Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Syvyys ja tilantunto koko miksaukseen, how do?
1 2
darkus
04.03.2013 17:39:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollu jonkin aikaa probleemia saada miksaukset tuntumaan syvältä ja ns.märältä.. tai siis.. en tiedä mitä teen väärin vai jätänkö jotain oleellista tekemättä mutta kaikki tuppaa jotenkin kuulostamaan vertailussa hirveen kuivalta ja sellaselta..kaksiulotteiselta.
 
En tiedä oonko sitten täysi nössö kaikujen ja tila-impulssien kanssa.
 
Rumpujen lähimikkeihin tulee blendattua slate rumpujen tilasämplejä, ei aux-lähtöinä vaan siis insertteinä. Jotain tiettyjä raitoja oon sitte lähettäny johonki busiin jossa kaikuplugari, esim lauluja, virveliä, ja pikkasen basson särötettyä raitaa. Mutta jotenkin kaikki tuntuu olevan kuunnellessa ihan liian in your face.
 
Tiedän ettei kaikki voi olla kovalla miksauksessa mutta erotteluakin pitää olla.
 
Niitä kaiku auxeja oon kyllä koittanu eq:llakin sorkkia, leikannu ylä ja alapäätä, kompressoinu, pistäny kovemmalle yms mut sit kaikki kuulostaa vaan helvetin kaikuselta.
 
Postaisin jonkun pätkän tähän mutta mun dropboxin julkiset linkit on tällä hetkellä pannassa..lol
 
Mitään tippejä?
 
Attack Attack, Were back again baby!
sami_sumea
04.03.2013 22:53:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Mulla on ollu jonkin aikaa probleemia saada miksaukset tuntumaan syvältä ja ns.märältä.. tai siis.. en tiedä mitä teen väärin vai jätänkö jotain oleellista tekemättä mutta kaikki tuppaa jotenkin kuulostamaan vertailussa hirveen kuivalta ja sellaselta..kaksiulotteiselta.
 
Etäisyysvaikutelmaan auttaa (hyvien kaikujen lisäksi) se, että soundissa ei ole liikaa ylämiddleä. Esm semmoset pehmeämmät padisoundit menee just sen takia miksauksessa aika helposti "kauemmas" ja "leveämmälle" (whatever that means) kuin vaikkapa ylämiddle-raastosärökitarat.
 
...
 
http://www.soundreel.com
JAV
04.03.2013 22:59:43 (muokattu 04.03.2013 23:00:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

5khz vähentäminen EQ:lla vie raidan mukavasti taaksepäin. Tämä tietenkin vaatii sen, että jossain samaan aikaan soivassa raidassa on sitten tuota 5khz enemmän. 5 kilon korostaminen saa yksittäisen soittimen yleensä kuulostamaan paremmalta, joten monet korostaa tuota aluetta sitten jokaiselta raidalta ja miksaus tuntuu sen jälkeen kaksiulotteiselta.
 
darkus
05.03.2013 00:11:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JAV: 5khz vähentäminen EQ:lla vie raidan mukavasti taaksepäin. Tämä tietenkin vaatii sen, että jossain samaan aikaan soivassa raidassa on sitten tuota 5khz enemmän. 5 kilon korostaminen saa yksittäisen soittimen yleensä kuulostamaan paremmalta, joten monet korostaa tuota aluetta sitten jokaiselta raidalta ja miksaus tuntuu sen jälkeen kaksiulotteiselta.
 
Uskalsin sitten ladata keskeneräisen soundcloudiin. Latasin wavin, mutta soundcloud veti senkin 128k tasolle....eli joo...paskaa laatua muttei voi mitään
 
Tossa tää nyt on kuitenkin. Leikin kaikusendien kanssa aika paljon ja luulen et sain jotain järkevää aikaan.
 
Tein tän kuulokkeilla kun on aika myöhä, toivottavasti ei oo turhan botnekas.
https://soundcloud.com/markussuomela/sinner-mix4/s-02NE5
 
Pikkusen tirvasin maxxbassia ja C4:sta masterkanavaan varmuuden vuoksi...
 
Attack Attack, Were back again baby!
sami_sumea
05.03.2013 00:25:04 (muokattu 05.03.2013 00:26:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa tää nyt on kuitenkin. Leikin kaikusendien kanssa aika paljon ja luulen et sain jotain järkevää aikaan.
 
Melko hyvällehän toi soundaa. Ite tekisin niin, et sendisin virveli- ja tomisoundeja vielä jonkun esm. Bricastin plate-impulssin (ne on hyviä ja syviä!) läpi, tulis kannuihin vähän syvyyttä lisää.
 
edit: äh, ei se mitään tarvi. Myyntiin vaan ja Ferrari tilaukseen.
 
...
 
http://www.soundreel.com
JAV
05.03.2013 00:29:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvältä soundaa. Vokaalit vois ehkä olla vähän kovemmalla. Kuulokkeilla täydellinen, mut kaiuttimilla kuunnellessa välillä vähän hukkuu.
 
Jaava
05.03.2013 02:10:20 (muokattu 05.03.2013 02:11:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan tämmösen amatöörin mielestä toi snare on ainakin läppärikaiuttimilla pikkasen liian pinnassa. Tuntuu siltä, että koko homma määrittyy vaan yhden snaren ympärille. Hyvältä se snare kyllä soundaa.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
samic
05.03.2013 02:45:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Mulla on ollu jonkin aikaa probleemia saada miksaukset tuntumaan syvältä ja ns.märältä.. tai siis.. en tiedä mitä teen väärin vai jätänkö jotain oleellista tekemättä mutta kaikki tuppaa jotenkin kuulostamaan vertailussa hirveen kuivalta ja sellaselta..kaksiulotteiselta.
 
En tiedä oonko sitten täysi nössö kaikujen ja tila-impulssien kanssa.
 
Rumpujen lähimikkeihin tulee blendattua slate rumpujen tilasämplejä, ei aux-lähtöinä vaan siis insertteinä. Jotain tiettyjä raitoja oon sitte lähettäny johonki busiin jossa kaikuplugari, esim lauluja, virveliä, ja pikkasen basson särötettyä raitaa. Mutta jotenkin kaikki tuntuu olevan kuunnellessa ihan liian in your face.
 
Tiedän ettei kaikki voi olla kovalla miksauksessa mutta erotteluakin pitää olla.
 
Niitä kaiku auxeja oon kyllä koittanu eq:llakin sorkkia, leikannu ylä ja alapäätä, kompressoinu, pistäny kovemmalle yms mut sit kaikki kuulostaa vaan helvetin kaikuselta.
 
Postaisin jonkun pätkän tähän mutta mun dropboxin julkiset linkit on tällä hetkellä pannassa..lol
 
Mitään tippejä?

 
Balanssit,panoroinnit,tilat ja hyvä analogi mixeri :)
 
http://www.facebook.com/snaudioproductions
darkus
05.03.2013 07:51:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samic: Balanssit,panoroinnit,tilat ja hyvä analogi mixeri :)
 
On mulla slate vcc joka raidalla ja busseissa ja masterissa vtm
 
Attack Attack, Were back again baby!
Spedemix
05.03.2013 08:20:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm. Mä olen itse tykännyt näissä "moderneissa" genreissä keskittyä itse kaiuttamisen sijaan enemmän delayn käyttöön. Yleensä varsinki laulut tuntuu diggailevan pinestä määrästä dilsaa. Ja muutenkin yleensä käyttämäni kaiut ovat varsin lyhyitä (2 sek. ja alle) Lexicon -tyyppisiä asioita, joissa on just tätä tyypillistä chorusointia. Mikäli haluan eeppisempää kaikusaundia, yleensä kasvatan pre-delaytä. Joskus tulee laitettua lähemmäs 200ms pre delay kaikuun.
 
Muutenkin musta (henkilökohtaisesti) tuntuu, että näissä metallimusatyyleissä tuntuu toimivan aika hyvin noi kasaritekniikat (detune, erittäin lyhyet delayt, joilla yritetään mallintaa early reflectioneita) :D Rumpuihin tulee myös ainakin meikäläisellä laitettua tosi paljon just tommosta AMS-geittikaikuasiaa (tosin ei ihan niin alleviivattuja määriä, kuin kultaisella 80-luvulla). Niin naurettavalta, ku se kuulostaa, omat "tila"-tekniikat metallimusaan on tullut kuuntelemalla Michael Jacksonia ja alkupään Madonnaa :D
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Daunt
05.03.2013 08:40:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos puhutaan ihan pelkästään rumpureverbistä, "rakeiset" 80-luvun digiräkkilaitetribuutit toimii hienosti. Esim. D-Verb, ValhallaVintageVerb ja Audio Damage ADverb.
 
Aggressive Drums - The Recording Guide (eBook) | Saatavilla nyt! Maksa mitä haluat!
dewil
05.03.2013 11:52:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opettele analyyttista kuuntelua. Miksi joku elementti kuulostaa tilassa siltä että se on kauempana/lähempänä, Keskellä/reunalla?
Kuuntelet ympäristöäsi ja analysoit heijasteita ja pintoja.
 
Ota paperiarkki poikittain eteesi ja kuvittele kaiuttimet itsesi puoleisiin nurkkiin, niin että äänikuva piirtyy kaiuttimien taakse.
Kuuntele hyvää musaa ja analysoi, mitä elementtejä musassa on ja piirrä ne "äänikuvaan" oikeille paikoille: Missä kohtaa äänikuvaa x/y akselilla ja kuinka ison ja minkä muotoisen tilan ne vievät.
 
Sitten vaan treenaamaan ja hulluttelemaan miksauksessa: Dynamiikka ja volume, taajuus, sekä kaiku/delay aspekteilla. Teet sitten harjotteita esim:
Laulaja in your face, kitara parin metrin päässä ja nenähuilisti hevon fidussa.
Kyllä se siitä.
 
Varoitanpahan vaan, että siitä tulee sitten riesa, kun kaiken analysoi liikkuessaankin automaattisesti. Toisaalta voi sitten ihmetyttää ystäviäänkin: "Varoppa, kun kohta tuolta nurkan takaa hyökkää pyöräilijä liian lujaa"
Mut joo, noin se toimii. Ensin selvitetään että miksi ja miten, ennen kuin ruvetaan keinotekoisesti toisintamaan.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
darkus
05.03.2013 12:22:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti kaikille vinkeistä!
 
Sain nyt ton jotenkuten miksattua ja ruttasin masterinkin mukaan.
Onko tässä teidän mielestä ollenkaan syvyyttä vai onko mahottoman flätti?
https://docs.google.com/file/d/0B7F … JxxdkVvMUZ1MEhadms/edit?usp=sharing
 
Edelleen pahoittelut ettei dropboxini toimi....näytteiden tsekkaaminen ois helpompaa
 
Attack Attack, Were back again baby!
darkus
05.03.2013 12:24:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Opettele analyyttista kuuntelua. Miksi joku elementti kuulostaa tilassa siltä että se on kauempana/lähempänä, Keskellä/reunalla?
Kuuntelet ympäristöäsi ja analysoit heijasteita ja pintoja.
 
Ota paperiarkki poikittain eteesi ja kuvittele kaiuttimet itsesi puoleisiin nurkkiin, niin että äänikuva piirtyy kaiuttimien taakse.
Kuuntele hyvää musaa ja analysoi, mitä elementtejä musassa on ja piirrä ne "äänikuvaan" oikeille paikoille: Missä kohtaa äänikuvaa x/y akselilla ja kuinka ison ja minkä muotoisen tilan ne vievät.
 
Sitten vaan treenaamaan ja hulluttelemaan miksauksessa: Dynamiikka ja volume, taajuus, sekä kaiku/delay aspekteilla. Teet sitten harjotteita esim:
Laulaja in your face, kitara parin metrin päässä ja nenähuilisti hevon fidussa.
Kyllä se siitä.

 
Tosi hyvä vinkki, kiitos!! =)
 
Attack Attack, Were back again baby!
karhuntassu
31.03.2013 20:02:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Tosi hyvä vinkki, kiitos!! =)
 
Tiukat saundit kyllä on!
Tiukka bändi myöskin!
Laulua kaipaisin ihan vähän enemmän ylemmäs, mun kuuntelulla vittumaisesti jotenkin jaloissa vähän...
 
Basson saundista iso plussa!
 
darkus
31.03.2013 20:21:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

karhuntassu: Tiukat saundit kyllä on!
Tiukka bändi myöskin!
Laulua kaipaisin ihan vähän enemmän ylemmäs, mun kuuntelulla vittumaisesti jotenkin jaloissa vähän...
 
Basson saundista iso plussa!

 
Kiitos!
 
Oikeastaan päädyin alottamaan homman alusta, en sittenkään lämmennyt rumpusoundeille.
 
Attack Attack, Were back again baby!
maza
01.04.2013 13:11:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täähän soundaa tosi hyvältä. Masteriin laittaisin vähän lisää yläpäätä.
PurpleCandle
02.04.2013 11:22:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi mitä itse olen vasta alkanut käyttää enemmän on reilusti säröä delayssa. Tuo niitä reflektioneita enemmän esiin.
 
For what it freedom?
darkus
15.04.2013 16:37:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa sitten vedettyä koko paska uusiksi.
https://dl.dropboxusercontent.com/u … m%20Cause%20Effect%20%282013%29.mp3
 
Kitarat reamppasin tolla uudella Dual Rectumfrierillä, mikä tuli hommattua 5150:n kaveriksi.
 
Mun mielestä tää on paljon parempi kun toi minkä ekaks tein...
 
-M
 
Attack Attack, Were back again baby!
anapena
15.04.2013 22:34:44 (muokattu 15.04.2013 22:35:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jesus näitä brändejä, DRF...oikeesti. Sori offtopik!
 
Istu ja pala!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «