Aihe: Swirling
1 2 3
mpekkanen
28.02.2013 19:56:18
tender.insanity: Tuossa tuo oma viimeisin romu on. Eilen laittelin elektroniikat kuntoon ja tänään pitäisi alkaa säätämään muuten kitara kohdilleen. Viimeistely osin aika huonoa, kun ei tadot riitä, mutta olkoot, perkele!

https://dl.dropbox.com/u/5738957/2013-02-24%2011.05.18.jpg
https://dl.dropbox.com/u/5738957/2013-02-24%2011.05.36.jpg
https://dl.dropbox.com/u/5738957/2013-02-24%2011.05.44.jpg
https://dl.dropbox.com/u/5738957/2012-11-15%2019.22.04_resize.jpg

Joku tuossa aiemmin kyseli booraksista, niin tämä on vetästy ilman booraksia. Itse en paljoa hyötyä/haittaa aineen käytöstä taikka sitä vastaan ole keksinyt.

Ainakin näin päällisin puolin tuo on minusta ihan hyvän näköinen ja onnistunut. En tiedä sitten lähempää katsottuna,mutta ainakin noissa kuvissa on onnistuneen oloinen. Pleksi on hieman suttuinen ja luulen että omaan makuuni se olisi toiminut paremmin ilman mitään väriä.
Ei tämä nyt ainakaan ihan amatöörin tekemältä vaikuta :)
tender.insanity
28.02.2013 20:18:02
mpekkanen: Ainakin näin päällisin puolin tuo on minusta ihan hyvän näköinen ja onnistunut. En tiedä sitten lähempää katsottuna,mutta ainakin noissa kuvissa on onnistuneen oloinen. Pleksi on hieman suttuinen ja luulen että omaan makuuni se olisi toiminut paremmin ilman mitään väriä.
Ei tämä nyt ainakaan ihan amatöörin tekemältä vaikuta :)

Joo, tuo pleksi on tuommoinen outo. Aluksi meinasin ihan kirkkaan pleksin laittaa, mutta jotenkin tykästyin tuohon noin.

Swirlaus on osin ihan ok, mutta toi iso roiske floikan alla vituttaa.
mpekkanen
28.02.2013 22:35:10
tender.insanity: Joo, tuo pleksi on tuommoinen outo. Aluksi meinasin ihan kirkkaan pleksin laittaa, mutta jotenkin tykästyin tuohon noin.

Swirlaus on osin ihan ok, mutta toi iso roiske floikan alla vituttaa.

Kirkas pleksi voisi toimia tosi hyvin :)
tender.insanity
06.03.2013 08:39:53
mpekkanen: Kirkas pleksi voisi toimia tosi hyvin :)

Pleksin alla tuo kuvio ei niin erikoinen ole ja silmä tottunut jo tähän viritelmään, niin olkoot nyt näin =)
Mael
10.03.2013 18:40:45
Nyt on tullut hankittua tuota booraksia. Nyt vaan mietityttää, että mitenkä ootte hävittäneet tuon saavissa olevan seoksen?
Junkers
11.05.2013 10:55:58
Pitihän tätäkin touhua lähteä opettelemaan. Tarkoitus on kokeillla Magic Marble väreillä, koska itsestäkin tuntui melkoisen hankalalta ajatukselta tuo booraksin kanssa sotkeminen. Olen ihan täysi rookie näissä, vasta vähän kypsemmällä iällä olen näistä hommista kiinnostunut. Syteen tai saveen! :P

Pohjatyöt olen tehnyt osaavan kaverin kanssa joten ne on kunnossa. Itse marmoroinnin suhteenkin olen suht luottavainen muutamien testipalikoiden rohkaisemana, mutta varsinaisesti aiempaa kokemusta tästä ei ole kummallakaan.

Lakkaamisen ja viimeistelyn suhteen sen sijaan on vähintään sekava olo lukuisten nettisivujen kahlaamisen jälkeen. Jos lähden tolle autolakkalinjalle (vaikkapa tuota useammassakin paikassa mainittua spraymax 2k käyttäen), niin mitä vaaranpaikkoja tarkalleen ottaen pitäisi tiedostaa ettei heti alkuunsa mennä kölin ali? Vai olenko jotakuinkin turvallisilla vesillä aloittaen vaan varovasti ohuilla kerroksilla? Tämä kaikki siltä varalta, koska ymmärtääkseni noi MM-värit on tämän operaation kanssa vähän kenkkuja.

~J
Guitar_Miller
03.09.2015 16:30:29 (muokattu 03.09.2015 16:32:42)
Ite olen nyt parikertaa epäonnistuneesti swirlannu kitarani ja rupee pikkuhiljaa turhauttamaan koska en ymmärrä mitä teen väärin. Pohjamaali pitäsi olla kunnossa että hiottu ja pistetty harmaata karheapintaista pohjamaaliksi tarkoitettua maalia (Ostin tampereen harrasteliikeestä kun myyjä suositteli juuri sitä). Voin tarkistaa sen maalin jos se on tärkee informaatio että mikä se on.

Oon käyttäny noita Humbrol Enamel maaleja mitä kaikki näyttää suurimmaksi osaksi käyttävän ja pistänyt sen likimain 21c asteiseen (71F ?) veteen ja mulla on sellanen 150L ämpäri halkasialta 55cm.

Mutta mää nään jo siinä maalin kaatamis vaiheessa, että tää homma ei tuu toimimaan. Se maali ei leviä siinä pinnalla samallatavalla mitä noissa kaikissa youtube videoissa vaan jää hyvin helposti kökkömäiseks siihen pinnalle. Ja muutenkin värien käyttäytyminen on ihan arvaamatonta. Pistät pipetillä tilkan mustaa, niin se ei leviä minnekkään. Pistät seuraavaks punaista saman verran. Koko pinta on sen jälkeen epämääräisesti punainen. Sitten kun dippaat sen kitaran sinne ja nostat pois niin se heti valuu kaikki pois eli se on jollakin tapaa liian paksua, mut sit taas toisaalta vähemmänkään ei pysty laittaa kun se ei leviä siinä veden pinnalla tarpeeks.

Tässä kun nyt sit lueskelin tätä ketjua niin ekaa kertaa tapaan sellasen asian kuin Booraksi. Paljon sitä pitäs sit laittaa ja mitä hyötyä siitä on? Ja paljon sitä maalia oikeesti pitäs sit laittaa jos miettii että tekee vaikka kuudella eri värillä?
Guitar_Miller
10.09.2015 18:51:34
Siis mikä se on se booraksi mitä noi käyttää? Jenkkilässä se näyttää olevan joku ihme pyykinpesu brändi. Täällä suomessa se on hyvin myrkyllinen apteekissa myytävä alkuaine?
jippe
11.09.2015 06:11:52
Guitar_Miller: Siis mikä se on se booraksi mitä noi käyttää? Jenkkilässä se näyttää olevan joku ihme pyykinpesu brändi. Täällä suomessa se on hyvin myrkyllinen apteekissa myytävä alkuaine?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Booraksi

Sitä saa tilailtua esim. kilon säkissä eikä maksa paljon.
tender.insanity
11.09.2015 11:48:57 (muokattu 11.09.2015 11:52:47)
Guitar_Miller: Ite olen nyt parikertaa epäonnistuneesti swirlannu kitarani ja rupee pikkuhiljaa turhauttamaan koska en ymmärrä mitä teen väärin. Pohjamaali pitäsi olla kunnossa että hiottu ja pistetty harmaata karheapintaista pohjamaaliksi tarkoitettua maalia (Ostin tampereen harrasteliikeestä kun myyjä suositteli juuri sitä). Voin tarkistaa sen maalin jos se on tärkee informaatio että mikä se on.

Oon käyttäny noita Humbrol Enamel maaleja mitä kaikki näyttää suurimmaksi osaksi käyttävän ja pistänyt sen likimain 21c asteiseen (71F ?) veteen ja mulla on sellanen 150L ämpäri halkasialta 55cm.

Mutta mää nään jo siinä maalin kaatamis vaiheessa, että tää homma ei tuu toimimaan. Se maali ei leviä siinä pinnalla samallatavalla mitä noissa kaikissa youtube videoissa vaan jää hyvin helposti kökkömäiseks siihen pinnalle. Ja muutenkin värien käyttäytyminen on ihan arvaamatonta. Pistät pipetillä tilkan mustaa, niin se ei leviä minnekkään. Pistät seuraavaks punaista saman verran. Koko pinta on sen jälkeen epämääräisesti punainen. Sitten kun dippaat sen kitaran sinne ja nostat pois niin se heti valuu kaikki pois eli se on jollakin tapaa liian paksua, mut sit taas toisaalta vähemmänkään ei pysty laittaa kun se ei leviä siinä veden pinnalla tarpeeks.

Tässä kun nyt sit lueskelin tätä ketjua niin ekaa kertaa tapaan sellasen asian kuin Booraksi. Paljon sitä pitäs sit laittaa ja mitä hyötyä siitä on? Ja paljon sitä maalia oikeesti pitäs sit laittaa jos miettii että tekee vaikka kuudella eri värillä?

En ole aikoihin swirlannut mitään. Mutta välillä käytin booraksia, välillä en. En itse oikein kokenut eroja, käytti sitä tai ei. Enkä nyt erikoisemmin mitään veden lämpötiloja mittaillut. Käden lämpöistä about ja sillä mentiin.

Humbrolin maaleja tuli käytettyä. Nimenomaan kiiltäviä (gloss). Mattavärit ovat liian paksuja, joten niitä pitää ohentaa ettei ne uppoa pohjaan.

Varovasti vain kaadat maalia suoraan purkista. Ota vaikka ihan tavallinen pakasterasia tai joku kulho ja sillä harjoittelet. Kyllä se musta väri leviää ihan nätisti ilmankin sitä booraksia tai tarkkaa veden lämpötilaa.

EDIT: Ja harjoittele swirlejä millä vain mitä mieleen tulee. Joskus swirlasin tietokoneen näppäimistön, joka on kait tallessakin vielä. Tietysti purin sen ekaksi :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)