Aihe: pianokomppi Anna Puu; säännöt rakkaudelle
1 2
Quru
17.02.2013 04:38:22 (muokattu 17.02.2013 04:41:15)
Janus: Hovin VS 1 & 2:n painokset ovat olleet ilmeisesti loppu jo vuosia. Vaatii metsästämistä kirjastoista/käytettynä, eikä se senkään jälkeen ole aloittelijalle enää nykypäivänä paras opus.

Pianovaparin sijaan suosittelisin ennemmin ammattimaisempaa ja kattavampaa Jyrki Tennin ja Jasse Varpaman "Vapaa säestys ja improvisointi"-oppikirjaa. Täydelliset esimerkkikappaleet tosin puuttuvat (vain komppausesimerkkejä ja harjoitussointukiertoja, mukana ammattimaisesti tuotettu säestys-CD), mutta soveltaminen onkin tuossa kaiken A ja O. Toivelaulukirjat ja esim. http://www.f-kustannus.fi/kirjat/mu … lukirjat/868-kultainen-laulukirja-4 täydentävät tuota erinomaisesti.

Minäkin suosittelen vahvasti tuota Vapaa säestys ja improvisointi-kirjaa. Niin olen itse opiskellut vapaata säestystä, vapaan säestyksen teoriaa ja tekniikoita tuota opuksesta ja rinnalla kulkevana harjoituksena tuttuja ja tuntemattomia biisejä lapuista joissa on laulumelodia ja soinnut. Hovin kirjoihin en ole tutustunut, Pianovaparin kehittymistä seurasin silloin noin viisi vuotta sitten täältä mnetin kautta, päteviä kirjoja varmasti kummatkin, mutta tuo Vapaa säestys ja improvisointi toimi minulle oikein hyvin.
Kakka roiskusi.
staggiato
17.02.2013 07:48:59
Pianotunneilla ollaan käyty komppausta ja vapaata säestystä läpi ja tuo Pianovapari on ollut käytössä siitä on monistettu minulle sivuja.
Olen soittanut koskettimia kuitenkin 25 vuotta että kun opettelin perinteisen tavan missä soittetaan nuotti nuotista niin tämän komppauksen opettelu ei ole mikään yks kaks opittu.

Tarkistin Sointuoppaasta että Bm sointuja ei ole olemassa, siksi se tuntuikin oudolta ja hassulta. Olen ollut kahdella piano-opettajalla ja kumpikin opettivat samalla tavalla että miten H eroaa B;stä, myös musiikinopettaja koulussa sekä siskoni piano-opettaja. Nykyinen opettajani on täysammattilainen, joten en epäile yhtään mitä hän opettaa sitä paitsi en osannut selittää B;n ja H;n eroa niin kuin hän osaa sen selittää.

Tämä Anna Puun biisi osoittautunut aika vaikeaksi kompata.
Janus
17.02.2013 08:39:18 (muokattu 17.02.2013 08:39:29)
staggiato: Pianotunneilla ollaan käyty komppausta ja vapaata säestystä läpi ja tuo Pianovapari on ollut käytössä --- Olen soittanut koskettimia kuitenkin 25 vuotta ---Tämä Anna Puun biisi osoittautunut aika vaikeaksi kompata.

I rest my case.
tarmo
17.02.2013 10:49:50 (muokattu 17.02.2013 10:51:18)
staggiato: Pianotunneilla ollaan käyty komppausta ja vapaata säestystä läpi ja tuo Pianovapari on ollut käytössä siitä on monistettu minulle sivuja.
Olen soittanut koskettimia kuitenkin 25 vuotta että kun opettelin perinteisen tavan missä soittetaan nuotti nuotista niin tämän komppauksen opettelu ei ole mikään yks kaks opittu.

Tarkistin Sointuoppaasta että Bm sointuja ei ole olemassa, siksi se tuntuikin oudolta ja hassulta. Olen ollut kahdella piano-opettajalla ja kumpikin opettivat samalla tavalla että miten H eroaa B;stä, myös musiikinopettaja koulussa sekä siskoni piano-opettaja. Nykyinen opettajani on täysammattilainen, joten en epäile yhtään mitä hän opettaa sitä paitsi en osannut selittää B;n ja H;n eroa niin kuin hän osaa sen selittää.

Tämä Anna Puun biisi osoittautunut aika vaikeaksi kompata.

Joopasen joo. Kaikki varmasti käsittää, että opettajasi on kertonut sinulle alennetun h:n olevan nimeltään b. Se ei siis ole "hes". Ja kyllä, kyseessä on juurikin se musta kosketin sen valkoisen h-koskettimen vieressä. Ymmärrämme kaikki niiden kuulostavan erilaiselta.

Ja sen lisäksi sattuu olemaan niin, että esim. Ameriikasta peräisin olevassa nuottikirjassa B min = H molli ja B = B duuri. Se alennettu h vastaavasti onkin Bb, eli H:n ja B:n sijaan samoista soinnuista käytetään nimityksiä B ja Bb.

En ymmärrä miksi kirjoitin tämän... No mutta kaikella ystävällisyydellä kuitenkin. Tämä tieto saattaa joskus olla tarpeen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)