Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fenderin vhvistinta etsimässä
1 2 3
vkl
09.02.2013 13:40:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BASSMANista oon nyt vähän aikaa haaveillut enemmän. Vaihtoehtona on myös ollut DELUXE ja '65 TWIN REVERB. Ongelman ydin on, että vahvistin tulee koti soittoon ja nämä ovat 40wattisia. Kun olen tuossa lueskellut keskusteluja niin yhdessäkin mainittiin 15 watin BLUES JUNIOR III olevan turhan äänekäs moiseen. Eli taas kerran kysymys arvoisan m-netin jäsenille. Mitä kokemuksia moisista laitteista koti käytössä?
 
elsewhere
09.02.2013 13:57:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Deluxe Reverb, ja se on kyllä kotikäyttöön aivan liian äänekäs ellei sitten halua soittaa naapureille ja/tai käyttää korvatulppia. Kerrostalossa se olisi aivan mahdoton peli ja twinistä lähtee vieläkin enemmän ääntä. Onko tarkoituksena perustaa autotallibändi vai soitella olohuoneen nurkassa silloin, kun muu perhe nukkuu?
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
vkl
09.02.2013 14:31:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittaminen tapahtuu kyllä päivä aikaaan kun väki on hereillä. Soitto kamat on ainakin toistaiseksi makuuhuoneessa. Naapureista ei oo kylläkään haittaa. Lähimmät asuvat parin kilsan päässä. Tällä hetkellä vahvistimena on Mustang 1. Se on kyllä kotikäyttöön ihan hyvä, mutta keskusteluja lueskellessa kaikki hehkuttaa noita putki vahvistimia ni alko tehdä moista mieli. Olis toi BLLUES JUNIOR 3 ollu kans yks vaihtoehto, mut sitäkin väitetään äänekkääksi. Mikähän olisi se sopiva wattimäärä koti vahvarille?
 
Laulava Kylätohtori
09.02.2013 15:09:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vkl: ...Mikähän olisi se sopiva wattimäärä koti vahvarille?
 
Riippuu vähän soundista, mitä haluaa? Jos soundiin pitää saada päätesäröä, niin silloin tietysti vähemmän vatteja. Jos taas säröt otetaan etuasteesta tai purkista, niin silloin se ei ole niin tarkkaa...
 
Toisaalta enemmän vatteja saattaa tarkoittaa parempaa soundia. Monet sanovat 100 w vahvarin olevan parempisoundinen kuin vastaava 50 w. Omassa Bluetonessa on 4x6V6 putket tehonpuolituksella ja loppuviimeksi ero 20 ja 40 vatin välillä on todella pieni. Paitsi 40 vatilla soundi on parempi, botnekkaampi ja munakkaampi.
 
Mulla on '59 Bassman LTD ja onhan se kovaääninen vahvari. Toisaalta kyllä siitä hyvät soundit saa kotona ilman ongelmia, jos ei päätesäröä halua. Puhtaat soundit toimii hiljaisillakin volumeilla. Asiaa auttaa jonkin verran, jos vaihtaa v1-etuputkeksi 12AX7:n tilalle 12AY7:n.
 
Yksi huomionarvoinen asia on mielestäni se, että ns. oikeasti hyvä soundi vaatii myös sen, että elementit liikkuvat reilusti, jolloin äänenvoimakkuus on väkisin kova riippumatta käytettävästä vahvarista. Monet väittävät saavansa makuhuonevoimakkuuksilla autenttista Marshallin päätesärösoundia, mutta itse en usko sen olevan mahdollista...
 
Hyvä soundi kuuluu, loistava soundi tuntuu ja kuuluu...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Laulava Kylätohtori
09.02.2013 15:11:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elsewhere: Mulla on Deluxe Reverb, ja se on kyllä kotikäyttöön aivan liian äänekäs ellei sitten halua soittaa naapureille ja/tai käyttää korvatulppia. Kerrostalossa se olisi aivan mahdoton peli ja twinistä lähtee vieläkin enemmän ääntä. Onko tarkoituksena perustaa autotallibändi vai soitella olohuoneen nurkassa silloin, kun muu perhe nukkuu?
 
Jep DR on äänekäs, jos haluaa kunnon särösoundia, mutta puhtaat soundit toimivat loistavasti hiljaisellakin volumella...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
klobasa
09.02.2013 15:25:50 (muokattu 09.02.2013 18:49:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Häpeilemätön mainos: osta mun Monster La Mesera (torilla). Fender blackface (?) henkinen soundimaailma ja toimii erityisen hyvin pienillä äänenpaineilla. Tosi monipuolinen säädettävä.
 
5W on kotiinkin ihan liikaa jos haluaa päätesäröä, joten laite onkin hyvä olla muilla tavoin optimoitu (sopiva kaiutin, tosi hyvä master tai VVR jne.). Enpä tiedä onko Fenderillä olemassa edes tuollaisilla spekseillä olevaa laitetta "makuuhuone volumeille". Veikkaan, että ei.
 
EDIT: La Meserassa saa valittua tehon 2W/5W!
 
2W + tosi hyvä master volume (näissäkin on eroa millainen master laitteessa on) = voitto.
 
Gabe
09.02.2013 16:19:28 (muokattu 09.02.2013 16:23:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vkl: Mikähän olisi se sopiva wattimäärä koti vahvarille?
 
Watit ovat oikeastaan aika kehno tapa määrittää äänenvoimakkuutta, yhdelläkin watilla saa jo kevyesti häirittyä perhettä ja häädön itselleen kerrostalokämpästä. Kylätohtorilta tulikin jo ylle hyvä tekstinpätkä aiheesta. Esimerkiksi elementin valinnalla ja VVR säätimellä pystyy pelaamaan jonkin verran. Mikä on muuten käytettävä rahamäärä projektiin? Jos budjetti ei ole tiukka niin parhaaseen tulokseen varmaan pääset teettämällä itsellesi sopivan vahivstimen, suomalaiset Rikstone ja Bluetone kannattaa katsastaa.
 
Itselläni on kotikäytössä Rikstone C6, joka on Fender tyylinen pikkucombo, 6w ja VVR ovat osoittautuneet todella hyväksi yhdistelmäksi kotisoittoon ja toisen kitaristin/basistin kanssa soitteluun. Päätesäröä saa jo aikaan kohtuullisen maltillisilla äänenvoimakkuuksilla, ja täysillä tehoilla siitä lähtee todella kova metakka. Lisäksi pidän siitä mahdollisuudesta että volumea saa kääntää reippaasti, tuntuu että monet vahvistimet syttyvät kunnolla vasta siinä puolen välin tienoilla. Tämä mainitsemasi Blues Junior on hyvä esimerkki tästä, todella hyvä soundi mutta ihan pirun äänekäs.
elsewhere
09.02.2013 17:14:00 (muokattu 09.02.2013 17:14:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Jep DR on äänekäs, jos haluaa kunnon särösoundia, mutta puhtaat soundit toimivat loistavasti hiljaisellakin volumella...
 
Tämä on kyllä totta. Tosin ainakin omaan makuuni kummatkin kanavat ovat silti aika meluisia makuuhuonesoittoon, vaikka volapotikan laittaisi niin pienelle kuin suinkin mahdollista. Säröthän tuosta kannattaa ottaa pedaalilla joka tapauksessa.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
Illu
09.02.2013 17:22:35 (muokattu 09.02.2013 17:27:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nämä on aina vähän hankalia hommia suositella mitään, Se mikä toiselle on sopiva on toiselle aivan liikaa. Minä soittelen kotona (omakotitalo) tyytyväisenä Deluxe Reverbillä, ei sitä hirveästi särölle viitsi aukaista (joskus toki, kun on yksin kotona ja tekee mieli Soittaa...), mutta purkista sitä saa lisää. Puhtaat ovat loistavat hiljempaakin soitettuna ja kaiku sekä tremolo oikein maukkaat. Lisäksi satunnaiset bändihommatkin onnistuvat samalla kamppeella. Mulle siis just passeli värkki.
Mut mites Princeton Reverb? Vähän pienitehoisempi ja hyväsaundisiksi ovat niitäkin kehuneet.
 
Edit: EL84 päättärit unohtaisin, jos Fenderiä haetaan.
 
blues guitar
09.02.2013 18:27:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi vaihtoehto 57 deluxe tai vastaava 5e3 klooni. Itse olen tyytyväinen kotikäytössä ja keikoilla pienissä tiloissa.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
antnis
09.02.2013 18:46:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhumattakaan 57 Champista, joka sekin toki on kovaääninen vehje makkariolosuhteissa (jos päätesäröä haetaan), mutta alkaa lähestyä jo perheystävällistä. Keinokuorman avulla etenkin.
 
ReBeat
09.02.2013 18:47:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä keinokuorma ehdottomasti ensi töiksi sekaan, niin ei tarvi yrittää mennä perse edellä joka suuntaan puita ylös. Voi miettiä sitten ihan mitä tahansa vahvistinta, ilman että fenderin paskoja volume-säätimiä tarvii micrometrin annoksina hipoa.
 
Gabe
09.02.2013 20:21:02 (muokattu 09.02.2013 20:27:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Mun mielestä keinokuorma ehdottomasti ensi töiksi sekaan.
 
Jep, eikä tuon VVR:n asennuttaminenkaan nyt mitään älyttömiä tulisi maksamaan. Laadukasta keinokuormaa edullisempi nyt ainakin. Mutta budjetista ei ole tosiaan vielä ollut paljoa puhetta...
 
e. Niin.. no pystyyhän noista aloittajan maitsemista vahvistimista päättelemään että jossain 500-1500e tuntumassa varmaan pyöritään.
vkl
09.02.2013 20:29:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä on muuten käytettävä rahamäärä projektiin?
 
Budjetti olis vahvistimelle 500-1000€. Bluetonella näyttäis olevan melko pienellä ulostuloteholle olevia vahvistimia. Tarkoitus olisi suunnitella jonkin lainen pedal board myös, sitten kun näkee millainen vahvistin olisi tuloillaan.
 
vkl
09.02.2013 20:59:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Yksi vaihtoehto 57 deluxe tai vastaava 5e3 klooni. Itse olen tyytyväinen kotikäytössä ja keikoilla pienissä tiloissa.
 
Olisiko se sitten FENDER EC VIBRO-CHAMP Power Handling: 5 Watts
 
lumikitara
09.02.2013 22:09:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä näistä mitään tiedä, mutta tein kuitenkin itse Princeton 5f2a-kloonin käyttäen vanhoja entisöintikelvottoman radion muuntajia ja kaiuttimiksi laitoin molemmat radion n. 7" ämyrit. Lisäkaapin saa myös kytkettyä. Muuntaja antaa jännitettä dioditasurin jälkeen ~8-10% alle fenderin speksien, mutta toleransseissa ollaan.
Ensin lisäsin mastervolumen ja sitten vvr: än. Vvr toimii mielestäni tosi hyvin ja niimpä jätin mastervolan pois.
 
Volumen saa kääntää vaikka pohjaan ja kerrostalossa ei häiritse ketään, paitsi itseä oma soiton surkeus. Sitten taas jos vvr: än aukaisee tulee majanmuutto eteen.
 
Minusta vvr toimii erinomaisesti.
Aloittajalla on budjettia sen verran että varmasti löytyy sopiva vahvistin ja jos teetät niin seppähän laittaa vvr: n kytkentään.
 
von spets
10.02.2013 00:06:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni kotisoittoon hyvä on Champ tai isompi Princeton Reverb. Efektit efektipurkeista. PR syö speduja hyvin kun ei ole soundiltaan niin kirkas kuin esim. Deluxe Reverb.
Styrkkareihin kunnon NOS putket, bias kohdalleen, kaiuttimen valinta on makuasia mutta kantsii pohtia sitä kunnolla. Itella on noi kummatkin vahvarit ja se uus Kiinan Champion 600 alkoi toimia kivasti modaamisen tuloksena. Kummastakin saa sen notkean ja kimmoisan "putkisoundin" ja tatsin jota ei mallintavista heru.
 
www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
blues guitar
10.02.2013 06:49:03 (muokattu 10.02.2013 07:39:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vkl: Olisiko se sitten FENDER EC VIBRO-CHAMP Power Handling: 5 Watts
 
Esim. Jos 5w riittää. 57 deluxen vastine taitaa Fenderillä nykyjään olla Fender EC Tremolux, tosin se menee jo ilmeisesti budjettisi yli. Mutta jos sen ei tarvitse välttämättä olla Fender niin sitten vastaava klooni. Bluetonea uskallan myös suositella.
Tosin testaamatta en suosittele mitään.
Esim. Tämän kävisin testaamassa jos olisin itse ostamassa.
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=724187
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
vkl
10.02.2013 08:05:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar:
Esim. Tämän kävisin testaamassa jos olisin itse ostamassa.
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=724187

 
Tuotakin torilta katselin. Tuntuu melko haastavalta amatöörille ruveta valikoimaan sitä sopivaa...
 
blues guitar
10.02.2013 08:41:58 (muokattu 10.02.2013 08:42:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vkl: Tuotakin torilta katselin. Tuntuu melko haastavalta amatöörille ruveta valikoimaan sitä sopivaa...
 
Itse se valinta täytyy kuitenkin tehdä. : ) Hyviä vinkkejä edellä jo useita.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «