Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Maksaako maltaita Pro Tools -päivityksestä vai siirtyä Reaperiin
1 2 3
Krokantti
18.02.2013 02:57:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen googlaillut ja tutkinut, mutta pää on vielä niin pyörällä että tarvitsisin neuvoa. Tilanne on seuraavanlainen:
 
Vuonna 2006-2007 äänittelin kaikenlaista kotona, käyttöliittymänä WinXP, M-Audio Firewire 410 ja Pro Tools M-Powered 7. Äänittely loppui vuosikausiksi monista syistä johtuen, mutta nyt olen innostunut aloittamaan uudestaan. Tässä välissä sekä interface että softa ovat tietenkin vanhentuneet, ja siinä se ongelma onkin.
 
Joudun siis rakentamaan kotistudioni joko osittain tai kokonaan uudestaan. Vaihtoehtoina olisi
 
A: säilyttää vanha M-Audio 410 ja maksaa Pro Tools -päivityksestä
B: siirtyä esim. yhdistelmään Focusrite Scarlett 8i6 + Reaper.
 
Tarkoituksena olisi siis äänitellä kotona kaikenlaista ja kenties joskus viedä materiaalia ammattistudioon miksattavaksi ja masteroitavaksi. Reaperista ei ole vielä kokemusta, mutta ainakin se huono puoli siinä olisi, että sessioiden exporttaaminen ammattistudion järjestelmiin olisi hankalaa.
 
Olen yrittänyt selvittää huonolla menestyksellä, että vieläkö voisin asentaa v. 2006 ostamani Pro Tools M-Powered 7:in asennuslevyiltä ja käyttää sitä ilman päivittämistä? Vanha versio riittäisi tarpeisiini, enkä haluaisi tukea Avidin riistohinnoittelua maksaneille asiakkaille.
 
Kumpikin reitti tietenkin maksaa joka tapauksessa. Jos säilyttäisin Firewire 410:n, edessä olisi kallis Pro Toolsin päivitys, ja jos uusin koko homman, sekä interface että softa pitäisi ostaa. Mitä itse tekisitte tilanteessani? Kiitos avusta!
 
saastara
18.02.2013 08:53:02 (muokattu 18.02.2013 08:58:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krokantti:Tarkoituksena olisi siis äänitellä kotona kaikenlaista ja kenties joskus viedä materiaalia ammattistudioon miksattavaksi ja masteroitavaksi. Reaperista ei ole vielä kokemusta, mutta ainakin se huono puoli siinä olisi, että sessioiden exporttaaminen ammattistudion järjestelmiin olisi hankalaa.
 
Muuhun en ota kantaa kun kaikki DAWit kuitenkin kuulostaa samalta ja kyse on pelkästään workflow-kuvioista.. mutta session consolideittaaminen vie Reaperilla kaksi hiirenklikkausta.. Epäilen, että Pro Tools olis ton suhteen jotenkin vielä optimoidumpi.
 
Hitler used Telefunkens.
firebrd
18.02.2013 09:51:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksei vanha Pro Tools kelpaa?
 
Hanok
18.02.2013 10:24:41 (muokattu 18.02.2013 10:28:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reaperia voit testata ilmaiseksi ja asentaminen on erittäin nopeaa ja helppoa. Ei muuta kuin testaamaan miellyttääkö softa.
 
Audion siirto softasta toiseen on jokseenkin jokapäiväistä hommaa, eikä edellytä koko session siirtämistä (vaikka tämä toki voikin vähän nopeuttaa toimenpidettä).
 
Toki jos päädyt ostamaan uuden interfacen, myös sen kylkiäisenä voi tulla jonkin "oikean" softan kevytversio. Itselläni on ihan hyvin palvellut Cubasen kevytversio. Nyt olen kuitenkin siirtymässä Reaperin käyttöön vähitellen.
 
lasal
18.02.2013 10:28:13 (muokattu 18.02.2013 10:57:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"raaka"projektien siirtely helppo mistä vaan mihin vaan, olen siirrellyt kolmikossa Kristal - Cubase 5 LE - Reaper.
 
mainittua Focusritea joku tarjoaa torillakin. Ainakin T-kaupasta mukaan tulee Ableton Live Lite 8 (*)
 
kuinka kattavasti olet varmistanut vanhan PT:n toimimattomuuden? Puhut asennuslevyistä eli eri koneelle kuin ennen eli LISENSSIN SIIRTO ongelmana?
 
(*) pikagooglaus säikäytti: Live Lite'ssa max. kahdeksan raitaa, voiko olla ...
 
Krokantti
18.02.2013 15:42:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha Pro Tools 7 kelpaisi mainiosti, kuten sanoinkin. En ehkä tähdentänyt tarpeeksi, että kyseessä on siis mahdollinen lisenssinsiirto-ongelma, kuten lasal sanoi. Koska lisenssin siirtäminen uudelle koneelle tapahtuu Avidin vahvistamana netin kautta (ainakin PT7:n lisenssi piti vahvistaa Avidin sivuilla), suostuuko Avid enää hyväksymään 5-6 vuotta sitten vanhentuneen version lisenssiä? Vai vaatiiko se PT10-päivityksen ostamista?
 
Kysyn asiasta täällä, koska en pääse toistaiseksi testaamaan asiaa - vanha studiokone nimittäin kärähti vuosia sitten virtapiikistä. Uusi pöytäkone äänitystä varten on vasta tilauksessa.
 
Toinen ongelma on se, että Firewire-toimivuus Windowsissa oikeilla piireilläkin on aina niin ja näin, ja tuo 410 alkaa olla suht vanhentunut. PT M-Powered ei vain toimisi muulla interfacella kuin sillä.
 
kivi
18.02.2013 15:49:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krokantti: Vanha Pro Tools 7 kelpaisi mainiosti, kuten sanoinkin. En ehkä tähdentänyt tarpeeksi, että kyseessä on siis mahdollinen lisenssinsiirto-ongelma, kuten lasal sanoi. Koska lisenssin siirtäminen uudelle koneelle tapahtuu Avidin vahvistamana netin kautta (ainakin PT7:n lisenssi piti vahvistaa Avidin sivuilla), suostuuko Avid enää hyväksymään 5-6 vuotta sitten vanhentuneen version lisenssiä?
 
Pitäis hyväksyä. Kyllä noiden ohjelmien käytettävyyden takarajan pitää olla siinä, kuinka kauan niitä itse haluaa käyttää, eikä siinä kuinka kauan myyjä haluaa myydä. Päivitysten ja laitetuen kanssa on tietysti erikseen, mutta jos löydät koneen jolla kaikki teknisesti pyörii kunnolla, niin varmaan menee edelleen samoin säädöin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
lasal
18.02.2013 18:23:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krokantti: ... suostuuko Avid enää hyväksymään 5-6 vuotta sitten vanhentuneen version lisenssiä?
 
olisiko Avid noin ilkeästi micro$oftin kaltainen ... kokeile vaan reippaasti
 
lemonsquash
18.02.2013 18:44:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

siirtyä reaperiin
 
MPC 60 mk 1 | E-mu SP1200 | Vestax PDX3000 (x2) | Vestax PMC 05 Pro III | Vestax Handy Trax USB | Intel I7 930 @ 2.83, 12 GB Corsair DDR3, yht. 238 GB SSD, sata 3 | Reaper 4 | Purple Racks Sweet Ten | Avedis MA5 (x2) | CAPI VP26 (x2) | Elysia Xpressor 500
miffe
18.02.2013 23:50:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krokantti:
 
A: säilyttää vanha M-Audio 410 ja maksaa Pro Tools -päivityksestä
B: siirtyä esim. yhdistelmään Focusrite Scarlett 8i6 + Reaper.

 
Jos päätät luopua tuosta M-Audiosta niin myy se mulle. Se on meinaan ihan kuranttia kamas edelleen :)
 
turkulainen
Krokantti
19.02.2013 00:36:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä yhteydessä olisi muuten hyvä kysyä, että tietääkö kukaan näiden USB/FW-väylien sähkötekniikasta. Onko mahdollista, että interface otti vahinkoa siitä samasta virtapiikistä, joka tuhosi studiokoneeni? Voiko olla että laitteen komponentit vahingoittuvat virtapiikistä, mutta vehje toimii edelleen, huonommalla hapella vain?
 
Piikki tuhosi siis ainakin virtalähteen, kiintolevyn ja ehkä myös prosessorin ja emon. En tiedä miten hyvin ylijännite kulkee emosta USB- tai FW-väyliin ja niistä eteenpäin, tietokonekorjausliikkeessä eivät suostuneet testaamaan kaikkia koneen osia erikseen joten tarkempaa raporttia ei ole.
 
miffe
19.02.2013 00:56:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krokantti: Onko mahdollista, että interface otti vahinkoa siitä samasta virtapiikistä, joka tuhosi studiokoneeni?
 
On.
 
Voiko olla että laitteen komponentit vahingoittuvat virtapiikistä, mutta vehje toimii edelleen, huonommalla hapella vain?
 
Kyllä, mutta erittäin epätodennäköistä.
 
Vaihtoehtona on tietenkin se, että se on sulla ollut kiinni nelipiikkisessä liittimessä ja käytössä ulkoinen virtalähde. Silloin on ainakin ollut pienempi riski vaurioitumiseen väylän kautta.
 
Testaamalla tuokin selviää.
 
turkulainen
Krokantti
19.02.2013 01:32:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten se todennäköisesti kärähti, kun sai sähköt juuri FW-väylästä. Nyt kun googlailen käyttäjien kokemuksia ko. vehkeestä, niin todella helpolla itse pääsin sen kanssa aikoinaan: monilla laite rikkoi ihan itsekseen FW-liittimiä, ajurit toimivat milloin huvittaa, laite mykistyy tai sammuu satunnaisesti, sekä Macilla että PC:llä. Samaa raportoidaan muistakin M-Audion interfaceista.
 
Täytyy vielä testata sitä 410:ää, mutta alkaa hiljalleen vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta aloittaa puhtaalta pöydältä. Ei se Reaper niin huono verrattaen voi olla.
 
lasal
19.02.2013 09:13:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krokantti: Ei se Reaper niin huono verrattaen voi olla.
 
ainakin antaa rauhassa kokeilla eli 60 vrk. Ei ole samaa versiosekamelskaa kuin monissa muissa ("ähäkutti, tämän ominaisuuden saat vasta maksamalla lisää"). Nyt ostaen taitaa saada tulevat versiot 5.99:ään asti
 
miffe
19.02.2013 10:16:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krokantti: Sitten se todennäköisesti kärähti, kun sai sähköt juuri FW-väylästä.
 
Testaa nyt kuitenkin ennenkuin tuomitset elektroniikkaromuksi. Tai lahjoita mulle (ehjästä olen valmis maksamaan ihan riihikuivaa).
 
Nyt kun googlailen käyttäjien kokemuksia ko. vehkeestä, niin todella helpolla itse pääsin sen kanssa aikoinaan: monilla laite rikkoi ihan itsekseen FW-liittimiä
 
Tuo on vaatinut sen, että laitteessa on ulkoinen virtalähde ja sähköt päällä laitetta käynnissä olevaan tietokoneeseen kytkiessä (hot plug). Käyttöohje yksinkertaisesti kieltää tuon.
 
ajurit toimivat milloin huvittaa, laite mykistyy tai sammuu satunnaisesti, sekä Macilla että PC:llä. Samaa raportoidaan muistakin M-Audion interfaceista.
 
Ei kyllä kuulosta tutuilta asioilta ollenkaan. Mulla on ollut heinäkuusta 2005 asti käytössä erinäinen läjä FW410 ja FW1814 murkuloita. Läppäreitä on käytössä useampia, eikä yhdenkään kanssa ongelmia. On ollut sekä OS X (Tiger, Snow Leopard, Lion), Windowsia (2000, XP, Vista), integroitua firewireä (Macbook Pro Rev C eli heinäkuun 2007 painos), Thinderboltissa kiinni olevaa tulilankaa (Macbook Pro Retina heinäkuulta 2012), Dell Inspiron 4100 (vuodelta 2002) ja siinä halvin mahdollinen firewire pc card, HP:n kosketusnäyttöläppäri halvalla express card firewirellä...
 
Eikä ongelmia yhdenkään kanssa. Niitä on lyöty peräkkäin ketjuttaen samaan väylään useampia ja vielä kovalevyä jatkoksi. Ja joka kerta sinne säätöpaneeliin on se lisätty laite ilmestynyt. Ääni kulkee moitteetta eikä sen laadussa ole valittamista.
 
Joten enemmän kuin mielellään olen sen valmis ottamaan vastaan.
 
Täytyy vielä testata sitä 410:ää, mutta alkaa hiljalleen vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta aloittaa puhtaalta pöydältä. Ei se Reaper niin huono verrattaen voi olla.
 
Softasta en osaa sanoa mitään, kun itsekin henkisesti taistelen akselilla ProTools - Logic Pro - Digital Performer.
 
Mutta sen M-Audion voin ottaa vastaan, jos vaan toimii.
 
turkulainen
Rantsu
19.02.2013 11:58:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Tuo on vaatinut sen, että laitteessa on ulkoinen virtalähde ja sähköt päällä laitetta käynnissä olevaan tietokoneeseen kytkiessä (hot plug). Käyttöohje yksinkertaisesti kieltää tuon.
 
Mulla oli kymmenisen vuotta sitten lyhyen aikaa tuo purkki. Firewire-interface ja fw-väylä Macissa oli silloin uusi juttu mulle. Käyttöohjeessa suositeltiin nimenomaan kuumana kytkemistä ajurin asennuksen jälkeen. Tein niin ja paf, Macin fw kärähti kertalaakista. Maahantuoja kustansi sitten uuden emolevyn. Tosin tuolloisien Maccien väylätkin taisivat olla vähän turhan herkkiä virtapiikeille.
 
Krokantti
19.02.2013 14:47:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ala väittelemään, että onko se hankala laite kun itselläni ei onneksi ollut ongelmia, esim. täällä: http://crappysw.blogspot.fi/2007/07 … dio-firewire-410-confusing-and.html vain monet valittelevat. Se on kyllä päivänselvää, ettei missään sähkölaitteessa saisi olla tuollaista suunnitteluvirhettä, jonka takia laite voi tuhota joko itsensä tai tietokoneen osia.
 
Mutta jos se toimii edelleen ja päädyn silti toiseen ratkaisuun, niin otan yhteyttä, miffe. Tosin jos sinulla on (tai on ollut) noita niin monta kappaletta niin mihin tarvitset vielä yhtä?
 
miffe
19.02.2013 22:47:45 (muokattu 19.02.2013 22:52:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rantsu: Mulla oli kymmenisen vuotta sitten lyhyen aikaa tuo purkki. Firewire-interface ja fw-väylä Macissa oli silloin uusi juttu mulle. Käyttöohjeessa suositeltiin nimenomaan kuumana kytkemistä ajurin asennuksen jälkeen. Tein niin ja paf, Macin fw kärähti kertalaakista.
 
Tulikos tuo vekotin myytiin 2003. On saattanut tulla sanomista ja ohjeeseen on siksi tehty muutos. Mulla on 1814-purkit vuosilta 2005 sekä 2007, ja kummankin muksna tulleessa pikaoppaassa kielletään kytkeminen virtanappi pohjassa, jos ulkoinen virtalähde on kiinni. Uudemmassa se on kielletty myös ilman ulkoista virtalähdettä. Tuo uudempi ei edes suostu toimimaan, ellei kytkentää tehdä ensin (uudempi firmware tukee myös unitilasta käynnistystä).
 
turkulainen
miffe
19.02.2013 22:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krokantti: Tosin jos sinulla on (tai on ollut) noita niin monta kappaletta niin mihin tarvitset vielä yhtä?
 
Mulla on noita pultattuna ja kytkettynä miksaustiskien doghouseissa (mittaussoftat), varastolla, työhuoneessa, olohuoneessa irtonaisena...
 
Kyllähän noita nyt huusholliin mahtuu :)
 
turkulainen
Niq
20.02.2013 11:19:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siirry Reaperiin. Mä oon tässä vuoden äänittelytauon jälkeen ihastellut taas kuinka helpoksi voikaan esimerkiksi rumpuraitojen editoinnin tehdä. Ei tarvitse valita raitoja erikseen tai ryhmitellä joka välissä. Riittää kun aluksi klikkaa koko pohjat yhdeksi ryhmäksi, sitten klikkaa Ripple edit all tracks. Sitten vaan saksimaan ja iskuja siirtelemään ja pohjakitarat&bassoraidat kulkee mukana kivasti. Tein about kahdessa tunnissa sellaisen duunin, jota olisin esimerkiksi aiemmin käyttämälläni Sonar 9:llä ois vienyt nelinkertaisen ajan, plus että hermot ois mennyt sen viistoista kertaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «