Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran otelaudan puhdistus
1 2
Rantaska
04.03.2013 08:23:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Ajattelin täältä varmistaa, että tykkääkö kitara pahaa jos otelaudan puhdistaa ylimääräisestä paskasta vaikka vanupuikoilla mikkä on kostutettu vedessä?
Tiedän että on tapoja muitakin, mutta nytten satuin miettimää tällästä omaa konstia, en vaan ole varma voiko otelauta mennä siittä huonoon jamaan.
 
Antti1
04.03.2013 08:34:50 (muokattu 04.03.2013 08:36:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vesi nostattaa puun syitä pystyyn, en suosittele. Kokeile hammasharjaa ja kuuraa sillä suurimmat ryönät pois. Kovempi toiminee kitaralle paremmin, ei oo ikeniä kulutettavana. Oikein kovasti paskaantuneita mä putsaan hammasharjan lisäksi vielä tärpätillä kostutetulla liinalla, jonka jälkeen öljyän otelaudan, mikäli on ylipäätään joku öljyä kaipaileva puulaji ja viimeistely otelautana.
 
Kitarakamapalsta olisi oikea alue tälle, tää on soittoa varten.
 
"Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train." -Henry Rollins
Rantaska
04.03.2013 08:41:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Vesi nostattaa puun syitä pystyyn, en suosittele. Kokeile hammasharjaa ja kuuraa sillä suurimmat ryönät pois. Kovempi toiminee kitaralle paremmin, ei oo ikeniä kulutettavana. Oikein kovasti paskaantuneita mä putsaan hammasharjan lisäksi vielä tärpätillä kostutetulla liinalla, jonka jälkeen öljyän otelaudan, mikäli on ylipäätään joku öljyä kaipaileva puulaji ja viimeistely otelautana.
 
Kitarakamapalsta olisi oikea alue tälle, tää on soittoa varten.

 
Itse olen jonkinaikaa tätä minun tapaa harrastau. Toisin kuivaan vtun äkäseen kuivalla vanupuikolla pois taikka jollain pumpulilla koska mahtuu hyvin tosta kielinvälistä ja ei sitten kerkee nekään ruostuu. Pitänee vaihtaa tyyliä tuostakin ^^
Ei ainakaa viellä ole pahasti noussu syitä pystyyn..Miten se sitten haittaa soittoa?
 
Antti1
04.03.2013 08:46:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rantaska: Itse olen jonkinaikaa tätä minun tapaa harrastau. Toisin kuivaan vtun äkäseen kuivalla vanupuikolla pois taikka jollain pumpulilla koska mahtuu hyvin tosta kielinvälistä ja ei sitten kerkee nekään ruostuu. Pitänee vaihtaa tyyliä tuostakin ^^
Ei ainakaa viellä ole pahasti noussu syitä pystyyn..Miten se sitten haittaa soittoa?

 
Ei syiden pystyyn nouseminen mitään haittaa välttämättä, mutta puun pinnasta tulee karheampi. Pääsääntöisesti sormi ei kuitenkaan älyttömän paljoa, ainakaan korkeammilla nauhoilla, edes otelautaan koske, joten suurimmaksi osaksi yksi lysti. Siltikin lopettaisin vedellä lutraamisen paljaan puun kanssa.
 
Otelautaa putsatessa kannattaa ottaa kielet pois, eli siis ajoittaa puhdistusoperaatio kieltenvaihtoon. Saa samalla jynssättyä koko kitaran puhtaaksi hyvin pienellä vaivala.
 
"Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train." -Henry Rollins
Chunga
04.03.2013 09:04:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otelautaa putsatessa kannattaa ottaa kielet pois, eli siis ajoittaa puhdistusoperaatio kieltenvaihtoon. Saa samalla jynssättyä koko kitaran puhtaaksi hyvin pienellä vaivala.
 
joo, vakiohomma kieliä vaihtaessa täälläkin. Onko kokemuksia, tuleeko sähköhammasharjalla siistimpää/tasaisempaa jälkeä?
 
Kieltenvaihdon yhteydessä pääsee myös putsaamaan mikkien väliin jäävästä tilasta kuolleet ihon- ja muovinpalaset sekä pölyn.
 
Kaikkien kitaristien kannattaa kyllä opetella puunhoidon perusteet, etenkin jos soittaa puusta tehtyä instrumenttia. Käyttöikä pitenee, se nyt lienee selkein hyöty.
 
miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti.
Antti1
04.03.2013 09:09:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chunga: Onko kokemuksia, tuleeko sähköhammasharjalla siistimpää/tasaisempaa jälkeä?
 
Tulee sellainen ikävän sähköinen soundi, ei kannata. Tosimies lainaa vaimokkeen vibraattoria ja pistää sen värisemään otelaudan päälle viikoksi. Kumilenkillä tietty kiinni, ettei tipu. Resonanssi puhdistaa puun solukot kuona-aineesta ja avaa soundin. Kuolleet nuotitkin poistuvat. Se on vähän niinku olis soittanut vuosikymmeniä putkeen likaamatta soitinta.
 
"Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train." -Henry Rollins
Räkkipeli
04.03.2013 09:19:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otelaudat on saatu säihkymään ihan normaalilla liinalla ja asiaan kuuluvalla tökötillä.
 
GiovanniDiRondo
04.03.2013 10:14:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma hoito-ohjelmani (jota en tosin aina noudata)
 
1. Käsien pesu ennen soittoa
2. Otelaudan pyyhintä nukattomalla liinalla kielten päältä soiton jälkeen
3. Kerran viikossa pyyhintä kuivalla nukattomalla liinalla kielten alta
4. Kielten vaihdon yhteydessä Dunlop 01 (liuotin), hankaus otelaudan suuntaisesti, kuivatus, Dunlop 02 (otelautaöljy), kuivatus, kiillotus liinalla.
 
Usein kiillottelen vähän nauhojakin, niin osa grungesta tarttuu jo maalarinteippiin.
 
Jos on tullut vastaan vanhempia puhdistamattomia soittimia, niin mekaanista puhdistustakin on käytetty, hammasharjaa, josta leikattu harjakset lyhyiksi ja asuntoyhtiön käytöstä poistettua Säästöpankin asiakaskorttia vuodelta 1987.
 
GiovanniDiRondo
04.03.2013 10:25:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chunga: joo, vakiohomma kieliä vaihtaessa täälläkin. Onko kokemuksia, tuleeko sähköhammasharjalla siistimpää/tasaisempaa jälkeä?
 
Kieltenvaihdon yhteydessä pääsee myös putsaamaan mikkien väliin jäävästä tilasta kuolleet ihon- ja muovinpalaset sekä pölyn.
 
Kaikkien kitaristien kannattaa kyllä opetella puunhoidon perusteet, etenkin jos soittaa puusta tehtyä instrumenttia. Käyttöikä pitenee, se nyt lienee selkein hyöty.

 
Ainakin siinä vaiheessa kun nauhoja vaihdetaan, on hyvä että otelaudan puhdistus on suoritettu sopivalla tavalla. Epäilisin että jos puhdistuksessa on käytetty esimerkiksi runsaasti vettä tai liikaa mekaanista voimaa, voi nauhojen irrotus aiheuttaa isompia vaurioita ja toisaalta kiinnittäminen olla haastavampaa.
 
Samoin voi olla että otelautaa täytyy hioa enemmänkin.
 
tomaattiorava
04.03.2013 11:21:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mä en oo muuta tehny kun aina kielten vaihdon yhteydessä pyyhkiny kuivalla/aavistuksen vesi-fairy-sekotuksella kostutetulla mikrokuituliinalla ja lopuks käyny läpi nauhavälit lemonoililla, antanu vähän imeytyy ja pyyhkiny vielä ylimääräset veke.
Otelauta kyllä pysynyt varsin nättinä.
 
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
GiovanniDiRondo
04.03.2013 12:46:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: mä en oo muuta tehny kun aina kielten vaihdon yhteydessä pyyhkiny kuivalla/aavistuksen vesi-fairy-sekotuksella kostutetulla mikrokuituliinalla ja lopuks käyny läpi nauhavälit lemonoililla, antanu vähän imeytyy ja pyyhkiny vielä ylimääräset veke.
Otelauta kyllä pysynyt varsin nättinä.

 
Minusta fairy ei ole hyvä. Alkkoholien käytössä on se idea, ettei niistä jää jäämiä, jotka sitten tukkivat kieliä. Ja eikö se haittaa öljyn imeytymistä, jos fairy jää siihen pintaan?
 
GiovanniDiRondo
04.03.2013 13:00:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nii juu ja sitte alkoholia ei käytetä nitrolakatulle pinnalle.
 
Räkkipeli
04.03.2013 14:59:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: mä en oo muuta tehny kun aina kielten vaihdon yhteydessä pyyhkiny kuivalla/aavistuksen vesi-fairy-sekotuksella kostutetulla mikrokuituliinalla ja lopuks käyny läpi nauhavälit lemonoililla, antanu vähän imeytyy ja pyyhkiny vielä ylimääräset veke.
Otelauta kyllä pysynyt varsin nättinä.

 
Fairya?? :D:D
 
tomaattiorava
04.03.2013 16:06:19 (muokattu 04.03.2013 16:06:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

emmänyt tajuu mitä täällä ihmetellään. pisara tai pari täydessä sumutinpullossa, sellasella kostuttaa liinan ja vähän hinkkaa. ei ongelmia ainakaan täällä.
 
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
Räkkipeli
04.03.2013 18:28:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: emmänyt tajuu mitä täällä ihmetellään. pisara tai pari täydessä sumutinpullossa, sellasella kostuttaa liinan ja vähän hinkkaa. ei ongelmia ainakaan täällä.
 
Kukin tyylillään.
 
Gabe
06.03.2013 11:58:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kyllä alkaisi vedellä lotraamaan otelautaan. Noh, kukin tekee tietty tekee kuten parhaaksi katsoo.
Riiski
08.03.2013 19:42:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon käyttäny rypsiöljyä otelautaan ja plektran kärjellä rapsuttanu paskat pois.
 
thaapala
09.03.2013 06:27:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riiski: Mä oon käyttäny rypsiöljyä otelautaan ja plektran kärjellä rapsuttanu paskat pois.
 
Oliiviöljyä! Bendaukset tuoksuu heti paremmalta.
 
Olen miettinyt
Estranged
09.03.2013 09:44:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: En kyllä alkaisi vedellä lotraamaan otelautaan. Noh, kukin tekee tietty tekee kuten parhaaksi katsoo.
 
Jos kyseessä on lakattu vaahteralauta, niin vallan mainio puhdistustapa. Muihin en kyllä minäkään vettä lotraisi.
 
"Vittu sinä oot huono ihminen ollaksesi kuitenkin niin paska jätkä." -Painajaismainen | "Vielä ku Esso ois kaunis. Ja nainen. Kun nyt se on komea. Ja mies. Junou. Melkeen sama mutta enempi munaa suussa." -Kitaravirtuaali
Gabe
09.03.2013 10:04:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Estranged: Jos kyseessä on lakattu vaahteralauta, niin vallan mainio puhdistustapa. Muihin en kyllä minäkään vettä lotraisi.
 
Totta...Lakattuun vaahteralautaan se tietty sopii hyvin. :)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «