saa puolitukset toimimaan. Kytkennät pitää toki tehdä oikein.

meneekö samoin tavoin kiinni kun mitkä nyt on paikallaan vai pitääkö muuttaa jotain?
An amateur practices untill he can get it right. A pro practices until he can't get it wrong.
jhlamm
18.03.2013 23:04:53 (muokattu 18.03.2013 23:05:28)
antza1996: meneekö samoin tavoin kiinni kun mitkä nyt on paikallaan vai pitääkö muuttaa jotain?

Ei välttämättä. Tuo riippuu ihan siitä miten nuo johdotukset menevät mikissä (vastaavatko värit toisiaan). Jos nykyiset ovat puolituksella ja toimivat niin sitten paikat ovat samat kyllä, mutta värit eivät välttämättä mene yksi yhteen. Kannattaa tarkistaa valmistajan sivuilta (sieltä tod näk löytyy) miten johdotukset menevät noilla.

Tai mahdollisesti etsii mikä väri vastaa mitäkin ja sitten vaan piirtelee ittelle kuvion miten nuo nykyiset on kiinni ja sen mukaan uudet tilalle.
antza1996
19.03.2013 11:49:29
Jos menee vahingossa väärin niin onko mikkien rikkoutumis vaaraa?
ReBeat
19.03.2013 11:56:11

Ei ole vaaraa.
ruikku20
21.03.2013 19:30:56
Joo eli aivan kujalla olen näiden mikkihommien kanssa ja kysyn nyt tässä sitten pari kysymystä.

Mulla on kitarassa humbucker mikki. Sen sisältä tulee 4 johtoa kaksi kummastakin kelasta. Mikin rungosta lähtee valkoinen johto joka menee toiseen kelaan sisälle ja tulee toisesta ulos, jonka jälkeen johto menee kitaran mikkiswitchiin. Kummastakin kelasta tulee myös musta johto jotka on liitetty punaiseen johtoon kutistesukan sisällä joka menee sekin mikkiswitchiin. Mikä näiden mustien ja valkoisten johtojen tehtävä on? Jommalla kummalla ilmeisesti hoidetaan puolitus? Kummalla?

Onko nuo humbucker mikit kytketty sarjaan niiden mikkien sisällä jo, vai sitten vasta noilla valkoisilla tai mustilla johdoilla?

Mulla on tuolla jo ketju aihetta sivuten, mutta aattelin tämmöset aivan aloittelija kysymyskset pistää tänne :) Varmaankin näihin jo vastattu moneen kertaan, muttei jaksa 88 sivua alkaa selaamaan läpi.
Guitar playing is my life.
kuunsuru
02.04.2013 22:49:46 (muokattu 06.04.2013 23:40:07)
E: vaihdoin jelppikerhoon, koska looginen päättelyni eliminoi tämän topicin kyselemiseltä.
Kitaristista voi myös tulla korvaava palkkamurhaaja ylimääräisen kielisetin kanssa. Thou Arsonist! - A False Prediction
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)