Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko aktiivisähkis herkempi rikkinäiselle johdolle?
1
hallu
18.02.2013 21:46:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juolahti kysymys mieleen, kun mulla tuossa uutukaisessa kitarassa( Carvin DC400) on esiintynyt satunnaista ruhtelua ja poksumista kun instrumenttikaapelia tökkii. Ensin en isommin kiinnittänyt asiaan huomiota, vaan oletin että on huono piuha. Sitten huomasin, että se kyseinen letku ei poksu noissa muissa kitaroissa joten ajattelin, että tuossa kitarassa mahtaa olla joku maadoituskupru (joku karva maapiuhasta pääsee osumaan johonkin). No sitten huomasin, että toinen johto ei poksu tässä Carvinissakaan. Juolahtipa siitä mieleen, että olisiko piuha sittenkin viallinen, mutta aktiivinen elektroniikka vain voimistaa sen poksahduksen korvin kuultavaksi kun noissa passiivisissa se jää kuulokynnyksen alapuolelle?
 
Vika ei ole mainittava enkä välttämättä ole vielä tekemässä asian suhteen miteen kunhan vain kysyn ymmärtääkseni uutta kitaraani paremmin. Josko joku tästä aisasta tietäisi tai omaisi muuten valistuneen mielipiteen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
TMik
18.02.2013 22:32:44 (muokattu 18.02.2013 22:35:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uskosin että vika on jakissa.
 
Tai vahvarista menossa joku putki
 
Edit. Tossa lukikin että kun kaapelia tökkii, vika on siis jakissa.
 
hallu
19.02.2013 01:07:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TMik: Uskosin että vika on jakissa.
 
Tai vahvarista menossa joku putki
 
Edit. Tossa lukikin että kun kaapelia tökkii, vika on siis jakissa.

 
Juu, jakkia tms. itsekin epäilin poksahtelun lähteeksi, mutta kun ei toisella piuhalla poksunut, niin aloin epäillä olisiko sittenkin ollut se piuha. Vahvarin putki varmaan poksuisi muillakin kitaroilla ja toisaalt asiihen on hiljattain putket huollettu joten olisihan se aika viheliäistä jos heti olisi semmoinen menossa,
 
Täytyypi tutkia vähän tuota jakkia, olisiko siinä jotakin häikkää joka oireet selittäisi.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
TMik
19.02.2013 07:30:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mulla oli ainakin lespan entinen lukittuva neutrik -jakki sellanen että se oli selkeesti herkempi kun tuon toisen kitaran perinteisempi malli.
 
Aktiivisähköjen ei kyllä mun mielestä pitäs tuohon vaikuttaa jokatapauksessa mitenkään. Ootko varma ettei se jakki oo jotenkin löysällä ja maadotus yms. heiluisi samalla kun otat johdosta kiinni?
 
hallu
19.02.2013 09:34:54 (muokattu 19.02.2013 09:35:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TMik: No mulla oli ainakin lespan entinen lukittuva neutrik -jakki sellanen että se oli selkeesti herkempi kun tuon toisen kitaran perinteisempi malli.
 
Aktiivisähköjen ei kyllä mun mielestä pitäs tuohon vaikuttaa jokatapauksessa mitenkään. Ootko varma ettei se jakki oo jotenkin löysällä ja maadotus yms. heiluisi samalla kun otat johdosta kiinni?

 
Ei se tule ihan kiinni ottamalla, vaan sitä pitää vähän kopauttaa tai vääntää sivusuunnassa. Jakki ei ole löysällä, mutta itse epäilen silti että joku johdon karva pääsee hipaisemaan jokonkin. Toinen mahollisuus on, että kun tekniikkapotero on niin töynnä kaikkea herkkää, niin joku johto päree työntymään niin lähelle jakkia, että ottaa kontaktia välillä. Nyt en ole hetkeen saanut provosoitua poksuntaa esiin joten aika epämääräinen ilmiö se on.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Krice
19.02.2013 14:16:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aktiivimikkihän kompressoi soundia hiukan (tuon vuoksi monet valittaa, että dynamiikka häviää), joten ylimääräiseen ääneen voi tulla vahvistusta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «