Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: USB-interfacea ostamassa
1
ShadowDude
21.02.2013 09:59:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi siis tarkoitus hommata interfacea pieneen kitaran ja laulun demotukseen.
En tiedä näistä laitteista hirveästi, mutta ilmeisesti nämä jutut olisi hyvä olla:
 
-Hi-Z input
-Phantom power
-Kuulokepaikka löytynee melkein kaikista nykyään
-Virransaanti USB:n kautta olisi plussaa
-Saatan myöhemmin tarvita myös MIDI in/outia
 
Alle 100€ olisi tarkoitus tästä hankinnasta selvitä, ja olen pari vaihtoehtoa löytänyt.
 
Terrasoniq Phase X64 USB
http://www.thomann.de/fi/terrasoniq_phase_x64_usb.htm
 
Alesis IO|2 Express
http://www.thomann.de/fi/alesis_io2_express.htm
 
hallu
21.02.2013 10:22:49 (muokattu 21.02.2013 10:33:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halpojen ja vähän kalliimpienkin äänikorttien ongelma on heikko mikrofonietuaste. Itse jouduin tuohon mikrofonietuasteongelmaan päätäpahkaa kun aloin kiinnittää juurikin laulun ja akustisen kitaran äänitykseen huomiota.
 
Mikkietusen saa ostettua erikseenkin ja hinnat ovat haarukassa 38€ - 4000€ tjsp. joten valinnan varaa on. Ihan suinpäin sitä ei kannata kuitenkaan ostaa, vaan äänikortin etuasteen laatuun voi etukäteen yrittää kiinnittää huomiota. Niistä etusista ei tosin ole tietoa saatavilla kuin kokemuksen kautta (valmistajat kehuvat aina omiaan eikä ne myyjätkään aina tiedä). Sun tapauksessa näyttää tuo vastaus olevan jo lukittu joten kannattaa olla tarkkana sitten kun hankit sitä mikrofonia.
 
Voin siis antaa kokemukseni omista vehkeistä ja mitä olen oppinut. Ensinnäkin olen antanut itselleni kertoa, että kaksi raitaa yhtäaikaa maksimissaan äänittävät äänikortit toimivat pelkästään USB-virralla kaiketi kaikki. Useamman raidan kerrallaan äänittävät tarvitsevat ulkoisen virtalähteen, mutta jotkut niistäkin toimivat rajoitetussa moodissa (siis kahden yhtäaikaisen raidan äänityksessä) pelkässä USB-virralla.
 
Mikrofoneista olen saanut selville, että etenkin nauhamikrofonit vaativat tehokkaan etuasteen. Dynaamiset-, kondensaattori- ja elektreettimikrofonit voivat toimia heikommankin etuasteen kanssa. Mikeissä on vaan eroja kuten äänikorteissakin. Minulle on kerrottu kahdesta äänikortista joissa olisi markkinoiden parhaat etuasteet, mutta toinen toimii vain macissa ja molempien hinta menee niin paljon yli omasta hintahaarukastasi, että ei niitä ole nyt järkeä alkaa mainostaa.
 
Itselläni on M-audio FastTrackPro äänikortti jossa on vaatimattomat etuasteet ja omassa käytössäni ne tuppasivat kyykkäämään aika monenkin mikrofonin kanssa. Minulle kerrottiin, että ne etuset kuitenkin edustaa äänikorttien yleistä keskitasoa joten aika lohduttoman kuvan sain äänikorttien etuasteiden laadusta.
 
Itse olen käyttänyt paria nimetöntä dynaamista mikkiä sekä AKG C1000S elektreettimikrofonia ja viimeisimpänä A.I.R Fatboy kondensaattorimikrofonia. Minkään käyttämäni mikin outputti ei meinaa riittää pelkän äänikortin etusen kanssa muuten kuin etunen lähes täysillä ja lähimikityksellä.
 
Itse ratkaisin ongelman ostamalla pari halpaa putkietuastetta, mutta asian olisi voinut varmaan hoitaa muullakin tavalla. Itse en vain halunnut lähteä varusteluhelvettiin, vaan etsin varmimman ja yksinkertaisimman ratkaisun sensijaan että olisin lähtenyt ostelemaan summamutikassa äänikortteja tai mikrofoneja vallankaan kun ei oikein ollut tietoa saatavilla mitkä yhdistelmät toimii.
 
-----edit--------
 
Korjailin vähän kirjoitusvirheitä. Ja lisäyksenä vielä, että tuo listaamasi Phantompower on äänikorteissa aika peruskauraa ja toisaalta jos käyttää erillistä mikkietusta niin äänikortissa sitä pahntomia ei tarvita.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
jhlamm
23.02.2013 18:43:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terrasoniqille ääni minulta. Itse ostin vastaavan tuossa vuosi sitten eikä mitään valittamista soundissa tai muussa. Toimii hyvin eikä ainakaan reaperillä käytössä mitään ongelmia. Nyt näyttää jopa edulliselta, kun itse ostin tompalta niin hintaa oli se 135e...
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «