Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 593 94 95 96 97202 203 204 205 206
tracyjacks
03.02.2013 15:09:42
Methis: Millä nimellä noita sit pitäis myydä jos ei telecastereina? Ihanaa höpöhöpöä.

Nimenomaan! Mun mielestä se on Telecaster, jos sen valmistaja siksi nimeää. Sit saa puristit marmattaa foorumeilla jos haluavat, mutta turhaa höpinää sellainen.
"Aren't you a little short for a stormtrooper?"
calluna
03.02.2013 16:01:02
Toi on itse asiassa todella hieno toi Chrisin tele :)
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
tracyjacks
03.02.2013 17:23:58
calluna: Toi on itse asiassa todella hieno toi Chrisin tele :)

Ja hyvä! Mulla oli moinen tovin tuossa loppuvuodesta.
"Aren't you a little short for a stormtrooper?"
Ziggy Bubba
03.02.2013 19:08:18 (muokattu 03.02.2013 19:08:43)

Freewheeler: No huhhuh. Telecasterin kanssa ei mitään tekemistä tuolla. Vaikka Fender onkin...

Ei telekaulaa, ei teletallaa, ei telesäätimiä, ei telemikkejä, ei teletwängiä...

Tätä samaa vääntöä taidettiin käydä näiden Jim Root -mallien kanssa. Eihän noista samaa perinteistä soundia lähde, mutta Fender sen kait saa itse päättää mikä on Telecaster ja mikä ei.

Oma Breezysound menee telenä ihan täydestä, mutta ei se Telecaster ole. Ehkä tässä menee vähän trademarkit ja yleisnimet sekaisin.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
Stone
10.02.2013 10:25:52 (muokattu 10.02.2013 11:18:03)

Itselläni 72' tele custom (ri), jonka tallassa duncan stl-1 lead vintage '54 mikki. Se orggis tallamikki oli varsinainen jääpiikki ja vasta stl-1 kanssa kitara heräsi henkiin ja käyttökelpoiseksi. Soundi on dynaaminen, muttei sinnepäinkään soundi kuin esim. stratojen tallassa. Eli se soundi ei ole kuin 50's telen tallasoundi. Eipä taida millään mikkivaihdolla sellaiseen päästäkkään, kun kyseessä on 72' custom malli ja eroaa trad. teleistä..vai onko mikkien päivitys turhaa, jos perinteisempi telen talla twang hakusessa?
"If you want heavy metal, talk to John Lee Hooker...that's heavy metal. That's armour!" -Keith Richards
Volle
10.02.2013 20:08:21 (muokattu 10.02.2013 20:12:00)
Onkos muilla baja telen omistajilla ollut semmosta ominaisuutta, että vahvistimesta kuuluu sellaisia pieniä räsähdyksiä? Eräässä vanhassa sähkiksessäni persiilleen kytketyt sähköt aiheuttivat samanlaisia ääniä, kun mikin ruuveihin koski. Baja pitää näitä vähän sattumanvaraisesti. Ite järkeilin, että kyseessä voisi olla pleksin hinkkaamisesta syntyvä staattinen sähkö ja sen purkautuminen, mutta onko jollakulla fiksumpaa selitystä?

Lisäksi pleksi näyttäisi olevan vähän kuprulla, kun ruuvin reiät ovat rungossa lähempänä toisiaan kuin itse pleksissä.

Muuten baja on ihan jees kitara. Jotkut mainosti tosi paksukaulaiseksi, mutta ei tämä mikään ihan älytön ole ja muoto on tosiaan "soft-V" vrt. vaikapa jimmie vaughan -stratoon, jossa on ihan selvästi havaittava v-muoto. Toki kaula on tuntuvasti paksumpi kuin vaikkapa 60 classic (player) stratoissa.
TheMurno
10.02.2013 20:15:48 (muokattu 10.02.2013 20:16:07)
Volle: Onkos muilla baja telen omistajilla ollut semmosta ominaisuutta, että vahvistimesta kuuluu sellaisia pieniä räsähdyksiä?

Kyllä ja hurisee aika paljon enemmän mitä esim. Tokai Stratoni.

E: En vaan osaa/jaksa tutkia tai korjata.
Fake and gay
teleman
10.02.2013 20:18:45
Volle: Onkos muilla baja telen omistajilla ollut semmosta ominaisuutta, että vahvistimesta kuuluu sellaisia pieniä räsähdyksiä? Eräässä vanhassa sähkiksessäni persiilleen kytketyt sähköt aiheuttivat samanlaisia ääniä, kun mikin ruuveihin koski. Baja pitää näitä vähän sattumanvaraisesti. Ite järkeilin, että kyseessä voisi olla pleksin hinkkaamisesta syntyvä staattinen sähkö ja sen purkautuminen, mutta onko jollakulla fiksumpaa selitystä?

Lisäksi pleksi näyttäisi olevan vähän kuprulla, kun ruuvin reiät ovat rungossa lähempänä toisiaan kuin itse pleksissä.

Edesmenneessä Bajassani sähköhäiriöiden syyksi paljastui tallamikin alta irronnut maajohto. Oli työlästä selvittää häiriöiden syy, koska piuha vaikutti ulkoisesti olevan kiinni. Eli kannattaa tarkastaa tuokin kohta. Vuorailin mikkipoterot foliolla jne. kunnes syy selvisi.
Volle
10.02.2013 20:39:34
TheMurno: Kyllä ja hurisee aika paljon enemmän mitä esim. Tokai Stratoni.

E: En vaan osaa/jaksa tutkia tai korjata.

Joo, huriseehan toi myös, mutta ei nyt mitenkään älyttömästi enempää kuin mikään stratoistani. Foliovuoraukset tein yhteen stratoon joskus ja se auttaa jonkin verran. Mutta siis hurina ei mua nyt juuri haittaa niinkun nuo räpsyt.

teleman: Edesmenneessä Bajassani sähköhäiriöiden syyksi paljastui tallamikin alta irronnut maajohto. Oli työlästä selvittää häiriöiden syy, koska piuha vaikutti ulkoisesti olevan kiinni. Eli kannattaa tarkastaa tuokin kohta. Vuorailin mikkipoterot foliolla jne. kunnes syy selvisi.

En oikein uskoisi tuota syyksi, koska surinat lakkaa tai siis vaimenee, kun kieliin koskee eli maadotus käsittääkseni pelaa niinkuin sen kuuluukin.
Jytäurpo
10.02.2013 21:13:43
Volle: Onkos muilla baja telen omistajilla ollut semmosta ominaisuutta, että vahvistimesta kuuluu sellaisia pieniä räsähdyksiä? Eräässä vanhassa sähkiksessäni persiilleen kytketyt sähköt aiheuttivat samanlaisia ääniä, kun mikin ruuveihin koski. Baja pitää näitä vähän sattumanvaraisesti. Ite järkeilin, että kyseessä voisi olla pleksin hinkkaamisesta syntyvä staattinen sähkö ja sen purkautuminen, mutta onko jollakulla fiksumpaa selitystä?

Itselläni ilmeni palatelessäni staattisen sähkön aiheuttamia räsähdyksiä. Ratkaisin asian toistaiseksi näin:
https://dl.dropbox.com/u/97405177/2013-02-10%2021.01.43.jpg
Mielestäni tuo ei näytä yhtään huonommalta, suosiihan eräs Billy Gibbons samanlaista ratkaisua. Mutta onkohan noissa plekseissä tuossa suhteessa eroja vai mikä ongelmaan ratkaisuksi, jos pleksiä haluaisi käyttää?
"You can't judge a book by looking at the cover" - Bo Diddley R.I.P.
sickboy
10.02.2013 22:12:18 (muokattu 10.02.2013 22:26:22)

Volle: Onkos muilla baja telen omistajilla ollut semmosta ominaisuutta, että vahvistimesta kuuluu sellaisia pieniä räsähdyksiä?

Mulla oli tollanen räsähtelyongelma omassa telessä (ei Baja). Ratkesi vaihtamalla pleksiä. Jostain syystä sellanen yksikerroksinen pleksi keräsi staattista sähköä ja räsähteli. Ongelma poistui välittömästi vaihdettuani tilalle 3-kerroksisen pleksin. Yritin ennen pleksinvaihtoa kaikki kikat (staattisen sähkön poistosuihke), alumiinifoliot.... Syy oli selvästi staattisessa sähkössä, sillä ongelma poistui hetkeksi, kun pleksin pyyhki kostealla rievulla.

EDIT: Tämä vika ilmenee varmasti enemmän niillä, jotka soittaa komppikäden sormet pleksiä vasten hinkaten. Käsi nyrkissä soittaen ei staattista sähköä kerry samalla tavalla.
Volle
10.02.2013 22:58:26
joo, monesti tulee juuri tuolla tavalla pleksiä hipelöiden soitettua. kai se pitää sitten pleksi vaihtaa, koska onhan toi räpsyminen veemäistä.
klobasa
10.02.2013 23:06:10
Mun Bajassa oli häiriöitä vaikka olin vaihtanut elektroniikkaosaston ihan täysin uusiksi, kaikki kolot vuorattu kupariteipillä, talla maadoitettu yms. kaikki jutut.

Lopulta rätinä ja poksahtelu katosi, kun viilasin pleksiä muutamasta taktisesta paikasta, ettei pääse mistään lainkaan kuprulle.
mattim
11.02.2013 07:39:27

sickboy: Mulla oli tollanen räsähtelyongelma omassa telessä (ei Baja). Ratkesi vaihtamalla pleksiä. Jostain syystä sellanen yksikerroksinen pleksi keräsi staattista sähköä ja räsähteli. Ongelma poistui välittömästi vaihdettuani tilalle 3-kerroksisen pleksin. Yritin ennen pleksinvaihtoa kaikki kikat (staattisen sähkön poistosuihke), alumiinifoliot.... Syy oli selvästi staattisessa sähkössä, sillä ongelma poistui hetkeksi, kun pleksin pyyhki kostealla rievulla.

EDIT: Tämä vika ilmenee varmasti enemmän niillä, jotka soittaa komppikäden sormet pleksiä vasten hinkaten. Käsi nyrkissä soittaen ei staattista sähköä kerry samalla tavalla.

Plexin alapuolelle lisätty alumiinifolio tulee liittää maadoitukseen samoin kuin säädinkotelon metallinen kansikin, minkä tosin helposti luulisi olevan riittävästi maissa jakin rungon kautta.
sickboy
11.02.2013 08:01:33

mattim: Plexin alapuolelle lisätty alumiinifolio tulee liittää maadoitukseen samoin kuin säädinkotelon metallinen kansikin, minkä tosin helposti luulisi olevan riittävästi maissa jakin rungon kautta.

Mielestäni suljin tämänkin vaihtoehdon pois tuosta pleksistä....tai oli miten oli, niin kolmikerrospleksi oli asennettu täsmälleen samalla tavalla, kuin yksikerrospleksi ja vika korjaantui.
hallu
11.02.2013 08:40:44

Muuten baja on ihan jees kitara. Jotkut mainosti tosi paksukaulaiseksi, mutta ei tämä mikään ihan älytön ole ja muoto on tosiaan "soft-V" vrt. vaikapa jimmie vaughan -stratoon, jossa on ihan selvästi havaittava v-muoto. Toki kaula on tuntuvasti paksumpi kuin vaikkapa 60 classic (player) stratoissa.

Itse laitoin jonkun hurinajutun takia tms. foliot tekniikkapoteroihin, mulla olkoi räsähtelemään siinä vaiheessa varsin häiritsevästi, mutta sitä ennnen en ollut kiinnittänyt rätinöihin huomiota. Päättelin sössineeni folioinnit ja revin ne folioteipit hittoon siltä ja rätinät hävisivät. Nyt kun mainitsit, niin pleksin viilasin sopivan kokoiseksi eli ruuvinreijät olivat kyllä oikeilla poikoillaan omassani, mutta pleksi kinnasi potikkalevyyn, joka työnsi pleksin kuprulle. Viilasin pleksistä sitä kuoppaa johon potikkalevy tulee, niin että se istuu paikoillaan kupristelematta. Nyt kun tässä on puhuttu asiasta niin tuollakin voi olla vaiktutusta. Satunnaisesti olen huomannut pientä räpsymistä vaiheenkääntökytkintä painettaessa, mutta ei mainittavaa enää.

Olen miettinyt, että jos vielä jotakin häirösuojausjutskaa alan tehdä niin seuraavaksi en enää laittele teippejä, vaan sähköä johtavaa maalia ja vaihdan kolmikerroksisen pelksin ja huolehdin myös sen häirösuojauksen maadoituksesta. Nyt en ole kuitenkaan nähnyt mitään tarvetta häiriösuojaukselle, mun tuo hurinan taso on Fenderille täysin tunnusomainen eihän sitä teleksi tunnistaisi jos se ei hurisisi:-).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
antnis
14.02.2013 15:53:05
Tuota häriiösuojauksesta vielä sen verran, että käytin omani eilen Musitecilla ja on kyllä suuri ero entiseen. Aikaisemmin oli pienilläkin volumeilla hurinaa kun ei koskenut metalliosiin, nyt nekin ovat lähes kokonaan poissa. Samoin herkkyys lähellä sijaitseviin sähkölaitteisiin pieneni selvästi. Suosittelen ehdottomasti.
Ziggy Bubba
14.02.2013 17:27:41

Omassa Squierin Jagmasterissa on tuota ritinää justiinsa. Homma johtuu ainakin omalla kohdalla siitä kun käsi osuu yhteen pleksin ruuviin. Toi on lopulta niin pientä ja sitä on tarvittaessa helppo välttää, että en ole jaksanut lähteä sitä fiksailemaan. Puhtailla tai melkein puhtailla tuon vain huomaa, joskus.

Kyseessä on siis vasuriksi käännetty oikuri, jonka pleksi on täten just sillä soittopuolella.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
Joees
15.02.2013 17:34:08
Nonnih.

Palacaster on valmis: https://dl.dropbox.com/u/38537399/DSC_1874.JPG

Lankku Rockingerilta, kaula Finlandia Instrumentsilta, talla Wilkinsonin WT3 jonka otin talteen vanhasta ja jo uusille seikkailuille siirtyneestä thinlinestä. Mikkinä SD:n Little '59 nyt ainakin toistaiseksi. Alunperin oli tarkoitus laittaa jotain perinteisempää mikiksi mutta kokeiluna nyt tämä.

Sähköpuolella kytkis on tämä: http://www.seymourduncan.com/suppor … schematics.php?schematic=esquire_hb
Mulle tuo puolitus on todennäköisesti aivan turha kun en tähänkään mennessä ole diggaillut sinkkukoon hummerien puolituksista. Olis ollut jees jos siihen olis saanut tuon mikin kokonaisena ja ilman tonea mutta ilmeisesti FI:n Teemu ei sitä siihen saanut.

Mainio ruoska tuntuis olevan ja kaula on sopivasti mallia iso. Jahka vielä pääsee sähköillä testailemaan niin oikein jees.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)