Exhausted 01.03.2013 15:47:49 | |
---|
darkus: Suurin osa olikin oikeessa eli A on soitettu lujempaa. Just sain Uraltone Hot Maman kasailtua ja nyt onkin kivempi sitten luukuttaa vahvaria, kun kaapista ei tule niin hillitöntä mökää ulos.
Tee vielä kolmas testi aiheesta siten että hiljennät styrkkarin sweet spotista keinokuormalla makuuhuonetasolle. Voihan se olla että suurempi teho vaikuttaa kaiuttimien reagointiin ja ehkä myös kaapin ja huoneen ominaisuuksien merkitykseen |
Antti1 01.03.2013 15:49:51 | |
---|
Exhausted: Tee vielä kolmas testi aiheesta siten että hiljennät styrkkarin sweet spotista keinokuormalla makuuhuonetasolle. Voihan se olla että suurempi teho vaikuttaa kaiuttimien reagointiin ja ehkä myös kaapin ja huoneen ominaisuuksien merkitykseen Kovempaa luukuttaminen ilman keinokuormaa ainakin vaikuttaa suuresti kaiuttimen kautta tulevan möykän ominaisuuksiin kaapin resonoinnin ja ilmajousen kautta. Keinokuormalla menetetään osa tästä vaikutuksesta, mikäli se nyt aina ylipäätään edes tavoittelemisen arvoista onkaan. "Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train."
-Henry Rollins |
Exhausted 01.03.2013 15:58:37 | |
---|
Antti1: Kovempaa luukuttaminen ilman keinokuormaa ainakin vaikuttaa suuresti kaiuttimen kautta tulevan möykän ominaisuuksiin kaapin resonoinnin ja ilmajousen kautta. Keinokuormalla menetetään osa tästä vaikutuksesta, mikäli se nyt aina ylipäätään edes tavoittelemisen arvoista onkaan. Juu, luulisin että modernissa vahvistimessa pääteasteen muroutumisen merkitys ei ole kovin suuri tai ainakaan toivottava, jos yleisen mielipiteen mukaan "sweet spot" on 4/10 kohdalla. |
Antti1 01.03.2013 16:02:15 | |
---|
Exhausted: Juu, luulisin että modernissa vahvistimessa pääteasteen muroutumisen merkitys ei ole kovin suuri tai ainakaan toivottava, jos yleisen mielipiteen mukaan "sweet spot" on 4/10 kohdalla. Niinno ns. speaker break-up ja kaapin "soiminen" alkaa kyllä muodostumaan yleensä jo kauan ennen päätteen maksimitehoja, mutta totta toikin. Vähän eri asia vaan, tai ainakin mä yritin puhua eri asiasta. :) "Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train."
-Henry Rollins |
Exhausted 01.03.2013 16:19:53 (muokattu 01.03.2013 16:20:57) | |
---|
Antti1: Niinno ns. speaker break-up ja kaapin "soiminen" alkaa kyllä muodostumaan yleensä jo kauan ennen päätteen maksimitehoja, mutta totta toikin. Vähän eri asia vaan, tai ainakin mä yritin puhua eri asiasta. :) Mun pointti oli se, että modernissa vahvistimessa saundi ei muutu merkittävästi (paremmaksi) master volumen nostolla siksi että pääteaste ruttautuu, vaan siksi, että kaiuttimet tekevät enemmän töitä ja äänenpaine on kovempi. Eli esim tossa 4/10 sweet spotissa päätteessä on vielä paljon tehoreserviä, mutta kaiuttimet tekee jo enemmän töitä. Keinokuorman hyöty modernin vahvistimen kanssa on täten kyseenalainen, mutta testaamalla siitäkin saisi osviittaa. |
Antti1 01.03.2013 16:23:45 | |
---|
Exhausted: Keinokuorman hyöty modernin vahvistimen kanssa on täten kyseenalainen, mutta testaamalla siitäkin saisi osviittaa. Jep, tuttua juttua. Mä oon havainnut tommosten higainereiden kanssa keinokuorman hyödylliseksi äänitellessä ainoastaan silloin, kun haluaa vetää päättärin kautta suoraan linjaan tai sitten saada paremman kontrollin huonosti toimivaan mastervolaan. Joillain nupeilla soundi menee perseeksi, jos laskee loopista volaa ikävästi pykältävän masterin vuoksi. "Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train."
-Henry Rollins |
Laulava Kylätohtori 01.03.2013 16:36:25 | |
---|
Exhausted: Mun pointti oli se, että modernissa vahvistimessa saundi ei muutu merkittävästi (paremmaksi) master volumen nostolla siksi että pääteaste ruttautuu, vaan siksi, että kaiuttimet tekevät enemmän töitä ja äänenpaine on kovempi. Eli esim tossa 4/10 sweet spotissa päätteessä on vielä paljon tehoreserviä, mutta kaiuttimet tekee jo enemmän töitä. Keinokuorman hyöty modernin vahvistimen kanssa on täten kyseenalainen, mutta testaamalla siitäkin saisi osviittaa. Selittääkö tämä myös sen, että esim. Bassman kuulostaa huomattavasti paremmalta lujaa soitettuna, vaikka volumea kuitenkin on niin vähän, ettei soundi säröydy? Olen aina ollut sitä mieltä, että mitä lujempaa, sen parempi. Ehkä tämä ei välttämättä kuulu nauhoituksessa, mutta itse soittotilanteessa ero on valtava (en siis puhu mistään hi-gain-meiningeistä, niistä en tiedä mitään)... Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Antti1 01.03.2013 16:37:53 | |
---|
Myös korva käyttäytyy eri tavalla eri äänenpaineissa ja se silkka äänenpaineen jytke vatsassa tekee osansa. Mikki ei kuule valitettavasti asioita samalla tavalla ja se jumalainen pauke ei välttämättä olekaan nauhoitettuna yhtä makean kuuloista. Siksi kovaa luukuttaminen voi olla myös vähän "vaarallista" soundin suhteen. "Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train."
-Henry Rollins |
Exhausted 01.03.2013 18:21:51 | |
---|
Antti1: Myös korva käyttäytyy eri tavalla eri äänenpaineissa ja se silkka äänenpaineen jytke vatsassa tekee osansa. Mikki ei kuule valitettavasti asioita samalla tavalla ja se jumalainen pauke ei välttämättä olekaan nauhoitettuna yhtä makean kuuloista. Siksi kovaa luukuttaminen voi olla myös vähän "vaarallista" soundin suhteen. Just näin ja sen takia tällaiset testit onkin paikallaan. Hienoa, että moinen on saatu tehtyä vielä reamppaamalla, jolloin soittotatsikaan ei muutu. |
hallu 01.03.2013 23:54:06 | |
---|
Antti1: Myös korva käyttäytyy eri tavalla eri äänenpaineissa ja se silkka äänenpaineen jytke vatsassa tekee osansa. Mikki ei kuule valitettavasti asioita samalla tavalla ja se jumalainen pauke ei välttämättä olekaan nauhoitettuna yhtä makean kuuloista. Siksi kovaa luukuttaminen voi olla myös vähän "vaarallista" soundin suhteen. Olen itse joutunut huomaamaan myös tuonkun olen viimeaikoina paljon nauhoitellut. Keinokuormaa käytän, mutta käytän sitä nimenomaan tehdäkseni vahvistimestani hiukan helpommin hallittavan ja keinokuorma tajoaa käyttökelposia liitäntämahdollisuuksia. Sitä vahvistimen jumalaista paukkaamista ei voi sinällään äänittää, mutta pitää keksiä muita keinoja joilla se kitaratsoundi voi nauhalla kuulostaa hyvältä tai oikeastaan siis isolta silloin kun se isoksi halutaan. Myös soitto vaikuttaa ja soittajan haluan tietenkin uskoa, että on mahdollista soittaa isosti niin että se kuulostaa hyvältä riippumatta siitä mitä siellä sähköakustisenketjun toisessa päässä on. Olen samaa mieltä kanssasi , että on vähän vaarallista kun vahvistin suihkii isolla hunajaa ympärilleen, koska silloin on oikeastaan ihan yhdentekevää mitä soittaa sehän kuulostaa aina hyvältä. Voi olla meinaan aika karu kokemus kuulla se "huippuveto" sitten nauhalta. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
darkus 02.03.2013 12:31:30 | |
---|
hallu: Olen itse joutunut huomaamaan myös tuonkun olen viimeaikoina paljon nauhoitellut. Keinokuormaa käytän, mutta käytän sitä nimenomaan tehdäkseni vahvistimestani hiukan helpommin hallittavan ja keinokuorma tajoaa käyttökelposia liitäntämahdollisuuksia. Sitä vahvistimen jumalaista paukkaamista ei voi sinällään äänittää, mutta pitää keksiä muita keinoja joilla se kitaratsoundi voi nauhalla kuulostaa hyvältä tai oikeastaan siis isolta silloin kun se isoksi halutaan. Myös soitto vaikuttaa ja soittajan haluan tietenkin uskoa, että on mahdollista soittaa isosti niin että se kuulostaa hyvältä riippumatta siitä mitä siellä sähköakustisenketjun toisessa päässä on. Olen samaa mieltä kanssasi , että on vähän vaarallista kun vahvistin suihkii isolla hunajaa ympärilleen, koska silloin on oikeastaan ihan yhdentekevää mitä soittaa sehän kuulostaa aina hyvältä. Voi olla meinaan aika karu kokemus kuulla se "huippuveto" sitten nauhalta. Äänitä kitarat linjaan. Monitoroi simulaattoreilla (pod farm, guitar rig etc) Äänitä pari hyvää ottoa per riffi. Leikkaa master-otto. Jos musatyyli/biisi vaatii niin editoi plektraniskut gridiin Reamppaa raidat kamojen läpi ja keskity pelkkään toneen. Tässä vaiheessa jos sulla on rummut ja basso miksattuna niin vaikea mokata soundin kanssa. = win ^^ Attack Attack, Were back again baby! |
Mebrick 04.03.2013 16:11:02 | |
---|
darkus: Kopioidaampa ketju tänne tuolta studiopuolelta kun kitarakamoista kuitenkin kyse.. Sun droppariliikenne taisi vähän pursuta... |
Mebrick: Sun droppariliikenne taisi vähän pursuta... Joo....jengi on lataillu aika paljon noita mun postaamia raakaraitoja...sorry ;/ Attack Attack, Were back again baby! |