Aihe: Suomenkieliset manuaalit.
1 2
Vanhakettu
01.03.2013 19:15:04
EP: Onhan se, jos sen noin laskee ja luulenpa että tällä hetkellä Suomessa moni muukin kannattavuus lasketaan juuri noin ja siksi ollaan siinä suossa missä ollaan.
Luulen kuitenkin, että se käännöksen mikä minulla oli (vanhan kiiparin suom. manuaali) oli varmaankin kirjoittanut joku maahantuojan palveluksessa kk -palkalla tms. oleva jolle ko. homma annettiin.

Niin minunkin mielestä käännöset pitäisi todellakin tehdä alan ammattilainen, joka ymmärtää tiettyä loogisuutta musiikista, eikä vain suoraa käännöstä.
Murgo
02.03.2013 09:00:25 (muokattu 02.03.2013 09:04:05)

Vessajono: Jumalauta, pitäsköhän ruveta kääntäjäksi.

Tuota muuten on joskus itsekin tullut mietittyä, erään entisen työkaverin vaimo teki teknisiä käännöksiä englannista suomeen ja kaveri kyseli hänen puolestaan silloin tällöin teknistä sanastoa, tuntui ettei ko. henkilön osaaminen ainakaan omaani parempi ollut kun minä yleensä tiesin suoralta kädeltä kysytyt sanat.

Mutta kaipa tuohonkin vaaditaan joku muodollinen koulutus, ilmeisesti pelkkä hyvä teknisen englannin taito ei riitä?

Armeijassa ollessani käänsin erään simulaattorin ohjekirjan maatessani flunssan takia varuskuntasairaalassa ja tietääkseni käännös oli käytössä ko. järjestelmän käytöstä poistumiseen asti. Rahaa en valitettavasti työstäni saanut.

Mutta joo, kyllä tuolla hinnalla pääsisi aika mukaville tuntipalkoille, vaikea kuvitella että keskivertomanuaalin kääntämiseen menisi enempää kuin ehkä puoli tuntia/sivu, jotkut sivut varmaan nopeamminkin jos ei tarvitse tarkistaa mitään. Nykyään hommaa helpottaa kummasti kun voi googlata sanat joista ei ole aivan varma joten ei tule virheitä niin helposti kuin pelkän sanakirjan kanssa.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Leikari
02.03.2013 12:15:39
Murgo:
Mutta joo, kyllä tuolla hinnalla pääsisi aika mukaville tuntipalkoille, vaikea kuvitella että keskivertomanuaalin kääntämiseen menisi enempää kuin ehkä puoli tuntia/sivu, jotkut sivut varmaan nopeamminkin jos ei tarvitse tarkistaa mitään. Nykyään hommaa helpottaa kummasti kun voi googlata sanat joista ei ole aivan varma joten ei tule virheitä niin helposti kuin pelkän sanakirjan kanssa.

Jonkun verran käännätän suomesta muille kielille. Yleensä veloitus on merkkiperustelsta & siltä pohjin voi laskea myös "noinhinnan" A4:lle. Noita suuruusluokkai kyllä...

Käytännössä kääntäjät tekevät käännöstoimistossa tai yrittäjinä eli varsinaista palkkaa veloiussummasta on vain osa. Ammattitöissä puoli tuntia/sivu on vain haave. Käännös on muutakin kuin sanojen perättäin laittamista. KÄytännössä kääntäjät ovat alemman keskitason akateemista palkkaväkeä. .... putkimiehetkin tuntuvat firmoissa tienaavan vähintään 50-60 ja jopa 70,-,- tunnissa ;-P - aika hyvä palkka siitä, että osaa vääntää nipan kiinni.

Ihan pökkelöisintä insinöörienglantia suuntaan tai toiseen voi tosin kääntää melko vähälläkin sanavarastolla ilman idiomien ja kielen rakenteiden tuntemusta. Jonkun kosketinsoittimen pikaoppaan käytännössä voisi alkuperäinen opas kädessä kirjoittaa "uusiksi" kun samalla soitin olisi edessä niin, että voisi testata ohjeiden pätevyyden. JOissain tapauksessa ohjeiden ongelma kielen sijaan on ennemminkin käytettävyysnäkökulma so. neuvotaan jotenkin "väärin".
EP
02.03.2013 13:16:44
Leikari:
..
Käytännössä kääntäjät tekevät käännöstoimistossa tai yrittäjinä eli varsinaista palkkaa veloiussummasta on vain osa. Ammattitöissä puoli tuntia/sivu on vain haave. Käännös on muutakin kuin sanojen perättäin laittamista. KÄytännössä kääntäjät ovat alemman keskitason akateemista palkkaväkeä. .... putkimiehetkin tuntuvat firmoissa tienaavan vähintään 50-60 ja jopa 70,-,- tunnissa ;-P - aika hyvä palkka siitä, että osaa vääntää nipan kiinni.

Oho! Taidan alkaa heti putkimieheksi jos ei muuta tarvi osata?? :D
Juu, mutta sama se on onko putkimies vai kääntäjä, asiakkaalta laskutettava summa on ihan eri kun henkilön saama tuntipalkka.
Ei taida kumpikaan saada tuollaista tuntipalkkaa?

Ihan pökkelöisintä insinöörienglantia suuntaan tai toiseen voi tosin kääntää melko vähälläkin sanavarastolla ilman idiomien ja kielen rakenteiden tuntemusta. Jonkun kosketinsoittimen pikaoppaan käytännössä voisi alkuperäinen opas kädessä kirjoittaa "uusiksi" kun samalla soitin olisi edessä niin, että voisi testata ohjeiden pätevyyden..

Juuri näin, aina ei tarvitse valita sitä kalleinta vaihtoehtoa, ehkä?
KoskPaavo
03.03.2013 16:30:58
"putkimiehetkin tuntuvat firmoissa tienaavan vähintään 50-60 ja jopa 70,-,- tunnissa ;-P - aika hyvä palkka siitä, että osaa vääntää nipan kiinni."

Toivottavasti oli huumoria, tuohonkin hommaan vaaditaan nykyään mm. mitä erilaisiin anturehin perehtymistä, juottamista , hitsaamista, taivuttelua, lämpötehojen laskemista eikä ole aina sisätyötä eikä siistiä . Oon tässä yli 60 vuoden ikään huomannut että MIKÄÄN homma ei ole niin helppoa kuin ensisilmäyksellä näyttää.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Leikari
03.03.2013 21:16:12
KoskPaavo: "
Toivottavasti oli huumoria, tuohonkin hommaan vaaditaan nykyään mm. mitä erilaisiin anturehin perehtymistä, juottamista , hitsaamista, taivuttelua, lämpötehojen laskemista eikä ole aina sisätyötä eikä siistiä. Oon tässä yli 60 vuoden ikään huomannut että MIKÄÄN homma ei ole niin helppoa kuin ensisilmäyksellä näyttää.

raskaasti offtopiccia ja tilitystä:

Jos tätä näin tosissaan otetaan, niin täytyy todeta että omien ja tuttavapiirin kokemusten perusteella putkimiesten osaaminen tuntuu jäävän puristusliitoksen tekemiseen. Juota tai hitsaakaan ei enää kukaan. Mitään suunnitelun tai mitoituksen tapaistakaan ei kannata putkimiehille jättää. Vaikka asennettavissa laitteissa olisi minkälaiset ohjeet, niin monesti tuntuu menevän väärin kun ei joko osata lukea tai ymmärretä. Parempi on pyytää lvi-suunnittelijalta kunnolliset asennuskuvat ja vielä vahtia päälle - yleensä uusiksi joutuu tekemään jotain aina kuitenkin. Millään kaaviokuvilla ei pärjää. Jos vaikka teettää lämmitysjärjestelmänsä hybridisysteemiksi, menee se jo liian vaikeaksi kun ei valmistajan selvistä asennuskuvista osata lukea mitkä yhteet on mihinkin tarkoitettu ja miten päin kytkettäviksi jne.

Tosi on, että talotekniikka on koko ajan monimutkaistunut ja osata pitäisi monenlaista vaan käytännössä ei osata kuin perusjuttuja. Putkiasentaja on asentaja - valitettavasti eikä enempää pidä pyytää eikä enempään pitäisi "osaamistaan" tunkea ja parempi on jättää laskemiset enemmän kouluja käyneille. Vaikka eipä näköjään ole lvi-suunnittelijatkaan kaikki ajan tasalla. Jos kysyy kolmelta suunnittelijalta ratkaisua johonkin asiaan, on niistä vähintään kahden vastaus väärin.

Olen huomannut, että mitä itsevarmempi rakennusalan tekijä on, sitä todennäköisemmin menee pieleen. Heillä kun ei ole tarvetta lukea ohjeita, kysyä neuvoa, edes itse miettiä kahta kertaa tai yleensäkään epäillä, etteikö kaikki hommat voisi tehdä kuten aina ennenkin ovat tehneet.

Putkimiesten veloitukset ei minua paljoa naurata etenkään sillä kokemuksella mikä taloni laajennuksen ja lämmitysjärjestelmän vaihdon yhteydessä reilusti yli kahdenkymmen tonnin (toki lämpökaivon poraus ja laitteet maksoivat suurimman osan) rempan ja asennusten teettämisen yhteydessä sai taas kokea. Onneksi on sen verran urakoittamisesta kokemusta, että putki-perat eivät onnistuneet lypsämään senttiäkään ylimääräistä vaan päin vastoin joutuivat maksamaan hyvityksiä. ITse olisin tehnyt nopeammin ja halvemmalla. Mitään semmoista en ao. hommassa havainnut, mitä akateemisella koulutuksella ei olisi osannut tai helpolla oppinut.

Arvostan kyllä ammattimiehiä ja käden taitoja silloin kun niitä tekijällä on. Kaikki lampsijat niitä ammattimiehiä eivät valitettavasi ole ja kunnon tekijöiden löytäminen on aina vaikeaa. Ketkä niitä on, ei tarvitse leveillä ja esittää - yleensä tekevät hommansa elämöimättä ja jälkeen päin asiakaskin voi olla tyytyväinen kun homma on sujunut & lopputulos siisti ja teknisesti oikein tehty. Semmoista tekemistä ja lopputulosta on ilo seurata.
EP
03.03.2013 21:41:21
Leikari: raskaasti offtopiccia ja tilitystä:

Jos tätä näin tosissaan otetaan, niin täytyy todeta että omien ja tuttavapiirin kokemusten perusteella putkimiesten osaaminen tuntuu jäävän puristusliitoksen tekemiseen. Juota tai hitsaakaan ei enää kukaan. Mitään suunnitelun tai mitoituksen tapaistakaan ei kannata putkimiehille jättää. Vaikka asennettavissa laitteissa olisi minkälaiset ohjeet, niin monesti tuntuu menevän väärin kun ei joko osata lukea tai ymmärretä..
Tosi on, että talotekniikka on koko ajan monimutkaistunut ja osata pitäisi monenlaista vaan käytännössä ei osata kuin perusjuttuja. Putkiasentaja on asentaja - valitettavasti eikä enempää pidä pyytää eikä enempään pitäisi "osaamistaan" tunkea ja parempi on jättää laskemiset enemmän kouluja käyneille. Vaikka eipä näköjään ole lvi-suunnittelijatkaan kaikki ajan tasalla. Jos kysyy kolmelta suunnittelijalta ratkaisua johonkin asiaan, on niistä vähintään kahden vastaus väärin.

..ITse olisin tehnyt nopeammin ja halvemmalla. Mitään semmoista en ao. hommassa havainnut, mitä akateemisella koulutuksella ei olisi osannut tai helpolla oppinut..

Kuulostaa uskomattomalta ja ihmettelen kovasti jos noin on.. :/
baron
03.03.2013 21:52:10

EP: Kuulostaa uskomattomalta ja ihmettelen kovasti jos noin on.. :/

Ai sviddu: Mä oon käyttänyt putkimiestä joka on ratkaissut kaikki mun ongelmat sopuhinnalla. Mikähän vika siinä sitten on ollut?
On mullakin akateeminen koulutus mutta oon joutunut vain ihailemaan kun mun putkimies tietää mitä se tekee ja ongelmat ratkeaa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
KoskPaavo
04.03.2013 02:00:43
Putkimiehiä on monentasoisia niinkuin soittajiakin. Eiköhän nykyään työn teettäjällä ole oikeus kysyä ja nähdä ammattiin liittyvät todistukset , mitään törppöä en ottais minäkään.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Murgo
04.03.2013 05:46:16 (muokattu 04.03.2013 05:52:34)

Kyllähän tuo on rakennus (ja monella muullakin) alalla nykyään valitettava realiteetti että itseään ammattilaisiksi tituleeraavia on kovin monen tasoisia. Kokemuksesta tiedän myös ettei se amiksen läpikahlaaminen tee kenestäkään ammattimiestä vaan perustutkintotodistus irtoaa kun edes suunnilleen jaksaa roikkua mukana, vaatimukset ovat pakosta aika löyhät että saataisiin edes joku joskus valmistumaan. Eli se tutkintotodistuskaan ei välttämättä todellakaan takaa ammattitaitoa.

Ja jos asenne on että "minähän en mitään ohjeita ja oppikirjoja lue eikä minua tarvitse kenenkään neuvoa, minä osaan jo kaiken tarpeellisen" niin osaaminen ei välttämättä juuri parane kokemuksenkaan myötä. Valitettavasti se epävarmuus monella aiheuttaa tuollaisen "puolustusreaktion" sen sijaan että ryhdyttäisiin kehittämään sitä omaa ammattitaitoa.

Tuohon asenteeseen törmäsi aina välillä edellisessä duunissa kun toimittelin vuokrakoneita asiakkaille, kun kysyin että tarvitaanko käytönopastusta (kuului toimenkuvaan, samantyyppisissäkin koneissa kun saattaa olla esim. lisävarusteita hiukan eri tavalla asennettuna joten nappulat eivät välttämättä ole aina samassa paikassa) niin aika usein (jostain syystä etenkin tuolta Suomenlahden eteläpuolelta tulleilta kavereilta, ilmeisesti sikäläisessä kulttuurissa ohjeiden kysyminen tulkitaan osaamattomuuden merkiksi?) tuli kireä ja loukkaantuneen sävyinen, lähes vihainen, vastaus "minä olen kuule näitä hommia tehnyt jo x vuotta, ei tarvi neuvoa". Toisaalta toki aika moni oli hyvinkin tyytyväinen kun näytettiin nappulat ettei tarvinnut kokeilemalla selvittää että mistä mitäkin tapahtuu.

Ja kyllä, olen myös nähnyt sukulaisten ja tuttavien rakennusprojektien yhteydessä "ammattimiesten" jälkeä josta voi täysin varmasti sanoa että itse olisin tehnyt paremmin. Kiire, todellinen tai "keksitty" (esim. kiire istumaan röökille/kahville) on yleinen syy hutiloimiseen. Myös "hälläväliä, ei ole oma, mennään siitä mistä aita on matalin"-asenne on valitettavan yleinen.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
JPQ
05.03.2013 13:16:12 (muokattu 05.03.2013 13:18:19)

KoskPaavo: "putkimiehetkin tuntuvat firmoissa tienaavan vähintään 50-60 ja jopa 70,-,- tunnissa ;-P - aika hyvä palkka siitä, että osaa vääntää nipan kiinni."

Toivottavasti oli huumoria, tuohonkin hommaan vaaditaan nykyään mm. mitä erilaisiin anturehin perehtymistä, juottamista , hitsaamista, taivuttelua, lämpötehojen laskemista eikä ole aina sisätyötä eikä siistiä . Oon tässä yli 60 vuoden ikään huomannut että MIKÄÄN homma ei ole niin helppoa kuin ensisilmäyksellä näyttää.

+1. ps. itse olen vasta ootas nyt 34vuotta mutta tiedän että joka ammatissa omat kurjimuksensa ja kivat puolet. Sivusta katsoen ja tietäen mitä johonkin ammattiin kuuluu. ps. kääntäjiäkin on monentasoisia katsoo nyt tv sarjoja lainataan yksi klasikko Truth is outhere -> Totuus on tuolla ulkona

Räikeämpiäkin on josta kestää hetken miettiä mitähän se on tarkoitettu.Lopuksi totean Siivoojathan yksi kanssa halveksitty ammattiryhmä mutta silti niiden pitäisi tuntea aineet jolla siivotaan jne.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
EP
05.03.2013 13:22:43
Manuaalien suomennoksista..
Netissähän on näitä automaattisia käännösohjelmia, että niitä kantsii kanssa kokeilla vaikka suomennos onkin usein "puutaheinää" saa niistä vinkkiä ja yhdessä kokeilemalla laitteen kanssa apua jonkin verran.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)