Aihe: Rory Gallagher
1 2 3
kivi
04.11.2003 10:26:57
Saako noita Tasten levyjä jostain, ainakin täällä itä-suomessa sanoivat ettei saa tilaamallakaan. Ja minkälaista kamaa taste on.

Tastesta on tehty montakin 'best of...' -kokoomaa, joista on hyvä aloittaa (ja siinähän se sitten onkin käyty läpi). Semmoinen rokkitrio, Gallagherin omia biisejä, ei eroa mun mielestäni mitenkään äijän "soolotuotannosta" eli olen ihan sujuvasti aakkostanut Tasten G:hen niin kuin Gallagher.

Yks ominaispiirre Roryn soitossa mikä on aina mua kiehtonut on se vilpitön innostus soittamiseen. Se, että unohdutaan soittamaan kun se on hauskaa, ja sitten pitää viime tingassa kiriä muu bändi kiinni että ehditään ajoissa seuraavaan osaan.

Sitten kun soitossa on vielä se positiivinen pöljyys, joka mua Alvin Leessä viehättää (mutta onneksi ei tämän moukkamaisuutta, Rory lieni herrasmies) ja sama hillitön räveltämisenkin uhalla meno ja meininki kuin George Thorogoodilla (mutta onneksi 'hiukan' enemmän tekniikkaa takana), onkse mikään ihme jos mulle putoo?
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Lonesome
04.11.2003 15:01:22
Tastesta on tehty montakin 'best of...' -kokoomaa, joista on hyvä aloittaa (ja siinähän se sitten onkin käyty läpi). Semmoinen rokkitrio, Gallagherin omia biisejä, ei eroa mun mielestäni mitenkään äijän "soolotuotannosta" eli olen ihan sujuvasti aakkostanut Tasten G:hen niin kuin Gallagher.

Tämä viimeisin "Best Of...", joka on siis koostettu cd-aikaan, on aika kattava. Se on kyllä periaatteessa aivan tavallinen eurooppalainen Polydor/Universal-julkaisu, joten sitä luulisi kyllä saavan kauppaan tilattua. Riippuu tietysti kauppiaan ja tukkuportaan yhteyksistä sekä viitseliäisyydestä. Jos ei lähikauppa pysty asiaa hoitamaan, niin ainakin CDON.COM myy tätä (ja muita Tasten & Roryn levyjä) hintaan 7,95 eur...
"Cities on flame, with rock and roll; Marshall will buoy, but Fender control" (BÖC)
Charger
01.04.2004 00:39:03
Nostetaanpas aihe ylös...eli, kävin tänään musaliikkeessä, ja mukaan tarttui BMG:n tuore Rory DVD - At Rockpalast! Aika tuhti paketti, lähemmäs 4 tuntia musiikkia, kolme keikkaa. En ole vielä kerennyt katsella, laitan raporttia myöhemmin.
Lonesome
01.04.2004 08:03:41
BMG:n tuore Rory DVD - At Rockpalast!

Tuota myös tänään postista odottelen. Tähän varmasti palataan...

Tarjolla on muuten myös esim. Thin Lizzyn DVD, v. -81, eli Snowy White 2. kitarassa. Kyseessä on siis sarja Saksan tv:n taltiointeja, joista muistan joskus juniorina nähneeni täälläkin pätkiä.
"Cities on flame, with rock and roll; Marshall will buoy, but Fender control" (BÖC)
Minstrel
04.04.2004 11:57:11
Auts. Tämä paketti vaikuttaa aika pakkohankinnalta jossain vaiheessa: http://www.cdon.com/main.phtml?prod … 00&navroot=905&page=product

Kunpa miehellä olisi aina ylimääräistä rahaa.
Kyllä skitsofrenia aina yksin olemisen voittaa.
Lonesome
05.04.2004 09:32:33
Auts. Tämä paketti vaikuttaa aika pakkohankinnalta jossain vaiheessa: http://www.cdon.com/main.phtml?prod … 00&navroot=905&page=product

Kumpa miehellä olisi myös aina (ylimääräistä) aikaa :)

Eli Röörin Dvd saapui viimeinkin perjantaina ja on tullut katsottua läpi ainakin kertaalleen. Mittaa vaatimattomasti 222 minuuttia. Tästä tosin osa kuluu alkuperäisiin tv-lähetyksiin liittyviin höpinöihin. Joko saksalainen täsmällisyys edellyttää kaiken arkistossa olevan näyttämistä tai sitten osittain päällepuhutut kopiot varsinaisesta lähetyksestä ovat ainoat jäljellä olevat tallenteet. Hienoa että ovat kuitenkin säilyneet.

Asiaan: Homma starttaa v. 76 pienessä tv-studiossa tallennetulla setillä, jonka aluaksi Rory heittää tavallista pitemmän akustisen osuuden. Kyllä toimii, vaikka vuorovaikutus yleisön kanssa ei ihan normaalikeikan luokkaa olekaan. Mies osoittaa todella perehtyneensä tähän akustiseen country/folk/blues-osastoon imho. Perään sähköinen setti.

Toinen konsertti v. 77 on toteutettu alunperin livenä Eurovisio-lähetyksenä ja tälle dvd:lle on otettu mukaan kaikki saksalaiset tv-kuuluttajat ja Eurovisio-tunnaritkin. Siis kulttuuri-historiaa, jota ei tietenkään pohjoismaista ainoana juuri Suomessa näytetty. Joitain Rockpalast-juttuja muistan kyllä 70-luvulla nähneeni.

Tämä Essenin setti on "normaalilla" konserttilavalla, joten Rory ja bändi luukuttaa sitten enemmän. Mutta kyllä dynamiikka silti hallussa oli, vaikka areena-rockia lähestyttiinkin. Calling card oli vuosina 76 ja 77 tuore levy, joten se korostuu setissä, mutta eipä haittaa, koska on biiseiltään miehen parhaita. Minä nyt tietysti kuuntelisin niitä Roryn blueseja tietysti vaikka puolet setistä...

Kolmas setti on v. 79 encore-jami, jossa on mukana Frankie Miller. Sellaista skottilais-irlantilaista viskivirittelyä klassikkojen hengessä. Mikähän on kyseisen konsertin alkusetin kohtalo? Tällä dvd:llä mukana on todellakin vain nuo encore-biisit.

Että tällaista. Odotin asiallista tallennetta 70-luvulta, enkä pettynyt. Roryn kitaransoittoa näytetään ihan tarpeeksi ja sounditkin ovat asialliset. Jos Roryn roots-henkinen blues-rock koskettaa, niin eipä tämän hankkimalla pahasti pieleen mene imo.
Henkeen ja Vereen
05.04.2004 13:05:49

Tuo kyseinen kokoelma löytyy ja hyvällä omallatunnolla sitä suosittelen ostettavaksi. DVD -settiä sen sijaan ei ole. Pakko pistää tilaukseen, sillä lukeutuuhan Gallagher suurinpiin vaikuttajiini.
Gallagherillä oli tiettävästi ensimmäinen strato, joka on tuotu Irlantiin. Strato varastettiin ja se löytyi noin vuotta myöhemmin jostain ojasta tms. Tämä ilmeisesti selittää ainakin osaksi Gallagherin stratocasterin vaikuttavan ulkonäön.
Charger
05.04.2004 23:10:43
Lonesome tykittikin sieltä hyvän pohjustuksen DVD:lle, eli en tullut myöskään pettymään. Kyllä Roryn soittoa katselee ja kuuntelee ilolla. Ääni ja kuva voisi tietenkin olla välillä parempaakin laatua, mutta eipä sillä oikeastaan mitään väliä ole. Tiukka paketti, kannattaa hankkia jos yhtään kiinnostaa miehen musiikki.

Saksalaisilla kuuluttajilla on muutes helvetin komeat viikset...
Paperilyhty
02.05.2004 20:27:32
Onhan se kova jätkä tää Rory, ihan hyviä biisejäkin

"Ihan hyvä" ei taida riittää! ;) Mitä tuohon DVD:hen tulee, täytyykin pitää silmät auki, jos vaikka jostakin musakaupasta se tarttuisi mukaan. Sisältö kun kuulostaa olevan sen verran mielenkiintoinen, että tuskinpa sitä voi ostamattakaan jättää. Sitäpaitsi yksi telkkarista nauhoitettu keikkataltiointi ei tällä fanitusmäärällä kohta enää riitä mihinkään.
-That's a nice little set,isn't it, that's a cozy ten minutes -What are we going to do, we've got nothing to play here... -I'll tell you what we're gonna have to do... -What? -Jazz odyssey!
PoLFus
03.05.2004 07:46:41

Roryhän on aivan loistava. Itselläni on 'Irish Tour' soinut levysoittimessa paljon.

too much alcohol
~ 7ender $tratocaster ~
Lonesome
03.05.2004 09:52:23
Sitäpaitsi yksi telkkarista nauhoitettu keikkataltiointi ei tällä fanitusmäärällä kohta enää riitä mihinkään.

Suosittelen todellakin taudin jatkohoitoon vähintäänkin tuota "At Rockpalast" dvd-lättyä. Tuli taas sitä ihmeteltyä ja todettua, että kyllä toimii :)

"Irish Tour" -DVD on luonteeltaan enemmän dokumenttielokuva siitä, millaista oli kiertää (Pohjois-)Irlannissa v. -74. Eli kuvakulmat, leikkaus yms. eivät ole välttämättä varsinkaan itse kitaran soittoa diggailevan katsojan mieleen. Mutta dokumenttina ainutkertainen kertomus. Tuolla kiertueella ei todellakaan ollut kovin loisteliaat puitteet, mutta sitäkin innostuneempi ja kiitollinen yleisö. Musiikki oli (ja toivostavasti on edelleen) voima, joka ylitti leveätkin miinakentät...
Dr. Muff
03.05.2004 10:07:56
Oon Lonesomen kanssa samoilla linjoilla tosta Irish Tourista. Siinä tosiaankin parasta antia on ne haastattelut yms. Livepätkä siinä ei ole sen telkkukeikan tasoa. Mutta eiköhän sekin ole käypänen ostos varsinkin kun sen saa cdon.comista hintaan 10.95e.

Itse en ole vielä At Rockpalastia kerennyt paria biisiä lukuunottamatta katsoa. Harmi että soundit eivät ole parhaat mahdolliset, kuvassa en mitään erityisen huonoa havainnut.
Irtileikatusta sukkahousun kärkiosasta saat kätevän kuonokopan erittäin heikkoleukaiselle koiralle.
Aksu89
30.11.2004 18:28:00 (muokattu 30.11.2004 18:28:16)
Sanokaahan mikä levy kannattais joululahjaks pyytää? Mm. biisit Million Miles Away, I Fall Apart ja Bad Penny kolahta...
Ostakaa multa Peaveyn Envoy 180€ niin saan sen uuden vahvistimen!
drvulter
30.11.2004 18:38:12
Rory on kova, loistokas kitaristi. En tosin tunne sen musiikkia hirveestikkään, mutta sen verta kun oon kuunnellut niin hyvää musiikkia hän teki.
Shackle-razzle-futzal-craz
Aksu89
02.12.2004 19:24:18
Sanokaahan mikä levy kannattais joululahjaks pyytää? Mm. biisit Million Miles Away, I Fall Apart ja Bad Penny kolahta...¨

Kiire!!!
Ostakaa multa Peaveyn Envoy 180€ niin saan sen uuden vahvistimen!
Dr. Muff
02.12.2004 19:29:43
Sanokaahan mikä levy kannattais joululahjaks pyytää? Mm. biisit Million Miles Away, I Fall Apart ja Bad Penny kolahta...¨

Kiire!!!

Pyydä Let's Go To Work-setti. Se ei ole kamalan kallis mutta siitä on varmasti iloa pitkään. Sisältää mm. Irish Tour, Stage Truck, Live In Europe. Itse pidän ainakin ehkä enemmän Rorystä livenä.
I Smell Urine // Emman tahdissa sisälle hanuriin
Paperilyhty
05.12.2004 19:18:05

Kiire!!!

I Fall Apart on ainakin Rory Gallagherin omannimisellä levyllä ja Bad Penny, joka muuten on mielettömän hyvä laulu, on Top Priority - levyllä. Oma suosikkini tähän mennessä on kylläkin Deuce.
Am I cursed, or am I blessed, I can't tell, oh yes - Jeff Buckley: Witches' Rave-
Bluesmies
05.07.2007 09:53:40
Huom! Olet kirjoittamassa yli 941 päivää vanhaan ketjuun!

Thanks for the info, mate!

Eli eka Rory-lätty pitäisi hommata ja tuntuisi, että se olisi joko Irish Tour tai sitten Calling Card. Kumpikohan kannattaisi? Varmasti pitkälle toki myös mielipidekysymys. Toki muitakin saa ehdottaa. Best of:a en aatellu hommata.
Wespa
05.07.2007 10:03:48
Toki muitakin saa ehdottaa.

Mä alotin Stage Struckilla, loistava live. Studiolätyistä vaikkapa Against The Grain on oikeen jees.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)