Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Blackstarin nuppiin kirkkaampaa saundia? Miten?
1 2
warlock
14.02.2013 19:26:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ht-50 club mallin blackstar ja ongelmana on tunkkanen saundi. Varsinkin clean saundit tuppaa olemaan todella tummat ja tunkkaiset. Säröllä ei niin paha mutta kuitenki liian tunkkainen. Milläs keinoin saisin saundista kirkkaampaa? Olisko etuaste putkien vaihto ratkaisu? Mitä putkia suosittelisitte? Eikä haittais yhtään jos säröäkin sais vähän lisää ilman pedaaleja.
 
Vai olisko ratkaisu kaapin vaihto tai elementtien vaihto? Ei kehtais vielä alkaa uusimaan vehkeitä kun vasta hommasin tuon blackstarin.
Kaappina on muuten hughes & kettner 4*12 rockdriver elementeillä.
 
Laulava Kylätohtori
14.02.2013 19:55:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putkilla voi yrittää hienosäätää, mutta elementtien vaihdolla saa oikeasti muutoksia aikaiseksi...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
warlock
14.02.2013 19:57:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Putkilla voi yrittää hienosäätää, mutta elementtien vaihdolla saa oikeasti muutoksia aikaiseksi...
 
Minkähänlaisia elementtejä kannattas kokeilla? Celestionia oon katellu mutta kun niitäkin on niin miljoona erilaista.
 
Gabe
14.02.2013 19:57:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä kitara sulla on ja millaiset mikit?
Ziggy Bubba
14.02.2013 19:58:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosi tehokkailla mikeillä tuppaa soundi olemaan aika tumma puhtaan soundin kanssa. Onko EMG:t kenties kitarassa?
 
Loppuuko siis vahvarin treble-potikasta säätövara, vai onko tämä puute eri alueella, esim. ylempänä (presence-alueella)?
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
E-tu
14.02.2013 20:11:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja oothan varmasti huomannu siinä volapotikan tuntumassa olevan "voice"-kytkimen?
 
Talvi tulee - Minä en.
warlock
14.02.2013 20:14:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Mikä kitara sulla on ja millaiset mikit?
 
Jaa no kitaroita on toistakymmentä erilaista ja erilaisilla mikeillä. Teslan mikkejä oon viime aikoina suosinu eniten ja niitäkin on useita erimalleja. Emg:tä on aktiivina ja passiivina ja rockfieldiä mafiat on yhdessä soittimessa.
Sinkkumikeillä varustettu soitin on yleensä clean soitossa käytössä sillä se on ainoa jolla saa edes jotenkin kelvolliset saundit. Kysessä Jem kopio. Runko lehmusta ja kaula vaahteraa.
Joten ei liene soittimissa vika.
 
naavanka_
14.02.2013 20:26:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tee niinkuin Zakk Wylde, laita kaikki täysille ja leikkaa sieltä mistä et pidä.
Oletko sillä ISF controlilla leikkinyt kunnolla?
 
Kaappi vaihtoon, nuo rockdriverit ei ole mitenkään mullistavat tuutit.
Jos haluat kirkkaampaa saundia niin vaikkapa Celestionin Vintage 30.
Ne korjaisi hyvin tuo Blackstarin middlekuopan myös.
 
Laulava Kylätohtori
14.02.2013 20:37:45 (muokattu 14.02.2013 20:40:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

warlock: Minkähänlaisia elementtejä kannattas kokeilla? Celestionia oon katellu mutta kun niitäkin on niin miljoona erilaista.
 
Kuulosttaa kyllä siltä, että putkien vaihto on turhaa, ei vaikuta tarpeeksi. Jos vahvistin ja kitarat ovat kunnossa, niin hakisin syyllistä juuri kaapista ja elementtien vaihdosta.
 
Nämä on kyllä niin makuasioita, että vaikea neuvoa ketään, mutta itsellekin tulisi mieleen Celestionin V30, jota kirkkaaksi ovat kutsuneet, itsellä ei kokemusta. Greenbackit eivät välttämättä ole paras vaihtoehto. Toisaalta saattaa olla, että nykyiset elementit ovat vain tumput, jolloin niitä ei kannata käyttää minkäänlaisena vertailukohteena. Yksi, mistä Marshallmiehet ovat tykänneet, on Celestionin G12T-75 (varsinkinyhdessä V30:ten kanssa), mutta näistäkään mulla ei ole omaa kokemusta.
 
Eminencellä on myös hyviä elementtejä. Private Jack mulla on ollut, se on Greenback kopio, mutta se oli kyllä melko kirkassoundinen omasta mielestäni. Vailla omaa kokemusta, mutta Isojen Poikien suosimia ovat myös Wizard ja Governor - molemmat Eminencen Red Coat -sarjaa. Patriot-sarjasta kovasti suositellaan Texas Heatia, mutta se on mielestäni aika tummasoundinen elementti.
 
Sitten on vielä WGS ja Tayden ym. valmistajat, jotka ovat hyviä hinta/laatusuhteeltaan...
 
Yksi hyvä vaihtoehto on kysyä Uraltonen Mikolta neuvoa. Hänellä on homma hanskassa, joten neuvot ovat hyviä, eikä mitään itseni kaltaista netti-nobodyjen mutuilua. Uraltonella (Helsingissä) on myös kattava eri elementtien kuuntelumahdollisuus, joten ei välttämättä huono idea käydä paikan päällä kokeilemassa varsinkin, jos on neljää elementtiä hommaamassa...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
warlock
14.02.2013 20:40:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Tee niinkuin Zakk Wylde, laita kaikki täysille ja leikkaa sieltä mistä et pidä.
Oletko sillä ISF controlilla leikkinyt kunnolla?
 
Kaappi vaihtoon, nuo rockdriverit ei ole mitenkään mullistavat tuutit.
Jos haluat kirkkaampaa saundia niin vaikkapa Celestionin Vintage 30.
Ne korjaisi hyvin tuo Blackstarin middlekuopan myös.

 
Juu kyllä tuolla ISF controllilla on tullu leikittyä. Tykkään kovasti siitä ominaisuudesta.
 
Joo taidan alkaa oleen samoilla linjoilla elementtien vaihdon kanssa. Muistan että toi blackstar kuullosti kotona aivan erilaiselta kun mulla oli kiinni marshallin 1x12 kaappi kiinni. Tosin se nyt on avonainen kaappi muutenkin.
 
Laulava Kylätohtori
14.02.2013 20:42:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

warlock: Juu kyllä tuolla ISF controllilla on tullu leikittyä. Tykkään kovasti siitä ominaisuudesta.
 
Joo taidan alkaa oleen samoilla linjoilla elementtien vaihdon kanssa. Muistan että toi blackstar kuullosti kotona aivan erilaiselta kun mulla oli kiinni marshallin 1x12 kaappi kiinni. Tosin se nyt on avonainen kaappi muutenkin.

 
Paskalla kaapilla pystyy tuhoamaan parhaankin vahvistimen soundin, joten sen vaikutusta ei kannata aliarvioida, eikä siinä liikaa säästellä. Tuo kaapin avoimuus/täysin umpinainen rakenne vaikuttaa myös melko paljon. Itse pidän juuri osittain avoimesta kaapista...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Snapo
14.02.2013 21:37:52 (muokattu 14.02.2013 21:38:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Elementit/kaappi vaihtoon, v30 suositeltavaa
2. EQ-pedaali
3. Muu, mikä?
 
Mulla on HT-5 mitä vaivaa sama tunkkaisuus vaikka mulla on budjettimallin framus v30-elementeillä. Hommasin kaverin suosituksesta EQ-pedaalin, Boss GE-7, ja täytyy sanoa että ilman en enää pärjää.
 
ISF:stä sen verran, että mitä enemmän sitä kääntää keskiasennosta oikealle niin sitä paskempaa on jälki. Vasemmalle vielä viitsii käännellä, jos välillä haluaa erilaista middleä.
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
JohnPatrick
14.02.2013 21:51:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitän räikeän mainoksen kehiin...
 
Mulla olisi Bogner 2x12" oversize kaappi jouten. Pistetään siihen elementeiksi sulle joko 2xV30 tai V30/G12H, niin eiköhän Blackstar herää sillä ihan uuteen eloon. Bogner on soundiltaan suuri ja kirkassointinen. Ei ole halvin, mutta ei jää myöskään kaapista kiinni... Ei nyt, eikä jatkossakaan! :D
 
Timppa
 
slapvete
14.02.2013 22:25:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tim0: Mulla olisi Bogner 2x12" oversize kaappi jouten.
 
En ole Timpan frendejä enkä saa provikkaa, mutta sanon silti: hyvä komero.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
JohnPatrick
14.02.2013 22:27:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: En ole Timpan frendejä enkä saa provikkaa, mutta sanon silti: hyvä komero.
 
Mikäs sun tilinro oli? :D
 
Gabe
14.02.2013 22:41:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Kuulosttaa kyllä siltä, että putkien vaihto on turhaa, ei vaikuta tarpeeksi. Jos vahvistin ja kitarat ovat kunnossa, niin hakisin syyllistä juuri kaapista ja elementtien vaihdosta.
 
Yksi hyvä vaihtoehto on kysyä Uraltonen Mikolta neuvoa. Hänellä on homma hanskassa, joten neuvot ovat hyviä, eikä mitään itseni kaltaista netti-nobodyjen mutuilua. Uraltonella (Helsingissä) on myös kattava eri elementtien kuuntelumahdollisuus, joten ei välttämättä huono idea käydä paikan päällä kokeilemassa varsinkin, jos on neljää elementtiä hommaamassa...

 
Samoilla linjoilla tohtorin kanssa, myös tässä neuvon kysymisessä. Tietotaitoa löytyy ja on oikein mukava miekkonen. Jos netti-nobodyjen vinkit kuitenkin kelpaavat niin V30 voisi toimia kivasti. WGS:n tuotteet kannattanee myös tarkastaa.
iec
15.02.2013 09:31:45 (muokattu 15.02.2013 10:49:20)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta löytyy muutamia linkkejä kitarakaiuttimein vertailuun:
 
http://www.watfordvalves.com/soundfactory.asp
http://www.youtube.com/watch?v=8PJdgh-T6CA
http://www.youtube.com/watch?v=JPPMiZeYMVo
http://www.youtube.com/watch?v=jWK0sa7tlfI
http://www.youtube.com/watch?v=x1PT … t=UUHzMWJl85U2HZqc9AGq8n-A&index=30
http://www.youtube.com/watch?v=Y0AXpagfVRI
http://www.youtube.com/watch?v=UW2n8Uv3rDc
http://www.youtube.com/watch?v=TMYnuC2kUjQ
http://www.youtube.com/watch?v=IwD9rmQDy_A
http://www.eminence.com/support/tone-guide/
 
Noiden avulla saa jotain tuntumaa eri kajareiden eroista. Ehkä jokin jo mainittu Eminencen Private Jack tai sitten WGS Retro 30 voisi olla harkitsemisen arvoinen, mikäli kirkkaampi soundi on se juttu mitä haetaan. Se on todella hankalaa, jos et löydä näistä vertailuista juuri sitä kaiutinta mikä omassa kaapissa on. Silloin ei oikein saa vertailukohtaa.
 
EDIT: Ai niin ja komppia kylätohtorin ajatukselle, että etusputkien vaihdolla ei saa kuin hienosäädettyä soundia. Kaiuttimen/kaiuttimien vaihdolla saa oikeasti dramaattisia eroja aikaan. (ja P.S Netti-nobody se minäkin olen, eli Uraltonen, Bluetonen ja Rikstonen kaverit ne oikeasti tietää näistä ja osaa auttaa parhaiten)
 
-iec
 
Ja niin päin pois...
hallu
15.02.2013 09:55:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläniauttoi hiukan kun kallistin kaappia niin, että se osoitti korviin eikä jalkoihin tai nostin combon pöydälle. Se tietenkin vaihtelee kuinka suuntaavia nuo eri kaapit on. Tää on vähän tämönen noviisi neuvo jonka varmaan olet jo huomioinut.
 
Mitä etuvahvistimeen tulee, niin sellainen voi toimia ratkaisuna etenkin silloin jos ohitat sen Bläckstarin oman etusen eli kytekt toisen etusen suoraan siihen Bläckstarin päätteeseen. Muutenhan se signaalimenee joka tapauksessa sen Blackstarin tonestäkin läpi, mikä li se ongelma nyt sitten siinä edes on.
 
No ehkä parempi etten tästä enempää pölise kun ei mulla ole järkevää sanottavaa ja itsekin olen samantapaisten ongelmien kanssa tapellut tuon toisen vahvarin kanssa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Nacher
15.02.2013 11:14:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omasta mielestäni Greenbackit ovat kyllä varsin kirkassoundisia, eli eiköhän niilläkin treblepäätä nosteta ihan mukavasti.
 
Jucciz
15.02.2013 15:26:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nacher: Omasta mielestäni Greenbackit ovat kyllä varsin kirkassoundisia, eli eiköhän niilläkin treblepäätä nosteta ihan mukavasti.
 
Niin... G12M:t, G12H:t vai mitkä - ja millä kartiolla ja resonanssitaajuudella? ;)
 
Yleisesti ottaen G12H:t ovat taajuusvasteeltaan tasaisemmat, joten niissä vaikuttaa olevan enemmän yläpäätä kuin keskialuevoittoisemmassa G12M:ssä. Ei G12M silti missään nimessä tunkkainen ole.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «