Aihe: Mihin väliin Bass Synth Wah
1 2 3
hollstro
18.02.2013 12:49:30 (muokattu 18.02.2013 12:50:01)

Pahoittelen jos pahoititte mielenne mun idioottimaisesta kommentista. Lähinnä tarkoitus oli kyseenalaistaa koko efektin tarpeellisuus. Basso on bändissä ennen kaikkea rytmisoitin. Moni efekti vesittää tämän roolin joko tuhoamalla botnen tai tekemällä saundista muuten suttuisen. Bassosynawahi tekee nuo molemmat enkä nyt lonkalta muista yhtään biisiä jossa se olisi todella tarpeen.

Soolosoitto ja itsensä viihdyttäminen on toki sitten asia erikseen.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Nikkanen
18.02.2013 12:53:15
hollstro: Bassosynawahi tekee nuo molemmat enkä nyt lonkalta muista yhtään biisiä jossa se olisi todella tarpeen.

No mut hei Parliament/Funkadelic sekä Bootsyn soolohäröilyt!!!
Santukka
18.02.2013 13:11:33
hollstro: Pahoittelen jos pahoititte mielenne mun idioottimaisesta kommentista. Lähinnä tarkoitus oli kyseenalaistaa koko efektin tarpeellisuus. Basso on bändissä ennen kaikkea rytmisoitin. Moni efekti vesittää tämän roolin joko tuhoamalla botnen tai tekemällä saundista muuten suttuisen. Bassosynawahi tekee nuo molemmat enkä nyt lonkalta muista yhtään biisiä jossa se olisi todella tarpeen.

En tiiä tuosta bassosynawahista, mutta ainaki tuo mun ehx bass micro synth on käyttökelpoinen laite, jos haluaa vähän niinkun apinoida esim MJ:n Thrillerillä kuultavaa synabasso-osastoa. Taikka sitten jotain Stevie Wonder-jutskia.
"Ei mitään sointuja vaan meininkiä!"
Miikss
18.02.2013 14:12:47
hollstro: Pahoittelen jos pahoititte mielenne mun idioottimaisesta kommentista. Lähinnä tarkoitus oli kyseenalaistaa koko efektin tarpeellisuus. Basso on bändissä ennen kaikkea rytmisoitin.

Kyseisen efektin tarpeellisuuden itsekin kyllä kyseenalaista, en ainakaan henk. kohtaisesti keksi sille mitään järkevää käyttöä oikein mihinkään tilanteeseen. Mielipidejuttuja toki ja hyvä jos aloittaja jossain sopivassa tilanteessa härvätintä voi käyttää.

Tuosta rytmisoittimesta taas olen osittain eri mieltä, basso voi hyvinkin olla muutakin kuin rytmisoitin. Se on ihan basistin itsensä mielikuvituksesta kiinni miten sitä käyttää, Dominic Forest nyt esimerkkinä. Sen bassokuviot tekee kyseisen jätkän bändeistä "eläviä", eikä kyse ole edes erityisestä sooloilusta. Käytännössä basso vaan hoitaa samoja tehtäviä kuin kitara ja pitää samalla alarekisterin kasassa loistavasti.

https://www.youtube.com/watch?v=BluvF_ozYJs

Hollstro nyt ei taida olla mikään death metallin asiantuntija kyllä, että hankala hänen ehkä kyseistä biisiä alkaa kommentoimaan sen kummemmin. Ja onhan noita muitakin bändejä, joissa basso vetelee omia linjojaan. Tuo kuitenkin omasta mielestäni yksi onnistuneimmista esimerkeistä mielikuvituksellisesta ja perinteitä rikkovasta bassonkäytöstä.
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Ali
18.02.2013 15:56:34 (muokattu 18.02.2013 16:39:06)

-Efektiä x ei saa käyttää!
-Basso on rytmisoitin!

Lol, mitä läpändeerusta taas. Jos ei keksi käyttö jollekin efektille, niin ei kait se muusta kerro kuin henkilön luovuuden tai mielikuvituksen rajallisuudesta. Anna kun arvaan: basistit, jotka eivät soita sormilla eivät osaa mitään - jopa heidän kutsuminen basistiksi ylipäätänsä on jopa ylitseampuvaa? Varmaan myös kaikki bassot, jotka eivät ole 4-kielisiä ovat pelleille?

E: Tämä viesti ei ole suoranaisesti suunnattu hollstrolle. Pistää vaan ärsyttämään tällainen rajoittuneisuus, johon usein törmää.
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
J.Hollström
18.02.2013 16:27:45
Tää jäbä saattas tietää mihin väliin toi efekti pitää laittaa: http://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphot … 02_490196344349998_1568166111_n.jpg
Miikss
18.02.2013 17:34:59
Ali: ...läpändeerusta...

Painasin miinusta, jos täällä olis semmonen mahdollisuus.
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
J.Nikkanen
18.02.2013 17:45:56
Miikss: Painasin miinusta, jos täällä olis semmonen mahdollisuus.

Minäpä en välttämättä niin tekisi. Tuossapa oli kuitenkin ihan selkeä ajatus joka pitää kyllä jossain määrin paikkansa.
Ali
18.02.2013 17:53:59

Miikss: Painasin miinusta, jos täällä olis semmonen mahdollisuus.

Käytin termiä "läpändeerus" ns. läpällä. Vähän niinkuin silloin tällöin tulee lollailtua ns. maxitäböllä.
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
Miikss
18.02.2013 17:54:53 (muokattu 18.02.2013 17:55:25)
J.Nikkanen: Minäpä en välttämättä niin tekisi. Tuossapa oli kuitenkin ihan selkeä ajatus joka pitää kyllä jossain määrin paikkansa.

Onhan siinä todellisuudessa, kunhan ärsyttää tuo Putouksen sanojen viljely.

Ali: Käytin termiä "läpändeerus" ns. läpällä. Vähän niinkuin silloin tällöin tulee lollailtua ns. maxitäböllä.

Nii vähä aattelinki ja provosoiduin silti.
J.Nikkanen
18.02.2013 17:58:53
Miikss: Onhan siinä todellisuudessa, kunhan ärsyttää tuo Putouksen sanojen viljely.

Ah-haa. Oon vissiin sen verran juntti että mulla ei tämmöisestä ollut mitään hajua. Enpä ole putousta katsonut, enkä katso.
Isotalo
18.02.2013 22:42:46
Hienoa että avarakatseisuus ja ennakkoluulottomuuskin ovat saaneet oman ketjun.
Santukka
19.02.2013 08:44:38
Isotalo: Hienoa että avarakatseisuus ja ennakkoluulottomuuskin ovat saaneet oman ketjun.

Veit häpeilemättä sanat suustani.
"Ei mitään sointuja vaan meininkiä!"
J.Hollström
19.02.2013 09:31:32
Isotalo: Hienoa että avarakatseisuus ja ennakkoluulottomuuskin ovat saaneet oman ketjun.

Ja nämä ominaisuudet ihmisessä mitataan bassoefektien määrällä?
absqua
19.02.2013 09:36:40 (muokattu 19.02.2013 09:47:45)
J.Hollström: Ja nämä ominaisuudet ihmisessä mitataan bassoefektien määrällä?

No sinäpä sen sanoit. Tietenkin mitataan.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
absqua
19.02.2013 09:52:48
J.Hollström: :o). Tämä selvä.

Todettakoon vielä että mulla esmes on melko paljon ennakkoluulottomuutta ja avarakatseisuutta. Kahteen flight caseen pakattuna.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
sirdickyj
19.02.2013 11:20:06
hollstro: Pahoittelen jos pahoititte mielenne mun idioottimaisesta kommentista. Lähinnä tarkoitus oli kyseenalaistaa koko efektin tarpeellisuus. Basso on bändissä ennen kaikkea rytmisoitin. Moni efekti vesittää tämän roolin joko tuhoamalla botnen tai tekemällä saundista muuten suttuisen. Bassosynawahi tekee nuo molemmat enkä nyt lonkalta muista yhtään biisiä jossa se olisi todella tarpeen.

Ääh.....toi on tota bassonatsismia.

Kaikkien bändisoittimien rooli on olla rytmisoitin, myös laulun, jos soitetaan rytmimusiikkia.

Jos taas soitetaan Burzumia, niin siinä se rooli on ihan eri.

Mä kyllä tykkään jos basso on rytmisoitin, mutta se on vaan multa pois.
It's the singer, not the song.
Johannes_t
19.02.2013 12:16:40

sirdickyj: Ääh.....toi on tota bassonatsismia.

Kaikkien bändisoittimien rooli on olla rytmisoitin, myös laulun, jos soitetaan rytmimusiikkia.

Jos taas soitetaan Burzumia, niin siinä se rooli on ihan eri.

Mä kyllä tykkään jos basso on rytmisoitin, mutta se on vaan multa pois.

Plusplusplus.
Isotalo
19.02.2013 15:32:00
Tämä rakas soittimemme sähköbasso, bassokitara, tai miksi sitä nyt ikinä kutsuukin, on iältään vasta karvan yli 60-vuotias. Täälläkin palstalla pyörii varmaan tyyppejä, jotka ovat vanhempia. Kun on näin nuori soitin kyseessä niin miten ihmeessä se, mitä sillä pitää ja saa tehdä, voisi olla jo kiveen hakattua? Bassokitara luovii sujuvasti rytmi-, harmonia- ja melodiasoittimena monessa eri musiikkityylissä, on siis vain luonnollista, että soundivalikoima on laaja.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)