Aihe: Fender 57 deluxe ri tasuriputki
1 2 3 4 5
komero
19.02.2013 21:10:54
Jucciz: Tää mullakin kävi mielessä: onko tätä konetta nyt testattu jo toisella kaiuttimella tai lisäkaapilla? Siten olisi helppo poissulkea vaihtoehtoja.

Samoin, onko konetta testattu toisilla etuaste- ja pääteasteputkilla?

Etuasteputkia olen vaihtanut eikä tuo siitä kummemmaksi muuttunut. Kokeilen sitte päätelamppuja. Tai eka sitä ämyriä/toisen kombon kaiutinta (lähtee ne resonanssitkin samalla pois "häiritsemästä" kun testaa).
komero
20.02.2013 09:50:54 (muokattu 20.02.2013 10:22:27)
komero: Etuasteputkia olen vaihtanut eikä tuo siitä kummemmaksi muuttunut. Kokeilen sitte päätelamppuja. Tai eka sitä ämyriä/toisen kombon kaiutinta (lähtee ne resonanssitkin samalla pois "häiritsemästä" kun testaa).

Eipä juuri vaikutusta putkien vaihdolla. Kaiutinta testasin myös toista, mutta se testi on vähän kyseenalainen, en tiedä kuin vähän tehonkestoa tollasella 6-tuumaisella on :) Samat pärinät siitäkin kyllä lähti, ehkä vielä sitten lisäksi kaiuttimen omat pieremiset tuli siinä.

On mulla Fender Blues Juniorista jäänyt alkuperäinen 12" 8Ohm kaiutin, täytynee roudata nuo samaan paikkaan ja kokeilla sillä. Toinen kombo jota ajattelin käyttää testaamiseen, näyttääkin olevan 16Ohm kaiuttimella eikä siinä ole ämyrin piuha plugilla, joten se siitä testistä.

Putkia vaihtaessa huomasin, että toisen pääteputken kannassa oli pieni jälki, ihan kuin olisi käynyt hieman kuumana.. ei ollut kännykkä lähellä siinä niin en kuvaa saanut otettua, otan hieman myöhemmin ja laitan tänne linkin.

E: Paitsi enpä ole testannut toista tasurilamppua, koska sellaista ei toista mulla ole. Täytyypä tilata läjä putkia varalle. Jucciz, puhuit niistä NOS-putkista tässä ketjussa aiemmin, onko sulla muita kuin etuasteputkia myytävänä?
komero
20.02.2013 13:50:35
LaMotta: Tuoko ei kuulu cleanilla?
Kuulostaa ihan kuin elementissä olisi vikaa.....

Vielä jauhan tästä samasta aiheesta, mun pärinöistä. Ei tosiaan kuulu kliinisaundeilla ollenkaan, vain sitten kun vahvistin alkaa menemään ruvelle. Ja on ihan sama soitetaanko isolla vai pienellä (keinokuorman avustuksella siis joko isolla volalla tai pienellä, vahvistimen säädöt samana) niin käyttäytyminen eli se pärinä on ihan samanlainen. Jos kaiutin olisi rikki, niin eikö sen luulisi pärisevän koko ajan kun vähentää keinokuorman vaimennusta eli voluumitaso nousee selvästi "makkarivolan" yläpuolelle? Vai voiko se ämyri olla sillä tavalla rikki, että se päristää vain kun se saa tietyn tyyppistä signaalia (eli tässä tapauksessa vahvistimen tuottamaa säröä; pedaalisäröt ei päristele)?
blues guitar
20.02.2013 15:03:59 (muokattu 20.02.2013 15:07:17)

komero: Vielä jauhan tästä samasta aiheesta, mun pärinöistä. Ei tosiaan kuulu kliinisaundeilla ollenkaan, vain sitten kun vahvistin alkaa menemään ruvelle. Ja on ihan sama soitetaanko isolla vai pienellä (keinokuorman avustuksella siis joko isolla volalla tai pienellä, vahvistimen säädöt samana) niin käyttäytyminen eli se pärinä on ihan samanlainen. Jos kaiutin olisi rikki, niin eikö sen luulisi pärisevän koko ajan kun vähentää keinokuorman vaimennusta eli voluumitaso nousee selvästi "makkarivolan" yläpuolelle? Vai voiko se ämyri olla sillä tavalla rikki, että se päristää vain kun se saa tietyn tyyppistä signaalia (eli tässä tapauksessa vahvistimen tuottamaa säröä; pedaalisäröt ei päristele)?

En usko että vika olis kaiuttimessa tai että olis jokin kotelon resonointi, koska ilmenee myös keinokuormaa käytettäessä. Onko toi pärinä ollut uudesta saakka?
Itse kyllä käyttäisin tuota jonkin asiantuntian arvioitavana. Ei toi kyllä ihan normaalilta kuulosta.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
komero
21.02.2013 14:28:17
blues guitar: En usko että vika olis kaiuttimessa tai että olis jokin kotelon resonointi, koska ilmenee myös keinokuormaa käytettäessä. Onko toi pärinä ollut uudesta saakka?
Itse kyllä käyttäisin tuota jonkin asiantuntian arvioitavana. Ei toi kyllä ihan normaalilta kuulosta.

Ostin tuon vahvistimen käytettynä noin puoli vuotta sitten. Silloin tuo ei kyllä tollainen ollut. Ihan kuin se olisi ajan mittaan lisääntynyt se pärinä. Siis tullut pikkuhiljaa. Olen viimeajat (ehkä pari kk?) pääasiassa soittanut puhtaalla/lähes puhtaalla ja yllätyin itsekin tuota videota kuvatessa, että miten paljon se pärisi. Ihan kuin se olisi hiipinyt tuona soitin-puhtaalla-saundilla -aikana isommaksi se päristely.

Tässä on muutama kuva vahvistimen sisältä: https://www.dropbox.com/sh/pmkzf63xk297k1a/K1fD65Z-my

Siellä on kuva siitä putkenkannasta, jossa näyttäis olevan jotain kuumaa käyny. Ja samaten virtakytkimeltä tulevan piuhan juotoskohdassa samallainen.

Ja sitten ihmetyttää paperi virtakytkimen alla... mikähän tuon tarkoitus on? Voisi kuvitella ettei tuollainen ohkainen paperi putkivehkeen sisällä mikään paloturvallisuuden huippuidea ole.. Toinen paksumpi paperi oli inputtien ympärillä, mutta se lähti pois.
blues guitar
21.02.2013 14:41:01

Kerroit kokeilleesi toisilla putkilla, mutta et toisella tasuriputkella. Oliko näin? Voisikohan lopuillaan oleva tasuriputki aiheuttaa tuollaista pärinää? Tuo pärinähän ilmenee silloin kun päätettä kuormitetaan rankemmin. Viisaammat vastatkoon tähän ajatukseen. :D
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
komero
21.02.2013 14:58:56
blues guitar: Kerroit kokeilleesi toisilla putkilla, mutta et toisella tasuriputkella. Oliko näin? Voisikohan lopuillaan oleva tasuriputki aiheuttaa tuollaista pärinää? Tuo pärinähän ilmenee silloin kun päätettä kuormitetaan rankemmin. Viisaammat vastatkoon tähän ajatukseen. :D

Kyllä, kaikki muut putket on kokeiltu, mutta tasuria ei. Täytyy hakea jostain sellainen. Omissa vahvistimissa ei muissa sellaista ole eikä varalla yhtään kappaletta.
Jucciz
21.02.2013 17:22:50
komero: eikä varalla yhtään kappaletta.

Ehkä opimme tästä jotain, ihan kollektiivisesti. :)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
komero
21.02.2013 17:52:19
Jucciz: Ehkä opimme tästä jotain, ihan kollektiivisesti. :)

Kyllä :) Olin ollut jo oppivinani tämän asian, mutta tämä on eka peli jossa tuo tasuriputki, niin en sitten tajunnut sellaisia varalle hankkia. Eli en muistanut. Tyhmästä muistista saa kärsiä koko kuulokuva.
blues guitar
21.02.2013 20:39:44

komero: Kyllä, kaikki muut putket on kokeiltu, mutta tasuria ei. Täytyy hakea jostain sellainen. Omissa vahvistimissa ei muissa sellaista ole eikä varalla yhtään kappaletta.

Uusi putki koneessa ja taas soitto soi. Myös varaputki löytyy :D
JJ 5y3 S
komero
27.02.2013 17:42:19
blues guitar: Uusi putki koneessa ja taas soitto soi. Myös varaputki löytyy :D
JJ 5y3 S

Uusi putki (JJ 5y3) on nyt minunkin koneessa, mutta vaiva edelleen tallella. Harmi homma. Tuli kyllä nyt mieleen, että enpä ole nyt kokeillut kokonaan ilman keinokuormaa. Voisikohan se olla jotenkin paskana? Vähän rajoitettua tuo täysillä möykkääminen, mutta jospa sitä illalla pääsisi tuuttaamaan nupit luoteessa ilman kuristimia.
slapvete
27.02.2013 19:30:08 (muokattu 27.02.2013 19:31:08)
komero: Voisikohan se olla jotenkin paskana?

Voi. Laitteet menee rikki.

E: jos putket ja kaiutin on vedenpitävästi poistettu epäiltyjen listalta, on aika ottaa konehuone auki.
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
komero
27.02.2013 20:15:31
slapvete: Voi. Laitteet menee rikki.

E: jos putket ja kaiutin on vedenpitävästi poistettu epäiltyjen listalta, on aika ottaa konehuone auki.

Laitoin aiemmin linkin jonka takaa löytyy kuvia tuon mun koneen sisältä. Eli täältä löytyy pärisevän Tweed Deluxen kuvia: https://www.dropbox.com/sh/pmkzf63xk297k1a/K1fD65Z-my

Hoksaisko joku noista kuvista jotain mikä olis päin kuusta?

Spämmään nyt tällä samalla vielä, josko joku vaikka huomais jotain. Kolvi pysyy itsellä hyppysissä, mutta kovin paljoa ei ole vahvistimen korjailusta kokemusta. Pedaalien ja kitaroiden modailusta jonkun verran. Olisi kiva korjata tuo itse, osais vaan etsiä sen vian..
blues guitar
27.02.2013 20:16:37

slapvete: Voi. Laitteet menee rikki.

Jos putket on vaihdettu, testattu toisella kaiuttimella ja vika edelleen tallella.
Ehkä on aika näyttää konetta asiantuntialle. Ei tuosta maallikko enää oikein osaa vikaa etsiä. Ainakaan itse en osaisi.
slapvete
28.02.2013 11:33:51
Jos mikään ei näytä selkeästi palaneelta tms, ei silmämääräisesti voi paljoakaan diagnosoida. Joko armotonta opiskelua ja opettelua sukelluksessa styrkkarin sielunelämään, tai vie kone huoltoon.
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
komero
16.03.2013 11:06:35
Se mun päristelevä Deluxe on nyt kunnossa. Vika oli kuitenkin pääteputkissa. Mulla sitten oli kahdet rikkinäiset putket. Vein vahvistimen huoltoon ja olivat vielä testanneet uusilla päätelampuilla sekä kiristäneet potikat paremmin ja nyt se näyttää pelaavan ihan oikein. Pitää vielä testata vähän perusteellisemmin.
Jucciz
16.03.2013 12:05:01
komero: Se mun päristelevä Deluxe on nyt kunnossa. Vika oli kuitenkin pääteputkissa. Mulla sitten oli kahdet rikkinäiset putket. Vein vahvistimen huoltoon ja olivat vielä testanneet uusilla päätelampuilla sekä kiristäneet potikat paremmin ja nyt se näyttää pelaavan ihan oikein. Pitää vielä testata vähän perusteellisemmin.

Mulla vois olla sulle sit päätteeseen semmosta tavaraa, että mimmosta tavaraa... ja etuasteeseen myös. ;)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
jniska
18.03.2013 19:21:55
Jim Kelleyn vahvistimissa ajettiin 6V6 putkiin 500 V ja ylikin. Eipä taida nykyputkista kestää muut kuin ehkä JJ:t.

http://www.jimkelleyamplifiers.com/home.htm
Kai sitä saa jonkinlaiset kitarakamat omistaa sentään !!
julkke
18.03.2013 20:12:50

jniska: Jim Kelleyn vahvistimissa ajettiin 6V6 putkiin 500 V ja ylikin. Eipä taida nykyputkista kestää muut kuin ehkä JJ:t.

http://www.jimkelleyamplifiers.com/home.htm

Vois muuten kokeilla plexiin noita JJ kuusveekutosia. Kaks kiinni, 4ohm -> 16ohm kaappi ja 25w. Kellään kokemuksia?
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)