Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hiotut kielet
1
OlliTeirikko
29.09.2006 20:20:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tykästynyt hiottuihin kieliin, koska voin huolettomammin vaihdella sointuja ja soittaa helpommin esim. kolmisointuja pitkin kaulaa niin, että vältän vingahdukset. Pidän kuitenkin myös sähkökitaran tunteenomaisesta lähestumistavasta, minkä ohuemmat/elastisemmat kielet mahdollistavat paremmin. Kitarakseni olen nyt valinnut es 335, mallin mikä mahdollistanee sekä jazzin, että muunlaisen kevyen musiikin erittäin hyvin.
 
Nyt kyselenkin mielipiteitä kielten suhteen. Haluaisin laittaa kitaraani kielet, joilla onnistuu pehmeästi kaataa sointuja aika tiuhaankin ilman turhia räpellysääniä, mutta toisaalta luonnistuu hieman elastisempikin sooloilu/fiilistely. Miten esim. ohuet hiotut kielet toimivat? Olen kuullut myös puolihiottujen kielten olemassaolosta, mutta mitään kokemusta näistä ei ole? Toimivatko hiotut kielet es 335:ssa, vai meneekö tatsi liian jäykäksi?
 
Jos pystyt antamaan vinkkejä, otan niitä ilolla vastaan.
 
-Olli
 
McNulty
29.09.2006 20:26:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimivatko hiotut kielet es 335:ssa, vai meneekö tatsi liian jäykäksi?
 
Toimivat kyllä, kun otat hieman ohuemman flatwound-setin. D'Addarion Chromes-sarjasta löytyy neljää vahvuutta 6-kielisille:
 
ECG23 Chromes 10-48 Extra Light
ECG24 Chromes 11-50 Jazz Light
ECG25 Chromes 12-52 Light
ECG26 Chromes 13-56 Medium
 
Jos pystyt antamaan vinkkejä, otan niitä ilolla vastaan.
 
Oma valintani olisi tuo Chromes 11-50 Jazz Light. Onnistuu bendailut, ei mene liian jäykäksi perusvireessä ja soundissa on vielä jonkun verran yläpäätäkin, joka paksummissa flatwoundeissa häviää kohtalaisen hyvin.
 
http://www.daddario.com/DADProdDetail.aspx?CodaID=554&ID=1&Class=AADA
 
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
Mikaelo
29.09.2006 21:11:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vingahdukset ovat soittamisen suola.
 
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane. -Homer Simpson ,Romantikkoitkijät #41
Jakki
29.09.2006 21:27:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Custom Shop:sta Pyramid Gold flatwound kielet. Itsellä on nuo 335:ssa. Maksaa enempi....kestää kauemmin ja ovat todella mukavan notkeat soittaa. SUOSITTELEN !
 
OlliTeirikko
30.09.2006 10:05:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkeistä. Täytyypä kokeilla ohuita flatwoundeja.
 
Jungleman
30.09.2006 10:41:54 (muokattu 30.09.2006 10:43:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pyramidit saavat kannatusta täältäkin. Olen käyttänyt Jazzmasterissani 11-settiä pari-kolme vuotta ja välillä testaillut muitakin flättejä, mutta Pyramid sopii minulle parhaiten. Tuntuma on jämäkkä mutta ystävällinen, yläpäätä on riittävästi ja kielien soundi pysyy hyvänä jopa 2 - 3 kuukautta. Jaguarissa on ollut sama 13-setti kiinni yli puoli vuotta, hyvin soi edelleen.
 
Olen testannut myös D'Addarion Chromeja, ne ovat ihan ok uusina, mutta soundi pehmenee ja yläpään kilinä häviää parissa viikossa. Ovat myös Pyramideja jäykemmät.
 
Myös Thomastik-Infieldit ovat erinomaisen hyviä, 11-setti on vielä löysempi kuin Pyramidin vastaava ja soundi pysyy kunnossa kuukausikaupalla.
 
Fenderin Stainless Flatit taas ovat tuntumaltaan huomattavasti muita kokeilemiani flättejä jäykemmät, pinta on karheampi ja punottu G kuluu muita kieliä nopeammin.
 
Puolihiottuja kokeilin kerran (olisiko ollut GHS?) ja vaihdoin ne pois parin tunnin soiton jälkeen. Tuntuma oli epämiellyttävän tahkea, vähän kuin olisi hinkannut sormenpäitä rautasahalla... Soundi ei jättänyt mitään positiivisia mielikuvia.
 
EDIT: ja piste loppuun.
 
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Ocku
30.09.2006 13:34:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pyramidit saavat kannatusta täältäkin.
 
Myös Thomastik-Infieldit ovat erinomaisen hyviä, 11-setti on vielä löysempi kuin Pyramidin vastaava ja soundi pysyy kunnossa kuukausikaupalla.
 

 
Samaa mieltä. Itse käytän Thomastik-Infeldin Jazz 11-settiä ES-335-mallisessa kitarassani. En ole pitkiin aikoihin käyttänytkään muuta kuin Thomastikin ja Pyramidin kieliä missään kitarassa.
 
Fide
30.09.2006 21:49:56 (muokattu 30.09.2006 21:50:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun en mitään mistään tiedä, niin kysympä tässä, jotta toimisiko nuo flatit myös sliden kanssa?
 
Eli haaveilin tässä säätäväni yhdestä kitarasta kielet aika korkealla puhtaasti slide käyttöön ja kiinni jokin vähän jäykempi setti, jotta sustain paranisi.
 
jos sitten pistän Flatwoundin mallia esim .013, niin mites tuo mainitsemanne yläpään häviäminen? Se nyt kuitenkin on sliden yksi olennaisimmista jutuista...
 
Eli turvaudunko vain normaaliin 0.13 settiin?
 
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
Hillboy
05.03.2013 11:58:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjes !
 
Mulla on tuollainen PRS Archtop (koppa ja kaula mahonkia, kuusikansi) ja siinä hiotut 11-kielet. Mulla on sen kanssa itseasiassa kaksikin ongelmaa, jotka on seuraavanlaiset ja osittain toista ongelmaa korjaamalla maalaisjärjen mukaan vahvistaisi toista..
 
1) Alakielet (E ja A) ovat todella muhjuiset ja alapäävoittoiset. Osaatteko sanoa millä markkinoiden flatwound- kielisetillä saisi kirkkaimman saundin ? Vai joutuuko tässä turvautumaan semiflat-settiin.. D'Addariolta löytyisi semiflateja 10-13 vahvuisina, mutta oon tykästynyt flattien tuntumaan. Flatit siis ensisijaisena valintana jos vaan mahdollista.
 
2) Tatsi on jazzkitaraksi mielestäni vähän löysä, joten haluaisin laittaa kitaraan ainakin 12-setin, mielellään 13-setin. Valitettavasti paksumpi setti saundillisesti taitaa tarkoittaa tuhdimpaa alapäätä, jota en hae, johtuen yllämainitusta.. vain tiukempaa tatsia ja kovempaa akustista sointia.
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville /// Jazz/funk/fuusiobändi etsii riveihinsä fonistia !
ReBeat
05.03.2013 12:07:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eks noiden tattarion chromesien pitäis olla aika kirkkaat? Vai samojako sulla just nyt on...
 
http://www.daddario.com/dadproductf … 575f44a-2511-49d2-833c-dc4bbe91cc40
 
Hillboy
05.03.2013 12:25:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Eks noiden tattarion chromesien pitäis olla aika kirkkaat? Vai samojako sulla just nyt on...
 
http://www.daddario.com/dadproductf … 575f44a-2511-49d2-833c-dc4bbe91cc40

 
En osaa sanoa kun en ole kitaraan ostamisen jälkeen kieliä kertaakaan vaihtanut. Keittää nuo tietty voisi josko se toisi niistä jtn esille.
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville /// Jazz/funk/fuusiobändi etsii riveihinsä fonistia !
McNulty
05.03.2013 12:30:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy: Morjes !
 
1) Alakielet (E ja A) ovat todella muhjuiset ja alapäävoittoiset. Osaatteko sanoa millä markkinoiden flatwound- kielisetillä saisi kirkkaimman saundin ? Vai joutuuko tässä turvautumaan semiflat-settiin.. D'Addariolta löytyisi semiflateja 10-13 vahvuisina, mutta oon tykästynyt flattien tuntumaan. Flatit siis ensisijaisena valintana jos vaan mahdollista.

 
Tsekkaappa sellainen kuin GHS Brite Flats.
http://www.ghsstrings.com/strings/electric/brite-flats
 
2) Tatsi on jazzkitaraksi mielestäni vähän löysä, joten haluaisin laittaa kitaraan ainakin 12-setin, mielellään 13-setin. Valitettavasti paksumpi setti saundillisesti taitaa tarkoittaa tuhdimpaa alapäätä, jota en hae, johtuen yllämainitusta.. vain tiukempaa tatsia ja kovempaa akustista sointia.
 
GHS Brite Flatseista löytyy 12-setti. Mutta kuten totesin, tuhdimpi setti = tummempi soundi. Mikäänhän ei tietysti estä virittämästä 1/2-sävelaskelta korkeampaan vireeseen :)
 
The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
Begemoth
05.03.2013 14:58:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon käyttänyt Thomastic-Infeldin jazzswing- ja jazzbebop-kieliä mun Furch A17-21:ssä ja tykkään kovasti kielten laadusta ja soundista.
Jazzswing on hiottu kieli, joka on kyllä äänetön eikä vingahtele, mutta sointi on vähän lyhyt ja alakielet saattavat "lipsahdella" sormista venytellessä.
Jazzbebop on punottu kieli, ja tämä onkin paras setti mitä oon käyttänyt Furchissani. Soundi on riittävän tumma ja kuitenkin siitä löytyy punotun kielen yläpäätä hyvässä suhteessa ja kielten balanssi on mainio.
 
Kielten paksuudesta sen verran että 13-setti on todella tukeva ja ohuella E-kielelläkin voi soittaa kantavia melodioita. G-kieli on luonnollisesti punottu.
 
aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä.
LepakonNahka
08.10.2021 22:44:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Necromancerin tavoin nostatan tämän ketjun tuhansien päivien takaa vain todetakseni, että flatwoundit ovat turhaan mielletty pelkästään jazzmiesten jutuksi. Laitoin tänään 12-kieliseen Danelectrooni Pyramidin Goldit, ja sekä akustinen sointi, puhdas- ja särösoundi paranivat, soittotuntuma on pehmeämpi ja se skviik -soundi katosi täysin siirtyessä pitkin kaulaa. Suosittelenkin kokeilemaan esimerkiksi stoner- ja doomhenkiseen vääntöön flättejä, rockista ja kliinimpää soundia vaativista lajeista puhumattakaan. Itse tuskin tulen laittamaan roundwoundeja enää hetkeen mihinkään kitaraani, tämä avasi niin paljon uusia soundeja.
 
discominister
12.10.2021 11:45:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla hiotuilla kielillä ongelmaksi on aina noussut se, että punotut kielet soivat varsin vaimeasti verrattuna punomattomiin kieliin. Seurauksena korvia pistävä soundi, jos soittaa ohuimmilla kielillä. Eikö muilla muka?
 
Alfons Åberg
12.10.2021 12:41:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Mulla hiotuilla kielillä ongelmaksi on aina noussut se, että punotut kielet soivat varsin vaimeasti verrattuna punomattomiin kieliin. Seurauksena korvia pistävä soundi, jos soittaa ohuimmilla kielillä. Eikö muilla muka?
 
Ei ole ollut tällaista ongelmaa, vaikka on ollut erilaisia flatteja käytössä, esim. D'Addario Chromes ja Thomastik Swing, mitkä ovat keskenään erilaisiakin.
 
tämä ei olekaan paska housuille
LepakonNahka
14.10.2021 07:04:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Mulla hiotuilla kielillä ongelmaksi on aina noussut se, että punotut kielet soivat varsin vaimeasti verrattuna punomattomiin kieliin. Seurauksena korvia pistävä soundi, jos soittaa ohuimmilla kielillä. Eikö muilla muka?
 
En myöskään allekirjoita, tasapainoinen on soundi. Kenties tarvit kompressorin jos asia vaivaa ja flättejä mielit :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «