Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kymmeniä sävellyksiä pöytälaatikossa
1
M-Sävel
11.05.2009 20:55:02 (muokattu 11.05.2009 20:57:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vuosien varrella "tehnyt pöytälaatikkoon" kymmeniä, ellei satoja omasta mielestäni ammattilaislaatuisia iskelmäpainotteisia sävellyksiä. Miten saisin esim. jonkin tuotantoyhtiön arvioimaan niitä? Tietystikään en odota saavani jotain Kassu Halosen mainetta saati edes ollenkaan sävellyksiä artistien suihin, mutta saisi edes jonkin ammattilaisen arvion tekeleistäni.
Kannattaako sävellys olla nuottina vaiko äänitteenä? Kun en oikein osaa superhyvin nuotteja niin tietokoneen avullakin väännän yhtä kappaletta pari-kolme päivää! ;)
 
"Kova kulkemaan!"
pimp
11.05.2009 21:27:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kustannusyhtiötä voisi kiinnostaa ihan virkansa puolesta... eli pari parasta kipaletta cd:lle ja sopivaksi arviomaasi lafkaan arviotavaksi. Sanat vaikka paperilla messiin.
 
To criticize our conduct ... constitutes an unfriendly act. You're either with us or against us
M-Sävel
12.05.2009 13:06:50 (muokattu 12.05.2009 13:08:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja tosiaan olen myös sanoittanut kappaleitani, sanatkin kai kannattaa mukaan pistää jos on.
 
Onko tuossa sitten semmoinen vaara, että yhtiö ottaa kappaleen omiin nimiinsä? Ts. ryöstää tekijänoikeudet?
 
"Kova kulkemaan!"
Hargon
13.05.2009 08:23:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M-Sävel:
Onko tuossa sitten semmoinen vaara, että yhtiö ottaa kappaleen omiin nimiinsä? Ts. ryöstää tekijänoikeudet?

 
Ei ole. Jos he pitävät biiseistäsi, he haluavat niitä lisää.
 
Allekirjoitus on lyhyt teksti, joka näkyy jokaisen viestisi lopussa keskustelussa. Se voi sisältää esim. jonkun lentävän lauseen tai jotain muuta persoonallista.
M-Sävel
13.05.2009 11:02:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selvän teki!
 
Nyt kun tietäisi, mitä olisi niitä isohkoja yhtiöitä. Itse tiedän vain SonyBMG:n ja EMIn. No jos aloittaisi vaikka niistä!
 
"Kova kulkemaan!"
timus
13.05.2009 13:36:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En iskelmäpuolta tunne sitten yhtään, mutta ainakin nää tulee mieleen:
 
http://www.mediamusiikki.fi/
 
http://www.warnermusic.fi/
 
http://www.edel.fi/
 
ja nykyaikana en ole jaksanut seurata, että kuka oikeastaan on osa ketäkin ja kuka omistaa minkäkin merkin...
 
"no sound, no sound problems" -Henry Rollins
JPQ
15.05.2009 06:47:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos jäävät varastamisesta kiinni pidä huoli että tarkkailet eli ja pidät alkuperäiset päivättyinä tallessa...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
M-Sävel
15.05.2009 12:23:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä niitä ole voinut päivätä, mutta onhan se sähköpostissa tallessa se lähetyspäivä.
 
"Kova kulkemaan!"
DDelay
13.02.2013 01:12:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistetäänpä vaikka tämän aiheen alle...
 
Kannattaako valmiilla potentiaalisella iskelmäkappaleella lähestyä kustantajaa, levy-yhtiötä, radiota vai suoraan artistia?
 
Onko parempi lähettää CD-formaatissa ja tehdä kannet sekä saatekirje jossa on sanat , sekä myyntipuhe kohderyhmineen / artistiehdotus vai riittääkö sähköpostilla lähetetty versio?
 
Jos mahdollinen sopimus syntyy niin siitä kannattaa ilmeisesti tehdä vain määräaikainen. onko esim.2 vuotta sopiva aika? Millaista "allekirjoitusrahaa" voi pyytää?Mitä kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon sopimuksissa?
 
En ole teoston jäsen, mutta sillähän nyt ei ilmeisesti ole merkitystä.(ainakaan vielä)
 
It`s all in your mind
JAV
13.02.2013 02:50:17 (muokattu 13.02.2013 02:58:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DDelay: Pistetäänpä vaikka tämän aiheen alle...
 
Kannattaako valmiilla potentiaalisella iskelmäkappaleella lähestyä kustantajaa, levy-yhtiötä, radiota vai suoraan artistia?
 
Onko parempi lähettää CD-formaatissa ja tehdä kannet sekä saatekirje jossa on sanat , sekä myyntipuhe kohderyhmineen / artistiehdotus vai riittääkö sähköpostilla lähetetty versio?
 
Jos mahdollinen sopimus syntyy niin siitä kannattaa ilmeisesti tehdä vain määräaikainen. onko esim.2 vuotta sopiva aika? Millaista "allekirjoitusrahaa" voi pyytää?Mitä kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon sopimuksissa?
 
En ole teoston jäsen, mutta sillähän nyt ei ilmeisesti ole merkitystä.(ainakaan vielä)

 
Jos sulla on hyvä orkesteri ja ammattilaatuinen demo: lähesty levy-yhtiötä bändinä
Jos sulla on huono orkesteri (tai ei ollenkaan), mutta hyvä biisi: lähesty kustantajaa
Jos sulla on suora kontakti artistiin: lähesty artistia
 
Huomaa, että iskelmämusiikissa levy-yhtiöilla on monesti myös kustannustoimintaa ja a&r ihmisiä myös biisipuolella.
 
Paras vaihtoehtohan on lähestyä artisteja suoraan, jos vain kontakteja löytyy. Jos sulla ei ole tuttuja artisteja, kustantaja koittaa saada biisiäsi esille artisti piireissä. Tämä huvi maksaa 1/3 teostoista. Siksi mahdolliset suorat kontaktit voittavat kustantajan käytön. Pienet artistit saattavat kiinnostua, vaikka et tuntisikaan niitä. Suuret tuskin edes vastaavat.
 
Katso jokaisen lafkan demonlähetysohjeet erikseen netistä. Nykypäivänä sähköposti kyllä riittää. Älä liitä postiin suoraan biisitiedostoja. Laita mukaan ainoastaan yhteystietosi, saate, sekä linkki josta biisin voi käydä helposti ja nopeasti kuuntelemassa.
 
Allekirjoitusrahaa ei nykyään kyllä mistään saa. Tunnettujen tekijöiden yhteydessä tästäkin asiasta voi tietysti neuvotella. Rahat tulee sitten teostoina.
 
Sopimuksia kerkeää sitten pohtimaan, kun on sen aika ja näkee, mitä sulle tarjotaan. Tärkeää on koittaa saada pykälä, jolla voit purkaa sopimuksen, mikäli koet, ettei biisiesi leviämisen eteen tehdä tarpeeksi työtä.
 
Kustantajille lähetetään yleensä useita biisejä "vetämään". Aika pieni osa lopussaan päätyy levyille, vaikka tekijä olisi suhteellisen hyväkin. Kannattaa siis laiittaa monta arpaa, niin voiton todennäköisyys kasvaa. :D Tämä tosin vasta sen jälkeen, kun olet muutamalla parhaalla rallilla heidät vakuuttanut.
 
Kun etsit potentiaalisia kustantajia, ota selvää heidän kontakteistaan. Nyrkkipajakustantajat kannattaa jättää väliin, jos rahaa haluaa tehdä.
 
Teostoon kerkeää liittyä myöhemminkin. Ne säilyttää tietyn ajan sulle kerättyjä masseja. :)
 
DDelay
14.02.2013 00:24:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia erittäin asiallisesta vastauksesta. Pitää nyt tosiaan miettiä mitä kanavaa lähtee käyttämään.
 
Vielä tuosta soppari/teosto asiasta:
 
Pitääkö aina tehdä jokin soppari jos joku pieni tanssiorkesteri ottaa biisini ohjelmistoonsa (esim. eihän kukaan kysele agnus youngiltakaan lupaa ku coverina soittaa hells bellssin) vai tuleeko soppari tehdä vasta sitten kun orkesteri haluaa levyttää kappaleen?
 
Jos annan luvan biisini esittämiseen eka jollekkin pienelle tanssiorkalle ja myöhemmin tuleekin tilanne että jokin isompi taho haluaa biisini "yksityisoikeuden" joksikin määräajaksi, niin aiheutuuko tästä jokin ristiriita? Tai jos biisini olisi levyttänyt jokin pienempi artisti.
 
Haluaako yleensä mikään taho tällaista "yksityisoikeutta" ? Onko semmoinen mahdollista? Voiko jokin orkesteri vaatia että saavat olla ainut joka levyttää ko. kappaleen.
 
Onko siis ensin järkevämpää saalistaa yhtä isoa kalaa ja jos ei nappaa niin siirtyä useaan pienempään saaliiseen?
 
It`s all in your mind
JAV
14.02.2013 03:42:10 (muokattu 14.02.2013 04:05:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DDelay: Kiitoksia erittäin asiallisesta vastauksesta. Pitää nyt tosiaan miettiä mitä kanavaa lähtee käyttämään.
 
Vielä tuosta soppari/teosto asiasta:
 
Pitääkö aina tehdä jokin soppari jos joku pieni tanssiorkesteri ottaa biisini ohjelmistoonsa (esim. eihän kukaan kysele agnus youngiltakaan lupaa ku coverina soittaa hells bellssin) vai tuleeko soppari tehdä vasta sitten kun orkesteri haluaa levyttää kappaleen?
 
Jos annan luvan biisini esittämiseen eka jollekkin pienelle tanssiorkalle ja myöhemmin tuleekin tilanne että jokin isompi taho haluaa biisini "yksityisoikeuden" joksikin määräajaksi, niin aiheutuuko tästä jokin ristiriita? Tai jos biisini olisi levyttänyt jokin pienempi artisti.
 
Haluaako yleensä mikään taho tällaista "yksityisoikeutta" ? Onko semmoinen mahdollista? Voiko jokin orkesteri vaatia että saavat olla ainut joka levyttää ko. kappaleen.
 
Onko siis ensin järkevämpää saalistaa yhtä isoa kalaa ja jos ei nappaa niin siirtyä useaan pienempään saaliiseen?

 
Sopimusta ei tarvitse tuossa tanssiorkesteriasiassa tehdä. Kannattaa tosin varmistaa, että he informoivat tilaisuuden järjestäjää tekemään teostolle ilmoituksen kappaleesi julkisesta esittämisestä. Näin sinulle ohjautuu teoston kautta rahaa joka kerta, kun biisi soi. Levyttämiseen tarvitaan teoksen oikeuden omistajan (eli sinun) lupasi. Sopimusta ei ole sinun pakko tehdä, mutta bändi yleensä haluaa sopimuksen kirjallisena. Tämä siksi, ettet voi alkaa väittämään jossain vaiheessa, ettei lupaa olekkaan ollut. Sinulla ei ole tässä asiassa mitään vaaraa, vaikka kirjallinen lappu puuttuisikin.
 
Mitä tuohon yksinoikeusasiaan tulee, niin sillä saattaa olla pientä lisäarvoa, että kappale on niin sanotusti "uusi". Ainahan voi vaatia yksinoikeuksia levytykseen (koska tekijän lupa on aina oltava), mutta se on hyvin harvinaista iskelmämusiikissa. Jos pieni tanssiorkesteri biisiäsi on jo aikaisemmin soitellut, sillä tuskin on mitään merkitystä. Voihan olla, että joku merkittävä taho innostuu kappaleesta, kun sen sattumalta jossain kuulee. Koska saat rahasi esityskerroista, et tietenkään halua tehdä yksinoikeussopimuksia ilman huomattavaa korvausta. Haluat, että hittibiisistäsi levytetään mahdollisimman monta versioita ja ne soivat kaikkialla. :)
 
Tiedän tapauksen, jossa hyvin vanha melko tuntematon biisi myi kultaa, kun suuri iskelmäartisti sen levytti monen kymmenen vuoden jälkeen ensilevytyksestä. Kannattaa siis ehdottomasti koittaa työntää musiikkiasi pienillekkin pumpuille soittoon ja vaikka youtubeen jakoon. Kysele myös ehdottomasti palautetta bändeiltä ja yleisöltä. Älä ota mahdollista negatiivista palautetta loukkauksena vaan lahjana ja opi siitä. Se on paras tapa kehittää itseä ja päästä aina seuraavalle tasolle.
 
Jooba
14.02.2013 09:56:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen sun tapauksessa, jos iskelmästä on kyse, ottamaan suoraan yhteyttä sähköpostin kautta kustantajaan. Niinkuin moni tuolla aikaisemmin puhuikin. "Hei, olen pitkäaikainen säveltäjä, tässä linkit biiseihin plaaplaa..." ei turhia jorinoita, asiat selville ja selkeät yhteystiedot!
 
Vaikka nykyään levy-yhtiöt tekevät järjestään kaikkien kanssa kustarit (johtuen 360 mallista) niin omasta mielestäni on silti viisainta hankkia ulkopuolinen kustantaja. Näin ollen hänellä pysyy vire yllä hommaan, koska jos sinun tekemää sävellystä ei saada levytettyä, ei hänellekään tipu rahaa.
 
Ennakkoa sä voit saada jos biisi on todella kova niin jonkun pari sataa euroa per biisi?? ehkäpä. Loput tulot sitten kilisevät TEOSTOn kautta mekanisoinnista ja esityksistä. Ennakkoa kannattaa aina pyytää, se motivoi kustantajaa tekemään kovasti hommia kun rahat on pelissä.
 
Jos haluat varmennusta kappaleillesi ettei kukaan niitä kopioi niin pakkaa kappaleesi kirjekuoreen (nauhoita ja polta cd-levylle tai kirjoita nuotit), tämän jälkeen menet postiin ja lähetät sen itsellesi kirjattuna etkä avaa kirjettä! Näin ollen oikeudessa pätee avaamaton kirjekuori jossa on päiväys leimattuna siitä, että viimeistään tuona päivänä sinä keksit tämän kappaleen. Ja TEOSTOon kannattaa liittyä ja ilmoittaa aina TEOSTOn nettisivuille kun sävellys syntyy.
 
Sinuna saattaisin lähestyä AXR yhtiötä
http://www.axr.fi/
 
Tässä vielä lista kustareita sulle. Sivuilla muutenkin infoa miten kenttä toimii.
http://www.musiikkikustantajat.fi/jasenet.php
 
JAV
14.02.2013 15:04:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muusikkojen liiton sivuilla on hyvä juttu kustantajan toiminnasta. Kannattaa lukea.
http://www.muusikkojenliitto.fi/faq/faq_kustannus.html#9
 
Tuostakin tosiaan käy ilmi, että Suomessa aika nihkeästi maksetaan ennakkoa/ sopimuksen allekirjoittamis rahaa. Tämä on tietenkin ymmärrettävää markkina-alueen pienuuden takia. Tunnetuilla tekijöillä on kyllä varmasti enemmän neuvotteluvaraa asiassa. Periaatteessa sä siis palkkaat kustantajan tuolla 1/3 teosto rahalla levittämään sun teoksia.
 
DDelay
14.02.2013 15:48:22 (muokattu 14.02.2013 15:50:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia jälleen asiallisista ja asiantuntevista neuvoista. Plussaa!
 
Mietin kans tuota "kirje itselle" vanhaa kikkaa, notta onko se enään tarpeellinen kun sähköpostina lähetetystä biisistähän jää jälki järjestelmään. Noo, eikai siitä haittaakaan ole.
 
It`s all in your mind
rintapek
15.02.2013 01:37:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DDelay: Kiitoksia jälleen asiallisista ja asiantuntevista neuvoista. Plussaa!
 
Mietin kans tuota "kirje itselle" vanhaa kikkaa, notta onko se enään tarpeellinen kun sähköpostina lähetetystä biisistähän jää jälki järjestelmään. Noo, eikai siitä haittaakaan ole.

 
Mistähän toi legenda on lähtöisin?
 
Ei sille o mitn käytännön tarvetta.
 
One kind of music only - the good kind
JAV
15.02.2013 02:38:00 (muokattu 15.02.2013 02:38:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Mistähän toi legenda on lähtöisin?
 
Ei sille o mitn käytännön tarvetta.

 
Joo tuo kirje itselle ei tosiaan välttämättä käy todisteeksi. Tuota kirjettä itselle on yritetty käyttää myös huijaamiseen oikeudessa. Sähköpostilla biisien lähettäminen eteenpäin (esim. kustantajalle) on paljon parempi keino todistaa oikeutensa ja väittäisin sitä jopa melko varmaksi. Siitä jää kuitenkin selvät jäljet aina ja niitä on erittäin vaikea muokata tai hävittää.
 
rintapek
15.02.2013 03:12:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JAV: Joo tuo kirje itselle ei tosiaan välttämättä käy todisteeksi. Tuota kirjettä itselle on yritetty käyttää myös huijaamiseen oikeudessa. Sähköpostilla biisien lähettäminen eteenpäin (esim. kustantajalle) on paljon parempi keino todistaa oikeutensa ja väittäisin sitä jopa melko varmaksi. Siitä jää kuitenkin selvät jäljet aina ja niitä on erittäin vaikea muokata tai hävittää.
 
Hmmm... mä muistan ko joskus rippikouluikäisenä tein laulun yhdelle tytölle. Se oli epäilemättä hyvä laulu, koska ihan aikuinen kutsui mut kotistudioonsa äänittämään sen (kotistudiot oli silloin harvinaisia) + se, et YLEltäkin kysyttiin et onko mulla lisää tavaraa. Homma kaatui siihen, et mulla ei ollu. Muussa tapauksessa voisin vaik olla Robin vuosimallia -82
 
Mut ei sitä laulua kukaan varastanut. Kyseinen tyttökään ei tänä päivänäkään taida tietää, et hänestä on tehty laulu.
 
One kind of music only - the good kind
DDelay
15.02.2013 19:12:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK, pittääpi säästää postimerkit.
 
Nythän näitä kysymyksiä putkahtelee mieleen
 
Jos teen kustaannussopparin , niin saanko enään markkinoida biisiä eteenpäin itekseen? Kesällä kun ois hyvät saumat/suhteet jakaa biisiä suoraan käteen CD:lle poltettuna orkestereille.
 
Vai onko vaan niin että kustannussopimuksen ajan kustantaja repii sen 1/3 teostoista, ilman muita rajoituksia levitykseen?
 
It`s all in your mind
JAV
15.02.2013 21:09:48 (muokattu 15.02.2013 21:12:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DDelay: OK, pittääpi säästää postimerkit.
 
Nythän näitä kysymyksiä putkahtelee mieleen
 
Jos teen kustaannussopparin , niin saanko enään markkinoida biisiä eteenpäin itekseen? Kesällä kun ois hyvät saumat/suhteet jakaa biisiä suoraan käteen CD:lle poltettuna orkestereille.
 
Vai onko vaan niin että kustannussopimuksen ajan kustantaja repii sen 1/3 teostoista, ilman muita rajoituksia levitykseen?

 
Kustantaja varmasti on vain tyytyväinen, kun levität itsekkin teosta ja teet näin kustantajalle kuuluvia töitä. Tosin 1/3 teostoista lähtee aina kustantajalle, ihan sama mitä kautta biisi on levylle tai soittoon päätynyt. Näistäkin asioista on silti aina syytä keskustella kustantajan kanssa ennen kuin toimii. Kustantaja voi jopa suostua maksamaan sinulle promoamisesta aiheutuneita kuluja.
 
Tässäpä taas hyvä linkki sopimuspohjaan, jota alalla sovelletaan. Tuo on tehty hyvän käytännön mukaan, joten tuota kannattaa sitten verrata saamasi sopimukseen.
http://www.musiikkikustantajat.fi/fi/Mallikustannussopimus.pdf
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «