Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Haku Pop/Jazz-musiikin koulutusohjelmaan (AMK)
1
smundo
04.03.2013 14:45:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
Elikä yhteishaku alkoi tänään ja aion hakea Metropolian Pop/Jazz-musiikin koulutusohjelmaan. Onko valintakokeessa jonkinlainen teoria-osio? Kuinka paljon musiikin teorian tiedot vaikuttavat valintaan?
 
Santukka
05.03.2013 09:36:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

smundo: Terve,
 
Elikä yhteishaku alkoi tänään ja aion hakea Metropolian Pop/Jazz-musiikin koulutusohjelmaan. Onko valintakokeessa jonkinlainen teoria-osio? Kuinka paljon musiikin teorian tiedot vaikuttavat valintaan?

 
Luultavasti näihin kysymyksiin saat täydellisen vastauksen, kun jaksat vaan lukea oppilaitoksen sivuilta.
 
"Ei mitään sointuja vaan meininkiä!"
sickboy
08.03.2013 21:49:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

smundo: Terve,
 
Elikä yhteishaku alkoi tänään ja aion hakea Metropolian Pop/Jazz-musiikin koulutusohjelmaan. Onko valintakokeessa jonkinlainen teoria-osio? Kuinka paljon musiikin teorian tiedot vaikuttavat valintaan?

 
No kyllä soittokokeella ja sen lisäksi yleisellä habituksella on suurin merkitys. Välttävilläkin teoriataidoilla tuonne on porukkaa otettu. Teoriakoe on kyllä ja säveltapailukoe myös. On puhtaasti teoriaosuus, säveltapailuosuus (kuunnellaan ja kirjoitetaan nuoteille) ja sitten rytmi/säveltapailukoe. Tämä viimeinen on enemmän tällainen musikaalisuuden testaus.
 
Soittokokeella siis kuitenkin suurin merkitys varmasti. Onko konservatorio käyty? Kuulostaa siltä, että ei ole, sillä muuten vaatimustaso olisi varmasti jotenkin tiedossa. Arvioisin, että n. 98% valituista on käynyt konservatorion, eli toisen asteen muusikkokoulutuksen. Ammattikorkeakoulussa oletetaan olevan kutakuinkin konservatoriotason pohja valituilla. Jos taustalla on vain musaopiston tunteja, tai ei niitäkään, niin konservatorio voi olla sopivampi paikka. Kova taso on sieläkin.
 
Faceless
10.03.2013 12:27:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisiko joku nouvoa... Kun olen hakemassa Pop/jazz puoellle AMKiin ja hain koulun tekemät nuotit valintakoekappaleista, niin niissä nuoteissa menee eri oktaavista jotku melodiat mitä kappaleessa? Pitäsköhän mun soittaa just niiku nuoteissa on vai?
 
sickboy
11.03.2013 17:49:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Faceless: Osaisiko joku nouvoa... Kun olen hakemassa Pop/jazz puoellle AMKiin ja hain koulun tekemät nuotit valintakoekappaleista, niin niissä nuoteissa menee eri oktaavista jotku melodiat mitä kappaleessa? Pitäsköhän mun soittaa just niiku nuoteissa on vai?
 
Olisi mukavaa, jos tällaista kysyttäessä kerrottaisiin mistä kappaleesta on kyse. Tarkennuksena voisi kertoa myös onko nuotit kirjoitettu oktaavia alemmas, vai miten. Millä soittimella alkiperäinen melodia on soitettu? Millä soittimella sinä soitat?
 
Tietämättä näitä "epäoleellisuuksia" voisin veikata, että on järkevämpää harjoitella alkuperäislevytyksen mukaan, jos itsellä ei ole jotain omaa tulkintaa aiheesta tarjota. Valintakokeissa kannattaa soittaa sillä tyylillä missä on parhaimmillaan. Moneen jazz-biisiin voi olla parempi vetää hieman bluesimmalla otteella, jos jazz ei ole se omin juttu. Kouluihin haetaan hyviä soittajia hyvällä tatsilla, kaikkien ei tarvitse olla samasta puusta veistettyjä....edes pop&jazz-opistoissa ja AMK:ssa.
 
Faceless
11.03.2013 20:52:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Olisi mukavaa, jos tällaista kysyttäessä kerrottaisiin mistä kappaleesta on kyse. Tarkennuksena voisi kertoa myös onko nuotit kirjoitettu oktaavia alemmas, vai miten. Millä soittimella alkiperäinen melodia on soitettu? Millä soittimella sinä soitat?
 
Tietämättä näitä "epäoleellisuuksia" voisin veikata, että on järkevämpää harjoitella alkuperäislevytyksen mukaan, jos itsellä ei ole jotain omaa tulkintaa aiheesta tarjota. Valintakokeissa kannattaa soittaa sillä tyylillä missä on parhaimmillaan. Moneen jazz-biisiin voi olla parempi vetää hieman bluesimmalla otteella, jos jazz ei ole se omin juttu. Kouluihin haetaan hyviä soittajia hyvällä tatsilla, kaikkien ei tarvitse olla samasta puusta veistettyjä....edes pop&jazz-opistoissa ja AMK:ssa.

 
Nonii eli tarkennetaanpa. Kyseessä on siis kappale nimeltä Jessica - The Allman Brothers Band, ja kitaralla soitan kitara melodiaa. Jotakin pari riviä on samassa oktaavissa kun kappaleessa, mutta suurin osa kirjotettu oktaavin alemmas viivastolle tai merkitty 8:VB. Käsin kirjotettuja nuotteja.
 
sickboy
12.03.2013 10:45:16 (muokattu 12.03.2013 12:23:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Faceless: Nonii eli tarkennetaanpa. Kyseessä on siis kappale nimeltä Jessica - The Allman Brothers Band, ja kitaralla soitan kitara melodiaa. Jotakin pari riviä on samassa oktaavissa kun kappaleessa, mutta suurin osa kirjotettu oktaavin alemmas viivastolle tai merkitty 8:VB. Käsin kirjotettuja nuotteja.
 
No mutta mikäs tossa nyt menee vikaan. Toi 8 vb tarkoittaa just sitä, että se soitetaan oktaavia korkeammalta kuin on kirjoitettu. Mukavampi lukea sieltä viivastolta niitä ääniä kuin viidenneltä yläapuviivalta.
 
Ja tollasessa musassa varsinkin: Ehdottomasti levyltä kuuntelet fraseeraukset sun muut, nuotti on vain apuväline treenaamiseen ja siihen, että hakijat soittavat pääsykokeessa samasta sävellajista ja samalla rakenteella. Helpottaa kummasti pääsykoesäestäjien hommaa.
 
EDIT: Mikäs musiikillinen tausta sulla muuten on? Onko AMK varmasti oikea paikka sulle, kun tällaisia asioita tarvitsee edes kysyä? Oletko käynyt konservatorion? Toisen asteen muusikkokoulutus olisi todella suotavaa käydä ennen ammattikorkeakouluopintoja. Konservatoriosta valmistuneen taitoja kuitenkin edellytetään AMK hakijoilta.
 
EDIT 2: Täällä näköjään huutelen vääriä asioita, teoriakertaukseen pitäisi ilmeisesti mennä.
 
Faceless
12.03.2013 11:18:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: No mutta mikäs tossa nyt menee vikaan. Toi 8 vb tarkoittaa just sitä, että se soitetaan oktaavia korkeammalta kuin on kirjoitettu. Mukavampi lukea sieltä viivastolta niitä ääniä kuin viidenneltä yläapuviivalta.
 
Ja tollasessa musassa varsinkin: Ehdottomasti levyltä kuuntelet fraseeraukset sun muut, nuotti on vain apuväline treenaamiseen ja siihen, että hakijat soittavat pääsykokeessa samasta sävellajista ja samalla rakenteella. Helpottaa kummasti pääsykoesäestäjien hommaa.
 
EDIT: Mikäs musiikillinen tausta sulla muuten on? Onko AMK varmasti oikea paikka sulle, kun tällaisia asioita tarvitsee edes kysyä? Oletko käynyt konservatorion? Toisen asteen muusikkokoulutus olisi todella suotavaa käydä ennen ammattikorkeakouluopintoja. Konservatoriosta valmistuneen taitoja kuitenkin edellytetään AMK hakijoilta.

 
No ainakin meikäläisen teoriakirjoissa on 8vb oktaavia alempaa ja 8va oktaavia ylempää. Nuotit ei mene edes apuviivoilla, 1-viivanen oktaaviala ja lähtee h:sta ja silti on 8vb. Ilman oktaavisiirtomerkkejäkin nuotit on kirjotiettu silti alemmas mitä kappale. Tota tässä niiku hain, että onko tolle joku juju miks on alempaa kirjotettu.
 
tarmo
12.03.2013 12:13:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Faceless: No ainakin meikäläisen teoriakirjoissa on 8vb oktaavia alempaa ja 8va oktaavia ylempää. Nuotit ei mene edes apuviivoilla, 1-viivanen oktaaviala ja lähtee h:sta ja silti on 8vb. Ilman oktaavisiirtomerkkejäkin nuotit on kirjotiettu silti alemmas mitä kappale. Tota tässä niiku hain, että onko tolle joku juju miks on alempaa kirjotettu.
 
Itsekin hieman hämmästelen tuota teoriaosaamishuutelua...
 
sickboy
12.03.2013 12:22:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun moka. Mut jokatapauksessa, tietty niin kuin levyllä. Tuskin tohon on mitään muuta järkevää selitystä, kuin kirjoitusvirhe, tai sit nuotintaja muistaa noi merkinnät yhtä hyvin kuin minä.
 
Eikä mulla ollu sen kummemmin teoriaosaamisesta tarkoitus huudella. Pointti oli siinä, että jos on jo konsataidot hallussa, niin pitäisi olla hyvätkin valmiudet hakea ammattikorkeakouluun. Haluan vaan korostaa sitä, että AMK musalinjoilla taso on jatkumoa konsaopinntoista. Aika moni hakee AMK-linjoille tajuamatta, että 2. aste olisi ehkä kuitenkin se oikea paikka. En tietenkään voi tietää mitkä sun musiikilliset taustat on, kun et siihen vastannut.
 
Ja vielä kerran: Levyn mukaan kandee kattoo melodiat, niin se on varmasti tarkoitettu ja toivottua.
 
Faceless
12.03.2013 13:16:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Mun moka. Mut jokatapauksessa, tietty niin kuin levyllä. Tuskin tohon on mitään muuta järkevää selitystä, kuin kirjoitusvirhe, tai sit nuotintaja muistaa noi merkinnät yhtä hyvin kuin minä.
 
Eikä mulla ollu sen kummemmin teoriaosaamisesta tarkoitus huudella. Pointti oli siinä, että jos on jo konsataidot hallussa, niin pitäisi olla hyvätkin valmiudet hakea ammattikorkeakouluun. Haluan vaan korostaa sitä, että AMK musalinjoilla taso on jatkumoa konsaopinntoista. Aika moni hakee AMK-linjoille tajuamatta, että 2. aste olisi ehkä kuitenkin se oikea paikka. En tietenkään voi tietää mitkä sun musiikilliset taustat on, kun et siihen vastannut.
 
Ja vielä kerran: Levyn mukaan kandee kattoo melodiat, niin se on varmasti tarkoitettu ja toivottua.

 
Joo, en oo konsaa käyny. Oon teoriakursseja käyny ja itse opiskellut paljon kirjoista sekä teoriaa että soittoa. Mutta tosta nuottihommasta mietin sitä, että onko ne tahallaan laittanu tolleen erillailla, että hakija huomaa soittaa matalampaa ku nuoteissa on niin.
 
tarmo
12.03.2013 13:20:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Faceless: Joo, en oo konsaa käyny. Oon teoriakursseja käyny ja itse opiskellut paljon kirjoista sekä teoriaa että soittoa. Mutta tosta nuottihommasta mietin sitä, että onko ne tahallaan laittanu tolleen erillailla, että hakija huomaa soittaa matalampaa ku nuoteissa on niin.
 
Kyllä tossa kannattaa soittaa oppilaitokseen, johon olet hakemassa ja kysyä.
 
Eri asia, jos kysymyksessä olisi prima vista -koe, silloin pitäisi osata poimia nuo merkinnät lennosta, kuulosti se kuinka paskalta tahansa.
 
sickboy
12.03.2013 13:26:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Faceless: Joo, en oo konsaa käyny. Oon teoriakursseja käyny ja itse opiskellut paljon kirjoista sekä teoriaa että soittoa. Mutta tosta nuottihommasta mietin sitä, että onko ne tahallaan laittanu tolleen erillailla, että hakija huomaa soittaa matalampaa ku nuoteissa on niin.
 
Juu, ymmärrän hämmennyksen. Haluaisin kovasti tietää miksi olet hakemassa juuri AMK-tasolle? Oletko harkinnut konservatoriota? Minkä ikäinen olet? Monilla on jotenkin väärä käsitys siitä, että jos on jo opiskeltuna joku toisen asteen tutkinto (lukio, ammattikoulu), niin voi (ja on syytä) hakea suoraan AMK-linjalle. Toki voi teknisessä mielessä juu, mutta on kannattaa ymmärtää, että se konservatorio on "ammattimuusikon peruskoulu" ja AMK "mestarikurssi"...näin karkeasti kuvailtuna.
 
Toki todella lahjakas soittaja voi päästä ja pääseekin sisään ilman konsataustaa, jos on vähän hajua teoria-asioistakin. Suurin osa muista hakijoista kuitenkin on käynyt konsan ja "valmiita" ammattimuusikoita, joten taso on kova.
 
Janus
12.03.2013 15:32:21 (muokattu 12.03.2013 15:32:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: dJuu, ymmärrän hämmennyksen. Haluaisin kovasti tietää miksi olet hakemassa juuri AMK-tasolle? Oletko harkinnut konservatoriota? Minkä ikäinen olet? Monilla on jotenkin väärä käsitys siitä, että jos on jo opiskeltuna joku toisen asteen tutkinto (lukio, ammattikoulu), niin voi (ja on syytä) hakea suoraan AMK-linjalle. Toki voi teknisessä mielessä juu, mutta on kannattaa ymmärtää, että se konservatorio on "ammattimuusikon peruskoulu" ja AMK "mestarikurssi"...näin karkeasti kuvailtuna.

Toki todella lahjakas soittaja voi päästä ja pääseekin sisään ilman konsataustaa, jos on vähän hajua teoria-asioistakin. Suurin osa muista hakijoista kuitenkin on käynyt konsan ja "valmiita" ammattimuusikoita, joten taso on kova.

 
Mä pyrin lukiosta päästyäni samaan aikaan AMK:lle ja PJK:lle (2. aste). AMK:hon otettiin sisään, PJK:hon ei.
 
Ylioppilastodistus antaa yhtä lailla kelpoisuuden hakea AMK:hon kuin vaikkapa Sibelius-Akatemialle (tai mihin tahansa korkeakouluun). Siballa muuten tehdään kandidaatin tutkinto opintojen keskivaiheilla, mikä suurinpiirtein (jatko-opintokelpoisuuden puolesta) vastaa "alempaa" AMK-tutkintoa. Siballa(kin) aloittaa joka vuosi suoraan lukiosta pyrkiviä opiskelijoita, etenkin musiikkikasvatuksen puolella.
 
sickboy
12.03.2013 17:28:54 (muokattu 12.03.2013 17:29:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Mä pyrin lukiosta päästyäni samaan aikaan AMK:lle ja PJK:lle (2. aste). AMK:hon otettiin sisään, PJK:hon ei.
 
Ylioppilastodistus antaa yhtä lailla kelpoisuuden hakea AMK:hon kuin vaikkapa Sibelius-Akatemialle (tai mihin tahansa korkeakouluun). Siballa muuten tehdään kandidaatin tutkinto opintojen keskivaiheilla, mikä suurinpiirtein (jatko-opintokelpoisuuden puolesta) vastaa "alempaa" AMK-tutkintoa. Siballa(kin) aloittaa joka vuosi suoraan lukiosta pyrkiviä opiskelijoita, etenkin musiikkikasvatuksen puolella.

 
Kyllä. Mielestäni mainitsinkin, että hakea voi ja päästäkin. PJK:lle voi todella olla vaikeampi päästä kuin muualle. Itse en ole päässyt sinne edes pääsykokeisiin, vaikka samaan aikaan pääsin sisään Jyväskylään, Poriin ja Kotkaan, Metropoliassa opiskelen itsekin tällä hetkellä. Kävin ensin Kotkassa Kymen konservatorion.
 
Järkevämpi tie useimmille on kuitenkin AMK:hon konsan kautta, vaikka sinne voi toki päästä sisään ilman konsaakin. Harvalla riittää taidot suoraan lukion jälkeen.
 
nisumaka
14.03.2013 10:19:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan muutoin vinkkinä sellainen juttu tämä päivämäärä (14.3.2013) huomioon ottaen, että II-aste taitaa suurimmassa osassa oppilaitoksia olla yhteishaun piirissä ja sinne pitää jättää netin kautta hakemus viimeistään PERJANTAINA 15.3.2013 16:15 mennessä. AMK-koulutuksen osalta hakuaika on pidempään. Ihan vaan siksi kirjoitin, ettei pääsisi tapahtumaan turhaa erehdystä jolle kulle koulutuksesta kiinnostuneelle.
 
Spedemix
18.03.2013 05:15:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellänihän tilanne oli se, että pääsin tuonne toiselle asteelle vasta kaksi vuotta lukion jälkeen. Paljon jengiä on tosin suoraan lukiosta (yllättäen aika paljon sibelius-lukiosta) ja ihan pari "alaikäistä" (eli jättäneet lukion kesken). Monet näistä sitten tosiaan jatkaa AMK:n puolelle (jossa välissä saattaa olla vuosi, pari pääsemättömyyttä). Iso osa AMK:lta valmistuvista kolkuttaa jo siis kolmeakymppiä.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Socialite
18.03.2013 11:06:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran vaan kommentoin, että komppailen aika pitkälti nimimerkki sickboy:ta tässä. Olen nyt keväällä valmistumassa AMK:sta ja polku on kuljettu konservatorion (2.aste) kautta. Toki on soittajia, jotka pystyvät hyppäämään yhden ruudun yli ja aloittamaan suoraan amk-tasolta mutta lähtökohtaisesti suosittelen konsan käymistä ensin.
Voin suoraan sanoa, ettei minulla olisi ollut oikein mitään palaa lähteä heti lukion jälkeen amkiin vaikka soittoa ja musiikkiopistoa olikin takana jo vuosia. Jo konsallakin teki alkuun tiukkaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «