Aihe: Fenderin vhvistinta etsimässä
1 2 3
hallu
10.02.2013 09:51:40
vkl: Tuotakin torilta katselin. Tuntuu melko haastavalta amatöörille ruveta valikoimaan sitä sopivaa...

Sopivan valitseminen on oikeasti ihan helppoa ja toisaalta mahdotonta. Helppoa se on sikäli, että voit ihan hyvin ostaa sen joka sinun mielestäsi vaikuttaa mageelta ja sitten vaan päätät, että se on hyvä ja sopiva. Katsos kun sinulle sanotaan, että sinun on itse päätettävä minkä otat, niin oikeastaan kyse ei ole ollenkaan vahvistimesta vaan päätöksestäsi. Eli sun tarvitsee vain tehdä päätös ja muistaa ettei se voi olla väärä, koska se on omasi. Jos päätät hyväksyä jonkin vahvistimen, niin silloin se on hyvä.

En tiedä sukupuoltasi, mutta me me miehet ainakin olemme erittäin huonoja valitsemaan ja siksi luontoäiti antoi valitsemisen taakan naisten kannettavaksi. Mies soittaa millä tahansa ja jälleen tulet päätöksen tekoon. Otat hyllystä sen vahvistimen joka vaikuttaa miellytävältä ja semmoiselta kuin haluat ja sitten vain keskityt pitämään sitä itsellesi sopivinpanan ja parhaana. Oikeasti ne muut ei ole sen parempia, sun pitää vaan päättää olla vilkuilematta vieraita ja kuvitella olevasi onnellisempi jonkun toisen kanssa kun ei se kuitenkaan ole totta. Vahvistimissa on sekin etu, että ne vaan paranee vanhetessaan;-).

Jos olet etsimässä jotakin mystistä "sopivaa" vahvistinta, niin olet oikeastaan jahtaamassa virvatulia. Perimmäisen kysymyeen elämästä, maailmankaikkeudesta ja kaikesta muusta sellaisesta ei löydy vastausta kaupan hyllyltä (ja usko pois, on sitämuutkin yrittäneet sieltä etsiä). Sinun on vain hyväksyttävä, että se on nelkytkaks tai sitten olet ja pysyt metsässä.

Olet päättänyt jo minkä tyylisen vahvistimen haluat. Muuta tietoa et tarvitse. Ostat jonkun sen tyylisen vahvistimen ja alat soittamaan ja ennen kaikkea et ajattele asaa enää sen jälkeen, vaan elät päätöksesi kanssa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
GTO
10.02.2013 10:26:23
von spets: Mielestäni kotisoittoon hyvä on Champ tai isompi Princeton Reverb. ...
Styrkkareihin kunnon NOS putket, bias kohdalleen, kaiuttimen valinta on makuasia mutta kantsii pohtia sitä kunnolla. Itella on noi kummatkin vahvarit ja se uus Kiinan Champion 600 alkoi toimia kivasti modaamisen tuloksena.

Mielenkiintoista: voisitko kertoa tarkemmin, mitä Champpiisi on tehty?

Käytän itse samanlaista kotivahvistimena Weberin keinokuorman (Minimass 50) kanssa, ja siitä saa aika mukavan perinnesoundin ulos (lisänä MadProf SHOD ja Space Echo RE-20). Ongelmana on lähinnä (reuna)särön liiallinen terävyys. Parempi kaiutin (esim. Weberin 8" ko. vahvistimeen juuri ja juuri mahtuva) ei taida yksin riittää, koska terävyys ei täysin poistu isomman vahvistimen kaiuttimien läpi ajettunakaan (63 VVRI).

Tuo Minimass on muuten mielestäni hyvä laite, ja hinnaltaan edullinen verrattuna kaupan hyllyltä löytyviin vaihtoehtoihin. Hyvinä puolina siinä on portaaton tehonsäätö ja 4/8/16 ohm impedenssivalinnat samassa laitteessa + lisävarusteinen kuulokeliitäntä. Ilman keinokuormaa 5w vahvistinkin on aivan liian kovaääninen kerrostaloon, kuten jo aiemminkin todettiin.
Laulava Kylätohtori
10.02.2013 10:32:19
hallu: Sopivan....

Kokemuksen rintaäänellä, se on juuri näin. Hyvä kirjoitus (taas) Hallulta. Kyse on mielentilasta. Jos ei mikään riitä, niin ei riitä, eikä siinä auta mikään vahvistin, vaan aina voi kuvitella, että jostain löytyy vieläkin parempi.

Toki vahvistimia voi kokeilla, testailla ja vaihdella, kunhan ei lähde mopo käsistä sillä seurauksella, ettei ole enää mihinkään tyytyväinen...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Gabe
10.02.2013 11:57:55
Laulava Kylätohtori: Kokemuksen rintaäänellä, se on juuri näin. Hyvä kirjoitus (taas) Hallulta. Kyse on mielentilasta. Jos ei mikään riitä, niin ei riitä, eikä siinä auta mikään vahvistin, vaan aina voi kuvitella, että jostain löytyy vieläkin parempi.

Toki vahvistimia voi kokeilla, testailla ja vaihdella, kunhan ei lähde mopo käsistä sillä seurauksella, ettei ole enää mihinkään tyytyväinen...

Jep sama pätee myös kitaroihin, pedaaleihin.. ja kaikkeen elämässä. Ottaa rauhassa aikansa, tutustuu tarjontaan testaamalla mahdollisimman paljon erityyppisiä laitteita, ei lokeroi itseään etukäteen liian ahtaisiin raameihin ja säästää sen verran rahaa ettei joudu kovin suuria kompromisseja tekemään. Eiköhän näillä löydy sellainen vahvistin mihin voi olla tyytyväinen vaikka kuinka pitkään.
Surfcaster
10.02.2013 13:27:52
Mites toi Fender Super Sonic 22? Itselläni löytyy ja pirun hyvältä saundaa. Myös ihan kotivolalla. On meinaan monipuolinen vehje. Löytyy kyllä käytettynä sun hintahaarukkaan. Lähtee myös sitä bassmanin soundia jos sitä haaveilet... http://www.youtube.com/watch?v=NGVXO9G8T9k

Itse ainakin suosittelen.
von spets
10.02.2013 14:40:01
GTO: Mielenkiintoista: voisitko kertoa tarkemmin, mitä Champpiisi on tehty?

Käytän itse samanlaista kotivahvistimena...

Otin tone stackin pois ja muutin muutamia muitakin arvoja konkista ja vastuksista. Täällä on ohjeita:
http://forums.fender.com/viewtopic. … id=0ae19a33e9906bc49403b3c70864b865

Tuosta Kiinan paskasta saa aikuisen oikeasti hyvän soundin ulos kun jaksaa sitä virittää.
www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
vkl
10.02.2013 15:10:49
hallu: Sopivan valitseminen on oikeasti ihan helppoa ja toisaalta mahdotonta. Helppoa se on sikäli, että voit ihan hyvin ostaa sen joka sinun mielestäsi vaikuttaa mageelta ja sitten vaan päätät, että se on hyvä ja sopiva. Katsos kun sinulle sanotaan, että sinun on itse päätettävä minkä otat, niin oikeastaan kyse ei ole ollenkaan vahvistimesta vaan päätöksestäsi. Eli sun tarvitsee vain tehdä päätös ja muistaa ettei se voi olla väärä, koska se on omasi. Jos päätät hyväksyä jonkin vahvistimen, niin silloin se on hyvä.

En tiedä sukupuoltasi, mutta me me miehet ainakin olemme erittäin huonoja valitsemaan ja siksi luontoäiti antoi valitsemisen taakan naisten kannettavaksi. Mies soittaa millä tahansa ja jälleen tulet päätöksen tekoon. Otat hyllystä sen vahvistimen joka vaikuttaa miellytävältä ja semmoiselta kuin haluat ja sitten vain keskityt pitämään sitä itsellesi sopivinpanan ja parhaana. Oikeasti ne muut ei ole sen parempia, sun pitää vaan päättää olla vilkuilematta vieraita ja kuvitella olevasi onnellisempi jonkun toisen kanssa kun ei se kuitenkaan ole totta. Vahvistimissa on sekin etu, että ne vaan paranee vanhetessaan;-).

Jos olet etsimässä jotakin mystistä "sopivaa" vahvistinta, niin olet oikeastaan jahtaamassa virvatulia. Perimmäisen kysymyeen elämästä, maailmankaikkeudesta ja kaikesta muusta sellaisesta ei löydy vastausta kaupan hyllyltä (ja usko pois, on sitämuutkin yrittäneet sieltä etsiä). Sinun on vain hyväksyttävä, että se on nelkytkaks tai sitten olet ja pysyt metsässä.

Olet päättänyt jo minkä tyylisen vahvistimen haluat. Muuta tietoa et tarvitse. Ostat jonkun sen tyylisen vahvistimen ja alat soittamaan ja ennen kaikkea et ajattele asaa enää sen jälkeen, vaan elät päätöksesi kanssa.

Olen kyllä muiden kanssa samaa mieltä, todella hyvä kirjoitus. Nyt kun olen saanut kiitettävästi neuvoja arvon raadilta, Niin eniten mietityttää nuo kommetit, että kotitehoilla soittaessa vahvistin on niin hiljaisella ettei sen saundit pääse oikeuksiinsa. Eli pitää vähän muuttaa kategoriaa pienempien vahvistimien suuntaan...
julkke
10.02.2013 15:12:27 (muokattu 10.02.2013 15:56:25)

von spets:

Tuosta Kiinan paskasta saa aikuisen oikeasti hyvän soundin ulos kun jaksaa sitä virittää.

Tää on totta ja pätee todella moniin vahvareihin.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jii.haanpaa
10.02.2013 15:31:31
von spets: Otin tone stackin pois ja muutin muutamia muitakin arvoja konkista ja vastuksista. Täällä on ohjeita:
http://forums.fender.com/viewtopic. … id=0ae19a33e9906bc49403b3c70864b865

Pitäisi varmaan joskus hommata 600:n muljattavaksi.

Champissa on niin selkeä kytky, että siihen voi virittää parin sopivan keinukytkimen kanssa koko champ-evoluution kytkennät tweedistä silverfeissiin. Kolmannella keinulla sitten esim gainin säätö, feedbackin säätö jne. Siinä alkaa olemaan monipuolisuutta ja vahvaria per euro jokseenkin perhanasti. Tosin itse palasin oman bf vibro champini kanssa lähtöruutuun. Kotisoittelussa bf-kytkentä tarjoaa, omissa askarteluissani, tweediin verrattuna aavistuksen helpommin hallittavaa mökän määrää ja ripauksen fendereille ominaista middle-kuoppaa, josta itse tykkää.

Ainiin, joku puhui aiemmin SHOD+champin "terävyydestä". Itselläni helpotti kummasti kun poistin SHODin kokoelmista. Riipivä spedu, kalliillekin pedaalille pitää antaa mahdollisuus olla huono :)
klobasa
10.02.2013 15:40:07
vkl: Olen kyllä muiden kanssa samaa mieltä, todella hyvä kirjoitus. Nyt kun olen saanut kiitettävästi neuvoja arvon raadilta, Niin eniten mietityttää nuo kommetit, että kotitehoilla soittaessa vahvistin on niin hiljaisella ettei sen saundit pääse oikeuksiinsa. Eli pitää vähän muuttaa kategoriaa pienempien vahvistimien suuntaan...

IMO avain onnistuneeseen elämään vahvarin kuin vahvarin kanssa on sopiva kaiutin kuhunkin olevaan soittotilaan.

Mun kaikki vahvarit on kuulostaneet _kotiolosuhteissa_ paremmalta hiljaisemman, mutta HYVÄN 8" kaiuttimen kanssa kuin isommilla ja äänekkäämmillä kaiutinkomboilla. Hyvin yksinkertainen selitys: 8" kanssa vol potikkaa voi kääntää esim. 5-6 kohdalle, kun taas äänekkäällä 2 x 10" kombolla volumea voi kääntää maksimissaan 2 kohdalle.

Kyllähän Ferrarikin varmasti pelaa hyvin 40km/h kaupunkinopeuksillakin, mutta saattaa vauhdin tuntu olla kovempi jos vedät sen 40km/h oikein laadukkaalla fillarilla.
Gabe
10.02.2013 15:42:30
jii.haanpaa: Ainiin, joku puhui aiemmin SHOD+champin "terävyydestä". Itselläni helpotti kummasti kun poistin SHODin kokoelmista. Riipivä spedu, kalliillekin pedaalille pitää antaa mahdollisuus olla huono :)

Eihän ne kaikki kamat automaattisesti yhteen sovi, olivat minkä hintaisia tahansa. Itse karsastan nykyään sanaa huono kun puhutaan makuasioista, minulle sopimaton olisi monessa tilanteessa ehkä paremmin kuvaava. Ja tietty käytössä oleva kitara+sen mikit siihen soundiin myös vaikuttaa. Itse pidän nykyään eniten Telecaster+SHOD+Fender(tyylinen) vahvistin yhdistelmästä.
antnis
10.02.2013 16:02:19
Jucciz: Luin, että Fiatilla. :D

http://www.motorstown.com/images/fiat-127-special-02.jpg

Tosta ei kyllä auto paljon rouheemmaksi muutu.

Äläs poika naura, meitin eka auto oli tää http://en.wikipedia.org/wiki/File:Fiat_127_2_v_sst.jpg ja sillä ajettiin pitkin poikin Suomea.

Champista sen verta, että kuussatasen koppa asettaa kyllä rajoituksensa. Suosittelen panostamaan käytettyyn 57 RI:een, ei se tuunattu toijota ole mese vaikka kuinka kolvaisi.
jii.haanpaa
10.02.2013 16:02:22
Gabe: Eihän ne kaikki kamat automaattisesti yhteen sovi, olivat minkä hintaisia tahansa. Itse karsastan nykyään sanaa huono kun puhutaan makuasioista, minulle sopimaton olisi monessa tilanteessa ehkä paremmin kuvaava. Ja tietty käytössä oleva kitara+sen mikit siihen soundiin myös vaikuttaa. Itse pidän nykyään eniten Telecaster+SHOD+Fender(tyylinen) vahvistin yhdistelmästä.

Tottahan tämäkin. Kyllä mä yritin naittaa SHODia muutamallekin kitaravahvariyhdistelmälle, mutta aina siinä oli sellainen riipivyys läsnä, mitä omat korvani vierastavat. Champin kanssa tuo jotenkin vielä korostui. Humpparikitaroilla vähemmän huono, mutta parempiakin sattui hyllystä löytymään.

Minusta "huonossa" ei ole mitään välteltävää, jos itse sitä mieltä on. Jokainen ymmärtää, ettei tässä mitata huonoutta millään absoluuttisilla mittareilla vaan omilla fiilareilla. Kolme proffaa on nyt käynyt testissä ja kaikki ovat löytäneet uuden kodin ja tyytyväisemmän omistajan varsin nopeasti.
Jucciz
10.02.2013 16:05:32
antnis: Äläs poika naura, meitin eka auto oli tää http://en.wikipedia.org/wiki/File:Fiat_127_2_v_sst.jpg ja sillä ajettiin pitkin poikin Suomea.

En naura en, 127 on tosi sympaattinen auto...

Champista sen verta, että kuussatasen koppa asettaa kyllä rajoituksensa. Suosittelen panostamaan käytettyyn 57 RI:een, ei se tuunattu toijota ole mese vaikka kuinka kolvaisi.

... ja niin on kuussatanenkin. :D
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
antnis
10.02.2013 16:21:23
Jucciz: En naura en, 127 on tosi sympaattinen auto...

... ja niin on kuussatanenkin. :D

Tiedän, minulla on ollut niitä kolme tai neljä joista yksi nuppina ja yksi kasituumaisella :)
Gabe
10.02.2013 16:33:23 (muokattu 10.02.2013 16:33:55)
jii.haanpaa: Minusta "huonossa" ei ole mitään välteltävää, jos itse sitä mieltä on. Jokainen ymmärtää, ettei tässä mitata huonoutta millään absoluuttisilla mittareilla vaan omilla fiilareilla. Kolme proffaa on nyt käynyt testissä ja kaikki ovat löytäneet uuden kodin ja tyytyväisemmän omistajan varsin nopeasti.

Ainakin pitäisi ymmärtää, etenkin jos soundista puhutaan. Toinen homma on tietenkin jos puheena tekninen puoli, käytettyjen osien ja työn laatu. Itse tuosta kirkkaudesta kuitenkin juuri pidän. :)
blues guitar
10.02.2013 18:33:29

antnis: Tiedän, minulla on ollut niitä kolme tai neljä joista yksi nuppina ja yksi kasituumaisella :)

Fiat 600 nuppiversiona?....siis rekan veturina. : D
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
antnis
11.04.2013 23:05:06
Hymyt pyllyyn ja takaisin asiaan. Princeton Reverb RI vai Deluxe Reverb RI? Saako PRRI:stä yhtä jumalaiset country-cleanit kuin DRRI:stäkin? Mitä käytännön eroa noissa on makkarivolumeilla?
tsim
12.04.2013 08:26:36
Itsellä osoittautunut parhaaksi kotisoitton Fender Super Champ X2 modattuna. Vaihdoin kajarin Eminence Copperheadiin 10", se on sopivan epäherkkä ja pehmeäsaundinen. Putkiksi Etuaste jJ ECC83S, pääteputkiksi TungSol 6V6GT, kaikki tarpeet löytyy UralTonelta. Bias säätökin onnistuu netistä saatavien ohjeiden mukaan BillM sivuilta sisälläolevalla R6 trimmerillä 40mV DC.
Löytyy myös Bluetonen 5f2a klooni VVR:llä, ihan käypänen. Viimeksi hankittu Digitaalinen Fenderin Mustang II V2 on myös läppärillä tapahtuvan säädön jälkeen mielestäni aivan riittävä ja monipuolinen laite kotisoitteluun, lisäksi 12" kaiutin on mukavampi ääninen kuin aiemmin kokeilemani I-version 8".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)